Internet prodavnica: Kako izabrati odgovarajuću platformu?

Kako izabrati odgovarajuću platformu za vašu internet prodavnicu?

Ljudi često nisu svesni koliko je internet prodavnica važan deo njihove e-commerce strategije. Naročito je važan izbor platforme na kojoj je napravljena, odnosno funkcionalnosti koje ona pruža.

Čest komentar koji dobijem kada pričam sa nekim na temu izbora platforme za e-commerce shop je važno je da radi. Gledajmo to ovako, i Jugo i Mercedes vas mogu odvesti na more. Razlika je u tome što ćete prilikom vožnje u Jugu imati par kvarova tokom putovanja. Bićete znojavi i lepljivi tokom celog puta jer nemate klimu. Biće vam neudobno i trebaće vam više vremena da dođete do cilja. S druge strane, vožnju Mercedesom nećete ni osetiti. Info sistem u autu će vas redovno obaveštavati o najboljoj maršuti i kolika je prosečna potrošnja goriva. Automatska klima će održavati temperaturu u autu dok krstarite drumom tako da vožnju praktično nećete ni osetiti na putu do svog cilja.

Ista stvar je i sa izborom platforme za internet prodavnicu.

Postoje brojne mogućnosti koje možete izabrati. Sve one mogu služiti za prodaju vaših proizvoda ili usluga. Samo je pitanje da li unapređuje vaš biznis i poslovanje ili ne.

U ovom tekstu ćemo objasniti na šta sve treba obratiti pažnju prilikom selekcije platforme na kojoj vaša internet prodavnica treba biti kreirana. Objasnićemo vrste platformi na kojoj internet prodavnica može biti izgrađena, funkcionalnosti na koje treba obratiti pažnju prilikom izbora, kao i koje su potencijalne greške koje možete napraviti tokom izbora.

Ono čime se nećemo baviti je detaljna analiza svake platforme pojedinačno. Razlog tome je obim i kompleksnost tematike. Više o tome neki drugi put.

Internet prodavnica – 5 osnovnih tipova e-commerce platforme

U zavisnosti od koncepta platforme na kojoj je kreirana internet prodavnica, mogu se podeliti na:

  1. Izgradi sam e-commerce platforme,
  2. Tradicionalne e-commerce platforme,
  3. Open-source e-commerce platforme,
  4. Cloud e-commerce platforme,
  5. SaaS e-commerce platforme.

Sada ćemo detaljnije objasniti svaki tip pojedinačno.

Izgradi sam e-commerce platforme

Može se reći da je ovo možda više način na koji možemo doći do internet prodavnice nego tip platforme. Podrazumeva da angažujemo interni development tim ili eksternog izvođača koji će napraviti internet prodavnicu od nule. Ukoliko je naš biznis u specifičnoj niši i ima specijalne zahteve koje internet prodavnica mora da ispuni onda je ovo verovatno naš jedini izbor.

Tradicionalne e-commerce platforme

Tradicionalni tip e-commerce platforme podrazumeva da se za njeno korišćenje prvo plati godišnja nadoknada (licenca), a potom interni IT i development tim, internet prodavnicu gradi na ovoj platformi i prilagođava potrebama biznisa. Nakon završetka internet prodavnica se hostuje pomoću sopstvenih resursa ili u cloud. U ovaj tip, na primer, spadaju IBM Digital Commerce, Oracle Commerce i Kentico.

Open-source e-commerce platforme

Slično tradicionalnoj e-commerce platformi, development proces ide istim tokom. Ono što je različito je, da u ovom slučaju nemamo troškove licenciranja. Međutim, ostaje nam da uložimo sredstva u razvoj, implementaciju, buduća unapređenja i migraciju. Neki od predstavnika open-source platforme su Magento Community Edition, OpenCart  i WordPress Woocommerce plugin.

