Da li ste čuli za ‘permission marketing’ i koliko o njemu znate?

'Permission marketing' je privilegija dostavljanja očekivanih, personalizovanih i relevantnih poruka. Ispitujemo kako brendovi i oglašivači svojim korisnicima mogu da ponude veću vrednost.

Nije tajna da brendovi i korporacije imaju najveći uticaj na naše društvo i na socioekonomska dešavanja. Međutim, čak i najpoznatije kompanije nemoćne su pred korisnicima koji su u protekloj deceniji razvili jednu potpuno novu moć – moć da ignorišu svet oko sebe, samim tim i reklamne poruke tih istih brendova i kompanija koje nekada troše čak i previše novca ne bi li potrošačima skrenuli pažnju najnoviji i najbolji proizvod, daleko bolji od konkurenata!

Marketing guru za marketing guruom reći će vam da je ključ uspeha biti prisutan tamo gde su i korisnici, meriti i premeravati svaki korak, nuditi publici sadržaj koji izaziva interesovanje ili emocije. Ako poslušate agenciju i ponudite pletoru emocija, rizikujete da se vaša kampanja nađe kao pobednik na nekom od mnogobrojnih konkursa i nagrada. Plemeniti metali možda izgledaju lepo na polici, ali koliko se potencijalnih korisnika zapravo upoznalo sa vašim proizvodom? Koliko njih vam je ukazalo njihovo poverenje?

Ne zaboravite da je marketing tu prvenstveno zbog novca, ne nagrada.

Međutim, i pored svih upozorenja ispisanih zadebljanim narativom u stručnim izdanjima, retke su kompanije i brendovi koji svojim korisnicima nude pravu vrednost – vrednost zbog koje će potencijalni kupci postati verni pratioci, publika, zajednica.

Seth Godin ovakvu vrstu marketinga naziva permission marketing. Za potrebe teksta, nazvaćemo ga ovlašćeni marketing tj. one aktivnosti koje bi se mogle definisati kao privilegija dostavljanja očekivanih, personalizovanih i relevantnih poruka. Drugim rečima, kada korisnicima ponudite izuzetnu vrednost u vidu nekakve nagrade, oni će se sami prijaviti za prihvatanje vaših reklamnih ili drugih poruka.

Da li je sadržaj koji dostavljate vašim korisnicima toliko vredan da ga oni s nestrpljenjem očekuju?

Kako izgleda permission marketing u stvarnom svetu? To je opt-in pretplata na newsletter koji korisnik zaista želi da prima, smatra ga važnim i informativnim, edukativnim ili zabavnim. Ovlašćeni marketing znači da su recipijenti spremni da vas slušaju, spremni su da vam ponude njihovu najveću moć – pažnju. Upravo iz tog razloga, ovakav vid oglašavanja može se nazvati i svetim gralom marketinga: efikasan je i dragocen, ne košta ili košta jako malo i, što je najbitnije, korisnici primećuju kada vas nema i pitaju vas gde ste.

Da li to zaista možete reći za generički prašak za veš ili letovanje na Sitoniji koje nudi svaka treća agencija?

Svako može da trguje, ali retko ko nudi vrednost

Vidite, stvari nisu komplikovane. Ljudi su umorni od senzacionalnog i bombastičnog sadržaja – on više ne rezonuje sa korisnicima. Televizija im je omogućila da preskaču reklame, AdBlocker-i su im pružili mogućnost da web izgleda prihvatljivije. Radijske džinglove pevušimo jer su nam još i zanimljvi, mada pitanje je koliko će i to da traje. Gotovo u svim tim oblicima oglašavanja mi drugoj strani nismo dali dozvolu za serviranje reklama. Dozvola je tu jer koristimo medijum koji emituje reklamni sadržaj, a u najvećem broju slučaja osećamo se prezasićeno, samim tim ni efekat oglašavanja nije optimalan.

„Od pamtiveka važi – dosegnuti ciljnu publiku na pravom mestu u pravo vreme sa pravom informacijom. U doba kada je televizija imala par kanala, svi su sa uzbuđenjem čekali EPP blok“, započinje razgovor Gorica Mijović, direktorka oglašivačke mreže Taqoo koja za Netokraciju ističe kako se u protekloj deceniji broj medija drastično povećao, dok su građani konstantno povezani zahvaljujući pametnim telefonima:

Prezasićenost je zavladala kako je content prevazišao našu sposobnost konzumacije. Samim tim imamo efekat ignorisanja i potrebe za blokiranjem reklama.

