Istraživanje: Nezavidan položaj 'platformskih' radnika u Srbiji

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Nezavidan položaj ‘platformskih’ radnika u Srbiji opravdava se boljom zaradom i fleksibilnim satima

Centar za istraživanje javnih politika objavio je istraživanje na temu ima li dostojanstvenog rada na digitalnim platformama za dostavu i prevoz putnika u Srbiji.

Do sada smo svi videli kurire sa šarenim torbama kako jezde gradskim ulicama dostavljajući nam ukusne obroke ili pakete. Isto tako, videli smo ili koristili usluge urbanog gradskog prevoza koji vozače i korisnike povezuje putem aplikacije. Međutim, da li smo se ikada zapitali o položaju vozača i dostavljača čiji je broj porastao u prethodnih nekoliko godina kako se i ovo tržište razvilo u gradovima širom Srbije?

Upravo ovo pitanje postavio je Centar za istraživanje javnih politika čija se poslednja publikacija po imenu “Pakleni vozači: Ima li dostojanstvenog rada na digitalnim platformama za dostavu i prevoz putnika u Srbiji” bavi različitim pravnim i etičkim aspektima rada na takvim platformama koje prema saznanjima ovog udruženja danas koristi više od 360.000 korisnika u Srbiji (četiri najpopularnije aplikacije za dostavu):

Kao što pokazuju nalazi najnovije studije koju je uradio CENTAR (CENTAR, 2020), ove mobilne aplikacije već imaju oko 360.000 korisnika u gradovima Srbije u kojima posluju (aplikacije za dostavu hrane prisutne su u Nišu, Novom Sadu, Kragujevcu, Beogradu, Pančevu i Subotici, a za prevoz putnika samo u Beogradu). Pandemija kovida-19 i mere izolacije povećali su upotrebu aplikacija za dostavu hrane, uz rast broja novih korisnika i veću tražnju kod postojećih, što je dovelo do stvaranja novih radnih mesta.

Samo istraživanje bavilo se različitim aspektima rada i to pre svega iz ugla radnika, pokrivajući teme poput dostojanstvenog radnog vremena, dostojanstvene zarade, bezbednosti na radu i socijalne zaštite, te razvoja veština i karijere kod platformskih radnika.

Ko zapošljava tj. angažuje platformske radnike?

Segment koji se posebno ističe u pomenutom istraživanju daje nam bliže uvide u organizaciju platformskog poslovanja. CENTAR piše:

Jedno od ključnih pitanja platformske ekonomije na koje tek treba odgovoriti tiče se identiteta krajnjeg poslodavca. Njega nije lako utvrditi, jer platformske kompanije najčešće primenjuju izrazito autsorsovan model poslovanja koji podrazumeva zapošljavanje samo najuže grupe radnika, dok su vozači odnosno dostavljači angažovani putem posredničkih kompanija ili su samozaposleni.

U istraživanju se eksplicitno navodi da platformske kompanje ostvaruju dobit od rada vozača i dostavljača i vode evidenciju o obavljenom poslu, ali ne potpisuju ugovore neposredno sa radnicima već to, navode iz CENTRA, čine putem trećih lica koja isplaćuju zarade:

Ta treća lica mogu biti posredničke agencije ili preduzetnici (samozaposlena fizička lica) koji potpisuju ugovore sa radnicima, stupaju u interakciju sa njima i posreduju u procesu isplate.

Kada se govori o ukupnom broju radnika tj. kontraktora koje obave platforme angažuju, iz CENTRA navode da je u trenutku pisanja istraživanja taj broj procenjen na 3.500 ljudi, različitog starosnog roba, različitog obrazovanja i različitog radnog iskustva.

Položaj proizvod nedorečenog pravnog okvira u Srbiji

Sumirajući podatke do kojih je došla ova publikacija, ističemo i zaključak udruženja CENTAR:

Uprkos njihovom relativno skorom ulasku na tržište, vetar u leđa ovim servisima dala je pandemija kovida-19. Tako se njihova baza korisnika rapidno povećavala tokom cele 2020, a status dostavljača i vozača postao je još prekarniji. U tom smislu, nalazi ovog istraživanja u celini ukazuju na odsustvo standarda rada propisanih Programom dostojanstvenog rada.