Cloud e-commerce platforme

U ovom slučaju cloud e-commerce se odnosi na eksterno korišćenje mreže servera na internetu kako bi mogli da koristimo servise koje pruža aplikacija, skladištimo i obrađujemo podatke. Ovde podela može biti i malo nejasna jer su neke tradicionalne i open-source platforme prešle na cloud rešenje i sada sebe nazivaju tako. Predstavnici ovog tipa su Magento Enterprise Cloud, Salesforce Commerce i Volusion.

SaaS e-commerce platforme

E-commerce platforma koja se nudi kao SaaS rešenje. Karakteristika je da je svaka internet prodavnica bazirana na jedinstvenom kodu. Odnosno svi koriste istu tehnologiji za koju plaćaju mesečnu nadoknadu koja obuhvata upotrebu servera, održavanje, otklanjanje bezbedonosnih rizika i buduće nadogradnje. U ovu kategoriju spadaju Shopify, BigCommerce, Wix, Squarespace.

Na šta obratiti pažnju prilikom izbora internet prodavnice?

Prilikom izbora platforme često se dešava da dođe do previda i zanemare se određeni faktori koji kasnije značajno mogu uticati na poslovanje vašeg online biznisa. Iz tog razloga ćemo detaljnije objasniti svaki od njih.

Troškovi

Veoma bitna stavka prilikom kreiranja internet prodavnice. Možda vam ovo zvuči i prilično jednostavno međutim, verujte mi, situacija se može vrlo brzo zakomplikovati. Prilikom estimacije i planiranja troškova trebamo obratiti pažnju na sledeće:

  • Troškovi održavanja – u zavisnosti za koji tip e-commerce platforme se odlučite, zavisiće i visina ovih troškova. Ukoliko je u pitanju neka od open-source patforma onda, u zavisnosti od njene kompleksnosti, variraće i troškovi. U tom slučaju, verovatno ćete morati i da unajmite nekog ko će vam pomoći oko održavanja (tehnička podrška). U slučaju SaaS platforme ovi troškovi su uključeni u okviru mesečne nadoknade koji plaćate.
  • Troškovi nadogradnje platforme – ovo se pre svega odnosi na open-source platforme gde na vama ostaje da instalirate razne nadogradnje kako vaša internet prodavnica ne bi bila u opasnosti od hakerskih napada. I u ovom slučaju verovatno ćete morati da unajmite nekog sa odgovarajućim tehničkim znanjem da vam pomogne. Što se tiče SaaS platformi, kao i u prethodnom slučaju, troškovi su uključeni u mesečnu nadoknadu.
  • Troškovi dodavanja novih funkcionalnosti – ponašanje potrošača se menja tokom vremena. S toga i naša internet prodavnica treba da bude relevantna i ispuni njihova očekivanja. Zato treba obratiti pažnju za koji tip platforme smo se opredelili jer razlika u ceni može biti velika.
  • Troškovi izmene UX – pored dodavanja novih funkcionalnosti, usled promene u potrošačkim navikama, može se desiti da moramo da izmenimo i korisničko iskustvo (UX – User Experience). U tom slučaju, ukoliko smo se opredelili za suviše rigidnu platformu moraćemo preći na neku drugu što predstavlja značajan trošak.

Iskustvo i ekspertiza u izradi internet prodavnice

Ovo se odnosi na slučaj da angažujemo eksternog izvođača koji će kreirati internet prodavnicu za nas. Tada je potrebno dobro proveriti da li poseduju odgovarajuće iskustvo i tehničko znanje kako bi mogao da kreira internet prodavnicu koja će ispuniti sve potrebe našeg biznisa. Naročito je značajna činjenica da li poseduje iskustvo u kreiranju internet prodavnice za klijente koji posluju u istoj industriji kao i naš biznis.

Kvalitet tehničke podrške

U online poslovanju svaki sekund je bitan. Svaki trenutak kada naša internet prodavnica nije operativna naš biznis gubi novac. Iz tog razloga veoma je bitno da imamo tehničku podršku koja će brzo reagovati kada dođe do problema. A biće ih sigurno. Poželjno je da imamo podršku koja je spremna da reaguje 24/7 i koju možemo kontaktirati na različite načine (telefonom, web chat, email…).

