Kako bi trebalo odgovoriti kandidatu koji nije dobio posao?

Kandidati su odvojili vreme za testove, zadatke i intervjue vaše kompanije – i zato zaslužuju lično obaveštenje o ishodu procesa zapošljavanja

Iz ugla kandidata, najvažniji trenutak u procesu zapošljavanja je onaj kada očekuju odgovor od kompanije - ponudu ili odbijenicu. Nažalost, odgovor na to kako se taj proces završio neki nikada ne dobiju. Zašto do toga dolazi, ali i koliko je važno menjati to pravilo, otkrivamo u nastavku teksta.

Obavestiti kandidata o ishodu procesa selekcije je veoma važno, iz više razloga, a kada bismo neke od njih morali da izdvojimo to bi na prvom mestu bili profesionalni pristup, uticaj na kompanijin Employer Branding i društvena odgovornost, kako na samom početku razgovora navodi Olivera Bugarinović, HR Manager u kompaniji Computer Rock.

“Svaka kompanija treba profesionalno da pristupa procesu selekcije, a to znači da pre objavljivanja konkursa za posao treba da se napravi jasan plan kako će se odvijati proces, ko će učestvovati u njemu i ko će biti zadužen za kandidate i njihovo vođenje kroz taj proces. Kada se postavi jasan plan, procedure i delegiraju resursi onda se može reći da će kandidati biti ispoštovani i sprovedeni kroz ceo proces selekcije od početka do kraja što podrazumeva i obaveštavanje o ishodu procesa zapošljavanja”, navodi ona i dodaje:

Posebno bih istakla aspekt društvene odgovornosti u zapošljavanju: kolektivno se suočavamo sa velikim promenama na tržištu rada koje nam donosi digitalizacija, potrebno je razviti i proširiti svest o društvenoj odgovornosti svakog poslodavca prema kandidatima, posebno onim prekvalifikovanim koji su izgubili radna mesta ili nisu mogli da obezbede sebi pristojan život u profesiji koju su odabrali pa su bili prinuđeni da se prekvalifikuju.

Ovakav način postupanja prema kandidatima kompanijama omogućava uspostavljanje dobre veze sa potencijalnim kandidatima koji su zapravo budući stvaraoci vrednosti koje će kompanijama omogućiti neophodan uslov za kontinuirani rast i razvoj.

Istovremeno, kako dodaje Barbara Smiljanić, regruter u studiju Mad Head Games, to će pomoći oko njihove buduće pripreme za intervjuisanje ili apliciranje, a istovremeno je i ogled kulture jedne kompanije. “Ovim gestom utičemo na njihovu percepciju o nama ukazujući da cenimo njihovo vreme, trud i interesovanje za nas. Takođe, ne treba zaboraviti da su kandidati potencijalni brend ambasadori kompanije i da, održavanjem njihovog dobrog iskustva u procesu selekcije, poslodavac kontinuirano radi na izgradnji svoje atraktivne reputacije”, ističe naša sagovornica.

Sada, kada smo postavili temelje i zaključili da kandidatima morate odgovoriti uprkos nedostatku vremena, naše sagovornice za Netokraciju će podeliti koji je najbolji način da to učinite – automatizovanim odgovorom, konkretnim feedbackom ili na neki treći način.

‘Kandidati koji su odvojili vreme za testove, zadatke i intervjue zaslužuju lično obraćanje’

Obe naše sagovornice na samom početku razgovora istakle su da se blagovremeno obaveštavanje kandidata o rezultatima apsolutno obavezno, ali ni jedna ni druga nisu prevelike pristalice automatskih odgovora tj. templejtova odbijenice. “Ja lično ne podržavam slanje automatskih mejlova kandidatima jer nisu personalizovani, ne obraćaju se osobama već raznim kandidatima bez obzira na ime i prezime kako bi se zadovoljila forma i zaokružio proces selekcije”, navodi Olivera i dodaje da su ti kandidati odvojili neko vreme za testove, zadatke i intervjue i da zaslužuju lično obraćanje u skladu sa onim kako su se pokazali u procesu selekcije.

Osim toga, kako dodaje Barbara, razlog odbijanja kandidata ne može biti isti za sve:

Slanjem individualnih povratnih informacija regruter stavlja do znanja kandidatu da je do odgovora došlo nakon sumiranja utisaka i opsežne analize određenih odgovora, rezultata ili mišljenja (u slučaju da je više nas učestvovalo u procesu odabira kandidata).

