Pandemija nije 'sahranila' naše konferencije iako su organizatori svesni da neće biti lako

Pandemija nije ‘sahranila’ naše konferencije iako su organizatori svesni da neće biti lako

Organizatori konferencija poručuju da prate razvoj situacije i da se nadaju pozitivnijem ishodu u drugoj polovini godine. Za najveći broj virtuelne konferencije jednostavno nisu opcija.

Pre nego što je pandemija korona virusa i zvanično proglašena, većina organizatora konferencija, a među njima i Netokracija, pažljivo je pratila vesti iz sveta i nadala se da do scenarija u kojem se trenutno nalazimo ipak neće doći – ako smo uopšte i mogli da ga zamislimo.

Međutim, situacija je eskalirala u samo nekoliko dana i pred organizatore su stavljene tri opcije: da otkažu događaj, da ga odlože za drugi termin ili da ga održe online.

Kako i najveći broj naših kolega, tako smo i mi doneli odluku da sve događaje pomerimo za drugi deo godine, ali smo se na putu takve odluke suočili sa različitim pitanjima i izazovima jer potrebno je uskladiti posetioce, govornike, partnere i prostor. Pitanje ostaje hoće li događaja uopšte i biti do kraja godine, ali nisu se svi odlučili na pomeranje i otkazivanje.

U nastavku teksta, razgovaramo sa organizatorima tri velike konferencije u Srbiji. U pitanju su ITkonekt, Webiz i PHP Srbija sa čijim smo predstavnicima govorili o tome koji su događaji i konferencije sada najviše ugroženi, ali i kako će izgledati ovaj deo naše IT industrije kada pandemija prođe. Isto tako, pitali smo ih šta će njihove organizacije preduzeti ukoliko zabrana okupljanja u zatvorenom prostoru bude na snazi i u drugom delu godine.

Odlaganje teško sa logističke i sa emotivne strane

U trenutku kada je Vlada Srbije donela inicijalnu odluku o zabrani okupljanja u zatvorenom prostoru za više od 100 ljudi svima je postalo jasno da konferencije planirane za mart, april i maj neće moći da se održe. To je pred organizatore stavilo ogroman izazov – kako odložiti događaje koji imaju veliki broj posetilaca i govornika koji okupljaju po nekoliko stotina učesnika. Nataša Čulić, Event Manager u kompaniji Grow IT koja organizuje konferenciju PHP Srbija, otkriva:

Sa logističke strane, prvo smo proverili dostupne datume u septembru koji se ne preklapaju ni sa jednom stručnom konferencijom ovog tipa u svetu i kod nas. Zatim smo komunicirali nove datume predavačima, nakon čega smo imali dva otkazana dolaska.

Kod naših partnera, sa kojima imamo dugoročnu saradnju, moram reći da smo naišli na razumevanje i podršku, a budući da smo prešli polovinu prodatih karata za konferenciju, neophodno je bilo i da obavestimo sve učesnike o novim datumima.

Međutim, kako ističe Milica Nastasić, jedan od osnivača konferencije ITkonekt, organizatori su pažljivo pratili razvoj situacije u svetu, bili u kontaktu sa inostranim kolegama i otprilike su mogli da naslute šta će se dešavati u bliskoj budućnosti.

„Mi smo se pre mesec dana odlučili za prvi po nama mogući termin održavanja, a to je bio kraj juna. Međutim, znali smo i u kom pravcu ovo može da krene, tako da smo odmah rezervisali još jedan kasniji termin za održavanje i još tada najavili mogućnost dodatnog odlaganja ukoliko to situacija bude zahtevala, objašnjava naša sagovornica dodajući da nije potrebno naglašavati koliko je donošenje takve odluke teško za čitav projekat – pogotovo ukoliko imate više događaja širom Srbije. Ipak, javno zdravlje je na prvom mestu.

Suočeni sa manjkom prostora za događaje koji okupljaju veliki broj ljudi, organizatori domaćih konferencija morali su da pauziraju kompletan posao i da ostave po strani višemesečni rad, prolazeći kroz osnovne korake utvrđivanja datuma iznova i iznova i to u veoma neizvesnim okolnostima. Vladimir Kovač, direktor i organizator Webiz konferencije, otkriva za Netokraciju da je takva odluka bila veoma emotivna:

Mi nekako celu godinu živimo i radimo za taj događaj. Ja sam bio veliki optimista i verovao sam da će nas sve ovo zaobići. Međutim, kada je došlo do toga da se po medijima priča o zabrani organizacije događaja, ceo Webiz tim je seo i prodiskutovao različite scenarije, uključujući i ovaj koji sada imamo.