Mogućnost skaliranja

Kako naš biznis bude rastao, potrebno je i da internet prodavnica raste sa njim, odnosno da je sposobna da odgovori na sve nove zahteve koji se budu javili. E-commerce platforma je ključan deo našeg poslovanja na internetu. Ukoliko internet prodavnica ne može da isprati tempo kojim raste naš biznis onda imamo veliki problem.

Optimizacija platforme za internet pretraživače (SEO-friendliness)

Dobro optimizovana platforma znači i da su veće šanse da se naš online biznis nađe na visokoj poziciji prilikom pretrage. Ovo se odnosi kako na on-page SEO, tako i na tehnički SEO. Mogućnost da implementiramo blog, koristimo sopstveni domen, prilagodimo URL strukturu, kreiramo sitemap, imamo optimizovan Core Web Vitals, samo su neki od faktora koji mogu uticati na to da li ćemo se naći pri vrhu ili na dnu pretrage.

Optimizacija za mobilne uređaje (Mobile-friendliness)

Ako znamo da oko 80% online saobraćaja dolazi sa mobilnih uređaja i da mobile e-commerce sve više raste onda vam je jasno koliko je ovo bitno. Razlika od nekoliko sekundi, koliko je potrebno da se prikaže strana sa proizvodom,  može odlučiti da li će neko postati vaš kupac ili ne.

Bezbednost podataka

S obzirom da internet prodavnica barata sa veoma poverljivim podacima, kao što su ime i prezime kupca, njegova adresa, broj telefona, broj kreditne/debitne kartice, veoma je važno da ovi podaci budu sigurni i da internet prodavnica ima implementirane sve bezbedonosne protokole.

UX iskustvo

Način na koji ostvarujemo interakciju sa korisnikom i kakvo ćemo mu iskustvo pružiti prilikom posete našoj internet prodavnici će značajno uticati na njenu profitabilnost. Ključan faktor u ovome je UX. Zato je veoma bitno da internet prodavnica bude intuitivna i jednostavna za korišćenje.

Mogućnost tranzicije na drugu platformu

Iskreno ovo se retko dešava, da pređemo sa jedne platforme na druge, ali je moguće. Tada je bitno da imamo mogućnost da ovu tranziciju izvedemo što brže i lakše. Na primer da možemo da izvezemo celokupnu bazu proizvoda iz stare platforme i implementiramo u novu. Na taj način ćemo uštedeti na vremenu koje bismo proveli unoseći ponovo podatke za svaki od proizvoda koji prodajemo.

Najvažnije funkcionalnosti koje internet prodavnica treba da sadrži

Funkcionalnosti koje internet prodavnica može imati razlikuje se od platforme do platforme. Čak i ako su zasnovane na istoj e-commerce platformi mogu postojati izvesne razlike. Međutim, postoje one funkcionalnosti koje su po meni veoma značajne za poslovanje internet prodavnice. Upravo one mogu uticati na to da li ćete imati uspešan online biznis ili ne. Recimo nešto više o njima.

Fleksibilan katalog proizvoda

Katalog proizvoda je veoma bitan za internet prodavnicu. On predstavlja srce vašeg inventara. Veoma je bitno da ga možemo lako izmeniti, da je dovoljno intuitivan, a pre svega da zadovoljava sve zahteve sektora u okviru kojeg poslujemo. Na primer, ako prodajemo garderobu veoma je bitno da korisnik ima mogućnost da odabere veličinu ili boju proizvoda. Fleksibilan katalog nam takođe omogućava da prodajemo dva ili više proizvoda u paketu (bundle) i radimo cross-linking između strana sa sličnim proizvodima.