Pored pravilne formulacije konstruktivnog feedback-a, uvek je dobro osvrnuti se i na pozitivne aspekte, odnosno ohrabriti kandidata oko kompetenci koje su dobro ocenjene na razgovoru. Isti kandidat će samim tim održati volju da se ponovo prijavi za rad u toj kompaniji, a velike su šanse da će je i preporučiti drugima. Svakako se pristupačnost i responzivnost regrutera ogleda i kroz ostale vidove komunikacije sa kandidatima, samim tim što je prva linija kontakta za rad u određenoj kompaniji.

Međutim, neke kompanije i dalje ne uviđaju značaj direktne dvosmerne komunikacije sa kandidatima – posebno onih koje nisu zaposlili “jer menadžment koji zapravo upravlja HR službom razmišlja komercijalno, prodajno, sa ciljem da zadovolji kratkoročne potrebe kompanije za nedostajućim kadrovima bez obzira na moguće posledice koje može da izazove loša komunikacija sa kandidatima”, kako ističe Olivera i dodaje:

Idealno bi bilo da se u okviru HR odeljenja odredi jedna osoba (npr. Recruitment Assistant) koja će imati stalnu vezu sa kandidatima, zakazivati testove, intervjue, pratiti proces selekcije, slati informacije o rezultatima testova i intervjua, odgovarati na pitanja kandidata, podržavati ih u različitim selektivnim krugovima i stvarati jedan prijateljski odnos koji će odbijenim kandidatima stvoriti želju da ponovo konkurišu u nekom budućem periodu.

Međutim, da bi se ovako nešto ostvarilo potrebno je da se to radno mesto prepozna u menadžmentu kompanije kao investicija, a ne kao trošak. Kako sada stoje stvari ovako nešto je moguće u većim sistemima, ali u manjim kompanijama je to samo jedan od zadataka HR menadžera koji paralelno sa tim treba da se bavi ostalim HR aktivnostima što često uslovljava nedostatak vremena da se obrati veća pažnja na kandidate od one koja je nužna. To često može biti razlog slanja automatskih odgovora kandidatima.

Kako dati personalizovani feedback?

U nastavku razgovora, naše sagovornice pitali smo i kako bi trebalo formulisati personalizovane odbijenice kandidata, a Olivera ističe da ona zna za dva moguća scenarija: da se unapred pripreme obrasci različitih odgovora i u skladu sa situacijom šalje odgovarajući odgovor svakom kandidatu ponaosob na mejl, a drugi je pisanje odgovora iz glave regrutera u momentu slanja odgovora jer se podrazumeva da regruter poznaje sve kandidate koje je intervjuisao i ima mišljenje ostalih učesnika iz procesa selekcije tako da može da formira pravi personalizovani odgovor.

I zato, kako Barbara dodaje, da bi se uopšte došlo do pravilne konstrukcije mejla tog tipa, najpre je neophodno aktivno slušanje i hvatanje beleški prilikom intervjuisanja kandidata, kao i naknadna konsultacija sa hiring menadžerom oko potencijalnog angažmana:

Postoji nekoliko smernica oko pravilne konstrukcije feedback-a. Neke od njih su da je poželjno izbegavati šablonske i repetitivne povratne informacije. Takođe, uvek treba voditi računa da informacija ne bude diskriminišuća po bilo kom osnovu, niti robotizovana. Trebalo bi se usredsrediti na znanje, veštine i kompetence kandidata, kao i na smernice oko potencijalno ponovnog apliciranja za rad u našoj kompaniji. Nivo detalja u konstruisanju povratne informacije zavise od same faze do koje je kandidat došao u procesu selekcije.

Što se tiče samog načina slanja povratne informacije, ne treba toliko obraćati pažnju da li ćemo je poslati putem mejla ili telefonski, koliko na ton, asimilaciju i korisnost sadržaja. Najbolja smernica za odabir pravog načina jeste postavljanje u položaj kandidata, i posmatranje informacije iz njegove/njene perspektive. Sve dok je naš proces zapošljavanja fer, razuman, objektivan i sveobuhvatan, nema razloga za brigu.

