
Sada nije vreme za strahove jer najbolja prilika za oporavak SME sektora leži u digitalnim servisima
Svedoci smo instant digitalizacije mnogobrojnih poslova i zanimanja izazvanih pandemijom COVID-19 virusa. O tome kako se mali i srednji biznisi mogu uspešno nositi sa ovim promenama - razgovaramo sa osnivačem kompanije SuperHosting.rs.
Malo po malo, stvari se vraćaju u normalu. To nije ona prolećna normala na koju smo navikli, ali u vremenu vanrednog stanja trudimo se da ostanemo produktivni, zdravi, ali i da se zabavimo. Zabrinuti smo, ali verujemo u sebe i nastavljamo dalje. Pobedićemo.
Iako su pravi heroji u borbi protiv korona virusa lekari i medicinsko osoblje koje se stara o zaraženim pacijentima, na dug spisak svih kojima ovih dana aplaudiramo verovatno bi trebalo upisati i mala i srednja preduzeća koja se bore za svoj opstanak i koja su i u kriznim vremenima odlučila da svoje mušterije i zaposlene stave na prvo mesto.
Nema sumnje da je ugostiteljski sektor podneo najveći udarac. Pitajte me kada su beogradski kafići poslednji put bili prazni početkom aprila i rekao bih možda ’41. godine kada je krenula okupacija. Jednostavno, na izolaciju nismo navikli, nisu navikli ni ugostitelji, a bogme nije navikla ni naša ekonomija. Uprkos merama Vlade koje imaju za cilj da ublaže udarac, šteta je već načinjena, a na umu svakog preduzetnika ovih dana nije ništa drugo no pitanje kako sačuvati posao i radna mesta.
Odgovor, čini se, mogao bi biti u frazi koja je tokom proteklih nekoliko godina postala pomalo sveprisutna, sinonim za nekakve promene od kojih su mnoge bile samo na papiru – digitalna transformacija.
Digitalna heterogenost na vidiku
“Sadašnja kriza utiče na svaki aspekt naše svakodnevice, pa tako i na posao. Svi smo deo jednog velikog ekosistema, i korisnici i biznisi, a na to nas ova situacija konstantno podseća”, započinje razgovor za Netokraciju Metodi Drenovski, osnivač i direktor kompanije SuperHosting.rs specijalizovane za hosting usluge sa kojim smo imali priliku da razgovaramo upravo o temi iznenadne digitalizacije mnogobrojnih biznisa u vreme COVID-19.

Iako se trenutna kriza razvila preko noći, izlazak je nepredvidiv i najveći je problem što mnoga pitanja ostaju bez odgovora. Sa druge strane, smatra Metodi, i mi kao vlasnici biznisa i potrošači smo u neku ruku deo tih odgovora – a na neka moramo priznati da odgovori ipak postoje:
Mnoga preduzeća sada su postavljena pred veliki izazov – adaptaciju. Ključna stvar je da prođemo kroz sve faze adaptacije i ne odustanemo prolazeći kroz taj proces. Motivacija za digitalizaciju biznisa sada treba da dostigne svoj vrhunac, a kroz to moramo da prođemo zajedno, kao jedinstven ekosistem.
I dok je najveći broj biznisa stao (o brick and mortar sektoru i da ne pričamo), postoje kompanije koje su za kratko vreme zabeležile neverovatan skok u potražnji svoje robe ili usluga. Servisi za dostavu hrane, voća i namirnica, alati za kolaboraciju i produktivnost, pa čak i FMCG sektor koji opstaje zahvaljujući Internetu. Možda je ekonomija u svom fizičkom obliku stala, ali deo nje je prisutan i živ u digitalnom obliku – a to je i više nego dovoljno za mnoge koji su na prekretnici i bez drugog rešenja:
Prolazimo kroz fazu u kojoj ljudi emocionalno reaguju i sasvim je logično da se tu beleži veliki rast sektora koji zadovoljava osnovne ljudske potrebe. Na osnovu toga ne možemo praviti dugoročne zaključke. Verujem da ćemo, nakon ove prvobitne faze kojoj se polako vidi kraj, početi da reagujemo racionalnije, razmišljajući o tome kako da iskoristimo mogućnost da se razvijamo na način drugačiji od tradicionalnog.