Razrađen je plan krizne komunikacije i mislim da smo sa te neke strane sve školski odradili. Odluka je doneta pre svega zbog odgovornosti prema svima onima koji su deo ove priče, na prvom mestu prema posetiocima, a onda prema predavačima, partnerima…

Zoom okupljanja i Internet konferencije nisu zamena za ‘pravu stvar’

Uprkos neizvesnim okolnostima, organizatori sa kojima smo razgovarali na ovu temu složili su se da održavanje online konferencije u ovom trenutku ipak nije dobra opcija. Milica iz ITkonekta kaže:

Taj tip konferencija može da zadovolji neke, ali ne sve segmente održavanja „offline“ događaja. Energija koju emituje publika na konferenciji, interakcija predavača sa njima, energija posetilaca koji dođu i interakcija sa svim našim partnerima, velike mogućnosti za networking i slično… te elemente je nemoguće preneti u virtuelnom obliku.

Takođe, postoji mnogo sadržaja koji su dostupni posetiocima, a koje bi bilo teško preneti na taj način i verujem da većina organizatora konferencija, i kod nas i u svetu, razmišlja na sličan način – online može biti neko privremeno ili dodatno rešenje, ne i potpuna zamena.

Sa njenim stavom saglasni su i Čulić i Kovač, a Nataša ističe kako su za PHP Srbija napravili i ozbiljnu studiju izvodljivost za online koncept, ali su na kraju shvatili da to jednostavno ne bi bilo to. „Poenta nije samo u slušanju predavanja što donose razni webinari, online seminari i kursevi, već u povezivanju, druženju i osvešćivanju zajednice„, navodi ona za Netokraciju.

Međutim, kao odgovor na pitanje da li će održavanje online konferencije biti opcija ukoliko se situacija sa pandemijom ne reši do kraja ni u drugom delu godine, Vladimir navodi sledeće:

Razmišljamo o svim scenarijima, pa da budem iskren do kraja, razmišljam i o najgorem scenariju. S obzirom na to da naši događaji pokrivaju nekoliko tema, opcija nam je i veći broj manjih događaja sa ograničenim brojem učesnika. Online događaji u ovoj godini, i u ovoj postavci našeg projekta nisu opcija.

Kvalitet programa pokazaće koji će događaji opstati i nakon pandemije

Budući da je veliki broj događaja o kojima govorimo već pomeren za jesen, te da raspored može biti poprilično zgusnut, zanimalo nas je da li naše sagovornike brine prezasićenost tržišta konferencija u tom trenutku i da li strahuju da će zbog toga imati manji odziv posetilaca? Nataša kaže:

Što se nas tiče, nemamo takve strahove zato što je naša konferencija veoma specifičnog karaktera, a više od polovine karata je prodato i pre nego što smo najavili predavače i predavanja.

Naravno, postoji tendencija da će prebacivanje velikog broja događaja na jesen potencijalno smanjiti kvantitet posetilaca, ali svakako neće uticati na njihov kvalitet jer će svi oni koji žele da saznaju novosti iz IT sveta, usko vezanih za PHP, ali i za JS, BigData, Databases i Serverless, sigurno biti na našoj konferenciji.

Međutim, ovakva situacija na celokupno domaće tržište konferencija ostaviće svoj trag, saglasni su naši sagovornici. Događaji kojih je poslednjih godina bilo, pa reći ćemo solidan broj, sada će se suočiti sa činjenicom da ad-hoc organizacija više nije moguća – dugoročno planiranje i ulaganje u zajednicu ono je što će razdvojiti kvalitetne organizacije u ovom poslu, ocenjuje Čulić.

„Sa druge strane, kriza može biti podsticajna za razvoj kreativnosti u poslu i razvijanje nekih dodatnih segmenata ili načina rada, ali će najveći izazovi biti zadržati kvalitet, vrednost i standard koji je postignut ranije – u znatno težim uslovima za rad“, objašnjava Milica za Netokraciju i dodaje da će ovaj segment pratiti oporavak i drugih segmenata privrede.

Iz Vladimirovog ugla, taj oporavak će teći na sledeći način:

Prethodnih par godina broj konferencija i događaja u Srbiji je prosto eksplodirao i bilo je tu svega i svačega, pa je dobra stvar to što verujem da će kvalitet opstati. Najveći problem će biti obezbediti podršku partnera i sponzora jer mnoge kompanije u godinama krize prvo seku budžete za marketing, što je po mom mišljenju i desetogodišnjem iskustvu pogrešno.

