Sada već tradicionalno, agencija Pioniri Communications su kroz projekat Trendovi.co objavili predviđanja za ovu godinu kada su u pitanju digitalni marketing, 'event' industrija, tehnologija, PR, 'entertainment' industrija i druge srodne oblasti. Pročitajte šta smo izdvojili za vas.
Pred vama je novo izdanje Trendovi.co, iza kojeg stoji pomenuta agencija s brojnim saradnicima i partnerima. Trendovi tradicionalno krajem svake godine pružaju bazu korisnog sadržaja čiji su autori stručnjaci iz različitih industrija iz regiona, a kao poklon celoj komunikacionoj industriji i šire.
Na portalu možete da pročitate šta će to oblikovati 2023. godinu kada su u pitanju kreativna, marketinška i IT industrija, a kako navode iz agencije Pioniri, u narednim nedeljama pristizaće još tekstova. Do tada, pročitajte presek trendova koji je za vas izdvojila redakcija Netokracije.
Digitalne ‘Jagnjeće brigade’
Miljana Nikodijević, konsultantkinja za organizacione promene i menadžerka u njihovoj implementaciji, piše o ekspanziji LinkedIn-a. Ovom prilikom, ona je istakla trendove koji govore u prilog tome da brend na ovoj društvenoj mreži i te kako može da doprinese vašem biznisu.
RIP Twitter:
Ubedljivo na prvom mestu, trend koji ćemo tek videti kako doprinosi razvoju LinkedIn-a su promene u rukovodstvu i funkcionisanju Twitter-a. Platforma je bila preporučivani kanal komunikacije za osnivače i zaposlene u IT kompanijama koje su sa lokala iz bilo kog razloga nastojale da dođu do stranog tržišta, bilo zbog investicija, bilo zbog korisnika.
U opštem haosu oko restruktuiranja, već određen broj korisnika se odrekao Twitter-a. Kažu da, kao i u svakom ratu, prvo beže bogati i obrazovani. Ali gde su otišli?
U prošlosti, vlasnici SaaS kompanija su se pojavljivali na LinkedInu jedino ako im je ciljano tržište kadar iz HR-a ili marketinga i prodaje, druge vlasnike očekivali su da vide i “bocnu” na Twitter-u. Videćemo kako će se odvijati situacija, ali realno je očekivati da će se preliti deo publike na LinkedIn kao (jedinu) poslovnu alternativu.
Prodaja SaaS-a na regionalnom tržištu, ali na engleskom jeziku:
‘Community first’ SaaS startapi koji su se razvili na osnovu jake zajednice ili su ih pokrenule uticajne IT firme kao ‘spinoff’-ove, čak i kada osvajaju tržište, prelaziće na engleski jezik u komunikaciji. U budućem periodu taj pristup će biti neophodan kao planiran i to na engleskom jeziku iz par razloga:
- Ciljana grupa za SaaS govori engleski.
- Engleski je jezik platforme.
- Zbog krize kompanija mora brže da se prilagođava i “otvara tržišta”.
Engleski je najsigurniji izbor dok se ne napravi detaljniji plan. Čak i da startap kreće sa pretpostavkom da u regionu validira koncept i učini sebe profitabilnim da bi išao dalje, što brže prebacivanje na engleski, to bolje. Kažu da jezik koji koristimo menja deo mozga koji koristimo. Iako ćemo dobiti više lajkova na srpskom, ako je cilj da se ide dalje, zgodno je da se stalno podsećamo gde smo krenuli. Da se ne desi da kada treba da se promena desi nam pored prevoda treba i ‘Change Management’ za stanje svesti kolektiva.
Veštačka inteligencija — pisanje i generisanje vizuelnog sadržaja:
Iako se može reći da veštačka inteligencija pokušava da oduzme poslove kreatorima (sadržaja), ne bih se nužno složila. Upotreba alata može da bude korisna u formulaciji prodajnog kopija, ali nije (još uvek) na tom stadijumu da može da istisne custom uslugu za lični brend.
Naročito ako je stepen stručnosti visok, a teme nisu motivacioni postovi. Drugo, ljudi se vezuju za druge ljude, ne za mašine. Za talentovanog i posvećenog pružaoca usluge izgradnje ličnog brenda, veštačka inteligencija će omogućiti samo automatizaciju i skraćivanje troškova, ne gubitak klijenta.
Ozbiljan klijent ne želi time da se bavi dok ne bude imao budžet da nekoga zaposli za to interno. I treće, treba biti dovoljno pametan da zadaš dobru komandu koja će generisati dovoljno dobar sadržaj. I to je, samo po sebi stvaranje i vrsta kreativnosti. Čak i u vizuelnom sadržaju, kreativnost zadavanja komande alatu koji će kreirati ilustraciju je razlika koja se vidi na prvi pogled gotovog vizuala. Ali pre toga, neko to mora da zamisli.
Employer branding trendovi 2023
Employer branding strategistkinja, Katarina Šonjić i ove godine iznela je svoja predviđanja o tome šta nas to očekuje kada je u pitanju ova vrsta marketinga. Tačnije, pokušala je da predvidi šta će u 2023. godini biti podrazumevano pod rečenicom: “Pa to je normalno na radnom mestu”.
Employee experience i pojavljivanje Ex rola:
Iskustvo zaposlenih kao prvi korak u izgradnji employer brenda je takođe jedan od održivih pristupa koji će sigurno doneti rezultate. ‘Employee experience manager’ je nova rola u našem svetu, obzirom da hibridno radno okruženje postaje sve češće full time fokus pojedinaca iz naše zajednice.
