
Podcast.rs na jednom mestu okuplja autore iz Srbije – a pokrenuli su i sopstvenu produkciju
Na medijskoj i 'online' sceni Srbije sve je više podcast emisija različitih produkcijskih kuća ali i nezavisnih autora. Sve ove emisije pod 'jednim krovom' objedinjuje platforma Podcast.rs sa čijim smo suosnivačem imali priliku da razgovaramo.
Platforma podcast.rs je nastala iz ljubavi prema ovom medijskom formatu još 2018. godine kada je Goran Vojteški aktivirao ovaj domen i pokrenuo jednostavan WordPress sajt. Upravo je Goran jedan od osnivača pored Vladimira Radinovića sa kojim smo imali priliku da razgovaramo i predstavimo više detalja o ovoj platformi, tačnije kako je ona nastala i koji su naredni planovi za za njeno usavršavanje.
Od 229 podcasta većina je iz Srbije, ali tu su i emisije iz regiona
Govoreći o početnim koracima osnivanja Podcast.rs servisa, Vladimir kaže da je ideja bila da se tada okupi nekolicina aktivnih domaćih podkasta na jednom mestu. Prema njegovim rečima, sledeći korak u razvoju platforme načinjen je nakon Media Jam-a koji je organizovao USAID u aprilu 2019. godine, a koji je imao za cilj da pronađe ljude koji bi pokrenuli podkast platformu u Srbiji te se Vladimirov kolega Goran logično prijavio:
Pored njega, i još nekolicine učesnika na ovom Media Jam-u, učestvovao sam i ja (Vladimir Radinović) tada ispred firme RadioKit iz Poljske koja je u to vreme radila na razvoju servisa za Internet radio i već imala određene alate za arhiviranje emisija. Kada su proglašeni pobednici Media Jam-a, ispostavilo se da smo Goran i ja podelili prvo mesto i da bi u narednom periodu trebali da se “takmičimo” za sredstva koja je dodeljivao USAID.
U istom trenutku kada im je to saopšteno, ovaj dvojac se udružio sa ciljem da započnu sa zajedničkim radom. Vladimir je u početku smatrao da su zajednica i tržište vrlo mali i da nema potrebe da se dele na dva tima kada su već obojica toliki zaljubljenici u ovaj format.

“Usledio je jedan kraći sastanak na kojem smo se sve dogovorili i krenuli u zajedničko građenje prve lokalne podkast platforme. Od tada pa do danas, podcast.rs činimo nas dvojica uz nekolicinu spoljnih saradnika“, otkriva naš sagovornik kako je izgledao početak priče o pomenutom servisu.
Za one koji nisu upoznati sa radom servisa, Podcast.rs je prvenstveno produkcija i agregator podkasta iz Srbije i regiona, što znači da na jednom mestu okupljaju sve lokalne podkaste kako bi domaća publika mogla da ih lakše pronađe, a uz to, pokrenuli su i sopstvenu produkciju – pa paralelno sa radom platforme rade i uslužno snimanje i montažu audio i video formata.
Radinović kaže da se cilj ovog tima zasniva na promociji i podršci podcast zajednici, tako da na neki način predstavljaju i regionalni hub za podkaste gde svi koji se bave ovim formatom ili žele da se u njemu oprobaju, mogu da dobiju najrazličitije informacije o ovom mediju – od toga kako započeti podkast, koji format i opremu odabrati, pa do kompleksnijih tema kao što su monetizacija i marketing sadržaj. Na pitanje Netokracije koliko u ovom trenutku ima podcasta na platformi i kakva su očekivanja u vezi rasta broja korisnika, naš sagovornik odgovara sledeće:
Trenutno na platformi ima 229 podkasta u 13 kategorija.Većina ih je iz Srbije ali imamo i podkaste iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Severne Makedonije. Pored podkasta na srpsko-hrvatskom jeziku tu su i podkasti na engleskom, mađarskom, rusinskom i slovačkom. Tokom ove godine videli smo ogroman rast pa smo tako skoro svake nedelje dobijali po 3-4 nova podkasta. Ako se ovaj trend nastavi verujemo da će ih do kraja godine sigurno biti preko 300.
‘Oglašivači ne shvataju potencijal reklamiranja kroz podkaste’
U ovom trenutku srž tima iza platforme čine samo Vladimir i Goran i njih dvojica rade gotovo sve što se obaveza tiče, a što podrazumeva produkciju, snimanja, montaže pa sve do komunikacije sa zajednicom, marketinga i ostalih tehnikalija. Skoro svakodnevno sarađuju i sa nekoliko spoljnih saradnika koji im pomažu uglavnom oko održavanja sajta i video montaže. Imali smo priliku da popričamo i o poslovnom modelu same platforme, gde nam je Vladimir otkrio više detalja:
Monetizacija samog servisa za sada dolazi kroz dva kanala – projektni i produkcijski. S obzirom na to da smo registrovani kao udruženje građana i da imamo pozamašno iskustvo rada u civilnom sektoru dobar deo “hladnog pogona” se održava kroz projektnu aktivnost gde monetizujemo naše znanje i spremnost da podržimo nevladine organizacije da kroz ovaj medijski format dođu do šire publike i približe svoj rad građanima. Sa druge strane, nudimo profesionalne usluge produkcije podkasta audio i video formata.

Kako se razgovor bližio kraju, Radinović nam je približio i način na koji on, koji dosta dobro poznaje podcast format, gleda na ovu scenu u Srbiji u tekućoj godini. Kako kaže, domaća scena je i dalje u svojoj ranoj fazi u kojoj većina autora svoje podkaste kreira iz hobija. Ipak, mišljenje našeg sagovornika jeste da je kvalitet produkcije značajno bolji u odnosu na protekle dve godine, sve manje je Zoom/Skype razgovora ili Instagram live uključenja i ljudi sve više obraćaju pažnju na kvalitet zvuka kao i na celokupnu video produkciju, ako je ima.
“Ali na žalost zbog nedostatka novca koji bi motivisao neke ozbiljnije produkcije osuđeni smo na manje-više jedan format podkasta a to su intervjui. Oni jesu najlakši za produkciju ali su u poređenju sa kvalitetnim narativnim (pisanim) i zvučno bogatim podkastima daleko slabiji u sadržaju”, iskren je Vladimir koji napominje i ovo:
Ono što je i dalje problem je to što oglašivači ne shvataju potencijal reklamiranja kroz podkaste kao da i neki lokalni podkasti postižu brojke koje bi ih u Americi svrstali u top 5% po slušanosti. No, svakako ovo i jeste deo našeg posla, da edukujemo i da i dalje radimo na popularizaciji ovog formata pa će sve to doći na svoje mesto u narednih nekoliko godina, a možda i ranije.
Za kraj, otkrivajući više o planovima za budućnost, naš sagovornik kaže da pored daljeg tehničkog razvoja i unapređivanja aplikacija i sajta, on i Goran planiraju i ozbiljno bavljenje sopstvenom produkcijom kao i nastavak podrške lokalnim autorima kroz razne seminare, konferencije i slične edukativne programe. Uz to, jedan od planova na duže staze je i rešavanje problema monetizacije za manje poznate autore, kako kroz podršku slušalaca tako i kroz reklamiranje i sponzorstva.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!