Setite se samo adpokalipse i straha koji je pre nekih dve, tri godine vladao digitalom. Umnogome taj strah prisutan je i danas, ali u drugom obliku. Oni koji su shvatili da bombardovanje reklamama i iskakanje iz frižidera nisu efikasna taktika za brand loyalty, probali su neke nove taktike poput content marketinga. Oni koji prodaju robu i usluge po principu pijace… oni su i dalje ostali među najmanje efikasnim oglašivačima po modelu „ko se uhvati, uvatio se“ (a to je uglavnom igra velikih brojeva).

Kada su poslednji put vaši korisnici skakali od sreće što su naleteli baš na vaš proizvod ili vašu uslugu?

Čini mi se da je invazivni marketing dosegao svoj maksimum uprkos zakonima i obavezama vlasnika medija da omogući izbor korisniku. AdBlocking na online-u ne funkcioniše jer korisnici nemaju opciju da potpuno ukinu oglašavanje“, ističe Mijović i dodaje da recipijenti sa naših prostora ne vladaju materijom koliko i publika sa nekih drugih, razvijenih tržišta. Otuda „prođa“ za mnoge stvari koje na naprednijim tržištima svakako ne bi prošle, ali to ne znači da ne postoje oni brendovi i oglašivači koji su ipak spremni da probaju različite pristupe, analizirajući efekte i prilagođavajući komunikaciju i učestalnost reklame.

Domaći loyalty programi uspešan su vid ovlašćenog marketinga

Postoje li u Srbiji brendovi koji na uspešno koriste permission marketing i o kojim kompanijama je reč? Gorica kao najsvetlije primere ističe one vezane za popuste i članstva, baš kao i na većim tržištima:

Sjajna primena je loyalty kartica za benzinske pumpe gde su korisnici ti koji se konstantno vraćaju kako bi ostvarili još veći benefit i sakupili više poena koje kasnije mogu da zamene za robu.

Međtuim, ovlašćeni marketing, iako u nekim slučajevima može da bude izuzetno pristupačan (cenovno), važi i za jedan od najtežih vidova oglašavanja – ali i najisplatljivjih po pitanju efekata, ako se strategiji priđe na pravi način:

Benefiti ove vrste marketing su dugoročni jer je konverzija visoka, komunikacija personalizovana i gradi se dugoročna veza sa publikom. Takođe, reputacija brenda je na visokom nivou a samim tim i preporuka raste. Marketinški troškovi su maksimalno optimizovani kako su alati za komunikaciju sa bazom kvalifikovanih lead-ova i korisnika izuzetno jeftini. 

Iako najistaknutiji, loyalty programi nisu jedini vid permission marketinga koji je prisutan na našim prostorima. Značajan udeo igraju pretplate na različite newsletter-e koje, kao što smo već rekli, predstavljaju školski primer ovlašćenja koje vam korisnici daju u zamenu za informacije ili sadržaj. Sličan princip primenjuje i oglašivačka mreža Taqoo koja se opisuje kao digitalni OOH – pružajući korisnicima bežični Internet na najznačajnijim lokacijama u centru grada u zamenu za momenat njihove pažnje kada im se servira reklama (recimo kada otvorene browser, a prikačeni su na Taqoo mrežu). Korisnici svojevoljno pristaju na reklame kako bi došli do „nagrade“ – nešto kao što je YouTube najveći svetski plejer muzike, ali vam s vremena na vreme servira reklamu u pre-roll-u.

Nastavljajući razgovor o ovoj vrsti oglašavanja i razlozima zašto Taqoo beleži između 500.000 i 600.000 mesečnih spajanja na mrežu, Mijović za Netokraciju kaže kako je ovaj servis jedan od retkih medija koji je krajnjem korisniku dao najveću vrednost – neograničen i brz Internet. Zahvaljujući toj „krajnjoj nagradi“, oglašivači imaju mogućnost da dođu do publike na jedan drugačiji način:

Ključni faktor za prihvatanje komunikacije i interakciju je kreativa oglašivača. Naš posao je da iskustvo naših korisnika bude takvo da nemaju problem da konzumiraju sadržaj i da ostave svoj feedback odmah nakon što vide oglas.

Korisnicima je omogućeno dugme za povezivanje na Internet bez obavezne interakcije na oglasu, kao i whitelist opcija gde osoba koristi Taqoo Internet, a ne prima sadržaje oglašivača.

Nakon pristupanja otvorenoj Taqoo mreži, korisnicima se otvara reklama – zasebna stranica u okviru koje mogu da reaguju na oglas koji je tom prilikom isporučen.

Iako Taqoo nije prvi servis sa ovih prostora koji se koristi potrebom publike za brzim i stabilnim Internetom, za razliku od drugih servisa on ne koristi Facebook ili Google za autentifikaciju, čime je permission level tj. prag ovlašćenja daleko manji. Na taj način, korisnici uz anonimizaciju svojih podataka i uz relativno mali stepen angažmana, do nagrade dolaze jako brzo.