Fleksibilno podešavanje cena

Mogućnost da posetioce motivišemo putem popusta, rasprodaja i promocija i pretvorimo ih u kupce je veoma bitna stvar. Takođe i mogućnost kupovine u različitim valutama i naplate različitih taksi može značajno uticati na promet koji ostvaruje internet prodavnica. Zato je bitno da e-commerce platforma za koju se opredelimo bude dovoljno fleksibilna kada je podešavanje cena u pitanju.

Mogućnost personalizacije

Ovo se odnosi na online kupce i mogućnost da im se prilikom posete prikazuju i nude isključivo proizvodi prema njihovim prethodnim kupovinama i pretragama koje su vršili u internet prodavnici. Da bi ovo bilo moguće potrebno je da ecommerce platforma ima implementiran odgovarajući algoritam.

Fleksibilnu dostavu

Navike kupaca u pogledu dostave su se značajno promenile. Danas kupci žele da dobiju proizvod na dan kupovine ili već sledećeg dana. Iz tog razloga veoma je bitno da internet prodavnica ima mogućnost uvezivanja sa različitim kurirskim službama i logističkim servisima. Za one koji posluju globalno važno je da mogu podesiti različite cene i mogućnosti dostave u zavisnosti od teritorije na kojoj se nalaze njihovi kupci.

E-commerce analitiku

Da bi internet prodavnica bila uspešna potrebno je da u svakom trenutku znamo šta se dešava u njoj i imamo uvid u podatke. Iz tog razloga veoma je bitno da u okviru e-commerce platforme koju koristimo imamo implementiranu analitiku koja će nam omogućiti da pratimo KPI (Key Performance Indicator).

Integraciju sa Google Merchant Center

S obzirom da Google Shopping još nije dostupan u Srbiji ova funkcionalnost je važna samo ako internet prodavnica posluje i na tržištima gde ovaj Google proizvod postoji. Integracija nam omogućava da na jednostavan način upravljamo načinom na koji će se proizvodi koje prodajemo prikazivati u okviru svih Google ecommerce proizvoda.

Facebook integraciju

Verujem da o značaju ove integracije ne moram mnogo da vam objašnjavam. Facebook je jedan od glavnih kanala prodaje za većinu online biznisa. Internet prodavnica povezana sa Facebook Business Account omogućava nam da sinhronizujemo proizvode koje prodajemo sa Facebook, Instagram i Facebook Messenger i napravimo katalog proizvoda. Na taj način moći ćemo da kreiramo collection ad i tagujemo proizvode na Instagram.

Odgovarajući sistem za upravljanje komentarima korisnika

Građenje poverenja kod kupaca u vašu internet prodavnicu je veoma značajno. Na taj način možemo značajno uvećati stopu konverzije. Najbolji način za to je putem komentara i ocenjivanjem naših proizvoda i naše usluge. Iz tog razlog veoma je bitno da postoji ili je već implementirana mogućnost upravljanja komentarima ili jednostavna integracija sa third-party aplikacijama.

Automatsko računanje taksi i valutnu konverziju

Ukoliko poslujemo na više tržišta onda je potrebno da poštujemo i poreske zakone koji važe za svako od njih. U suprotnom možemo napraviti prekršaj koji može imati katastrofalne posledice po naš biznis. Takođe bitno je i da budemo što transparentniji prema kupcima kada je u pitanju njihov ukupan trošak kupovine. Važno je da im prikažemo šta je sve uključeno u ukupan iznos koji će platiti. Na taj način poboljšavamo korisnički iskustvo i doprinosimo građenju poverenja.

Više opcija za plaćanje

Postojanje više opcija za plaćanje znači i veća stopa konverzije i bolje korisnički iskustvo. PayPal, kreditna/debitna kartica, Google Pay, Apple Pay, plaćanje pouzećem, veoma je bitno da kupac ima fleksibilnost u izboru na koji će način platiti proizvod. Ukoliko internet prodavnica posluje globalno važno je i da ima implementirane lokalne opcije plaćanja karakteristične za određeno tržište.

Kako zatražiti ponudu za izradu internet prodavnice?

