Trendovi i događaji koji su obeležili 2018. godinu

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Trendovi i događaji koji su obeležili 2018. godinu

Bliži se kraj još jedne izazovne, ali uspešne godine. Trendovi u digitalu i tehnologiji dolaze i odlaze, a Netokracija vam donosi presek događaja koji su prema našem mišljenju obeležili 2018. godinu.

Koja su to dešavanja po kojima ćemo pamtiti proteklih godinu dana? Šta je to što je oblikovalo našu industriju? Ekipa Netokracije rezimira prethodnih 300+ dana i prisećamo se događaja i trendova koji su obeležili 2018. godinu.

Nutanix kupio Frame i najavio veliki razvojni centar u Beogradu

Iako nismo navikli da se susrećemo sa vestima o značajnim akvizicijama na domaćem tržištu, 2018. godinu definitivno je obeležila informacija da je američko-srpsku kompaniju Frame (koju su pokrenuli naši ljudi u San Francisku) kupio Nutanix – jedan od najznačajnijih igrača u domenu entreprise cloud rešenja. Iako tačna cifra nije saopštena, spekuliše se da je Frame prodat za iznos između 165 i 200 miliona dolara, što ovu akviziciju čini jednom od najvećih, sa aktivnim činiocem u srpskoj IT industriji.

Pored same akvizicije, možda je i bitnija informacija da Nutanix ima velike planove za Srbiju u kojoj planira da zaposli preko 1.000 inženjera i pratećih kadrova. Kompanija ne skriva nameru da upravo u Beogradu želi da napravi veliki evropski razvojni centar, ali i da time privuče talenat iz okolnih zemalja Centralne i Istočne Evrope, još više doprinoseći na značaju srpskoj prestonici u domenu tehnologije.

Kapitulacija medijske industrije u Srbiji

Nažalost, čini se da će medijsku industriju u Srbiji obeležiti i oblikovati upravo kraj godine – period u kome su svi veći mediji u Srbiji i zvanično potpisali kapitulaciju, prepustivši rukovodstvo državi pod okriljem uputnih akvizicija i ljudi bliskih vladaćujoj strukturi.

Šta nas to očekuje u godini pred nama? Nema sumnje da ćemo biti svedoci još veće cenzure koja ponovo neće imati efekta na digitalnu elitu društva tj. onaj deo populacije sklon komunikaciji na alternativnim kanalima koje je danas jako teško cenzurisati. Međutim, apsolutna medijska prevlast nad najgledanijim televizijskim kanalima znači da će većina domaće populacije i dalje biti bombardovana najlošijim sadržajem poput rijaliti programa i drugih degutantnih formata.

Ostaje pitanje kako će se nedavne medijske promene odraziti i na budžete za digital, ali i koliko će mesta ostati nezavisnim izdvačima za inovacije na ovom polju tj. podizanja kvaliteta sadržaja kroz nove formate.

Employer Branding postaje ‘hot thing’

Ova godina donela nam je i novi seksi termin u oblasti HR-a i marketinga – Employer Branding. Koliko god to bila sjajna stvar, najednom imamo novi izazov: svako ko donekle razume termin sebe smatra ekspertom. Zato će 2019. godina pred nas staviti novi izazov – moramo shvatiti ko je u toj oblasti stručan i ko ima iskustva, a ko ne i još bitnije – poslušati pametnijeg u toj oblasti.

Digitalizacija – na srpski način

Krajem 2017. godine premijerka Brnabić proglasila je pilot projekat prekvalifikacije za IT sektor uspešnim i najavila novu generaciju za 2018. godinu. Radilo se i na daljoj digitalizaciji javne uprave i sudstva. Nevladin sektor još je aktivnije promovisao benefite koji ICT sektor može da donese, a onda je na scenu stupio slučaj Car:Go.

Zakon o prevozu putnika koji je tim povodom donet samo je primer dileme u kojoj smo se na nivou kompletnog društva našli – nalazimo se na simboličnoj prekretnici između starog i novog i nismo sigurni gde bismo pre.

#DeleteFacebook i Cambridge Analytica

Verovatno najteža godina u istoriji poslovanja za kompaniju Facebook. Podaci o 87 miliona profila prikupljani su na “i ne baš tako legalan” način za potrebe firme Cambridge Analytica. Ti podaci nikada nisu obrisani, iako je to naloženo kompaniji još 2015. godine.

Mnogi su zbog toga okrivili Facebook da je imao direktan uticaj na predsedničke izbore u Americi, postavši svojevrsna platforma za širenje lažnih vesti. Sve to kulminiralo je “sapunicom” u vidu saslušanja Marka Zuckerberga pred američkim Senatom. Međutim, čini se i u Americi ljudi slabo pamte, ali i da još manje znaju kako funkcioniše naš digitalni svet. Od čitave drame ostao je samo poljuljan ugled najveće medijske kompanije na svetu.