E-commerce je sektor koji se inače razvijao u Srbiji, ali će se uz ovu situaciju to dešavati znatno brže i to ne samo u kvantitativnom pogledu. Na primer, fashion industrija je bila ta koja je na našim prostorima preovladavala u ovom sektoru. Verujem da će se Internet trgovina sada promeniti u korist raznolikosti, ponajviše zbog primera tradicionalne trgovine koja će preobraziti svoj poslovi model.
To su uglavnom primeri koji su do sada imali strah od promene. Sada, kada se taj strah transformiše u potrebu, motivacija postaje sve veća – a kada tradicionalna preduzeća jednom osete sve čari elektronske trgovine, zadržaće se tamo mnogo duže od talasa pandemije.
Koliko brzo razmišljate dva koraka unapred?
Pre nekoliko dana razgovarao sam sa jednom poznanicom o poslu, uopšteno. Njen prijatelj, vlasnik jednog beogradskog restorana, našao se pred izazovom. Sve njegove mušterije prestale su da dolaze u restoran, ali to ne znači da one nemaju potrebu, pa čak i želju, da poruče omiljena jela od njima dragog ugostitelja. Čak i u doba pandemije, emocije prema stvarima u kojima uživamo nisu nestale, kao ni volja da se pomogne vlasnicima malih biznisa.
Međutim, njen prijatelj bio je neodlučan i nije na vreme reagovao. Prostor za dostavu putem Interneta uvidela je konkurencija i gotovo preko noći krenula da isporučuje hranu ljudima širom Beograda – a takvih slučajeva nije malo. Pogledajte samo hotel Crowne Plaza čiji je menadžment pokrenuo catering uslugu nudeći svojim sugrađanima ukusne obroke koji im svaki dan stižu na kućni prag. Domišljato, zar ne? Nazovimo to kriznim MVP-jem.

Kako se pandemija bude odugovlačila sve će više biznisa krenuti da istražuje mogućnosti digitala. Štaviše, smatram da je nemali broj onih koji će i nakon ove krize zadržati svoje digitalne kanale prodaje, stavljajući ih u savršenu poziciju da novostečeno znanje pretoče u konkretniju strategiju poslovne transformacije. Međutim, da li je ovo scenario koji će zadesiti najveći broj biznisa?
“Svi biznisi koji su se u rekordno vreme adaptirali situaciji kako bi ostali samoodrživi u vreme najvećeg talasa promene su faktički napravili svoj krizni MVP“, kaže Drenovski za Netokraciju i dodaje da će se nadalje svaki aspekt poslovanja adaptirati na osnovu potražnje i spoljašnjih faktora:
Ugostiteljstvo je odličan primer svim malim i srednjim preduzećima koja su na korak od odustajanja zbog neizvesnosti razvoja situacije. Obrnutu proporcionalnost motivacije i panike potrebno je okrenuti u našu korist. Mnogi ljudi su u svemu ovome i sami uvideli idealnu priliku da budu onlajn – da rade od kuće, da transformišu svoj tradicionalni biznis model u digitalni ili da započnu totalno nov biznis.
Ovo je vreme kada i hobiji mogu postati glavno zanimanje! Nagli rast digitalnih tendencija se jasno primećuje i šalje jedan ozbiljan izazov i u našem smeru jer naš je zadatak da obezbedimo besprekoran rad svih sistema 24/7, kao što smo i do sada radili.
Digitalizacija je zato jedini logičan put za dalji razvoj i nema potrebe za strahom. U Srbiji imamo tu privilegiju da je veza sa Internetom odlična, a korisnici digitalno pismeni. Treba iskoristiti ove faktore.
