Koji izazovi najviše muče QA inženjere?

Koji izazovi najviše muče QA inženjere?

Glavni zadatak QA inženjera je da bude podrška obezbeđivanju kvaliteta proizvoda. Zvuči lako, zar ne? U praksi, naravno, nije tako.

Da biste u bilo kojoj industriji imali dobar proizvod, proverom njegovog kvaliteta trebalo bi da se bavi čitav jedan sektor. Taj proces kontrole proizvoda traje ceo razvojni ciklus – od početka do kraja njegovog kreiranja.

Identična situacija je u pitanju i kada kreirate softver, čime se bave QA inženjeri.

Njihov najvažniji zadatak, kako navodi naš sagovornik Nenad Cvetković, Senior Software QA Engineer koji je ujedno i angažovan kroz zajednicu “QA Srbija” na podizanju svesti o sferi, iako to nije jedina aktivnost kojom se ovi inženjeri bave, a u taj svet u poslednje vreme sve više ljudi ulazi u taj svet. Međutim, čini se da onog momenta kad dobiju željeni posao izgube svaku ambiciju, objašnjava Nenad.

O razlozima zašto se to dešava i kako prevazići te izazove razgovaramo u daljem tekstu.

Testiranje, dakle, nije jedini posao kojim se QA inženjeri bave. Koji su njihovi zadaci pored toga?

Nenad: Ostale aktivnosti uključuju procenu rizika u trenutnom rešenju, kao i procenu rizika kod novih funkcionalnosti, procenu da li je rešenje moguće testirati i kako to obezbediti, primenu testiranja na više nivoa, kao i uključivanje testiranja u razvojni ciklus svake nove funkcionalnosti.

Samo testiranje, pak, izvodi se na nekoliko načina: primenom test dizajn tehnika za kreiranje novih testova, puštanjem automatskih testova da urade verifikaciju, kao i istraživačkim testiranjem (exploratory testing). Ovaj poslednji način testiranja je i najbitniji jer dozvoljava da sva kreativnost dođe do izražaja.

Da li se kontrola kvaliteta softvera vrši nekim standardizovanim alatima? Varira li to od kompanije do kompanije ili od osobe do osobe?

Nenad: Svakako da su se do sada izdvojili alati koji predstavljaju standard. Ja bih ih podelio u dve grupe: open source i komercijalne alate. Ja lično sam u svojoj karijeri sam koristio najviše one open source tako da ne mogu da mnogo komentarišem komercijalne.

Ako govorimo o alatu za automatizaciju Web UI testiranja, tu je svakako dominantan Selenium, mada se u poslednje vreme pojavljuju alati koji nisu bazirani na Seleniumu, kao što je na primer cypress.io. Za testiranje API je trenutno dominantan Postman, jer je lako početi sa radom. Sa druge strane, za testiranje performansi popularan je JMeter, mada na tom polju stvarno postoji mnogo različitih proizvoda.

Svaka kompanija se u jednom momentu odluči u kom smeru će ići, da li želi komercijalne ili open source alate, ili možda pak kombinaciju ovih alata.

Svaki alat ima neke svoje specifičnosti. Najbitnije je dobro upoznati alat i njegove dobre i loše strane, kontekst u kome će se taj alat naći, i da li možda postoji neko bolje rešenje. Takođe treba obratiti pažnju i na to da li će taj alat u budućnosti predstavljati usko grlo ili prepreku daljem razvoju. Prilikom izbora alata svakako se mora voditi računa i o tome kakvo znanje poseduju ljudi koji će koristiti taj alat.

Često se može čuti da je QA inženjerima najveći izazov saradnja sa programerima, da njihove kolege kritiku prihvataju na ličnoj osnovi. Da li je to kod nas realan scenario i zašto se to dešava?

Nenad: Ponekad se čini da postoji nadmudrivanje između programera i QA inženjera, ali to samo po sebi i nije loša stvar, jedino treba biti obazriv da objašnjenje defekta ne preraste u kritiku osobe. Takođe, ne mislim da je osetljiv odnos između programera i QA inženjera specifičnost našeg tržišta, naprotiv.

