Online knjige u Srbiji dostupne su putem aplikacije Eden Books

100.000 korisnika kasnije i Eden Books je jedno od najpopularnijih ‘online’ mesta za čitanje knjiga u Srbiji

Eden Books je društvena mreža preko koje korisnici mogu da čitaju elektronske knjige i povežu se sa drugim korisnicima. Dakle, velika novina na domaćem tržištu.

Ovu platformu za čitanje e-knjiga pre nekoliko meseci kreirala je izdavačka kuća Delfi i, kako ističe Ivan Dabetić, direktor e-commerce sektora i digitalnog marketinga u pomenutoj kompaniji, za manje od šest meseci prikupili su 100.000 registrovanih korisnika, od kojih je 85% aktivnih.

Eden Books, objašnjava on, funkcioniše po prilično jednostavnom principu: nakon registracije i odabira žanra i Classic ili Premium modela, korisnik može da čita željene naslove, uređuje svoj profil i, najbitnije, da se poveže sa drugim knjigoljupcima i prati njihove aktivnosti:

U odnosu na prostu aplikaciju za čitanje otišli smo i korak dalje i razvili algoritam pomoću kog korisnici mogu da pronalaze druge korisnike ne samo po broju zajedničkih prijatelja već i po broju istih pročitanih knjiga ili autora – što je odličan razlog da sa nekim započnete konverzaciju.

Aplikacija i sajt su sinhronizovani tako da korisnici i preko jednog i preko drugog mogu da obave registraciju, odnosno kupovinu knjiga ili pretplate. Njih mogu čitati i u offline režimu, i to na dva uređaja sa jednog profila, a korisnik može da bira nekoliko žanrova, kao i izdavače.

Uskoro će se u okviru platforme moći pronaći i knjige na pet jezika (engleskom, francuskom, italijanskom, nemačkom i ruskom), a više o samom razvoju ove aplikacije i daljim planovima ovog knjižarskog lanca po pitanju digitalizacije poslovanja sa Ivanom razgovaramo u nastavku teksta.

U okviru ove aplikacije uskoro dolazi i segment audio-knjige

“Mi iz sveta izdavaštva pratimo svetske trendove i znali smo da u jednom trenutku moramo da pokrenemo aplikaciju za čitanje elektronskih knjiga”, istakao je Ivan na početku razgovora. Pre pokretanja ove Eden Books aplikacije, dodaje on, imali su prostu aplikaciju koja se zvala Delfi knjižare i korisnicima omogućavala samo kupovinu knjiga i čitanje. Međutim, u okviru jednog velikog timskog sastanka Ivanu se javila ideja za pokretanje Edena:

Ideje su mi samo dolazile, nisam mogao da se zaustavim. Želeo sam da kažem sve što mi je na umu. Iako je tema sastanka bila Delfi knjižare app, sve vreme sam govorio o novoj aplikaciji: kako deo aplikacije ima veštačku inteligenciju rađenu u programskom jeziku Python, da je pored čitanja cilj i social segment, i na kraju sam dodao da aplikacija ima sjajan algoritam. Sastanak se završio tako što sam im “prodao” proizvod koji nismo imali ni na papiru ni u planu.

Nakon nekoliko sati bio sam svestan šta sam uradio, bez dogovora sa kolegama iz firme, nastupio sam neprofesionalno.

Međutim, kako dodaje Ivan, cela ekipa koja je radila sa njim na aplikaciji – Aleksandar Petrović, Marko Mirković, Zoran, čak i vlasnik Lagune i Delfa, gospodin Dejan Papić, verovala je u ideju i dala je Dabetiću punu podršku da krene u realizaciju Eden Books aplikacije.

Sledećih godinu dana radili su na analizi i specifikaciji i nekoliko meseci razvijali su prototip aplikacije u InVision-u. Taj prototip, dodaje Ivan, im se prilično dopao i krenuli su u razvijanje Edena koje traje već godinu dana. Ipak, kako dodaje Ivan, taj proces bio je prilično izazovan:

Stvarno smo prošli kroz pravi pakao – radili smo dan i noć celu prošlu godinu, u jeku korone i policijskog časa. Početak je bio veoma težak. I sada je teško, ali već smo u rutini i znamo šta radimo i u kom pravcu se krećemo.