Ako se odlučimo za opciju da internet prodavnica bude kreirana od strane eksternog izvođača veoma je bitno da imamo dobru komunikaciju sa njim. Jasna i precizna komunikacija će nam omogućiti da ubrzamo i olakšamo ovaj proces. U nastavku se nalazi moje viđenje strukture kako bi taj proces trebao da izgleda.

Detaljno predstavite svoj biznis

Potrudite se da otvorite sastanka tako što ćete na početku predstaviti vaš biznis. Koje vrednosti zastupate, koje su prednosti vašeg biznisa u odnosu na konkurenciju, kratak istorijat, iz kog razloga ste se odlučili da krenete sa online prodajom i otvorite internet prodavnicu. Sve ove informacije mogu biti od velikog značaja prilikom kreiranje ponude.

Precizirajte rokove

Postavite rokove za svaku od faza projekta. Krenite od toga kada internet prodavnica treba da bude operativna, potom idite unazad sa rokovima. Postavite rok za dostavu ponude, rok za odgovor itd. Uključite svaku relevantnu fazu  za ovaj projekat.

Konsultujte se sopstvenim sektorom prodaje

Ukoliko postoji, poželjno je da u ceo projekat uključite i vaš sektor prodaje. Oni će moći da vam daju jasniji uvid u potrebe i zahteve buduće e-commerce platforme. Na kraju oni će biti ti koji će najviše i raditi sa njom.

Dogovorite arhitekturu, platformu i tehnologiju

Potencijalnim izvođačima ovog projekta od velikog je značaja da imaju uvid u postojeće sisteme i tehnologije koje koristite kako bi mogli da što bolje isplaniraju projekat i pošalju što bolju ponudu. Neki od ovih detalja su:

  • Da li već koristite neku e-commerce platformu?
  • Da li koristite ERP ili neki drugi sistem sa kojim je potrebno da se internet prodavnica uveže?
  • Da li želite third-party integracije?
  • Koji tip arhitekture želite (Two-Tier, Three-Tier)?

Dogovorite metriku za praćenje

Ukoliko imamo uvid u to šta se dešava u internet prodavnici moći ćemo i da kreiramo odgovarajuće ponude za posetioce i time uvećamo promet i prihod. Dogovorite šta od podataka je potrebno da se prati. Neki od ključnih podataka su:

  • Trenutni broj posetioca
  • Broj pregledanih strana
  • Broj izvršenih transakcija
  • Obim prodaje

Detaljno objasnite vaše potrebe

U prvom koraku smo napravili uvod u razlog zašto otvaramo internet prodavnicu. Sada u mnogo više detalja navodimo koje zahteve mora da ispuni naša buduća internet prodavnica. Potrudite se da budete što precizniji.

Naglasite šta sve treba da sadrži ponuda

Nakon što ste izvođaču dali dovoljno informacija poželjno je i da naglasite šta je sve potrebno da sadrži ponuda. Format ponude, relevantno iskustvo izvođača projekta, lista klijenata, struktura i veličina tima koji će raditi na projektu, kako će se odvijati komunikacija, samo su neke od stvari koje se trebaju naći u ponudi.

Angažujte e-commerce konsultanta

Nije obavezno, ali može biti od velikog značaja za vaš biznis. E-commerce konsultant vam može značajno pomoći oko organizacije i izvođenja celog projekta. Takođe može vam pomoći i sa odabirom najbolje ponude i na taj način uštedeti u vremenu i novcu.

Zatražite da testirate demo verziju

Ponekad je moguće i da se održi demonstracija ili testiranje demo verzije kako bi stekli jasniji uvid u to kako će funkcionisati vaša buduća internet prodavnica. Potrudite se da prilikom testiranja budu prisutne sve relevantne osobe iz vašeg tima kako bi mogle da daju svoje mišljenje o platformi.