Aktivno pratite vaše zaposlene, kako se osećaju, koje su im potrebe i bolne tačke. Fluktuacija će svakako uvek postojati, dok sa fokusom na iskustvo zaposlenih možete uticati da ona bude na zdravom nivou. Sa ovim motivom možete razviti održive procese i automatizovati prikupljanje informacija i ‘feedback’ od vaših kolega.
Data driven employer branding:
Razvoj HR ‘tech’-a će definitivno uticati i na ’employer branding’ procese. Samo što u 2023. godini nećemo pričati o alatima koji podržavaju osnovne procese, već o alatima koji mogu da vrše određene predikcije kao i gejmifikacije procesa.
Sve ovo nam omogućava da donosimo kvalitetne poslovne odluke kao i da adekvatno postavimo naše strateške procese. Iskoristite moć svih ovih alata, gotovo uvek donose mnogo veću vrednost nego što možemo da pretpostavimo. Uvođenje novih alata donosi mnogo benefita, između ostalog i razvoj data driven kompetencija u organizaciji koje dugoročno mogu uticati na mnoštvo procesa.
Novi kanali komunikacije i akvizicije talenata:
Nove zajednice nam daju i nove mogućnosti. U 2023. izdvojila bih Tik Tok, Recrooit i Talentuno. Tik Tok kao posebna tema najviše neguje autentičnost i pruža mnoštvo mogućnosti kao i podršku svima koji žele da komuniciraju svoj employer brend na ovoj mreži. Verujem da ćemo u 2023. imati još više primera sjajnih kampanja. Recrooit i Talentuno kao platforme omogućavaju preporuke i ‘crowdsourcing’, s tim što postoji razlika u zajednici koju okupljaju. Svakako sjajna prilika za dolazak do novih talenata, naročito u slučaju distribuiranih kancelarija.
S obzirom na toda preporuke često donose dobre rezultate, ovo će biti mesto gde ćemo moći da komuniciramo ponudu i naš ’employer brand’. Ukoliko želite da budete u toku sa globalnim trendovima, ovo je definitivno mesto vašeg fokusa. Na inostranim tržištima postoji mnoštvo uspešnih kampanja i slučajeva, hajde da razvijemo i naše. Zajednica i odnos sa publikom može doneti sjajne rezultate kao i feedback šta je vašoj ciljnoj grupi zaista važno.
TikTok trendovi u 2023. godini
Gorana Risteski, TikTok kreatorka i kreativna strategistkinja, analizirala je trendove koje možemo da očekujemo kada je u pitanju ova društvena mreža. Ona je pokušala da odgovori na pitanje da li će TikTok postati sveobuhvatna, krovna mreža koja pokriva sve najbolje funkcije konkurentskih platformi.
Slike preovladavaju?
Neće biti neuobičajeno da viđamo slike na TikTok-u. Čekaj malo, da li to TikTok postaje foto platforma? Ne bih rekla da će otići tako daleko, ipak je video video. Ali primetićemo da dobar TikTok može da bude ispričan u formi slika. Kako?
Kroz zanimljiv kolaž koji je preuzet od Instagrama naravno, ali ovog puta, slike same se vrte, uz muziku i natpise, ali svaka slika ima svoje mesto, poput priče ispričane u 10 delova. Memovi, drame, ljubavne priče, sve će uspeti da slope u 10 fotografija koje uz muziku i natpise daju potpuno drugačiji doživljaj.
Manja količina videa:
Snimaj 15 videa dnevno je tako 2020. Budućnost je u kvalitetu. Što je i normalno, svi smo imali vremena da snimamo 15 videa dnevno kada smo bili u karantinu, a to vreme je davno prošlo, kao i potreba za toliko sadržaja.
Sve više najpopularnijih kreatora izbacuje po nekoliko videa nedeljno i sasvim dobro prolaze, znači i algoritam nema problem sa tim. Taj trend će se nastaviti i u sledećoj godini, a verujem da će to značiti dosta i brendovima. Neće biti pritisaka na kreativne timove da izbacuju što više ideja, nekih dobrih, nekih loših, samo da ne bi propustili dan postovanja na TikTok-u.
Search engine:
Možda najbitniji trend u novoj godini. Search na TikToku- jača i to ozbiljno. Najnovija funkcija to najbolje pokazuje: ‘Search’ u komentarima. Kako to izgleda? Svaki video ima podebljane search termine u delu sa komentarima i jedan termin na vrhu koji se najviše pojavljuje.
Primer: gledaš TikTok-ove i naiđeš na video gde devojka priča kako je našla u Zari čizme koje je kupila prošle godine, ali sada im je cena 3x veća. Prvi termin će biti: Zašto su cene u Zari povećane? Kada kliknete na to, dobićete search u TikTok-u gde će vam se pojaviti razni video klipovi kreatora koji objašnjavaju tu pojavu.
Ali šta bi bilo drugačije, da te funkcije nema? Pa, u tom slučaju, prvo bi izašli iz TikToka, ukucali na Google pitanje: Zašto su cene u Zari povećane? Google bi vam pokazao rezultate par sajtova gde je neko to kroz tekst objasnio, a možda i neki YouTube video od 10ak minuta koji je stvarno zanimljiv.
Shvatate sada? Prvi način vam omogućava da saznate sve što vas zanima bez napuštanja aplikacije. Pošto radi uz pomoć veštačke inteligencije, po komentarima shvata šta ljude najviše zanima u vezi tog videa, šta bi bio sledeći korak ili sledeća ideja za sadržaj, pa to skoro izgleda kao da vam čita misli. Prva stvar koju ste pomislili kada ste odgledali video će se pojaviti kao pinovan predložen termin za search. TikTok će biti mesto gde ćete sve pretraživati u 2023.
Kompletan pregled trendova za 2023. godinu u različitim oblastima koje je napravila agencija Pioniri Communications, možete pogledati na sajtu Trendovi.co
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!