Juče je u javnost izašla nova informacija vezana za izdvajanje novčanih sredstava namenjenih redizajnu logotipa preduzeća Putevi Srbije. Kao što to u Srbiji često biva, u ovoj banalnoj stvari, nelogičnosti je previše.
Ne bismo mi živeli gde već živimo da se u neke standardne tokove i procese ne uvede malo misterije i krajnjih nelogičnosti koji opet otvaraju neka sasvim druga pitanja, ovaj put u slučaju redizajna logoa pomenute firme.
Sve ovo i ne bi bilo tako čudno da javno preduzeće Putevi Srbije nije naručilo javnu nabavku procesa izrade, tačnije redizajna postojećeg logoa za koji je opredeljno čitavih i nestvarnih 5.000.000 dinara ili nešto više od 40.000 evra. Međutim ne bi Internet bio to što jeste da nam ne nudi više različitih izvora, podataka i gomilu komentara pojedinaca i različitih organizacija.
Tako se na sajtu Reddit, riznici raznih informacija, juče pojavio screenshot tabele u kojoj se jasno vidi da je pomenuto preduzeće za izradu logotipa obezbedilo navedenu sumu od 5.000.000 dinara u okviru otvorenog postupka javne nabavke za četvrti kvartal 2020. godine. Svako ko je bar malo upućen na vrednosti određenih stvari na tržištu shvatiće da nijedan redizajn ili pravljenje logoa ne može da vredi kao jedan stan ili luksuzni automobil – ukoliko nije reč o nekom veoma vrednom globalnom brendu.
Koje su cene zapravo za izradu logotipa?
Da budemo precizni, iako je pre svega par dana započeto planiranje budžeta za narednu godinu, pomenuta sredstva JP Putevi Srbije, samim tim i izdvajanje novca za logo, ne pripadaju ukupnom budžetu države, već se ovde radi isključivo o budžetu ovog preduzeća. To nam pokazuje i detaljni dokument “Plan o usklađivanju plana javnih nabavki za 2020. godinu sa Zakonom o javnim nabavkama”, a koji je izdat u oktobru ove godine.
Uskoro će kraj iste, ali JP Putevi Srbije i dalje koristi stari logo, dakle ništa se po tom pitanju za sada nije promenilo. No, vratimo se na ono najzanimljivije, a to je tržišna vrednost izrade logoa. To se najjasnije može videti kroz najprostiji mogući podatak u ovom slučaju, a to je cenovnik, tačnije cene pomenutih usluga dizajniranja i redizajna koje su širom Interneta vrlo transparentne i kreću se od 100 do 800 evra – u zavisnosti od toga da li je reč o modifikaciji starog logoa ili kreiranju potpuno novog vizuelnog identiteta.
I dalje ne postoji podatak ko će i kako redizajnirati logo, a kako se situacija bude dalje razvijala tako ćemo dopunjavati tekst.
Ostavi komentar
Vladimir
10. 12. 2020. u 14:58
Nemam nikakve veze sa navedenom nabavkom, ali imam sa temom. Kao što se cena “sajta” kreće od 100 do 100.000 Eur (ili više), tako je i sa cenom logotipa. Zavisi ko ga radi, zavisi da li je fiverr ili profesionalna dizajn firma. Navoditi da cena logotipa ide u rasponu od 100 do 800 Eur je besmisleno i neprofesionalno. To je cenovni rang amatera koji rade logotipe “na kilo” na crouwdsourcing ili spec-work platformama.
Takođe, da li se u javnoj nabavci navodi da je samo idejno rešenje toliko, ili to uključuje i na primer, presvlačenje vozila, signalizaciju, uniforme itd…?
Mislim da javna preduzeća u Srbiji ne treba da troše tolike količine novca na logotipe ili slične “eterične” teme, obzirom da je realna vrenost neproveriva. U ovom slučaju će posao svakako dobiti neka bliska firma, a realna cena će biti daleko ispod tražene. Znamo kako to već ide.
Svakako, informišite se malo bolje pre nego krenete u (opravdanu) kritiku ovakvih pojava.
Marko Mudrinić
10. 12. 2020. u 17:13
Vladimire,
Donekle se slažem sa tobom, ipak reći da samo amateri rade logotipe od 800 evra… pre bih rekao da su to manje (boutique) agencije.
S druge strane, treba naravno razmotriti i da li govorimo samo o dizajnu logotipa ili o kompletnom vizuelnom brendu. Po onome što smo videli iz dokumenata, govori se samo o logotipu što, složićemo se, za jednu firmu poput javnog preduzeća gotovo sigurno ne bi trebao da bude prioritet.
Da, jasno je da je ovde reč o pogodnom tlu za nameštanje tendera, stoga hajde pre da se fokusiramo na to – svim profesionalcima koji znaju koliko je teško nadmetati se na tržištu sa cenama ovakav vid “nameštanja” morao bi zasmetati – pre nego naše isticanje neke referentne vrednosti koja je u principu i najčešća skala cene takvih poslova na tržištu Srbije.
Direktor Netokracije,
Marko Mudrinić
Amazonka
10. 12. 2020. u 22:42
Putevi Srbije su prosto kuburile godinama i konačno su skupili pare da se modernizuju i uloženo je u aplikaciju preko koje recimo može da se prati stanje na Elektronskom tagu i recimo dopuni tag kreditnom karticom…. A ne… Čekaj… Prvo logo…
Nevena
10. 12. 2020. u 23:30
Toma daje potpuno nov smisao himni svih klijenata ‘Make the logo bigger’. Niko imati veći logo neće. Dobro, sad mu nismo dali, ali snaći će se već nekako, vredan je on.
Milorad
29. 12. 2020. u 09:13
Nisam iz marketinga, pa mozda ne razumem, ali da li je potreban jak brend i sve sto uz to ide drzavnoj firmi koja nema konkurenciju?
Marko Mudrinić
29. 12. 2020. u 09:14
Upravo o tome i govorimo 🙂
I to još firmi koja ima monopol u svom poslu.