Gledano sa tehničke strane, aplikacija nije nimalo jednostavna. Jedan od najvećih izazova na početku bio nam je da li ćemo aplikaciju da puštamo za Android OS ispod 6.0 – to su svi telefoni koji su izašli od kada postoji Android pa do 2016. godine. Konsultovali smo se sa Helenom i Zdenkom, koji rade na aplikaciji, i odlučili smo da ćemo aplikaciju omogućiti samo novijim modelima telefona kako u budućnosti ne bismo imali bagove, a teško je balansirati da na svakom uređaju aplikacija radi savršeno – zato, na primer, Facebook ima aplikaciju FB Lite.

Mnoge od razvojnih problema su u međuvremenu prevazišli, a u ovom trenutku najveći izazov im je social segment. “Uskoro ubacujemo Direct Messages (slično Instagramu i Twitteru). Želimo da svakom korisniku približimo čitalačku zajednicu i da pored preporučenih knjiga korisnik može da prati ne samo aktivnosti i komentare drugih korisnika već i da učestvuje u pisanju kritika, ocenjivanju naslova, pa do razgovora sa samim autorima”, navodi on i otkriva da uskoro dolazi i segment audio-knjige i smatra da će tu tek naučiti šta je rad i borba kako bi plasirali kvalitetan proizvod.

U poslednjih godinu, dve domaće tržište prihvata e-knjige

U pogledu sličnih servisa, objašnjava Ivan u nastavku razgovora, Zapad je daleko ispred domaćeg tržišta. Elektronske knjige su tamo veoma popularne, posebno audio-knjige, a kako dodaje naš sagovornik, naši ljudi smatraju da će e-knjige da zamene papir, dok je istina zapravo da one predstavljaju samo još jedan izbor čitaocima:

Ipak, moram priznati da u poslednjih godinu-dve naše tržište prihvata e-knjige, a siguran sam da smo za to zaslužni mi i Bookmate, koji su nam konkurencija.

Nedavno sam radio analizu i zaključio da dolaskom novih tehnologija devet puta veći porast imaju audio-knjige od elektronskih knjiga. Produkcija audio-knjiga nije jeftina, ali je zasigurno format budućnosti koji će većina koristiti. Možemo čak da uzmemo i primere Spotify-ja, Twittera i nove društvene mreže poput ClubHouse-a, koji sve više imaju korisnika zbog podkasta. Mi smo robovi digitala, i audio i e-knjige će tek zauzeti mesto u našim brzim životima, a evo, pandemija koja nas je snašla i koju želimo što pre da zaboravimo, upravo je bila okidač da se naš narod upozna sa digitalnim svetom.

Delfi je, pored kreiranja Eden Books-a, radio i na široj digitalizaciji poslovanja, pa su odnedavno ostvarili i saradnju sa Donesi, koji nakon porudžbine u okviru aplikacije knjige dostavlja za pola sata. Na to partnerstvo, kaže Ivan, veoma su ponosni:

Razgovori sa njima i realizacija spajanja našeg i njihovog sistema trajala je veoma kratko. Lagunine knjige zvanično su na Donesi aplikaciji od druge polovine februara i veliki broj korisnika se oduševio ovim potezom. Ubrzo smo dobili odgovor i od Donesi da korisnici i te kako kupuju knjige.

Iskreno, na početku nam je bilo čudno da se naše knjige nađu pored hiljade restorana, ali smo shvatili da je to stvar percepcije, i da je zapravo Donesi moćan servis koji pruža korisnicima da im se za kratko vreme nešto donese, pa tako da to može biti i knjiga.

Za kraj, Ivan nam je otkrio i da u Delfiju planiraju brojne novine i da je siguran da će im ovo biti najbolja godina do sada. “Laguna i Delfi su u 10 najboljih e-commerce sajtova na Balkanu. Trudimo se da sa tehnologijama i inovacijama budemo u toku, pa ćemo se tako uskoro fokusirati na korisničko iskustvo na oba sajta i brzu isporuku u Srbiji, regionu i Evropi, U ovoj godini planiramo velike projekte tako da smo u ovoj godini fokusirani na inovacije, a od sledeće godine ćemo da gledamo rezultate”, zaključuje on.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Startapi i poslovanje

€1.000.000 privredi Srbije iz SAD kroz projekat Tesla Nation

Ovaj projekat nastoji da razvije privredne veze Srbije i sveta uz pomoć dijaspore i kompanija koje su se udružile da ga podrže, a cilj mu je da promoviše Srbiju u inostranstvu kao zemlju inovatora i izuzetnih IT profesionalaca.