IT u Srbiji očekuje recesija, ali se posao nastavlja - kao i regrutacija kadrova

I pred IT-jem je recesija, ali se posao nastavlja – kao i regrutacija kadrova

Kako u praksi izgleda proces 'online' regrutovanja kadrova u toku pandemije i koliko kompanija je nastavilo da aktivno traži nove zaposlene?

„Pandemija korona virusa značajno je uticala na proces zapošljavanja u IT kompanijama, pre svega u vidu smanjenja obima aktivnosti kompanija, promeni načina regrutacije i onboarding-a kandidata“, odmah na početku primećuje Nikola Mijailović, direktor i jedan od osnivača platforme za zapošljavanje Joberty.

Većina kompanija, dodaje on, usporila je ili potpuno zaustavila proces zapošljavanja i taj trend najviše se primećuje kod onih koji se bave outsourcing-om – jer su njihovi projekti direktno vezani za klijente, pogotovo za one iz zemalja koje su u značajnoj meri pogođene pandemijom.

Slična situacija je, kaže, i sa onima koji razvijaju sopstveni proizvod za industrije koje će najviše osetiti posledice pandemije poput putovanja, retail-a ili HORECA industrije. Međutim, postoje kompanije koje aktivno zapošljavaju kao i ranije:

Jedina razlika za njih je u načinu regrutovanja, koje se sada obavlja isključivo „online“ uz korišćenje alata kao što su Zoom, Skype, Google Hangouts, Webex, itd. Zanimljivo je da se i „onboarding“ kandidata radi na isti način, pa tako prvog dana na poslu umesto tradicionalnog rukovanja sa svima uz obavezno zaboravljanje imena kolega, kandidat može da očekuje video poziv sa svim instrukcijama.

Ovakav način rada, dodaje on, dodatno je zakomplikovao procese HR administracije, zaduživanje opreme i potpisivanje ugovora sa zaposlenima obavlja se korišćenjem kurirske službe, a o tome kako taj proces regrutovanja izgleda u praksi i koliko je tačno kompanija nastavilo da aktivno traži zaposlene, otkrivamo u nastavku teksta.

Odaberite odgovarajuću platformu i – upalite kameru

„Proces selekcije je, kao i celo poslovanje u ovim vanrednim okolnostima, postao u potpunosti online, ali se regrutacija, odnosno pronalaženje pravih kandidata za intervju, nije promenila jer je oduvek takva i bila“, potvrđuje i Aleksandra Rašić, psiholog i Human Resources Specialist u kompaniji Itekako. Ona nam objašnjava kako sada izgledaju HR i tehnički intervjui:

Kod nas, recimo, postoji samo jedan intervju koji objedinjuje HR i tehnički deo, i baš zbog jednostavnosti tog procesa uvek smo praktikovali upoznavanje sa kandidatima uživo – što je sada nemoguće.

Ipak, prilagođavanje situaciji je prošlo glatko, s obzirom na to da smo i pre imali prilike da se oprobamo u „online“ intervjuima sa kandidatima iz drugih gradova i zemalja. Ono što je nekada bio izuzetak, postalo je pravilo. Sam proces selekcije ostao je u suštini nepromenjen, a jedina stvar koja je dodata je kratak telefonski razgovor sa kandidatom kako bismo i na osnovu njegovih preferencija mogli da pronađemo najbolji način za održavanje intervjua.

Međutim, iako na prvi pogled izgleda jednostavno, naša sagovornica nam potvrđuje da u praksi to, naravno, i nije baš tako. „Prvi izazov na koji se nailazi u procesu selekcije je odabir odgovarajuće platforme putem koje se može obaviti razgovor bez nekih većih smetnji. Za sada, Zoom se pokazao kao stabilan i jednostavan, pa ga rado koristimo“, navodi ona.

Takođe, kandidate (sasvim očekivano) zanima i da li će poziv biti uz video ili ne, a naša sagovornica odgovara da, s obzirom na to da je online intervjuisanje već samo po sebi dosta drugačije i u nekim situacijama manje informativno od razgovora uživo, treba potencirati razgovor sa uključenom kamerom ukoliko je to kandidatu u redu:

Posmatranje kandidata i njihovog neverbalnog ponašanja tokom intervjua može nam ukazati na mnogo stvari i može biti vrlo informativno, a video svakako pomaže kada je kontakt uživo onemogućen. Na taj način, i kandidat može bolje upoznati osobe sa kojima razgovara i steći neki potpuniji utisak.

Sa strane kandidata, vrlo važna stvar u procesu selekcije je i njegovo upoznavanje firme i procena kompatibilnosti sa njom. Smatram da je veoma važno da osoba poseti firmu, popije kafu u kuhinji, prošeta prostorom i oseti atmosferu pre nego što se odluči na prelazak, a to je u ovoj situaciji gotovo nemoguće. Alternativno rešenje je omogućiti kandidatu da popriča sa nekim ko je već zaposlen, a ko radi na određenom projektu ili ima određena zaduženja koja su u tom slučaju relevantna.

Platforme za zapošljavanje beleže pad broja oglasa od 20 do 50%

Aleksandra nam u nastavku otkriva da u kompaniji za koju radi trenutno nema konkretnih otvorenih pozicija, pa samim tim nisu mnogo ni menjali strategiju za oglašavanje. Fokus im je, kaže, na pružanju psihološke podrške zaposlenima kako bi svi iz ove situacije izašli bez posledica po mentalno zdravlje.

