Podcast.rs na jednom mestu okuplja autore iz Srbije - a pokrenuli su i sopstvenu produkciju

Podcast.rs na jednom mestu okuplja autore iz Srbije – a pokrenuli su i sopstvenu produkciju

Na medijskoj i 'online' sceni Srbije sve je više podcast emisija različitih produkcijskih kuća ali i nezavisnih autora. Sve ove emisije pod 'jednim krovom' objedinjuje platforma Podcast.rs sa čijim smo suosnivačem imali priliku da razgovaramo.

Platforma podcast.rs je nastala iz ljubavi prema ovom medijskom formatu još 2018. godine kada je Goran Vojteški aktivirao ovaj domen i pokrenuo jednostavan WordPress sajt. Upravo je Goran jedan od osnivača pored Vladimira Radinovića sa kojim smo imali priliku da razgovaramo i predstavimo više detalja o ovoj platformi, tačnije kako je ona nastala i koji su naredni planovi za za njeno usavršavanje.

Od 229 podcasta većina je iz Srbije, ali tu su i emisije iz regiona

Govoreći o početnim koracima osnivanja Podcast.rs servisa, Vladimir kaže da je ideja bila da se tada okupi nekolicina aktivnih domaćih podkasta na jednom mestu. Prema njegovim rečima, sledeći korak u razvoju platforme načinjen je nakon Media Jam-a koji je organizovao USAID u aprilu 2019. godine, a koji je imao za cilj da pronađe ljude koji bi pokrenuli podkast platformu u Srbiji te se Vladimirov kolega Goran logično prijavio:

Pored njega, i još nekolicine učesnika na ovom Media Jam-u, učestvovao sam i ja (Vladimir Radinović) tada ispred firme RadioKit iz Poljske koja je u to vreme radila na razvoju servisa za Internet radio i već imala određene alate za arhiviranje emisija. Kada su proglašeni pobednici Media Jam-a, ispostavilo se da smo Goran i ja podelili prvo mesto i da bi u narednom periodu trebali da se “takmičimo” za sredstva koja je dodeljivao USAID.

U istom trenutku kada im je to saopšteno, ovaj dvojac se udružio sa ciljem da započnu sa zajedničkim radom. Vladimir je u početku smatrao da su zajednica i tržište vrlo mali i da nema potrebe da se dele na dva tima kada su već obojica toliki zaljubljenici u ovaj format.

Vladimir je ranije radio u Eipixu kao dizajner zvuka, a bio je jedan od osnivača RadioKit startapa u Poljskoj. Od septembra 2019. godine posvećen je izgradnji Podcast.rs servisa.

“Usledio je jedan kraći sastanak na kojem smo se sve dogovorili i krenuli u zajedničko građenje prve lokalne podkast platforme. Od tada pa do danas, podcast.rs činimo nas dvojica uz nekolicinu spoljnih saradnika“, otkriva naš sagovornik kako je izgledao početak priče o pomenutom servisu.

Za one koji nisu upoznati sa radom servisa, Podcast.rs je prvenstveno produkcija i agregator podkasta iz Srbije i regiona, što znači da na jednom mestu okupljaju sve lokalne podkaste kako bi domaća publika mogla da ih lakše pronađe, a uz to, pokrenuli su i sopstvenu produkciju – pa paralelno sa radom platforme rade i uslužno snimanje i montažu audio i video formata.

Radinović kaže da se cilj ovog tima zasniva na promociji i podršci podcast zajednici, tako da na neki način predstavljaju i regionalni hub za podkaste gde svi koji se bave ovim formatom ili žele da se u njemu oprobaju, mogu da dobiju najrazličitije informacije o ovom mediju – od toga kako započeti podkast, koji format i opremu odabrati, pa do kompleksnijih tema kao što su monetizacija i marketing sadržaj. Na pitanje Netokracije koliko u ovom trenutku ima podcasta na platformi i kakva su očekivanja u vezi rasta broja korisnika, naš sagovornik odgovara sledeće:

Trenutno na platformi ima 229 podkasta u 13 kategorija.Većina ih je iz Srbije ali imamo i podkaste iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Severne Makedonije. Pored podkasta na srpsko-hrvatskom jeziku tu su i podkasti na engleskom, mađarskom, rusinskom i slovačkom. Tokom ove godine videli smo ogroman rast pa smo tako skoro svake nedelje dobijali po 3-4 nova podkasta. Ako se ovaj trend nastavi verujemo da će ih do kraja godine sigurno biti preko 300.