‘Dream Crazy’ i Nike

Početkom septembra društvene mreže su gorele, na YouTube-u je neprekidno pritiskan replay, akcije Nike su išle gore-dole, a Colin Kaepernick je postao nova zvezda kampanje Dream Crazy.

Colin je sjajan quarterback koji je vodio San Francisko 49-najnerse do finala Super Bowl-a,  a koji je zbog svojih političkih stavova (klečenja tokom intoniranja himne i javnog izražavanja mišljenja o položaju afričko američke populacije) postao jedna od najnepoželjnijh osoba širom Sjedinjenih Američkih Država, te igrač kojeg nijedan klub ne želi u svojim redovima.

Nike je svesno izabrao Colina, bili su hrabri (iako postoji veliki broj sportista koji se nalaze u gorem položaju) i na kraju im se to višestruko isplatilo. Opet su bacili žišku, a struka ih je nagradila nagradom za marketing kampanju godine.

Instagram ubrzano raste – čak i kod nas

Ova društvena mreža nastavlja da beleži eksplozivni rast na globalnom nivou, dostigavši cifru od milijardu korisnika u junu 2018. godine. Ona danas ima 23% veći engagement rate od Facebook-a kod privatnih, a čak 10 puta veći kod poslovnih profila, kojih ima više od 25 miliona.

Talas ekspanzije oseća se i u Srbiji, sa vrtoglavih 60% više korisnika u odnosu na prethodnu godinu. Kad je reč o oglašavanju, Instagram je udvostručio broj oglašivača za samo šest meseci i sada iznosi dva miliona na mesečnom nivou, dok će, prema procenama, prihod ostvaren od reklama do 2020. godine iznositi 22 milijarde dolara.

Ulaganje u razvoj novih digitalnih kadrova

U Srbiji 98% mladih od 16 do 24 godine svakodnevno koristi Internet, dok se svega 20% njih bavi sticanjem digitalnih veština. Shvatajući značaj digitalne pismenosti, Netokracija je ove godine organizovala projekat #DigitalnaKarijera – sa ciljem da osnaži studente da se uključe u digitalnu ekonomiju i da im pomogne da sagledaju koje digitalne veštine su im potrebne uz fakultetsku diplomu.

Događajima je prisustvovalo više od 450 učesnika u pet gradova i generisana je baza sa više od 1.000 studenata i mladih profesionalaca zainteresovanih za projekat, čiji nastavak je planiran za proleće 2019. godine.

Bitne investicije za City Expert i Content Insights

Prethodnih godinu dana protekli su u znaku dve velike vesti sa domaće startap scene. Beogradski City Expert osigurao je novih 800.000 evra investicije od fonda SC Ventures. O novim ulaganjima i daljim planovima, početkom septembra smo razgovarali sa direktorom ove kompanije – Igorom Jovićem. Ovaj tim je, između ostalog, izvršio velike promene unutar samog servisa, dok je u planu širenje poslovanja u zemlje regiona i ostatak Evrope.

Sa druge strane, priču o investicijama zaokružio je novosadski Content Insights koji je osigurao 2 miliona evra investicije. Nova runda sredstava timu će pomoći da povećaju prodaju, marketing aktivnosti, ali i širenje poslovanja na američko tržište.

Biće zanimljivo videti koje će novine sledeća godine doneti za srpski startap ekosistem. Sudeći prema ovogodišnjim dešavanjima, nadamo se takođe lepim pričama i u sledećih 12 meseci.

Digitalizacija agro sektora

Srbija već godinama važi za zemlju sa ogromnim potencijalnom u industriji proizvodnje hrane. Kako tradicionalni procesi u ovoj oblasti više ne mogu da opsluže zahteve tržišta, digitalizacija je izbila u prvi plan. Odlazeća godina ostaće upamćena po novim agrotech rešenjima u Srbiji i sve većem uplivu tehnologije u poljoprivredu.

Da se stvari polako pomeraju u pozivitnom smeru, pokazali su nam startapi i projekti poput Smart Watering, BeeWeb, ali i nova rešenja koja razvijaju studenti Agronomskog fakulteta u Čačku. Pored toga, 2018. godinu obeležilo je i otvaranje prve digitalne farme u Srbiji kao i sve veće ulaganje i interesovanje kompanija koje uz hakatone pružaju šansu mladim talentima da kreiraju inovaciona agrotech rešenja za srpsku poljoprivredu.

E-commerce ne prestaje da se razvija u Srbiji

Na ovogodišnjem OMGcommerce-u, Dejan Rakezić predstavio je Američkog poštara – servis koji omogućava kupovinu bez poreza na preko 1.000 stranih e-commerce sajtova, isporuku u jedno od dva skladišta u Americi i dopremanje u Srbiju u roku od par dana. Uz parolu “kupujte kao da živite u Americi” iščekujemo dalji razvoj servisa.

