
Predstavljamo rezultate ankete o platama dizajnera digitalnih proizvoda i usluga u Srbiji
Prva anketa ovog tipa sprovedena je na uzorku od oko 700 učesnika. Podaci pokazuju da je 71% dizajnera ušlo na tržište u poslednjih 8 godina, dok je 57% ušlo u poslednjih 6 godina.
Ubrzan rast tehnologije učinio je korisničko iskustvo (UX) i dizajn korisničkog interfejsa (UI) važnijim nego ikada ranije. S obzirom na to da se vizuelni imidž brenda širi na svaki aspekt poslovanja, te da je dizajn od krucijalne važnosti za razvoj biznisa, postavlja se pitanje koliko su zapravo plaćeni grafički dizajneri i dizajneri produkta u Srbiji.
Sa ciljem da dobije odgovor upravo na ova, ali i druga prateća pitanja, Strahinja Todorović, dizajner sa preko 11 godina iskustva rada u oblastima UX i product dizajna i dugogodišnji prijatelj Netokracije, sproveo je krajem godine veliku anketu sa ciljem prikupljanja informacija o zaradama, ali i o demografiji dizajnera na internetu u Srbiji.
Najviše dizajnera iz Beograda i Novog Sada
Kako Strahinja ističe za Netokraciju, anketu je u periodu od dve nedelje popunilo tačno 700 ljudi. Kako kaže, nije očekivao toliki odziv, pa je iz tog ugla anketa apsolutno premašila sva očekivanja – i po broju unosa, i po broju ljudi i zajednica koje su podržale inicijativu. Kako kaže, nije bilo mnogo iznenađujućih uvida, ali je zanimljivo to što konačno postoje javno dostupne brojke:
Naime, zastupljenost žena u struci je vrlo blizu muškarcima, ali nažalost jeste zabeležena razlika u platama (između muškaraca i žena) – iako je nešto izraženija kod seniora i seniornijih. Od prijatnijih uvida, 41% kompanija za koje rade dizajneri se primarno bave svojim proizvodima.
Takođe, ono što možda pokazuje koliko je još mlada ova disciplina kod nas je činjenica da je 71% dizajnera iz ankete ušlo na tržište dizajna u poslednjih 8 godina. Svakako pozivam ljude da pogledaju i sami podatke, i vide kakve uvide mogu da izvuku.
Analizirajući podatke iz ankete koji se mogu pronaći na Strahinjinom websajtu, nama je posebno bila interesantna činjenica da najveći broj dizajnera potiče iz Beograda i Novog Sada (ukupno 84%), te da po broju prednjače UI/UX (56%), a slede ih product dizajneri (34%).
Razlike u platama između žena i muškaraca
Podaci sprovedene ankete ukazuju na razliku između zarada kod muškaraca i žena. Ta razlika najviše je izražena kod seniora:
- Juniori medijana – žene 800 EUR, muškarci 900 EUR;
- Mediori medijana – žene 1.400 EUR, muškarci 1.500 EUR;
- Seniori medijana – žene 2.200 EUR, muškarci 2.650 EUR.
U anketi se navodi da bi se razlika kod juniora i mediora mogla zanemariti kada se uračunaju godine i iskustva, ali da je kod seniora i dalje prevelika disproporcija:
Juniorke u proseku imaju malo više iskustva, a zarađuju manje. S druge strane, najslabije plaćeni muškarci juniori zarađuju manje od žena. Za ostale senioritete je uzorak premali, ali po podacima koje imamo, izgleda kao da rast senioriteta prati rast disproporcije.
Za kraj, Strahinja je istakao da su plate veće od 4.000 evra neto o kojima slušamo više izuzetak nego pravilo – barem kada pričamo o full-time pozicijama. Isto tako, on je ukazao na činjenicu da su žene konzervativnije kada su zarade u pitanju, što potvrđuju i podaci drugih sličnih anketa koje ukazuju da su žene te koje ređe traže povišicu.
Za kraj, naš sagovornik se zahvalio svima koji su podržali anketu i omogućili prikupljanje i analizu podataka, te istakao da je jedan od planova da se anketa o platama dizajnera digitalnih proizvoda i usluga u Srbiji sprovodi svake godine – naredno izdanje zakazano je za oktobar ove godine (period koji se poklapa sa istraživanjima globalnih dizajnerskih organizacija).
Ukoliko vas zanimaju svi podaci iz ankete, možete ih pronaći ovde.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!