Na putu digitalizacije, malim i srednjim preduzećima moraće da pomognu iskusne domaće kompanije i konsultanti za koje se takođe otvara nova prilika. Iako najveći deo IT industrije nastavlja nesmetano da radi, tvrdim da je ovo odlična prilika za mnoge da se okrenu i lokalnom tržištu koje će sada biti prepuno novih prilika. Možda globalni klijenti jesu jači, ali potražnja bi uskoro mogla biti i na lokalu.
Novo tržište za domaće tech i web agencije
Pre ili kasnije domaće tehnološke kompanije moraće aktivnije da se uključe u digitalizaciju SME sektora. Za neke će to biti kompletna strategija, dok će za druge to biti polazak od osnova – sajt i svoje ime na digitalnom nebu. Na pitanje da li SuperHosting.rs vidi kao deo ove komplikovane slagalice, Metodi za Netokraciju otkriva:
Naš tim postoji već 15 godina upravo zato što vrlo ozbiljno shvatamo da se u našim rukama ne nalazi samo sajt naših klijenata, već njihov celokupan biznis koji su nam poverili. Konstantno radimo na unapređenju infrastrukture, kolektivnog znanja i korisničkog iskustva, a sve to u cilju da klijentima, bez obzira na veličinu, omogućimo pouzdan digitalni identitet.
Nema sumnje da će brending na Internetu sada biti od još većeg značaja, a društvene mreže, koliko god bile popularne, i dalje ne mogu da zamene sajt koji je u našem vlasništvu – stranicu na kojoj možemo da se predstavimo u pravom svetlu, ali i da klijentima i mušterijama ponudimo naše usluge kroz jedno potpuno digitalno iskustvo.
Brz i bezbedan sajt, kao i imejl adresa sa sopstvenim domenom nesporno povećavaju kredibilitet kompanije, stoje u osnovi svakog stabilnog biznisa i otvaraju vrata mnogim drugim mogućnostima. Ukoliko je pandemija bila razlog da se još više biznisa transformiše, prihvatićemo taj izazov i bićemo tu za naše klijente.
Drenovski ne skriva predviđanja da će mnogi biznisi prevazići strah i promene i početi da primenjuju savremene tehnologije jer će za mnoge to biti i jedini način da se održe na tržištu. Vremenom će i sami uvideti potencijal digitalnog poslovanja i kanal pomoću kojeg je ne samo moguće održati poslovanje, već i aktivno razvijati ga.
Privodeći razgovor kraju, zanimalo me je koje je to jedinstven (univerzalni) savet koji bi naš sagovornik u ovom trenutku dao svim preduzetnicima koji se suočavaju sa izazovnim trenutcima i teškim odlukama. Da li je sada pravo vreme da razmišljaju o svom digitalnom nastupu?
“Najbolje vreme da počnete je juče, a drugo najbolje vreme – sada”, kaže Metodi uz zaključak da u vremenima krize nema mesta strahu, pozivajući sve preduzetnike i vlasnike malih i srednjih preduzeća da na vreme uzmu svoje parče Internet prostora jer, kako zaključuje, idealno vreme da budete onlajn je sada, kada su ljudi u svojim domovima i kada najviše vremena provode na Internetu.
Sada je vreme kada se kreiraju nove digitalne navike – želite li da budete deo njih? SuperHosting svim novim korisnicima nudi čak 60% popusta na hosting pakete uz besplatnu registraciju .RS domena! Više o ovoj promociji možete pronaći na zvaničnoj stranici kompanije koja je zadužena za rad više od 200.000 sajtova. Ukoliko imate dodatnih pitanja oko izbora paketa, na sajtu se nalaze i kontakt podaci, a predstavnici SuperHostinga pomoći će vam da za kratko vreme načinite prvi korak ka vašem digitalnom identitetu!
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!