Da li ste čuli za 'permission marketing' i koliko o njemu znate?

Da li ste čuli za ‘permission marketing’ i koliko o njemu znate?

'Permission marketing' je privilegija dostavljanja očekivanih, personalizovanih i relevantnih poruka. Ispitujemo kako brendovi i oglašivači svojim korisnicima mogu da ponude veću vrednost.

Nije tajna da brendovi i korporacije imaju najveći uticaj na naše društvo i na socioekonomska dešavanja. Međutim, čak i najpoznatije kompanije nemoćne su pred korisnicima koji su u protekloj deceniji razvili jednu potpuno novu moć – moć da ignorišu svet oko sebe, samim tim i reklamne poruke tih istih brendova i kompanija koje nekada troše čak i previše novca ne bi li potrošačima skrenuli pažnju najnoviji i najbolji proizvod, daleko bolji od konkurenata!

Marketing guru za marketing guruom reći će vam da je ključ uspeha biti prisutan tamo gde su i korisnici, meriti i premeravati svaki korak, nuditi publici sadržaj koji izaziva interesovanje ili emocije. Ako poslušate agenciju i ponudite pletoru emocija, rizikujete da se vaša kampanja nađe kao pobednik na nekom od mnogobrojnih konkursa i nagrada. Plemeniti metali možda izgledaju lepo na polici, ali koliko se potencijalnih korisnika zapravo upoznalo sa vašim proizvodom? Koliko njih vam je ukazalo njihovo poverenje?

Ne zaboravite da je marketing tu prvenstveno zbog novca, ne nagrada.

Međutim, i pored svih upozorenja ispisanih zadebljanim narativom u stručnim izdanjima, retke su kompanije i brendovi koji svojim korisnicima nude pravu vrednost – vrednost zbog koje će potencijalni kupci postati verni pratioci, publika, zajednica.

Seth Godin ovakvu vrstu marketinga naziva permission marketing. Za potrebe teksta, nazvaćemo ga ovlašćeni marketing tj. one aktivnosti koje bi se mogle definisati kao privilegija dostavljanja očekivanih, personalizovanih i relevantnih poruka. Drugim rečima, kada korisnicima ponudite izuzetnu vrednost u vidu nekakve nagrade, oni će se sami prijaviti za prihvatanje vaših reklamnih ili drugih poruka.

Da li je sadržaj koji dostavljate vašim korisnicima toliko vredan da ga oni s nestrpljenjem očekuju?

Kako izgleda permission marketing u stvarnom svetu? To je opt-in pretplata na newsletter koji korisnik zaista želi da prima, smatra ga važnim i informativnim, edukativnim ili zabavnim. Ovlašćeni marketing znači da su recipijenti spremni da vas slušaju, spremni su da vam ponude njihovu najveću moć – pažnju. Upravo iz tog razloga, ovakav vid oglašavanja može se nazvati i svetim gralom marketinga: efikasan je i dragocen, ne košta ili košta jako malo i, što je najbitnije, korisnici primećuju kada vas nema i pitaju vas gde ste.

Da li to zaista možete reći za generički prašak za veš ili letovanje na Sitoniji koje nudi svaka treća agencija?

Svako može da trguje, ali retko ko nudi vrednost

Vidite, stvari nisu komplikovane. Ljudi su umorni od senzacionalnog i bombastičnog sadržaja – on više ne rezonuje sa korisnicima. Televizija im je omogućila da preskaču reklame, AdBlocker-i su im pružili mogućnost da web izgleda prihvatljivije. Radijske džinglove pevušimo jer su nam još i zanimljvi, mada pitanje je koliko će i to da traje. Gotovo u svim tim oblicima oglašavanja mi drugoj strani nismo dali dozvolu za serviranje reklama. Dozvola je tu jer koristimo medijum koji emituje reklamni sadržaj, a u najvećem broju slučaja osećamo se prezasićeno, samim tim ni efekat oglašavanja nije optimalan.

