Online trgovina u Srbiji ima zakonsku osnovu, sledi suzbijanje sive ekonomije

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Na samom početku konferencije publiku je pozdravio Džozef Lauter, direktor USAID Projekta saradnje za ekonomski razvoj, koji je učesnike najpre podsetio na period pre digitalne transformacije i vreme kada se trgovina odvijala isključivo na tradicionalni način. „Ne znam za vas, ali ja se sećam trenutka kada nismo imali mogućnost da na sadašnji način uvežemo naše biznise i povežemo različite sektore. Danas je, pak, to moguće i stvar kojoj posvećujemo najviše pažnje je to da moramo imati agresivno web prisustvo, da budemo na svim vrstama društvenih mreža i da naš ceo tim to mora da razume“, naveo je on.

Za e-commerce prodavce (ali i sve druge digitalne aktere) to znači da se moraju posvetiti unapređenju svojih online prodavnica, te da ih shvate kao kontinuirani projekat koji im otvara mnogo mogućnosti. Lauter zatim dodaje:

Ako ste mala srpska kompanija, pre razvoja e-trgovine bilo vam je jako teško da svoj proizvod prodajete u nekoj udaljenoj zemlji u Evropi. Međutim, nastankom različitih e-platformi i elektronskih prodavnica ta situacija se drastično menja.

Pored toga, bitno je istaknuti i da je situacija u B2B prodaji takođe značajno olakšana ovim napretkom tehnologije i za to postoji podatak da transakcija ovog tipa ima četiri puta više od onih B2C, na koje se obično fokusiramo.

Ipak, bez obzira kome nešto prodajete, morate izgraditi svoje online prisustvo, pogotovo jer će vaše mušterije biti ili već jesu milenijalci, naveo je Lauter i na kraju svog izlaganja napomenuo da je sledeći korak savladati izazove tehničke prepreke kao što su, recimo, oni finansijski.

Dalje edukovanje tržišta je jedna od važnijih stvari za unapređenje online trgovine

Na te probleme tehničke prirode koji su jedna od kočnica daljeg razvoja online trgovine u Srbiji u razgovoru koji je usledio nadovezali su se Tatjana Matić, državna sekretarka Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i Marko Mudrinić, direktor Netokracije u Srbiji. Oni su se na samom početku izlaganja osvrnuli na 2019. godinu koja je bila izuzetno značajna za razvoj domaće e-commerce industrije.

Naime, novim Zakonom o trgovini i Izmenama Zakona o elektronskoj trgovini definisane su termini poput elektronske prodavnice i elektronske platforme, dropshipping-a i slično, a u donošenju zakona, navodi Matić, poslužilo im je istraživanje koje je pomenuto Ministarstvo uradilo u saradnji sa USAID-om. Ona navodi:

To istraživanje je bilo od izuzetnog značaja jer nam je skrenulo pažnju na najveće prepreke za dalji razvoj trgovine „online“. Najpre smo, moram priznati, bili zatečeni rezultatima jer smo mi isprva pesimističnije posmatrali situaciju, ali ključno je da elektronska trgovina stalno raste, a raste i broj ljudi koji kupuje preko Interneta. Tome u prilog svedoči i veliki broj ljudi koji su na ovaj način kupovali i bili zadovoljni, a kojih ima preko 60%.

Pored razumevanja elektronske trgovine i načina na koji ona trenutno funkcioniše u Srbiji, jedan od razloga što sprovođenja istraživanja, što donošenja novih zakona, bilo je sprečavanje sive ekonomije jer je ona, kako navodi državna sekretarka, u ovoj oblasti jako zastupljena i to smatra ogroman broj ispitanika:

Bilo nam je važno da razumemo kako situacija izgleda na tržištu i da sprečimo nepoverenje kupaca, koja je jedna od najvećih tački spoticanja kada je online kupovina u pitanju. To se, naravno, može rešiti i informisanjem i edukovanjem tržišta i to je jedan od sledećih koraka.

Lauter je na kraju svog izlaganja napomenuo da je sledeći korak za srpski e-commerce savladavanje izazova tehničke prirode.

Pored toga, istakla je ona, jedna od najvećih uvedenih novina i olakšica je mogućnost isticanja cena u stranoj valuti, što je posebna pogodnost za trgovce koji svoju robu prodaju strancima. Osim toga, dodaje, uveden je i mehanizam tajnog kupca (mystery shopper) koji je ključan za pomenutu borbu protiv sive ekonomije koja je posebno cvetala na Instagramu.

Ove izmene, navodi Matić, će takve prodavnice uvesti u legalne tokove i njihova svrha nije kažnjavanje već dalje unapređenje i podrška onima koji legalno rade, a u tu svrhu predviđeno je i uvođenje novog instituta koji će elektronske trgovce koji rade na najbolji mogući način nagraditi i sertifikatom koji će biti garancija njihovog dobrog poslovanja i visokih profesionalnih standarda.