Najčešće greške prilikom izbora internet prodavnice

Sada kada znamo koji sve tipovi e-commerce platforme postoje, na šta trebamo obratiti pažnju prilikom selekcije, koje funkcionalnosti treba da ima internet prodavnica i kako zatražiti ponudu za njenu izradu, recimo nešto više i o potencijalnim greškama koje mogu nastati.

Investiranje u zastarelu i sporu platformu

Ovo se pre svega odnosi na arhitekturu na kojoj je e-commerce platforme zasnovana. U pogledu arhitekture mogu se podeliti na tradicionalne (monolitne) i one bazirane na mikroservisima.

Tradicionalne e-commerce platforme podrazumevaju da su sve funkcionalnosti bazirane na istom bazičnom kodu i da se nalaze u okviru iste aplikacije. Svi servisi su u velikoj meri zavisni jedni od drugih i prezentacioni deo je nerazdvojan od dela koji radi sa podacima i biznis logikom. S druge strane, e-commerce platforme bazirane na mikroservisima podrazumevaju da njihovi servisi funkcionišu nezavisno jedni od drugih. Mikroservisi su takođe nezavisni i u pogledu programskog jezika i framework na kojem su bazirani i omogućavaju brži rad. Bez zalaženja dalje u tehničke  detalje, mikroservisi nam omogućavaju da, na primer, različiti timovi rade na izmenama različitih servisa istovremeno. Takođe ukoliko jedan od servisa prestane sa radom nije ugrožena cela aplikacija i ona može nastaviti sa radom.

Investiranje u platformu nepogodnu za skaliranje

E-commerce platforma, odnosno internet prodavnica, koju je teško skalirati ugrožava vaš biznis. Nemogućnost kreiranja različitih store front, loš server i infrastruktura su samo neki od razloga zbog kojih nastaje ovaj problem. Takođe, kao i u prethodnom slučaju, i ovde izabrana arhitektura je od velikog značaja. Internet prodavnica bazirana na mikroservisima je mnogo jednostavnija za skaliranje.

Pogrešna procena potrebnih funkcionalnosti

Idealna internet prodavnica je ona koja ispunjava naše osnovne potrebe u datom trenutku i koja se može kasnije dodatno unaprediti dodavanjem novih funkcionalnosti. Dodavanjem funkcija koje nam nisu potrebe u početku može uvećati troškove i vreme izrade i zakomplikovati budući rad u njoj.

Ne postojanje jasnog cilja

Ukoliko nemamo jasan razlog, odnosno cilj zašto otvaramo internet prodavnicu, velike je verovatnoća da ćemo završiti sa pogrešnim proizvodom i biti nezadovoljni. Ne samo to, već ćemo utrošiti i vreme i novac koji smo mogli da iskoristimo na mnogo bolji način. Zato je veoma bitno znati zašto krećemo u ovaj projekat o čemu smo i govorili na početku.

Investiranje u suviše rigidnu platformu

Ovo je još jedna od grešaka koja može nastati. Da izaberemo ecommerce platformu koja nije prilagođena našim procesima i servisima koje koristimo. Tada pokušavamo da naš biznis prilagodimo platformi što je pogrešno. Postojanje jasnog cilja, odnosno definisanje sopstvenih potreba na samom početku će nam pomoći da izbegnemo ovu grešku.

Internet prodavnica – ključan element u online poslovanju

Kao što smo mogli da vidimo, izbor e-commerce platforme i pokretanje internet prodavnice nije jednostavan proces. Zahteva vreme i pažljivo planiranje. Prilikom izbora internet prodavnice, ono šta mnogi biznisi ističu kao ključno je njen dizajn, odnosno izgled. Prema mom mišljenju, ovo je krajnje pogrešan pristup jer se na taj način zanemaruju mnogo važnije stvari koje mogu značajno uticati na buduće poslovanje. Zapamtite:

Najbolja e-commerce platforma je ona koja uspešno ispunjava sve vaše zahteve i omogućava ispunjenje ciljeva koje ste postavili za vaš biznis; ne ona koja je popularna ili lepo izgleda.