Međutim, kako i sama ističe, to ne znači da ne razmatraju preporuke i prijave koje nam stižu. „Organizujemo online upoznavanja i intervjue jer, iako situacija trenutno nije idealna, uvek ima prostora za kul ljude i kvalitetne programere“, navodi ona.

Ipak, osim kompanijama, ova situacija ne pogoduje ni platformama koje se bave zapošljavanjem, što potvrđuje i Nikola, iznevši podatak da u poslednjih mesec dana Joberty beleži pad broj oglasa za oko 20%. On dodaje:

Primetili smo i da na drugim lokalnim platformama u istom periodu IT oglasa ima čak 30-50% manje, a slični trendovi su i na globalnom nivou, gde platforme kao što su LinkedIn, Glassdoor ili Indeed konstantno beleže pad broja oglasa.

Međutim, i to je normalno je ovo svakako nije period kada kandidati aktivno razmišljaju o promeni posla jer su fokusirani na sigurnost trenutnog radnog mesta, što direktno utiče i na smanjenje broja prijava na oglas. Međutim, u nekoliko IT kompanija su najavljena otpuštanja pojedinih timova ili prinudni odmori, tako da očekujemo da se njihovi zaposleni u narednim danima dodatno aktiviraju u traženju posla.

Ipak, kako dodaje on, sve kompanije koje imaju plaćene oglase na Joberty-ju dok traje vanredno stanje, mogu bez naknade da obnove svoje oglase kad se pandemija završi ako ne uspeju da zatvore otvorene pozicije. „To radimo jer smo svesni činjenice da će vanredno stanje i pandemija usporiti regrutaciju, tako da hoćemo da dodatno podržimo naše klijente u naporima da pronađu nove zaposlene i oni mogu da računaju na sponzorisanje sadržaja na društvenim mrežama o našem trošku“, objašnjava Nikola i dodaje:

Pored toga, veću vidljivost kod kandidata kompanije dobijaju i preko naše nove Linkedin grupe Joberty IT poslovi (koja je za manje od 5 dana prešla broj od 1.000 članova) i na ovaj način želimo da damo svoj doprinos lokalnoj IT zajednici i da pomognemo u zapošljavanju novih ljudi. Istovremeno pratimo inicijative i otvoreni smo za saradnju sa svim organizacijama koje mogu doprineti tom cilju.

Pred IT industrijom je recesija, ali i izmenjen način poslovanja

Za kraj, ostaje nam pitanje koje se ovih dana postavlja širom društvenih mreža: hoće li, kada se pandemija konačno završi, poslovanje kompanija nastaviti ustaljenim tokom ili nas očekuje velika promena – i u pogledu načina rada i u domenu finansija? Nikola objašnjava:

Neminovno je očekivati da nam dolazi nova ekonomska kriza i recesija na globalnom nivou. IT industrija će se brže oporaviti nego neke druge industrije, ali će se tehnološki rast svakako usporiti. Može se očekivati manje projekata i pad cena usluga na IT tržištu, što će sigurno biti udar za „outsourcing“ kompanije. Sve to će negativno uticati na rast zapošljavanja i plate u IT sektoru, a sigurnost posla i stabilni projekti će biti na vrhu prioriteta za kandidate.

A što se tiče remote rada on će, dodaje on, definitivno imati svoju ekspanziju. „Ono što je nekada bio benefit u budućnosti će postati standard, a ova pandemija je pokazala i da je 100% rad od kuće i intervjuisanje kandidata online itekako moguće. Shvatili smo da je fizička prisutnost poželjna ali ne i neophodna i zato očekujem da će IT regruteri u budućnosti češće obavljati intervjue online“, objašnjava Nikola.

Aleksandra za kraj zaključuje:

Posao jednostavno nastavlja da teče. Ovo se odnosi svakako na proces regrutacije i selekcije, ali i na aktivnosti zaposlenih u Ljudskim resursima uopšte. Moguće je biti podrška zaposlenima preko Slack-a, Zoom-a i telefona. Moguće je imati intervju putem Interneta i upoznati kandidata, a i proveriti njegov nivo znanja. Verovatno ću i dalje biti pobornik upoznavanja uživo, ali verujem da ću u budućnosti i posle ovog iskustva biti spremnija na predlog da se intervju obavi „online“ – jer zašto da ne?


Ostavi komentar

  1. Tamara Prodanović

    Tamara Prodanović

    9. 4. 2020. u 13:11 Odgovori

    Zdravo 🙂 Nadovezala bih se na temu pada broja IT oglasa za posao, pa ću podeliti podatke sa našeg sajta. Naime, na HelloWorld.rs imamo minimalan godišnji pad broja novih oglasa u martu (svega 2%), a ako posmatramo u odnosu na februar, kada kriza još nije zahvatila Srbiju, brojka je gotovo ista. Zanemarljiv je i broj IT kompanija koje su uklanjale svoje oglase sa sajta, što se oseti po čak blagom rastu broja aktivnih oglasa (među kojima ima onih koji su postavljeni u prethodnom mesecu). Broj konkurisanja na IT pozicije je opao za 20% u odnosu na februar. Novonastala recesija za sada najmanje utiče na IT industriju po pitanju zapošljavanja.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.