‘Oglašivači ne shvataju potencijal reklamiranja kroz podkaste’

U ovom trenutku srž tima iza platforme čine samo Vladimir i Goran i njih dvojica rade gotovo sve što se obaveza tiče, a što podrazumeva produkciju, snimanja, montaže pa sve do komunikacije sa zajednicom, marketinga i ostalih tehnikalija. Skoro svakodnevno sarađuju i sa nekoliko spoljnih saradnika koji im pomažu uglavnom oko održavanja sajta i video montaže. Imali smo priliku da popričamo i o poslovnom modelu same platforme, gde nam je Vladimir otkrio više detalja:

Monetizacija samog servisa za sada dolazi kroz dva kanala – projektni i produkcijski. S obzirom na to da smo registrovani kao udruženje građana i da imamo pozamašno iskustvo rada u civilnom sektoru dobar deo “hladnog pogona” se održava kroz projektnu aktivnost gde monetizujemo naše znanje i spremnost da podržimo nevladine organizacije da kroz ovaj medijski format dođu do šire publike i približe svoj rad građanima. Sa druge strane, nudimo profesionalne usluge produkcije podkasta audio i video formata.

I Netokracijin Office Talks podcast se našao na listi različitih produkcija i nezavisnih autora na servisu Podcast.rs.

Kako se razgovor bližio kraju, Radinović nam je približio i način na koji on, koji dosta dobro poznaje podcast format, gleda na ovu scenu u Srbiji u tekućoj godini. Kako kaže, domaća scena je i dalje u svojoj ranoj fazi u kojoj većina autora svoje podkaste kreira iz hobija. Ipak, mišljenje našeg sagovornika jeste da je kvalitet produkcije značajno bolji u odnosu na protekle dve godine, sve manje je Zoom/Skype razgovora ili Instagram live uključenja i ljudi sve više obraćaju pažnju na kvalitet zvuka kao i na celokupnu video produkciju, ako je ima.

“Ali na žalost zbog nedostatka novca koji bi motivisao neke ozbiljnije produkcije osuđeni smo na manje-više jedan format podkasta a to su intervjui. Oni jesu najlakši za produkciju ali su u poređenju sa kvalitetnim narativnim (pisanim) i zvučno bogatim podkastima daleko slabiji u sadržaju”, iskren je Vladimir koji napominje i ovo:

Ono što je i dalje problem je to što oglašivači ne shvataju potencijal reklamiranja kroz podkaste kao da i neki lokalni podkasti postižu brojke koje bi ih u Americi svrstali u top 5% po slušanosti. No, svakako ovo i jeste deo našeg posla, da edukujemo i da i dalje radimo na popularizaciji ovog formata pa će sve to doći na svoje mesto u narednih nekoliko godina, a možda i ranije.

Za kraj, otkrivajući više o planovima za budućnost, naš sagovornik kaže da pored daljeg tehničkog razvoja i unapređivanja aplikacija i sajta, on i Goran planiraju i ozbiljno bavljenje sopstvenom produkcijom kao i nastavak podrške lokalnim autorima kroz razne seminare, konferencije i slične edukativne programe. Uz to, jedan od planova na duže staze je i rešavanje problema monetizacije za manje poznate autore, kako kroz podršku slušalaca tako i kroz reklamiranje i sponzorstva.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Propustili ste

E-commerce

Lansiran ecommerce4all – nova platforma za podršku razvoja e-trgovine

Mnogi poslovni podaci i informacije vezane za poslovanja e-trgovine od danas su zvanično dostupni na prvoj regionalnoj platformi za e-trgovinu pod nazivom 'E-commerce for all – ecommerce4all.eu' koja je već sada dostupna u Srbiji.

Intervju

Kako su srednja škola i prvi iPhone usmerili Vladimira ka karijeri ‘mobile software’ arhitekte

Dolazak u IT industriju može da krene iz više životnih pravaca. Međutim, kada se još u školskom periodu interesujete za računare i rad na njima, velika je verovatnoća da će buduća karijera biti vezana za tehnologiju. Svoju priču u dolazak u svet IT-ja i kompaniju Levi9, otkriva nam Vladimir Pavlović koji je Mobile Software arhitekta.

Startapi i poslovanje

Britanski Paysend najavio otvaranje kancelarije u Beogradu nakon $125 miliona investicije

Još jedna inostrana kompanija koja je prepoznala domaći tehnološki talenat.

Office Talks Podcast

Šta traže ruske IT firme u Beogradu?

Tri meseca od početka sukoba u Ukrajini vidimo veliki broj IT firmi i programera koji su odabrali upravo Beograd za svoju novu bazu. Kako ove promene na tržištu utiču na lokalni kadar i da li dolazi do skoka cene programera? O ovim temama razgovaramo u 96. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Kolumna

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.