Kako domaću gejming industriju vidi Gameplay Tech Lead

Razgovori sa seniorima: Kako domaću gejming industriju vidi Gameplay Tech Lead?

Svoj pogled na trenutnu situaciju u IT-ju u Srbiji, kompanijama koje u okviru njega posluju i dostizanju statusa seniora za Netokraciju deli Andrija Todorović iz kompanije Playstudios.

Šta žele seniori u Srbiji, pogotovo tokom krize? Bolju platu, stabilan posao ili nešto treće? Odgovore na ova pitanja tražimo u seriji razgovora sa uspešnim pojedincima koji nam otkrivaju kako iz njihovog ugla izgleda IT scena u Srbiji i kakve kompanije traže.


Kao i većina njegovih kolega iz industrije i Andrija Todorović iz kompanije Playstudios kao mali je voleo da igra igre ali ga, za razliku od njih, nije oduvek privlačilo da se bavi njihovim razvojem:

“U gejming industriji sam, na neki način, završio slučajno. Tokom studija su mi se interesovanja menjala iz semestra u semestar, pa tako nisam ni imao jasnu sliku čime bih u karijeri želeo da se bavim. Imajući to u vidu prvu firmu sam odlučio da biram ne na osnovu proizvoda, već na osnovu tehnologija koje se u njoj koriste”, priseća se on i dodaje:

U tom periodu za mene je tehnologija bila sinonim za programski jezik, a jezik koji mi je najviše pažnje privukao tokom studija bio je C++. Nekolicina firmi je u tom trenutku tražila C++ programere bez iskustva i nakon kraćeg istraživanja odlučio sam da se pridružim Ubisoftovom beogradskom studiju. I tako je, neplanirano, počela moja karijera u gejmingu. Činjenica je da broj studija na ovim prostorima raste iz godine u godinu.

Andrija ističe i da se ranije odluka o odabiru radnog mesta svodila na to da li želiš ili ne želiš da se baviš game dev-om. Danas, kaže on, potencijalni kandidati mogu da biraju između rada na PC/console i mobilnim igrama, između manjih indie i većih AAA studia kao i između co-development-a i firmi koje rade na vlastitim IP-evima – što je ogroman izbor.

Detaljnije o tome kako on vidi domaću gejm dev scenu, otkrivamo u nastavku.

Možeš li nam dati svoj presek trenutnog stanja gejming tržišta u Srbiji – njegove dobre i loše strane? Šta je to što u ovom trenutku ono može da ponudi programerima?

Andrija: Domaće gaming tržište je jako dinamično. Za mene je, kada sam počeo da radim, najveće iznenađenje bila količina događaja na kojima veterani industrije nesebično dele svoje znanje sa manje iskusnim kolegama. Mislim da je to prouzrokovano činjenicom da je domaća scena još uvek mlada i da postoji kolektivna želja da se sustignu zrelija svetska tržišta.

Ono što našu industriju razlikuje od tradicionalnijih IT industrija je spoj umetničkog i tehničkog aspekta video igara. Smatram da takvo, nesvakidašnje, okruženje programerima koji su po prirodi kreativni pruža mogućnost da svoju kreativnost primene i dalje razviju.

Ti si, u međuvremenu, prešao u Playstudios Europe i dostigao si status seniora. U kom trenutku si osetio da možeš da poneseš tu titulu?

Andrija: Po mom mišljenju, programer postaje senior kada je u stanju da samostalno i na optimalan način iznese projekat na kome radi. To, naravno, podrazumeva visok stepen tehničke ekspertize, dobro poznavanje sistema u kome radi, kao i sposobnost da uvek sagleda širu sliku.

U gejming industriji programeri blisko sarađuju sa kolegama iz različitih disciplina, pa je tako neophodno da pored hard skill-ova poseduju i dobro razvijene soft skill-ove. Sposobnost efektivne komunikacije tehničkih aspekata projekta sa ne-tehničkim ljudima je ključna za efikasan razvoj igara. Senior programeri su često i mentori manje iskusnim kolegama, pa je jedna od potrebnih veština i umeće da se na jednostavan i razumljiv način prenese znanje.

Pored toga, bitno je i dobro razumeti poslovne potrebe firme i prilagoditi im svoj rad. Biti senior programer, dakle, podrazumeva posedovanje raznovrsnih veština koje nisu nužno samo programiranje. Moj razvoj u seniora počeo je kada sam to uvideo i krenuo da radim na unapređenju istih.

Koliku ulogu u tom procesu je igrao mentorski rad tvojih starijih kolega?