Takođe, prilikom izbora e-commerce platforme i kreiranja internet prodavnice imajte na umu i tehničku potkovanost vašeg tima koji će raditi u njoj. Ukoliko je ona nedovoljna, onda ćete utrošiti još vremena i verovatno novca u njihov trening kako bi dostigli nivo na kojem će moći da iskoriste pun potencijal platforme koju ste izabrali.

Na kraju, ono što treba zapamtiti je da, ukoliko želite da internet prodavnica bude uspešna, pre izbora e-commerce platforme jasno i precizno definišite biznis ciljeve koje treba da ispuni i probajte da predvidite kakav će uticaj e-commerce platforma imati na vaš tim, partnere i vaše kupce.


Nadam se da će vam ovaj tekst pomoći da vaš projekat pokretanja internet prodavnice bude uspešan. Ukoliko želite da pročitate još interesantnih članaka iz oblasti ecommerce-a, marketinga i medija planiranja posetite moj blog mediaplannerblog.com.


Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Plaćali ste CarGo putem PayPala? NBS će vam poslati sporazum o priznanju krivice

Zatekla vas je koverta i u prvi mah ne verujete šta čitate. Bez panike, uz sporazumno priznanje krivice ne plaćate nikakvu kaznu.

Karijere

Platforme za zapošljavanje otkrivaju trendove u IT-ju: Ko su najtraženiji kadrovi i tehnologije?

Otkrivamo kako u ovom trenutku u Srbiji izgleda presek stanja na IT tržištu po pitanju zapošljavanja.

Gaming

Kako je gejming promenio svet: Od arkadnih mašina do veštačke inteligencije i online igranja

Na nedavno završenom Weekend Media Festivalu održan je panel o globalno sve zanimljivijoj temi 'Kako je gejming promenio svet'. Panelisti su u najvećoj meri govorili o istorijatu i budućnosti ove industrije u regionu ali i šire.

Propustili ste

Gaming

Kako je gejming promenio svet: Od arkadnih mašina do veštačke inteligencije i online igranja

Na nedavno završenom Weekend Media Festivalu održan je panel o globalno sve zanimljivijoj temi 'Kako je gejming promenio svet'. Panelisti su u najvećoj meri govorili o istorijatu i budućnosti ove industrije u regionu ali i šire.

Karijere

Huawei poziva studente iz Srbije da upoznaju 5G i AI iz prve ruke kroz edukativni program

Studenti tehničkih fakulteta i informacionih tehnologija u Srbiji do 7. oktobra mogu da se prijave za učešće u programu za mlade talente kompanije Huawei. U sklopu programa studenti će imati priliku iz prve ruke da uče o novim tehnologijama koje aktivno menjaju svet oko nas.

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi Delivery direktor?

Nikola Đorđević iz kompanije Levi9 deli svoja razmišljanja.

Startapi i poslovanje

Za domaći Alt Labs stiže milionska investicija u tokenima za dalju decentralizaciju data centara

Ovaj tim dobio je prvi finansijski doprinos prikupljanjem vrednosti od preko milion dolara od Protocol Labs-a za razvoj svog ekosistema Filmine čiji je krajnji cilj decentralizacija data centara.

Office Talks Podcast

U čemu je tajna najboljih IT poslodavaca?

O brendiranju poslodavaca sve se više priča u korporativnom i IT svetu u Srbiji. Čini se da je ovo jedna od retkih oblasti gde naša zemlja ne kaska mnogo za razvijenim državama. Upravo o ovoj oblasti i dobrim praksama razgovaramo sa Katarinom Šonjić - Employer Branding konsultantom.

Startapi i poslovanje

Domaći Tapni osigurao €200.000 investicije od investitora okupljenih oko Inicijative Digitalna Srbija

Poslovni anđeli koja okuplja DSI investirali su 200.000 evra u domaći startap Tapni koji nudi rešenje za digitalizovanje vizit karti tj. razmenu poslovnih kontakata.