Privatnost po dizajnu i privatnost po 'defaultu'

Privatnost po dizajnu i privatnost po ‘defaultu’

Jedna od promena koje je neophodno sprovesti u skladu sa GDPR-om je i primena pojmova 'privatnost po dizajnu' i 'privatnost po defaultu'. Kompanije će se suočiti s posebnom obvezom da razmotre privatnost podataka u početnim fazama projekata, kao i tokom celog procesa obrade podataka.

Šta zakon predviđa?

Postojeća Direktiva EU o zaštiti podataka ne poznaje pojmove “privatnost po dizajnu” ili “privatnost po defaultu“, niti postoji izričita obaveza koja definiše da bi privatnost trebalo da bude od najveće važnosti u fazi planiranja bilo kog projekta. Međutim, GDPR nameće obavezu da obrađivač podataka sprovede odgovarajuće tehničke i organizacione mere za zaštitu ličnih podataka od nezakonite obrade. Uvođenjem specifičnog zahteva da mora da postoji “privatnosti po dizajnu”, GDPR definiše postojanje obaveze da se sprovedu odgovarajuće mere, kako bi se osiguralo da privatnost i zaštita podataka više nisu stvar o kojoj se misli naknadno, nakon završetka projekta, već u fazi projektovanja.

Od trenutka prvog predstavljanja GDPR-a 2012, “privatnost po dizajnu” bila je predmet mnogih rasprava. Njihov osnovni cilj je bio da se obezbedi da koncept ostvari željenu efikasnost. Na primer, ICO je u UK već objavio preporuke o “privatnosti prema dizajnu” i podstiče kompanije da zaštitu privatnosti podataka uključe u planiranje u ranim fazama bilo kojeg projekta, a potom i u ceo životni ciklus projekta.

Šta zakon zahteva?

Iako pojam “privatnost po dizajnu” već postoji, sada mu je posvećena posebna pažnja i direktno je povezan sa GDPR-om. Prema predloženim zahtevima “privatnosti prema dizajnu”, kompanije će morati da kreiraju usklađene politike, procedure i sisteme na početku razvoja bilo kog proizvoda ili procesa.

Pri implementaciji odgovarajućih mera, treba uzeti u obzir potrebne resurse u smislu tehnike i troškova implementacije. U GDPR-u je primenjen pristup utemeljen na riziku. Pri odlučivanju o tome koje su mere odgovarajuće, kompanije mogu uzeti u obzir prirodu, obim, kontekst i svrhu obrade podataka, kao i ozbiljnost rizika po prava i slobode pojedinca. Ovaj pristup znači da će kompanije imati veću fleksibilnost kako će primeniti usklađenost po ovom pitanju u praksi.

Pri donošenju ovakve odluke, kompanije bi morale da razmotre određene stavke, kada je u pitanju CRM ili baza podataka o zaposlenima koju vodi HR sektor, na primer:

  • Da omogući takvo skladištenje ličnih podataka koje bi udovoljilo zahtevima za pristup;
  • Da dozvoli uklanjanje podataka kupaca koji su uložili prigovor na prijem direktnog marketinga; ili
  • Da omogući obrađivaču podataka da zadovolji zahteve za prenosivošću podataka koje predviđa GDPR.

Obrađivači takođe moraju da razmotre mogućnost pseudonimizacije ličnih podataka.

GDPR takođe uvodi specifičnu obavezu “privatnost po defaultu“. Ona zahteva da obrađivači sprovode odgovarajuće mere kako bi osigurali da se obrađuju samo lični podaci koji su potrebni za svaku pojedinačnu specifičnu svrhu obrade. Prema GDPR-u, obrađivači podataka moraju minimizovati količinu prikupljenih podataka, obim njihove obrade, period njihovog skladištenja i njihovu dostupnost. Ukratko,  kompanije treba da obrađuju lične podatke samo u onoj meri i u onom obimu koja je neophodna za ispunjenje svrhe obrade i ne bi trebalo da ih čuvaju duže nego što je neophodno u ove svrhe. Konkretno, obrađivač podataka mora da osigura da, po defaultu,  lični podaci nisu nikome dostupni, osim u slučaju zahteva nosioca podataka.

Mada postojeća direktiva sadrži zahteve u vezi sa osiguranjem da se prekomerni lični podaci ne obrađuju, odnosno da se zadržavaju samo dok je to neophodno, GDPR sadrži izričitu obavezu sprovođenja odgovarajućih tehničkih i organizacionih mera za ispunjavanje pomenutih zahteva.

Koje su posledice u praksi?

Pojmovi “privatnosti po dizajnu” i “privatnost po defaultu” se eksplicitno spominju u GDPR-u, što znači da kompanije imaju obavezu da sprovode interne procedure i postupke kako bi osigurale primenjivanje ovih zahteva. Neki od koraka u ovom smeru mogu biti:

  • Kreiranje studije uticaja na privatnost koju kompanija može popuniti svaki put kad projektuje, nabavlja ili implementira novi sistem;
  • Revidiranje standardnih ugovora s obrađivačima podataka kako bi se utvrdilo kako će se rizik, odnosno obveza ispunjavanja navedenih zahteva podeliti između partnera;
  • Usklađivanje formi za prikupljanje podataka na web stranicama kako bi se osiguralo da se ne prikupljaju prekomerni podaci;
  • Implementacija automatizovanih postupaka brisanja za određene lične podatke, implementacija tehničkih mera kako bi se osiguralo da su lični podaci označeni za brisanje nakon određenog perioda itd.

IAB Srbija nastavlja sa nizom aktivnosti, koje imaju za cilj podizanje svesti u domaćim kompanijama o potrebi implementacije GDPR propisa i edukaciji stručne javnosti. U narednom periodu možete očekivati nastavak serijala GDPR tekstova koje će IAB Srbija objavljivati u saradnji sa Netokracijom.

Autor teksta:
Igor Černiševski
Član Legal & Policy Komiteta IAB Serbia
Direct Media, Digital Group Account Manager

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Gradovi budućnosti grade se iz Srbije (Nortal)

Gost 94. epizode Office Talks podcasta bio je Dragan Gajić, globalni CTO estonske kompanije Nortal koja i u Srbiji poseduje razvojni centar - isti onaj iz kojeg se upravo kreiraju rešenja za gradove budućnosti.

Startapi i poslovanje

Lansiran Founder Institute Serbia akcelerator program

Domaći i regionalni ekosistem neprestano se razvija poslednjih godina i sve je više startap timova koji nude rešenja za brojne lokalne, ali i globalne probleme.

Društvene mreže

Instagram uvodi ‘Show NFT’ opciju kroz Polygon blockchain Mihaila Bjelića

Šef Instagrama Adam Moseri najavio je da će popularna društvena mreža ove nedelje početi da testira NFT sa odabranim kreatorima u Sjedinjenim Američkim Državama.