„Od pamtiveka važi – dosegnuti ciljnu publiku na pravom mestu u pravo vreme sa pravom informacijom. U doba kada je televizija imala par kanala, svi su sa uzbuđenjem čekali EPP blok“, započinje razgovor Gorica Mijović, direktorka oglašivačke mreže Taqoo koja za Netokraciju ističe kako se u protekloj deceniji broj medija drastično povećao, dok su građani konstantno povezani zahvaljujući pametnim telefonima:

Prezasićenost je zavladala kako je content prevazišao našu sposobnost konzumacije. Samim tim imamo efekat ignorisanja i potrebe za blokiranjem reklama.

Setite se samo adpokalipse i straha koji je pre nekih dve, tri godine vladao digitalom. Umnogome taj strah prisutan je i danas, ali u drugom obliku. Oni koji su shvatili da bombardovanje reklamama i iskakanje iz frižidera nisu efikasna taktika za brand loyalty, probali su neke nove taktike poput content marketinga. Oni koji prodaju robu i usluge po principu pijace… oni su i dalje ostali među najmanje efikasnim oglašivačima po modelu „ko se uhvati, uvatio se“ (a to je uglavnom igra velikih brojeva).

Kada su poslednji put vaši korisnici skakali od sreće što su naleteli baš na vaš proizvod ili vašu uslugu?

Čini mi se da je invazivni marketing dosegao svoj maksimum uprkos zakonima i obavezama vlasnika medija da omogući izbor korisniku. AdBlocking na online-u ne funkcioniše jer korisnici nemaju opciju da potpuno ukinu oglašavanje“, ističe Mijović i dodaje da recipijenti sa naših prostora ne vladaju materijom koliko i publika sa nekih drugih, razvijenih tržišta. Otuda „prođa“ za mnoge stvari koje na naprednijim tržištima svakako ne bi prošle, ali to ne znači da ne postoje oni brendovi i oglašivači koji su ipak spremni da probaju različite pristupe, analizirajući efekte i prilagođavajući komunikaciju i učestalnost reklame.

Domaći loyalty programi uspešan su vid ovlašćenog marketinga

Postoje li u Srbiji brendovi koji na uspešno koriste permission marketing i o kojim kompanijama je reč? Gorica kao najsvetlije primere ističe one vezane za popuste i članstva, baš kao i na većim tržištima:

Sjajna primena je loyalty kartica za benzinske pumpe gde su korisnici ti koji se konstantno vraćaju kako bi ostvarili još veći benefit i sakupili više poena koje kasnije mogu da zamene za robu.

Međtuim, ovlašćeni marketing, iako u nekim slučajevima može da bude izuzetno pristupačan (cenovno), važi i za jedan od najtežih vidova oglašavanja – ali i najisplatljivjih po pitanju efekata, ako se strategiji priđe na pravi način:

Benefiti ove vrste marketing su dugoročni jer je konverzija visoka, komunikacija personalizovana i gradi se dugoročna veza sa publikom. Takođe, reputacija brenda je na visokom nivou a samim tim i preporuka raste. Marketinški troškovi su maksimalno optimizovani kako su alati za komunikaciju sa bazom kvalifikovanih lead-ova i korisnika izuzetno jeftini. 

Iako najistaknutiji, loyalty programi nisu jedini vid permission marketinga koji je prisutan na našim prostorima. Značajan udeo igraju pretplate na različite newsletter-e koje, kao što smo već rekli, predstavljaju školski primer ovlašćenja koje vam korisnici daju u zamenu za informacije ili sadržaj. Sličan princip primenjuje i oglašivačka mreža Taqoo koja se opisuje kao digitalni OOH – pružajući korisnicima bežični Internet na najznačajnijim lokacijama u centru grada u zamenu za momenat njihove pažnje kada im se servira reklama (recimo kada otvorene browser, a prikačeni su na Taqoo mrežu). Korisnici svojevoljno pristaju na reklame kako bi došli do „nagrade“ – nešto kao što je YouTube najveći svetski plejer muzike, ali vam s vremena na vreme servira reklamu u pre-roll-u.

