Aplikacija Parking servisa podsetiće vas gde živite — u Srbiji

Aplikacija Parking servisa podsetiće vas gde živite — u Srbiji

Građani Beograda od juče više ne moraju da plaćaju parking po svakom započetom satu. Iako u osnovi bolji od prethodnika, novi pravilnik po kome se parking naplaćuje po vremenu provedenom na javnoj površini obeleženoj za to naišao je na more negativnih reakcija zahvaljujući još jednom u nizu ‘pametnih’ poteza gradske vlasti — mobilnoj aplikaciji za čije korišćenje potpisujete ugovor. Na papiru, hemijskom olovkom, uz obavezan pečat.

kazna1

“Uzmite dobru ideju i dajte je Balkancima.” Jedino tako može se opisati potez JKP Parking servis u kome je nedavno predstavljena nova usluga i način plaćanja parkiranja prema iskorišćenim minutima. Umesto servisa koji građanima de facto štedi novac, u fokusu čitave priče našla se mobilna aplikacija za Android i iOS uređaje koja bi građanima trebala da omogući lakše plaćanje parkinga — ali tek nakon što sklope ugovor sa ovim preduzećem.

Vratimo se par koraka unatrag

Sve do sada, građani Beograda i posetioci koji su svoje četvorotočkaše parkirali na javnim parkinzima, plaćali su 56 dinara po započetom satu. U praksi, to znači da ukoliko ste automobil ostavili u zoni u kojoj je maksimalno vreme zadržavanja dva sata, a svoje obaveze završili za sat i 25 minuta, vaš ukupni račun svejedno će iznositi 112 dinara.

Najčešći oblik plaćanja parkinga do sada je bio putem SMS poruke ili različitih mobilnih aplikacija, koje uz jednostavan interfejs korisnicima pružaju mogućnost da unesu broj registarskih tablica svog vozila i tako u svega par klikova plate parking. Veliki broj ovih aplikacija opremljen je i geo-lokacijskom funkcionalnošću, tako da ne morate da “jurite” obližnje table kako bi saznali u kojoj ste zoni — dovoljno je samo da izvadite vaš pametni telefon i parking je rešen.

Sistem koji poslednjih par godina sasvim solidno funkcioniše u Beogradu (a i drugim gradovima širom Srbije), od juče je dobio nove mogućnosti koje su za krajnje korisnike, vozače, zapravo dobre, ali čije je izvođenje “slika i prilika” dobre ideje sa katastrofalnom implementacijom. Dozvolite mi da objasnim.

Mobile first: Na srpski način

Prvo i prvo. Činjenica da JKP Parking servis prepoznaje potrebu za razvojem ili licenciranjem nativnih mobilnih aplikacija svakako predstavlja dobar pokazatelj da razumevanje i želja za implementiranjem novih tehnoloških rešenja nisu izostale. Kudos. Ipak, ono što je ujedno i prouzrokovalo čitavu ujdurmu jeste vest da će građani (privatna i fizička lica) koji žele da uštede novac prebacivanjem na novu uslugu naplate, pre korišćenja aplikacije morati da svrate u najbliže predstavništvo ovog javnog preduzeća sa kojim će sklopiti ugovor o korišćenju pre nego li dobiju link ka preuzimanju, ali i “zeleno svetlo” za parkiranje svog vozila.

Na sajtu JKP Parking servis piše:

Kada potpiše ugovor, korisnik dobija link pomoću koga može da pristupi START-STOP aplikaciji. U zavisnosti od toga da li su za korišćenje aplikacije zainteresovani pojedinci ili firme, podnosilac prilikom potpisivanja ugovora treba da dostavi na uvid ličnu kartu i saobraćajnu dozvolu, odnosno dokaz o registrovanom sedištu firme na teritoriji grada Beograda. Pravo korišćenja START-STOP aplikacije odobrava se samo onim korisnicima koji nemaju dugovanje na ime izdatih dnevnih naloga.

parking1
Zar uslovi korišćenja (Terms and conditions) nisu bili dovoljni? Zašto nisu implementirane napredne metode plaćanja?

Novom sistemu naplate, dakle, mogu pristupiti samo oni građani ili firme koje se fizički obavežu na korišćenje usluge. Da ne bude zabune, građani će i dalje moći da plaćaju parking putem SMS poruke ili neke od drugih aplikacija, ali u tom slučaju naplata po svakom započetom satu i dalje će važiti — ništa od uštede. Da li je tako nešto zaista potrebno?

U razgovoru za Netokraciju, tvorci aplikacije Parking Manijak, Zoltan Fekete i Bojan Kopanja, prokomentarisali su novi servis ukazavši na par bitnih činjenica:

Svaka inovacija na polju naplate i uređivanja parkiranja je dobrodošla. Ovakav sistem START-STOP parkiranja u Novom Sadu postoji već duže vreme, međutim nije posebno zaživeo. Smatramo da većina ljudi plaća parking u gradu povremeno i da za tako nešto nisu posebno zainteresovani da potpisuju ugovor sa parking servisom i odvojeno plaćaju račun za parkiranje. Ovakvo rešenje može jedino biti zanimljivo profesionalcima koji svakodnevno plaćaju parking, jer im može doneti i značajnije usluge.

JKP Parking servis napominje da korisnici nakon završenog parkiranja sami obaveštavaju servis (iz aplikacije) o prestanku usluge, kada se i vrši naplata prema precizno izračunatom vremenu koje je vozilo provelo na javnoj površini predviđenoj za to. Čemu potreba za posebnim sistemom naplate i zar Uslovi korišćenja (Terms and conditions) nisu dovoljni?

