Online knjige u Srbiji dostupne su putem aplikacije Eden Books

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

100.000 korisnika kasnije i Eden Books je jedno od najpopularnijih ‘online’ mesta za čitanje knjiga u Srbiji

Eden Books je društvena mreža preko koje korisnici mogu da čitaju elektronske knjige i povežu se sa drugim korisnicima. Dakle, velika novina na domaćem tržištu.

Ovu platformu za čitanje e-knjiga pre nekoliko meseci kreirala je izdavačka kuća Delfi i, kako ističe Ivan Dabetić, direktor e-commerce sektora i digitalnog marketinga u pomenutoj kompaniji, za manje od šest meseci prikupili su 100.000 registrovanih korisnika, od kojih je 85% aktivnih.

Eden Books, objašnjava on, funkcioniše po prilično jednostavnom principu: nakon registracije i odabira žanra i Classic ili Premium modela, korisnik može da čita željene naslove, uređuje svoj profil i, najbitnije, da se poveže sa drugim knjigoljupcima i prati njihove aktivnosti:

U odnosu na prostu aplikaciju za čitanje otišli smo i korak dalje i razvili algoritam pomoću kog korisnici mogu da pronalaze druge korisnike ne samo po broju zajedničkih prijatelja već i po broju istih pročitanih knjiga ili autora – što je odličan razlog da sa nekim započnete konverzaciju.

Aplikacija i sajt su sinhronizovani tako da korisnici i preko jednog i preko drugog mogu da obave registraciju, odnosno kupovinu knjiga ili pretplate. Njih mogu čitati i u offline režimu, i to na dva uređaja sa jednog profila, a korisnik može da bira nekoliko žanrova, kao i izdavače.

Uskoro će se u okviru platforme moći pronaći i knjige na pet jezika (engleskom, francuskom, italijanskom, nemačkom i ruskom), a više o samom razvoju ove aplikacije i daljim planovima ovog knjižarskog lanca po pitanju digitalizacije poslovanja sa Ivanom razgovaramo u nastavku teksta.

U okviru ove aplikacije uskoro dolazi i segment audio-knjige

“Mi iz sveta izdavaštva pratimo svetske trendove i znali smo da u jednom trenutku moramo da pokrenemo aplikaciju za čitanje elektronskih knjiga”, istakao je Ivan na početku razgovora. Pre pokretanja ove Eden Books aplikacije, dodaje on, imali su prostu aplikaciju koja se zvala Delfi knjižare i korisnicima omogućavala samo kupovinu knjiga i čitanje. Međutim, u okviru jednog velikog timskog sastanka Ivanu se javila ideja za pokretanje Edena:

Ideje su mi samo dolazile, nisam mogao da se zaustavim. Želeo sam da kažem sve što mi je na umu. Iako je tema sastanka bila Delfi knjižare app, sve vreme sam govorio o novoj aplikaciji: kako deo aplikacije ima veštačku inteligenciju rađenu u programskom jeziku Python, da je pored čitanja cilj i social segment, i na kraju sam dodao da aplikacija ima sjajan algoritam. Sastanak se završio tako što sam im “prodao” proizvod koji nismo imali ni na papiru ni u planu.

Nakon nekoliko sati bio sam svestan šta sam uradio, bez dogovora sa kolegama iz firme, nastupio sam neprofesionalno.

Međutim, kako dodaje Ivan, cela ekipa koja je radila sa njim na aplikaciji – Aleksandar Petrović, Marko Mirković, Zoran, čak i vlasnik Lagune i Delfa, gospodin Dejan Papić, verovala je u ideju i dala je Dabetiću punu podršku da krene u realizaciju Eden Books aplikacije.

Sledećih godinu dana radili su na analizi i specifikaciji i nekoliko meseci razvijali su prototip aplikacije u InVision-u. Taj prototip, dodaje Ivan, im se prilično dopao i krenuli su u razvijanje Edena koje traje već godinu dana. Ipak, kako dodaje Ivan, taj proces bio je prilično izazovan:

Stvarno smo prošli kroz pravi pakao – radili smo dan i noć celu prošlu godinu, u jeku korone i policijskog časa. Početak je bio veoma težak. I sada je teško, ali već smo u rutini i znamo šta radimo i u kom pravcu se krećemo.

Gledano sa tehničke strane, aplikacija nije nimalo jednostavna. Jedan od najvećih izazova na početku bio nam je da li ćemo aplikaciju da puštamo za Android OS ispod 6.0 – to su svi telefoni koji su izašli od kada postoji Android pa do 2016. godine. Konsultovali smo se sa Helenom i Zdenkom, koji rade na aplikaciji, i odlučili smo da ćemo aplikaciju omogućiti samo novijim modelima telefona kako u budućnosti ne bismo imali bagove, a teško je balansirati da na svakom uređaju aplikacija radi savršeno – zato, na primer, Facebook ima aplikaciju FB Lite.

Mnoge od razvojnih problema su u međuvremenu prevazišli, a u ovom trenutku najveći izazov im je social segment. “Uskoro ubacujemo Direct Messages (slično Instagramu i Twitteru). Želimo da svakom korisniku približimo čitalačku zajednicu i da pored preporučenih knjiga korisnik može da prati ne samo aktivnosti i komentare drugih korisnika već i da učestvuje u pisanju kritika, ocenjivanju naslova, pa do razgovora sa samim autorima”, navodi on i otkriva da uskoro dolazi i segment audio-knjige i smatra da će tu tek naučiti šta je rad i borba kako bi plasirali kvalitetan proizvod.