Andrija: U retrospektivi – veliku. Lično sam se uvek trudio da sam istražim i shvatim što je više moguće stvari i da se što manje oslanjam na starije kolege. Smatrao sam da je to najbolji način da nešto stvarno razumem i naučim. Pomoć sam tražio samo u slučajevima kada sam prethodno iscrpeo sve druge opcije.

U tom periodu nisam previše zasluga davao starijim kolegama za svoj lični razvoj. Nakon što sam i sam postao mentor shvatio sam da su oni zapravo svoj pristup mentorisanja prilagodili onome što meni odgovara i indirektno me usmeravali u pravcu u kome treba da se razvijam.

Traženost ovog zanimanja i odgovarajući senioritet sa sobom nosi i razne povlastice. Šta je za tebe kao seniora najvažniji faktor zadovoljstva na poslu, pogotovo danas kada slušamo vesti o otkazima u IT industriji?

Andrija: Siguran sam da će ovo zvučati kao kliše: za mene su ljudi sa kojima radim na svakodnevnom nivou najvažniji faktor zadovoljstva. Prilikom izbora posla jako je teško steći utisak o tome u kakvom ćeš okruženju zapravo raditi za slučaj da se pridružiš kompaniji.

U Playstudios-u smo, ne bi li kandidatima približili iskustvo rada sa nama, uveli experience day kao sastavni deo intervju procesa. Kandidat provodi radni dan u našem studiu gde ima priliku da upozna kako tim kojem bi se pridružio, tako i ostatak kolega sa kojima bi delio kancelariju.

Zanimljivost projekata je uvek bio jedan od presudnih faktora za seniore. Kako ti definišeš zanimljiv projekat tj. zanimljivu igru za razvoj? Koliko ti je bitno da u okviru njega sarađuješ sa timom koji ti odgovara?

Andrija: Zanimljiv projekat za mene znači da je pre svega izazovan, da mi omogućava da svoje znanje ne samo primenim, već i da ga kroz njegovu izradu dalje razvijam. I naizgled jednostavni projekti često pružaju mogućnost za inovativna rešenja. Prilikom same izrade igara tim je od presudnog značaja. Dobro razumevanje i komunikacija između kolega jedan od najvažnijih faktora uspešnosti projekta.

Jedna od veština na kojoj sam najviše morao da radim kao team lead je efikasno delegiranje posla, a tako nešto je nemoguće ako pored sebe nemate ljude koji su spremni da preuzmu odgovornost kada je to potrebno.

Postoji li način da taj projekat, ma koliko bio zanimljiv, ne postane rutina za inženjere koji na njemu rade?

Andrija: To je jedan od najvećih izazova za team lead-a. Iz mog iskustva ne postoji pristup koji je primenljiv u svakoj situaciji. Kod nas u firmi su ciklusi razvoja feature-a relativno kratki (3-5 meseci) i ja se uvek trudim da članovima tima dodeljujem projekte koji sa sobom nose izazove sa kojima se do sada nisu susretali.

Takođe, radimo sa većinski in-house tehnologijama, pa tako uvek postoji mogućnost da na sebe preuzmu neki projekat nadogradnje ili unapređenja postojećeg sistema. Takvi zadaci im, pored odstupanja od svakodnevne rutine, pružaju i mogućnost da steknu dublje razumevanje naše infrastrukture, kao i da prošire svoje znanje u domenu game development-a i same arhitekture softvera.

Ti si u jednom trenutku odlučio i da preuzmeš ulogu team lead-a. Kako je izgledala ta tranzicija? Sa kojim izazovima si se suočio?

Andrija: Prelazak na poziciju lead-a je iz moje perspektive bio prirodan sledeći korak u karijeri. Kao i kod tranzicije sa intermediate na senior developera potreban je određeni mindshift. Još uvek nemam pregršt iskustva na polju vođenja tima i svakodnevno učim nove stvari. Kao tehnički lead na dnevnoj bazi se bavim hands-on programiranjem i najveći izazov mi je balansiranje između toga i zaduženja koja sa sobom nosi nova pozicija. Rekao bih da vremenom to sve uspešnije radim ali definitivno imam mnogo prostora za dalji razvoj.

Faktor novca za promenu posla (pre krize) takođe je bio jedan od presudnih. Kako ti posmatraš ovaj kriterijum kada biraš kompaniju za koju želiš da radiš? Generalno, koliku ulogu igra visina plate kada je tržište nestabilno?