Sistematizacija i API, a ne zvona i praporci

Većini građana, i pored obećane uštede, novi sistem naplate parkiranja jednostavno neće imati smisla — pogledajte samo komentare na društvenim mrežama gde se tehnološki osvešćeni pojedinci hvataju za glavu i danima dumaju nad činjenicom kako je jedan krajnje prost koncept naplate parkinga putem pametnog telefona mogao ikada toliko da se zakomplikuje.

Štaviše, ugovor o korišćenju ne mogu da potpišu pojedinci koji nisu vlasnici motornih vozila, što znači da ćete za parking vašem prijatelju koji je došao u posetu svojim automobilom iz inostranstva, i dalje morati da izdvojite “punu cenu” karte. Isto je i sa rodbinom iz unutrašnjosti.

parking11
Fizičko potpisivanje ugovora kao podsetnik da i dalje živite u Srbiji (Izvor: Parking Servis)

Zoltan i Bojan kažu kako bi voleli da vide više inovacija u pravcu standardizovanja platformi za naplatu parkinga, na nivou Srbije. To znači da bi parking servisi u svim gradovima trebalo da usklade svoje sisteme i ponude jedinstven API, čime bi se fokusirali na ono što je njihov posao — održavanje parking mesta i neometanog saobraćaja u gradovima:

Ovakav otvoreni API i mogućnost da bilo ko naplaćuje parking, krajnjim korisnicima bi značilo i napuštanje SMS-a kao osnovnog nosioca naplate, ali i konkurentnu ponudu raznih aplikacija i usluga na korisničkoj strani. Ima zemalja u našoj okolini koje su ovakve obavezne API-je postavili u svoju zakonsku regulativu, pa se može pogledati kakve sve benefite ovakvi sistemi donose pre svega za krajnje korisnike.

Jednostavnije i pouzdanije rešenje za korisnike i njihove novčanike, dakle, postoji, samo što nas je i ovoga puta zaobišlo. Kada na sve to dodate i odsustvo Windows Phone aplikacije, ali i manjak inovativnih payment rešenja, dolazimo do zaključka koji nam jasno govori da aplikacija zadovoljava potrebe tek određenog segmenta potrošača, ali i da se većina građana pogrešno obradovala pročitavši u medijima pompezne naslove o zaista jeftinijem parkingu. Ali hej, izborna je godina i rejtinzi se neće podići sami od sebe.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Tehnologija

AI menja programiranje iz korena – kako da to okrenete u svoju korist?

Kompanija Tenderly, zajedno sa kompanijom Infobip u Beogradu organizuje meetup posvećen startapima koji žele da implementiraju veštačku inteligenciju u svoje poslovanje. Mi smo razgovarali sa Marinom Šolčić koja će biti predavač na ovom događaju.

Najava

Regionalni ‘open data’ izazov: Napravi aplikaciju koristeći podatke javne uprave

Regionalna škola za javnu upravu (ReSPA) i Program Ujedinjenih nacija za razvoj u Srbiji (UNDP Srbija) raspisuju Regionalni izazov otvorenih podataka 2024.

Startapi i poslovanje

Ingsoftware akvizirao Neopix, sledi ukrupnjavanje niške IT scene

Domaća kompanija Ingsoftware akvizirala je Neopix, tako da ove niške kompanije sa velikim iskustvom u razvijanju digitalnih proizvoda i međusobno veoma kompatibilnim ekspertizama od 25. marta posluju kao jedna.

Propustili ste

Sponzorisano

Neubase olakšava online otvaranje firme u SAD-u za nerezidente uz prilagođene cene

Kompanija Neubase bavi se osnivanjem LLC preduzeća u SAD-u za nerezidente, sa posebnim fokusom na preduzetnike sa Balkana. Mi smo imali priliku da u velikom intervjuu razgovaramo sa osnivačima ove kompanije.

Startapi i poslovanje

Startap Stomatopoda iz Srbije transformiše restorane u SAD — uz pomoć AI softvera!

Njihovo 'flagship' rešenje jeste SaaS proizvod aTavloa koji uz pomoć veštačke inteligencije analizira korisničko iskustvo čime omogućava ugostiteljima da budu uslužniji i efikasniji. U tekstu koji sledi, saznajte kako!

Gaming

SGA izveštaj: Video igre kreirane u Srbiji za 2023. godinu prihodovale €175 miliona

Uprkos izazovima koje je donela 2023. godina, gejming industrija Srbije uspela je ne samo da očuva stabilnost, već i da poveća prihode i broj zaposlenih, pokazuje istraživanje Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) koje je u saradnji sa Privrednom komorom Srbije predstavljeno javnosti.

Startapi i poslovanje

Srpski Collabwriting podigao €1,1 milion za AI implementaciju u poslovanje!

Nakon osvojenih €880.000 na prošlogodišnjoj 'How To Web' konferenciji, startap Sandre Iđoški i Ivana Ralića nastavlja da pridobija povrenje investitora.

Novost

Bitcoin Halving je počeo, zašto je on važan za ovu kriptovalutu i njene rudare?

Bitcoin Halving koji se dešava danas je redak događaj u mehanizmu Bitcoina, nakon kog obično uslede značajne promene kada je reč o ovoj kriptovaluti.

Intervju

Ko je zapravo lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Učesnica ovogodišnjeg Dana internet domena i njeno predavanje na temu 'Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri' privukla je ogromnu medijsku pažnju i to s dobrim razlogom!