Uspeh kampanje u okviru ove oglašivačke mreže, nastavlja razgovor naša sagovornica, u najvećoj meri zavisi upravo od kreative oglašivača koji u pogledu formata nemaju ograničenja:

Oglašivači mogu primeniti statičan vizual, animaciju ili video oglas koji će biti dostupan od Q3 ove godine! Taqoo oglas je dostupan u fizičkoj OOH mreži, a ne online. U našem formatu smo po fiksnoj ceni upakovali klik, engagement i redirekciju.

Naš medij omogućuje garantovan doseg, izmereno vreme na kampanji i merenje odziva unikatnog posetioca. Od ciljeva kampanje, moguć je zakup po nedeljama (mass reach) ili po klikovima (targeted reach).

Za kraj, zanimalo nas je koliko u kom smeru ide ovlašćeni marketing kada govorimo o srpskom tržištu? Hoćemo li u skorijoj budućnosti videti više pozitivnih primera pametnih i pažljivo osmišljenih kampanja koje u prvi plan stavljaju korisnike, nudeći im vrednost u nekom obliku? Možemo li pratiti svetske trendove ili ćemo i dalje najveći deo svojih budžeta trošiti na reklamne poruke koje veličaju nas i naše proizvode?

Gorica zaključuje da je permission marketing pre svega dozvola pojedinca koja počiva na osnovnoj vrednosti , a to je kvalitet sadržaja za potrošača.“ Smatram da je budućnost u kreiranju sadržaja koji vrše razmenu vrednosti između oglašivača i primaoca – u tom slučaju, dozvola komunikacije je sigurna i ima pravi smisao“, zaključuje ona.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Ekskluzivno

Nordeus otvorio novu zgradu: 6.000 m², restoran, sportski bar i vrtić za spoj najboljeg iz umetnosti i tehnologije

Donosimo vam ekskluzivne fotografije nove zgrade Nordeusa koja već danas otvara vrata za svojih 170 zaposlenih.

Startapi i poslovanje

Kako izgleda raditi u IT kompaniji koja razvija svoj proizvod – iz ugla programera?

Domaće developere uglavnom je oblikovala 'outsourcing' industrija, dok je znatno manji broj njih imao priliku i da radi u kompaniji ili startapu koji razvija sopstveni proizvod. Kakva su njihova iskustva?

Kultura 2.0

Breitbart NE dolazi u Srbiju, ali neko se igra ‘Kembridž Analitike’ u našem dvorištu

Ko pokušava da aktivira domaću desnicu i pasivne građane plasirajući sadržaj preko Facebook stranice koja se predstavlja kao srpski Breitbart?

Propustili ste

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Tehnologija

Kraj praznim kamionima – niški nadjituru.rs kroz optimizovanu logistiku spaja trgovce i autoprevoznike

Kako digitalizovati industriju uslužnog prevoza i spojiti špeditere i prevoznike? U razgovoru sa članovima tima nadjituru.rs otkrivamo kako je ovaj niški startap kreirao jednostavno rešenje za dugogodišnji problem.

Društvene mreže

Facebook beleži pad broja korisnika, samo 9% njih prati objave brendova

Pioniri communications treću godinu zaredom sproveli su Social Serbia 2019 istraživanje u saradnji sa agencijom Smart Plus Research - sa ciljem da se dobije uvid u broj korisnika društvenih mreža u Srbiji i u njihove stavove prema oglašavanju.

Startapi i poslovanje

Zašto programeri kažu da im je pisanje koda zapravo najlakši deo posla?

Brojni sagovornici iz teksta u tekst govore nam kako je za programere pisanje koda najlakši zadatak - izazov je u oganizaciji koja se odvija pre toga. Zašto je to slučaj i kako se ta situacija može rešiti?

Novost

Savladajte osnove programiranja uz prve SmartNinja kurseve u Beogradu!

Program IT obuka koje smo pokrenuli početkom godine, konačno je dostupan za sve zainteresovane polaznike. U nastavku teksta saznajte više o kurikulumu, preduslovima za obuku i načinu plaćanja za prva dva kursa - Web Developement 1 i Python za početnike.

Kultura 2.0

Nemanja Čedomirović: Zaboravite na uspešnu konferenciju ukoliko ne želite da rizikujete

Kada su osnivači konferencije PHP Srbija pripremali prve događaje želeli su da od toga naprave programerski centar i stvore mesto gde i stranci žele da dođu - i u tome su uspeli 37% 😄, kaže jedan od osnivača. Šta posetioce čeka ove godine?