Sledeći korak je jačanje položaja online kupaca

Ono što je Matić u nastavku razgovora posebno istakla, jeste usredsređenost ne samo na poboljšanje položaja prodavaca, već i na kupce, kojima će zakonima koji treba da budu usvojeni biti omogućeno brže rešavanje vansudskih sporova, te kraći rok za ostvarivanje prava na reklamaciju. Ona dodaje:

Pored toga, istakla bih i Zakon o poštanskim uslugama koji je skoro uveden, a kojima je uvedena legitimacija pošiljaoca. Veliki procenat nelegalne trgovine dešavao se upravo putem poštanskih usluga, a roba koju neko pošalje je, recimo, već prilikom slanja mogla biti oštećena, a kupac bi odgovornost tražio među kurirskim službama i na kraju obično on bivao oštećen.

Na kraju razgovora, Mudrinić i Matić dotakli su se Akcionog plana za sprovođenje Programa za razvoj elektronske trgovine u Republici Srbiji za period 2019-2020. godine koji je, navodi Matić, jedan od prvih dokumenata koji se konkretno bavi daljim razvojem elektronske trgovine.

Aktivnosti predviđene njime obuhvataju informativne i edukativne aktivnosti usmerene ka potrošačima i posebna pažnja posvećena je edukaciji medija jer su oni, kako navodi Matić, jako bitna karika u daljem razvoju i poverenju koju potrošači imaju u ovom načinu trgovine. „Ovaj dokument fokusiran je, naravno, i na dalje jačanje položaja online trgovaca koji imaju platforme, a oni koji se razmišljaju o digitalnoj trgovini imaće podršku koja se tiče i rada sa kurirskim službama. Jedan od najvećih izazova biće unapređenje tih kanala, a pored toga želimo da se posvetimo i akademskim institucijama“, zaključila je ona na kraju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Godina u kojoj smo uništili srpski IT

Da, pričam o izmenama zakonskih regulativa vezanih za porez na dohodak građana. Po ko zna koji put imamo šansu da uradimo nešto veliko i sami uprskamo, kao reprezentacija u fudbalu.

Mobilno

Google i u Beogradu omogućio pregled javnog gradskog prevoza!

Google Maps od danas su konačno omogućile korisnicima u Beogradu da na svojim pametnim telefonima dobiju uvid u kretanje gradskog prevoza, cene karte i druge bitne informacije o GSP-u.

Kultura 2.0

Mogu li dva prijatelja iz IT-ja pozicionirati Srbiju na mapi evropskih biciklista – kroz projekat Serbia Upside Down?

Dvojica kolega i prijatelja koji rade u IT industriji svoju ljubav prema biciklizmu i putovanjima spojili su u projekat pod nazivom 'Serbia Upside Down'. Njihova ideja je da se kroz velike biciklističke ture u Srbiji naša zemlja približi njihovim kolegama IT-jevcima iz Zapadne Evrope kao vredno turističko mesto. O čemu se tu zapravo radi?

Propustili ste

Internet marketing

Neil Skehel: Želimo da podignemo svest o značaju CX-a u Srbiji kroz dodelu nagrada

Kompanija 'Awards International' koja dodeljuje biznis nagrade širom sveta otvara prve 'Customer Experience' nagrade i za naš region - u Beogradu. Direktor i osnivač ove firme otkriva nam više detalja o predstojećem događaju i daljim planovima za poslovanje u Srbiji i regionu.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

Kultura 2.0

CM-ovi su oči, uši i glas vaših brendova i kompanija na Internetu – i neće skoro nestati

Danas se obeležava dan Community Manager-a i zato smo se zapitali dokle ćemo slaviti ovu profesiju i gde su uopšte CM seniori.

Tehnologija

Kako paušalci mogu pristupiti svom eSandučetu i poreskom rešenju za 2020. godinu?

Januar 2020. za preduzetnike paušalce doneo je još jednu novost – rešenje o porezu direktno u njihovo eSanduče. Međutim, sudeći po reakcijama preduzetnika, taj proces nije jednostavan kao što izgleda. O tome šta vam je sve potrebno kako biste pristupili rešenju o prispelim obavezama analiziramo u nastavku teksta.

Gaming

Igre niškog gaming studija Peaksel preuzete su više od 300 miliona puta, a njihov kvalitet prepoznao je i Google

Niški gejming studio Peaksel može se pohvaliti sa čak 330 miliona preuzimanja svojih igara sa poznatih prodavnica kao što su App Store i Google Play. Ovo je njihova priča.

Ekskluzivno

Ako želimo dalji rast srpskog startap ekosistema, potrebna nam je podrška institucija – pokazuje Startap skener

Srpski startap ekosistem, iako je i dalje po veličini, resursima i iskustvu mali i nalazi se tek u prvoj fazi razvoja, jedan je od najbrže rastućih u odnosu na ekosisteme koji se nalaze u istoj fazi - zaključak je istraživanja Startap skener. Šta moramo promeniti kako bismo održali taj rast?