Nastavljajući razgovor o ovoj vrsti oglašavanja i razlozima zašto Taqoo beleži između 500.000 i 600.000 mesečnih spajanja na mrežu, Mijović za Netokraciju kaže kako je ovaj servis jedan od retkih medija koji je krajnjem korisniku dao najveću vrednost – neograničen i brz Internet. Zahvaljujući toj „krajnjoj nagradi“, oglašivači imaju mogućnost da dođu do publike na jedan drugačiji način:

Ključni faktor za prihvatanje komunikacije i interakciju je kreativa oglašivača. Naš posao je da iskustvo naših korisnika bude takvo da nemaju problem da konzumiraju sadržaj i da ostave svoj feedback odmah nakon što vide oglas.

Korisnicima je omogućeno dugme za povezivanje na Internet bez obavezne interakcije na oglasu, kao i whitelist opcija gde osoba koristi Taqoo Internet, a ne prima sadržaje oglašivača.

Nakon pristupanja otvorenoj Taqoo mreži, korisnicima se otvara reklama – zasebna stranica u okviru koje mogu da reaguju na oglas koji je tom prilikom isporučen.

Iako Taqoo nije prvi servis sa ovih prostora koji se koristi potrebom publike za brzim i stabilnim Internetom, za razliku od drugih servisa on ne koristi Facebook ili Google za autentifikaciju, čime je permission level tj. prag ovlašćenja daleko manji. Na taj način, korisnici uz anonimizaciju svojih podataka i uz relativno mali stepen angažmana, do nagrade dolaze jako brzo.

Uspeh kampanje u okviru ove oglašivačke mreže, nastavlja razgovor naša sagovornica, u najvećoj meri zavisi upravo od kreative oglašivača koji u pogledu formata nemaju ograničenja:

Oglašivači mogu primeniti statičan vizual, animaciju ili video oglas koji će biti dostupan od Q3 ove godine! Taqoo oglas je dostupan u fizičkoj OOH mreži, a ne online. U našem formatu smo po fiksnoj ceni upakovali klik, engagement i redirekciju.

Naš medij omogućuje garantovan doseg, izmereno vreme na kampanji i merenje odziva unikatnog posetioca. Od ciljeva kampanje, moguć je zakup po nedeljama (mass reach) ili po klikovima (targeted reach).

Za kraj, zanimalo nas je koliko u kom smeru ide ovlašćeni marketing kada govorimo o srpskom tržištu? Hoćemo li u skorijoj budućnosti videti više pozitivnih primera pametnih i pažljivo osmišljenih kampanja koje u prvi plan stavljaju korisnike, nudeći im vrednost u nekom obliku? Možemo li pratiti svetske trendove ili ćemo i dalje najveći deo svojih budžeta trošiti na reklamne poruke koje veličaju nas i naše proizvode?

Gorica zaključuje da je permission marketing pre svega dozvola pojedinca koja počiva na osnovnoj vrednosti , a to je kvalitet sadržaja za potrošača.“ Smatram da je budućnost u kreiranju sadržaja koji vrše razmenu vrednosti između oglašivača i primaoca – u tom slučaju, dozvola komunikacije je sigurna i ima pravi smisao“, zaključuje ona.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nike, IBM i McDonald’s koriste srpski Vacation Tracker kako bi pratili godišnje odmore svojih zaposlenih

Praćenje godišnjih odmora, bolovanja i slobodnih dana u kompanijama sa velikim brojem zaposlenih često ume da bude komplikovan i zamoran proces. Rešenje ovog izazova u vidu digitalnog servisa Vacation Tracker ponudio je razvojni tim kompanije Cloud Horizon u Srbiji.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.