Uprkos svemu tome, dosta kompanija na tržištu i dalje nema ove prakse razrađene jer, ističe Barbara, iziskuje dosta truda, pa samim tim i vremena oko pravilne i konstruktivne formulacije. “Pored toga, može postojati i strah od optužbe za diskriminaciju. U datom momentu određene kompanije mogu dati prednost internim kandidatima, preporukama ili čak drugim aktuelnim projektima, ne posvećujući dovoljno pažnje eksternim kandidatima ili procesu selekcije. Vreme koje je neophodno uložiti zavisi od broja konkursa, kandidata i ostalih HR zadataka, što može usporiti ili blokirati sam proces davanja feedback-a”, navodi ona i zaključuje:

Svakako, ukoliko regruter ne dobije informaciju od hiring menadžera u roku koji je obećan kandidatu, ne treba se ustručavati oko obaveštavanja i izvinjenja o produžetku roka za davanje povratne informacije.

Dodatni savet za sve kandidate koji nisu dobili povratnu informaciju, a imaju veliku želju da dođu do određenog posla/firme, jeste da se ne ustručavaju oko potraživanja iste. Ovim aktom stavljate do znanja regruteru da vam je zaista stalo do određenog posla. Velika je verovatnoća da će vas regruter u tom slučaju, ukoliko ne za određeni konkurs, upamtiti za neki od narednih (ne)oglašenih konkursa. 🙂


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Plaćali ste CarGo putem PayPala? NBS će vam poslati sporazum o priznanju krivice

Zatekla vas je koverta i u prvi mah ne verujete šta čitate. Bez panike, uz sporazumno priznanje krivice ne plaćate nikakvu kaznu.

Startapi i poslovanje

TS Ventures ime je Telekomovog fonda vrednog 25 miliona evra – vodiće ga Davor Sakač

Novi fond poslovaće nezavisno od matične kompanije, a odluku o investiranju donosiće panel domaćih i inostranih eksperata. Prvi čovek TS Ventures fonda otkriva nam više detalja o novom poduhvatu.

Startapi i poslovanje

Za domaći Alt Labs stiže milionska investicija u tokenima za dalju decentralizaciju data centara

Ovaj tim dobio je prvi finansijski doprinos prikupljanjem vrednosti od preko milion dolara od Protocol Labs-a za razvoj svog ekosistema Filmine čiji je krajnji cilj decentralizacija data centara.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Za domaći Alt Labs stiže milionska investicija u tokenima za dalju decentralizaciju data centara

Ovaj tim dobio je prvi finansijski doprinos prikupljanjem vrednosti od preko milion dolara od Protocol Labs-a za razvoj svog ekosistema Filmine čiji je krajnji cilj decentralizacija data centara.

Office Talks Podcast

U čemu je tajna najboljih IT poslodavaca?

O brendiranju poslodavaca sve se više priča u korporativnom i IT svetu u Srbiji. Čini se da je ovo jedna od retkih oblasti gde naša zemlja ne kaska mnogo za razvijenim državama. Upravo o ovoj oblasti i dobrim praksama razgovaramo sa Katarinom Šonjić - Employer Branding konsultantom.

Startapi i poslovanje

Domaći Tapni osigurao €200.000 investicije od investitora okupljenih oko Inicijative Digitalna Srbija

Poslovni anđeli koja okuplja DSI investirali su 200.000 evra u domaći startap Tapni koji nudi rešenje za digitalizovanje vizit karti tj. razmenu poslovnih kontakata.

Startapi i poslovanje

Joberty osigurao $350.000 investicije za dalje širenje – sledi beta verzija u Hrvatskoj, a potom i testiranje u Kaliforniji

Joberty, online platforma IT poslova koja povezuje poslodavce i kandidate, obezbedila je investiciju u ranoj fazi razvoja od strane anđela investitora Kroog Ventures. Nikola Mijailović, direktor i jedan od osnivača, otkriva buduće planove.

Tehnologija

Plaćali ste CarGo putem PayPala? NBS će vam poslati sporazum o priznanju krivice

Zatekla vas je koverta i u prvi mah ne verujete šta čitate. Bez panike, uz sporazumno priznanje krivice ne plaćate nikakvu kaznu.

Kultura 2.0

Grafička novela o Nikoli Tesli beleži uspeh na Kickstarteru – za početak planirano štampanje 2.000 primeraka

Crowdfunding kampanja pokrenuta u Srbiji za štampu grafičke novele 'Tesla: čovek koji je definisao budućnost' čiji je autor Danijele Meuči, postigla je uspeh za samo 48 sati. Ovaj projekat je podržala publika iz celog sveta, dok će kampanja biti aktivna do 7. oktobra.