Ono što svakako QA inženjeri treba da urade je da izađu iz senke programera i izbore se za svoje mesto u timu ili organizaciji, tako što će svoju ulogu opravdati kroz konstantan rad na podizanju kvaliteta. Uvođenje novih modela testiranja, rad na sprečavanju da defekti dospeju do klijenta, podizanje svesti o potrebi da proizvod bude kvalitetan, pojašnjenje uticaja pojedinih defekata na sam sistem ili na korisnika i druge slične aktivnosti doprinose da QA inženjeri budu bolje shvaćeni.

Da li potencijalno rešenje tog problema može biti reorganizacija timova?

Nenad: Postoje dva pristupa kada se organizuju QA i programerski timovi: jedan je da je QA tim nezavisan u odnosu na tim programera, a drugi je da su QA inženjeri sastavni deo razvojnih timova. Oba pristupa imaju svojih prednosti i mana.

Ipak, zajednički cilj je kvalitetan proizvod. Da bi QA inženjeri mogli da testiraju softver, potrebno je da on bude napisan, ali pre nego što pisanje softvera bude završeno, QA inženjeri mogu da obave niz aktivnosti koje će svima pomoći da dođu do kvalitetnog rešenja. Tu mislim na uključivanje QA inženjera već pri planiranju nove funkcionalnosti, utvrđivanju kriterijuma koje nova funkcionalnost mora da zadovolji i pre nego što je započeo rad na njoj, utvrđivanju koje rizike nosi nova funkcionalnost i kako eliminisati te rizike, pisanju test skripti i pre nego što je započeo razvoj itd.

Kako se treba nositi sa tim nedostatkom vremena?

Nenad: To se dešava iz više razloga i može se rešiti na različite načine. Jedan od uzroka je taj što se scrum metodologija koristi previše rigidno, gde sve što je završeno u toku jednog sprint-a mora da bude i testirano u tom istom sprintu, a pri tom još i napisani automatski testovi. Neretko ti sprintovi traju pet radnih dana.

Osim toga, ponekad se postavljaju nerealni rokovi po pitanju toga kada će funkcionalnost da bude na produkciji, postoji loša organizacija posla unutar tima, premalo QA inženjera u odnosu na broj programera, velika složenost sistema ili netestabilni sistem ili big bang pristup testiranju gde neka ogromna izmena treba da se testira u jako kratkom roku.

Sve se to, ipak, može preduprediti boljom organizacijom posla, konstantnom analizom postojećeg stanja i planiranjem koraka koji treba da dovedu do poboljšanja. Ovo je zadatak lidera tima ili menadžera, a svi članovi tima treba da daju svoje predloge i ideje za poboljšanje, ali i otvoreno izraze neslaganje. Zato je jedan od najkorisnijih sastanaka „retrospektiva“, gde mogu da se otkriju svi problemi u kratkom roku, kao i da se planiraju koraci koje treba da se preduzmu da bi se rešili problemi ili uvela poboljšanja.

Jesu li to ujedno i najveći izazovi sa kojima se ovi inženjeri suočavaju?

Nenad: Svaka profesija ima svoje probleme i oni se mogu posmatrati sa različitih aspekata. U ovom konkretnom slučaju tu su nerazumevanje menadžmenta i drugih kolega u vezi toga koliko je važan kvalitetan softver, nerealna očekivanja da će QA inženjeri biti čuvari kvaliteta, povećanje složenosti softverskih rešenja koje, na kraju, treba dobro testirati.

Ja bih, pak, kao najveći izazov za QA inženjere izdvojio odsustvo podrške od strane menadžmenta za naše aktivnosti. Svi ostali izazovi su, po meni, manje bitni i lakše savladivi. Ukoliko menadžment guši sve aktivnosti ili pokušaje inicijative još u startu, nama su vezane ruke i naš posao svodi se na puko kliktanje.

Sve ovo se može rešiti kroz otvorenu komunikaciju i uz uvažavanje različitih mišljenja. Na primer, mogu da se utvrde planovi kako napraviti neka poboljšanja i postave rokove. Takođe, trebalo bi raditi na podizanju svesti o potrebi za kvalitetnim softverskim rešenjem, i kako to postići. Pored toga, svaki pojedinac bi trebalo da radi na sebi i konstantno uči jer se ova profesija stalno menja i potrebno je ispratiti sve aktuelnosti.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.