Pa ipak, platforme koje nude usluge putem mobilnih aplikacija privukle su značajan broj radnika zainteresovanih da zamene radni odnos na neodređeno vreme i socijalno i zdravstveno osiguranje boljom zaradom i fleksibilnijim radnim vremenom.

Uvidi dobijeni ovim istraživanjem pokazuju da između platformskih radnika u Srbiji i njihovih kolega iz drugih naprednih privreda Evrope i sveta postoje kako brojne sličnosti tako i značajne razlike, koje su prvenstveno proizvod nedorečenog pravnog okvira u Srbiji.

Više informacija o radu za najpoznatije platforme za dostavu koje trenutno posluju u najvećim gradovima Srbije možete pronaći na sajtu Centra za istraživanje javnih politika u .PDF formatu.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Digitalni mediji

Trendovi.co: Šta nam donosi 2023. godina iz oblasti Employer brandinga i društvenih mreža?

Sada već tradicionalno, agencija Pioniri Communications su kroz projekat Trendovi.co objavili predviđanja za ovu godinu kada su u pitanju digitalni marketing, 'event' industrija, tehnologija, PR, 'entertainment' industrija i druge srodne oblasti. Pročitajte šta smo izdvojili za vas.

Startapi i poslovanje

Institut BioSens otvorio novi poziv za akcelerator namenjen IT i poljoprivrednim startapima

Institut BioSens pozvao je inovativne startape iz IT i poljoprivrednog sektora da učestvuju u trećem izdanju akceleratora i na taj način nastavlja dobru praksu pružanja podrške inovativnim preduzetnicima u razvoju ideja koje će doprineti digitalnoj transformaciji poljoprivrede.

Gaming

Wargaming Forge: Novi edukativni program o kreiranju globalnih video igra – uz potencijalno zaposlenje

Industrija razvoja video igara jeste zanimljiva, ali u isto vreme kompleksna stvar. Potencijale talenata koji tu istu industriju grade, prepoznala je kompanija Wargaming koja je pored kancelarija u Beogradu, otvorila i 'Forge' program prakse, sa čijom smo programskom menadžerkom razgovarali.

Propustili ste

Kultura 2.0

Vlada Srbije ulaže €52 miliona u izgradnju novog centra za kreativne industrije

Obeležen početak radova na rekonstrukciji nekadašnje zgrade Ložionice u kreativno-inovativni multifunkcionalni centar.

Startapi i poslovanje

OTP banka otvorila prijave za novi Generator ZERO 2023 konkurs

OTP banka je pokrenula novi ciklus Generator ZERO 2023 konkursa sa ciljem da podrži rešenja koja doprinose smanjenju karbonskog otiska i rastu zelene ekonomije.

Office Talks Podcast

Kako graditi uspešne web3 kompanije i projekte?

U tech zajednici sve više se priča o web3 svetu. Upravo zato, tema 127. epizode Office Talks podkasta bila je o izgradnji i vođenju web3 kompanija. O tome smo pričali sa osnivačima kompanije ShardLabs, koja ima tim i u Beogradu.

Karijere

Serbian Product Community: Objavljena anketa za ljude koji se bave kreiranjem digitalnih proizvoda

Cilj ankete je podizanje transparentnosti plata tako da se zajednički stekne realnija slika o stanju u upravljanju razvojem digitalnih proizvoda u Srbiji.

Tehnologija

Slobodan Marković: Kako javno dostupni NLP modeli za srpski jezik doprinose rastu domaće IT industrije?

Zašto ChatGPT ne zna padeže, a mi još uvek nemamo Siri na srpskom? Kako razvoj ovih alata može pozitivno da utiče na domaću 'tech' zajednicu, objasnio nam je Slobodan Marković, digitalni savetnik u organizaciji UNDP.

Intervju

Kako je Dalibor pored pozicije Lead Data konsultanta pronašao vreme za porodični hobi i biznis

Još kada smo bili deca, mnogi su nas pitali - "Da li imaš hobi"? Čak i kada odrastemo, postanemo profesionalci, ljubav prema hobiju, ako ga zaista volimo, ostaje zauvek tu sa nama. Ovo je priča o Daliboru Lazareviću koji iako radi kao Lead Data Consultant, pronalazi vreme da proizvodi manje predmete od drveta i plastike.