U poslednjih godinu, dve domaće tržište prihvata e-knjige

U pogledu sličnih servisa, objašnjava Ivan u nastavku razgovora, Zapad je daleko ispred domaćeg tržišta. Elektronske knjige su tamo veoma popularne, posebno audio-knjige, a kako dodaje naš sagovornik, naši ljudi smatraju da će e-knjige da zamene papir, dok je istina zapravo da one predstavljaju samo još jedan izbor čitaocima:

Ipak, moram priznati da u poslednjih godinu-dve naše tržište prihvata e-knjige, a siguran sam da smo za to zaslužni mi i Bookmate, koji su nam konkurencija.

Nedavno sam radio analizu i zaključio da dolaskom novih tehnologija devet puta veći porast imaju audio-knjige od elektronskih knjiga. Produkcija audio-knjiga nije jeftina, ali je zasigurno format budućnosti koji će većina koristiti. Možemo čak da uzmemo i primere Spotify-ja, Twittera i nove društvene mreže poput ClubHouse-a, koji sve više imaju korisnika zbog podkasta. Mi smo robovi digitala, i audio i e-knjige će tek zauzeti mesto u našim brzim životima, a evo, pandemija koja nas je snašla i koju želimo što pre da zaboravimo, upravo je bila okidač da se naš narod upozna sa digitalnim svetom.

Delfi je, pored kreiranja Eden Books-a, radio i na široj digitalizaciji poslovanja, pa su odnedavno ostvarili i saradnju sa Donesi, koji nakon porudžbine u okviru aplikacije knjige dostavlja za pola sata. Na to partnerstvo, kaže Ivan, veoma su ponosni:

Razgovori sa njima i realizacija spajanja našeg i njihovog sistema trajala je veoma kratko. Lagunine knjige zvanično su na Donesi aplikaciji od druge polovine februara i veliki broj korisnika se oduševio ovim potezom. Ubrzo smo dobili odgovor i od Donesi da korisnici i te kako kupuju knjige.

Iskreno, na početku nam je bilo čudno da se naše knjige nađu pored hiljade restorana, ali smo shvatili da je to stvar percepcije, i da je zapravo Donesi moćan servis koji pruža korisnicima da im se za kratko vreme nešto donese, pa tako da to može biti i knjiga.

Za kraj, Ivan nam je otkrio i da u Delfiju planiraju brojne novine i da je siguran da će im ovo biti najbolja godina do sada. “Laguna i Delfi su u 10 najboljih e-commerce sajtova na Balkanu. Trudimo se da sa tehnologijama i inovacijama budemo u toku, pa ćemo se tako uskoro fokusirati na korisničko iskustvo na oba sajta i brzu isporuku u Srbiji, regionu i Evropi, U ovoj godini planiramo velike projekte tako da smo u ovoj godini fokusirani na inovacije, a od sledeće godine ćemo da gledamo rezultate”, zaključuje on.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Gaming

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Mobilno

Mastercard omogućio korišćenje Google Pay servisa u Srbiji – za Android i WearOS korisnike

Trend beskontaktnog plaćanja pametnim telefonima odavno je postao zastupljen u razvijenijim državama Evrope ali i sveta. Sada je zahvaljujući zvaničnom dolasku Google Pay servisa u Srbiju korisnicima Mastercard platnih kartica omogućeno da plaćaju svojim pametnim telefonima ili satovima.

Propustili ste

Tehnologija

Search On 22: SEO relevantniji nego ikada pre

U nameri da privuče generaciju Z, Google je na 'Search On 22' događaju predstavio novitete u pretrazi, koji su rezultat dugogodišnjeg razvijanja AI tehnologija.

Društvene mreže

TikTok će pokoriti najveće igrače u industriji zabave

U okviru 15. izdanja Weekend Media Festivala, održan je panel 'TikTok – the platform that will bring the biggest players on the market to its knees'.

Karijere

Nakon 3 godine pauze, DaFED okupljanja ponovo u Novom Sadu!

Novosadska zajednica ima razloga za slavlje - DaFED ekipa ponovo je na okupu. Oslobodite kalendare jer prvi meetup je već zakazan, a mi otkrivamo planove za konferenciju i druge edukacije koje DaFED već uveliko planira.

Novost

LotusFlare otvorio novu kancelariju u Beogradu sa ciljem da proširi programerski tim

Softverska kompanija LotusFlare sa sedištem u Silicijumskoj dolini otvorila je novu kancelariju u Beogradu, dok nastavlja da širi svoj tim u Srbiji i drugim lokacijama širom sveta.

Office Talks Podcast

Marketing za web 3.0 zajednicu

U 111. epizodi Office Talks podkasta ugostili smo Nikolu Jankovića i Nikolu Milinkovića iz kompanije Decenter. Sa njima smo razgovarali o kreiranju efikasnog marketinga u web 3.0 industriji, uz osvrt na važnost izgradnje jake web 3.0 zajednice.

Web 3.0

Kripto vodič: Kako da skalirate Ethereum uz ‘Zero knowledge’ metodologiju?

Na ovogodišnjoj Infobip Shift konferenciji, u okviru predavanja 'Scaling Ethereum with Zero-Knowledge magic' na Web3 stejdžu predstavljena su rešenja koja mogu da pojednostave i ubrzaju skaliranje na Ethereumu.