Andrija: Novac je uvek faktor kada je odabir posla u pitanju ali, kao što ste i sami rekli, nije najvažniji. Posao je nešto na šta većini nas odlazi najviše vremena u toku dana i jako je bitno da se u obzir uzmu svi aspekti radnog mesta. Balans između privatnog i poslovnog života, uslovi za rad, kao i mogućnost ličnog i profesionalnog razvoja samo su neki od faktora koje, pored visine novčane nadoknade, uzimam u razmatranje prilikom odabira kompanije.

Nestabilnost tržišta navodi ljude da u obzir uzimaju i stabilnost firme i sigurnost radnog mesta prilikom donošenja odluke. Ipak, smatram da će za kvalifikovane ljude, koji su spremni na adaptaciju i voljni da izađu iz svoje zone komfora kada je posao u pitanju uvek biti mesta na tržištu.

Prema tvom mišljenju, šta je najbitnija stvar koju kompanija može da ponudi svom zaposlenom u 2023. godini?

Andrija: Prostor za razvoj i okruženje koje to omogućava i pospešuje. To je nešto što je meni u dosadašnjem toku karijere najviše značilo i što ja pokušavam da pružim članovima svog tima.

Kakvi su tvoji planovi za dalji razvoj karijere? Želiš li da promeniš tehnologiju, nastaviš razvoj karijere u menadžerskim vodama ili da se dalje usavršavaš u programiranju…?

Andrija: Teško pitanje. Da sam na njega dao odgovor u bilo kom trenutku svoje dosadašnje karijere on bi se vrlo verovatno svaki put ispostavio kao pogrešan. Na tom polju se nije mnogo toga promenilo otkada sam bio student. Interesovanja mi se danas možda i češće menjaju nego tada. 


*Ovaj intervju urađen je u saradnji sa kompanijom Playstudios.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Intervju

Neubase olakšava online otvaranje firme u SAD-u za nerezidente uz prilagođene cene

Kompanija Neubase bavi se osnivanjem LLC preduzeća u SAD-u za nerezidente, sa posebnim fokusom na preduzetnike sa Balkana. Mi smo imali priliku da u velikom intervjuu razgovaramo sa osnivačima ove kompanije.

Office Talks Podcast

Da li je novi Hladni rat u toku?

Šta se dešava u odnosu SAD-a i Kine i da li se Rusija meša u izbore u Americi? Samo su neka od pitanja na koja smo dali odgovor u 187. epizodi Office Talks podkasta!

Gaming

Legende gejming industrije na ovogodišnjoj For the Win! konferenciji

SGA će 29. i 30. maja u Beogradu domaćoj i evropskoj gejming zajednici ponuditi uzbudljiv program sa više od 40 govornika, istaknutih predstavnika vodećih globalnih kompanija.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Trickest: Etičko hakovanje i ofanzivni cybersecurity

U 190. epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo sa Nenadom Zarićem i Mihailom Tomićem, osnivačima startapa Trickest, koji su nam govorili o njegovom nastanku, cybersecurity industriji i etičkom hakovanju.

Startapi i poslovanje

Američki Autodesk akvizirao je novosadski Wonder Dynamics!

Wonder Dynamics akviziran je od strane američkog giganta za 3D animaciju, koji je ovaj potez objavio u jučerašnjem saopštenju na svom zvaničnom sajtu.

Internet marketing

AdEx 2023: Na digitalno oglašavanje u Srbiji potrošeno je €106,6 miliona

U sklopu Digital Day konferencije koju organizuje IABSerbia tradicionalno su predstavljeni rezultati AdEx istraživanja za 2023. godinu.

Intervju

NextSilicon razvija moćni čip za mnoge industrije i zapošljava nove IT stručnjake u Srbiji

Današnji svet počiva na hardverskim i softverskim sistemima i sigurno je da će budućnost modernog društva nastaviti da se bazira na sofisticiranim čipovima koji će pokretati globalnu industriju. Jedno od takvih rešenja razvija se i u Srbiji, tačnije u kompaniji NextSilicon.

Novost

Druga ETH Belgrade konferencija: Srbija ponovo centar okupljanja Web3 zajednice

Nakon velikog uspeha prve konferencije održane 2023. godine, druga po redu konferencija ETH Belgrade će se održati od 3. do 5. juna 2024.

Ekskluzivno

TS Ventures uložio u Reputeo i Mindsmiths — vodeće regionalne AI startape

Srpski investicioni fond Telekom Ventures podržao je domaći Reputeo i hrvatski Mindsmiths, prepoznavši njihov potencijal za globalni rast na polju veštačke inteligencije.