Interesantno je da je ovo ekstenzija na uslugu posrednika, poput Amazon-a i e-Bay-a, koja se bazira na njihovom nedostatku vezanom za worldwide shipping, a u budućnosti posebnu pažnju treba obratiti na startape koji rešavaju problem korisnika tako što se oslanjanju na razvijenu potražnju za uslugom neke druge firme, pružajući dodatnu vrednost svojom uslugom.

Život bez telefona kao najboljeg prijatelja?

U eri masovnih mentalnih slomova blogera, vlogera i influensera, čini mi se da se nalazimo u momentu u kom se bumerang vraća unazad. Iako je sve veći broj ljudi koji svoje lične Instagram profile pretvara u poslovne zbog kvalitetnije analitike vezane za postove, zavist zvana lajk nas tera da postajemo sve nesigurniji šta je ono što objektivno jesmo i šta je svet oko nas. Sve je pod upitnikom i tretira se kao potencijalna laž.

Ako je sudeći po blogerima čiji smo uspon i pad pratili, ali i po najavi svetskih stručnjaka poput Martina Lindstroma (koji je ove godine predavao na ARK konferenciji u Beogradu), sve veći broj ljudi, počev od C-level menadžmenta na dole, bira i biraće da pod pritiskom digitalnog ružičastog života birati da živi bez pametnih telefona.

Koji su događaji iz industrije, prema tvom mišljenju , obeležili ovu godinu? Piši nam u komentarima!

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Digitalni mediji

Trendovi.co: Šta nam donosi 2023. godina iz oblasti Employer brandinga i društvenih mreža?

Sada već tradicionalno, agencija Pioniri Communications su kroz projekat Trendovi.co objavili predviđanja za ovu godinu kada su u pitanju digitalni marketing, 'event' industrija, tehnologija, PR, 'entertainment' industrija i druge srodne oblasti. Pročitajte šta smo izdvojili za vas.

Startapi i poslovanje

Institut BioSens otvorio novi poziv za akcelerator namenjen IT i poljoprivrednim startapima

Institut BioSens pozvao je inovativne startape iz IT i poljoprivrednog sektora da učestvuju u trećem izdanju akceleratora i na taj način nastavlja dobru praksu pružanja podrške inovativnim preduzetnicima u razvoju ideja koje će doprineti digitalnoj transformaciji poljoprivrede.

Gaming

Wargaming Forge: Novi edukativni program o kreiranju globalnih video igra – uz potencijalno zaposlenje

Industrija razvoja video igara jeste zanimljiva, ali u isto vreme kompleksna stvar. Potencijale talenata koji tu istu industriju grade, prepoznala je kompanija Wargaming koja je pored kancelarija u Beogradu, otvorila i 'Forge' program prakse, sa čijom smo programskom menadžerkom razgovarali.

Propustili ste

Kultura 2.0

Vlada Srbije ulaže €52 miliona u izgradnju novog centra za kreativne industrije

Obeležen početak radova na rekonstrukciji nekadašnje zgrade Ložionice u kreativno-inovativni multifunkcionalni centar.

Startapi i poslovanje

OTP banka otvorila prijave za novi Generator ZERO 2023 konkurs

OTP banka je pokrenula novi ciklus Generator ZERO 2023 konkursa sa ciljem da podrži rešenja koja doprinose smanjenju karbonskog otiska i rastu zelene ekonomije.

Office Talks Podcast

Kako graditi uspešne web3 kompanije i projekte?

U tech zajednici sve više se priča o web3 svetu. Upravo zato, tema 127. epizode Office Talks podkasta bila je o izgradnji i vođenju web3 kompanija. O tome smo pričali sa osnivačima kompanije ShardLabs, koja ima tim i u Beogradu.

Karijere

Serbian Product Community: Objavljena anketa za ljude koji se bave kreiranjem digitalnih proizvoda

Cilj ankete je podizanje transparentnosti plata tako da se zajednički stekne realnija slika o stanju u upravljanju razvojem digitalnih proizvoda u Srbiji.

Tehnologija

Slobodan Marković: Kako javno dostupni NLP modeli za srpski jezik doprinose rastu domaće IT industrije?

Zašto ChatGPT ne zna padeže, a mi još uvek nemamo Siri na srpskom? Kako razvoj ovih alata može pozitivno da utiče na domaću 'tech' zajednicu, objasnio nam je Slobodan Marković, digitalni savetnik u organizaciji UNDP.

Intervju

Kako je Dalibor pored pozicije Lead Data konsultanta pronašao vreme za porodični hobi i biznis

Još kada smo bili deca, mnogi su nas pitali - "Da li imaš hobi"? Čak i kada odrastemo, postanemo profesionalci, ljubav prema hobiju, ako ga zaista volimo, ostaje zauvek tu sa nama. Ovo je priča o Daliboru Lazareviću koji iako radi kao Lead Data Consultant, pronalazi vreme da proizvodi manje predmete od drveta i plastike.