Sa druge strane, interesovanje ljudi za događaje će sigurno biti veliko, možda i veće nego pre ove krize jer će ljudi biti željni događaja i druženja sa prijateljima i poslovnim partnerima. Drugi razlog je svakako edukacija: ova situacija će u veoma kratkom vremenskom roku izroditi neka sasvim nova rešenja i poslovne modele, nešto što sam ja nazvao prinudna digitalna transformacija.

Kao što sam napomenuo, razmišljam i o najgorem scenariju, a to znači da nas ova kriza može izbrisati sa mape događaja. Ako je to sudbina, vraćamo se jači i bolji, sa novom energijom, novim idejama i ljudima, a možda i novim imenom.

Brendovi koji žele da zadrže poverenje neće moći bez događaja

Iako u prethodnim godinama novca nije bilo na pretek, pomenuto smanjenje budžeta za događaje gotovo će sigurno navesti mnoge kompanije da se zapitaju gde se i na koji način oglašavaju. Naši sagovornici, međutim, tvrde da kompletno anuliranje budžeta za konferencije ne bi bila najbolja opcija:

Nadovezujući se na to, Nastasić ističe:

Svi će imati neku vrstu štete koju će morati da nadoknađuju. U tom smislu, za svaki brend je važno da se pokaže kao snažan, stabilan i pre svega prisutan kako bi zadržao poverenje svoje ciljne grupe. Zbog toga je u vreme krize jednako važno, ako ne i važnije, biti prisutan među svojom ciljnom grupom.

Isto važi i za konferencije, gde kompanije mogu da ostvare komunikaciju sa svojom ciljnom grupom i dugoročno grade stabilan brend. Na relevantnim konferencijama i sajmovima IT kompanije mogu da za kratko vreme dođu u kontakt sa svojom jasno segmentiranom ciljnom grupom, koju teško da u tom broju mogu naći na drugim mestima.

Nataša jasno ukazuje na činjenicu da uprkos pandemiji svet ipak nije stao i da ćemo se kad-tad vratiti našim normalnim životima, kao i svakodnevnom poslovanju. Za kompanije to znači nastavak za gradnju brenda tamo gde su stali, stoga budžeti za takve aktivnosti moraju da postoje – možda u manjem obimu zbog krize, ali ipak moraju da postoje.

„Za kraj, iz ugla nekog ko organizuje IT konferenciju u Zrenjaninu, imam i jedno lično mišljenje koje bih podelio sa vašim čitaocima“, navodi Vlada na kraju razgovora:

Konferencije su godinama unazad mesto gde se kreira i razvija zajednica. IT kao privredna grana u Srbiji je danas na stabilnim nogama i beleži konstantan rast. Mišljenja sam da bi u periodu koji je pred nama IT kompanije trebale značajnije da podrže i stanu iza konferencija i sličnih događaja, jer je dalji rast i razvoj IT zajednice od velikog značaja.

Sve te kompanije, koliko god da sada dobro posluju, u budućnosti će imati velike potrebe za novim kadrovima koji se stvaraju na konferencijama poput Webiza, odnosno to su mesta koja animiraju i edukuju mlade da se pronađu u IT industriji.


Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.

Kolumna

Iako je mobilno bankarstvo tu već duže vreme, još uvek je aktuelna tema – ali zašto?

Savremene tehnologije postale su sastavni deo naše svakodnevnice i menjanju način na koji radimo stvari u svom privatnom i profesionalnom životu velikom brzinom. Finansijski sektor je svakako među industrijama u kojima se njihove prednosti najviše osećaju i najbrže implementiraju novine - o čemu svedoče i novine u oblasti plaćanja 'pametnim' telefonom.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Društvene mreže

Facebook pokreće program za suzbijanje lažnih informacija u Srbiji – da li je ovo kraj lažnim vestima?

Sa ciljem da suzbije širenje netačnih i neproverenih informacija u okviru svog sistema, Facebook je pokrenuo nezavisni program u Srbiji za proveru istinitosti činjenica (uglavnom vesti) koje se objavljuju na ovoj društvenoj mreži.

Kultura 2.0

Dizajniranje rečima: Zašto je tekst važan za korisničko iskustvo?

Ako radite na aplikaciji koja sadrži reči, morate imate osobu koja je za te reči odgovorna.