Online trgovina u Srbiji ima zakonsku osnovu, sledi suzbijanje sive ekonomije

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Na samom početku konferencije publiku je pozdravio Džozef Lauter, direktor USAID Projekta saradnje za ekonomski razvoj, koji je učesnike najpre podsetio na period pre digitalne transformacije i vreme kada se trgovina odvijala isključivo na tradicionalni način. “Ne znam za vas, ali ja se sećam trenutka kada nismo imali mogućnost da na sadašnji način uvežemo naše biznise i povežemo različite sektore. Danas je, pak, to moguće i stvar kojoj posvećujemo najviše pažnje je to da moramo imati agresivno web prisustvo, da budemo na svim vrstama društvenih mreža i da naš ceo tim to mora da razume”, naveo je on.

Za e-commerce prodavce (ali i sve druge digitalne aktere) to znači da se moraju posvetiti unapređenju svojih online prodavnica, te da ih shvate kao kontinuirani projekat koji im otvara mnogo mogućnosti. Lauter zatim dodaje:

Ako ste mala srpska kompanija, pre razvoja e-trgovine bilo vam je jako teško da svoj proizvod prodajete u nekoj udaljenoj zemlji u Evropi. Međutim, nastankom različitih e-platformi i elektronskih prodavnica ta situacija se drastično menja.

Pored toga, bitno je istaknuti i da je situacija u B2B prodaji takođe značajno olakšana ovim napretkom tehnologije i za to postoji podatak da transakcija ovog tipa ima četiri puta više od onih B2C, na koje se obično fokusiramo.

Ipak, bez obzira kome nešto prodajete, morate izgraditi svoje online prisustvo, pogotovo jer će vaše mušterije biti ili već jesu milenijalci, naveo je Lauter i na kraju svog izlaganja napomenuo da je sledeći korak savladati izazove tehničke prepreke kao što su, recimo, oni finansijski.

Dalje edukovanje tržišta je jedna od važnijih stvari za unapređenje online trgovine

Na te probleme tehničke prirode koji su jedna od kočnica daljeg razvoja online trgovine u Srbiji u razgovoru koji je usledio nadovezali su se Tatjana Matić, državna sekretarka Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i Marko Mudrinić, direktor Netokracije u Srbiji. Oni su se na samom početku izlaganja osvrnuli na 2019. godinu koja je bila izuzetno značajna za razvoj domaće e-commerce industrije.

Naime, novim Zakonom o trgovini i Izmenama Zakona o elektronskoj trgovini definisane su termini poput elektronske prodavnice i elektronske platforme, dropshipping-a i slično, a u donošenju zakona, navodi Matić, poslužilo im je istraživanje koje je pomenuto Ministarstvo uradilo u saradnji sa USAID-om. Ona navodi:

To istraživanje je bilo od izuzetnog značaja jer nam je skrenulo pažnju na najveće prepreke za dalji razvoj trgovine “online”. Najpre smo, moram priznati, bili zatečeni rezultatima jer smo mi isprva pesimističnije posmatrali situaciju, ali ključno je da elektronska trgovina stalno raste, a raste i broj ljudi koji kupuje preko Interneta. Tome u prilog svedoči i veliki broj ljudi koji su na ovaj način kupovali i bili zadovoljni, a kojih ima preko 60%.

Pored razumevanja elektronske trgovine i načina na koji ona trenutno funkcioniše u Srbiji, jedan od razloga što sprovođenja istraživanja, što donošenja novih zakona, bilo je sprečavanje sive ekonomije jer je ona, kako navodi državna sekretarka, u ovoj oblasti jako zastupljena i to smatra ogroman broj ispitanika:

Bilo nam je važno da razumemo kako situacija izgleda na tržištu i da sprečimo nepoverenje kupaca, koja je jedna od najvećih tački spoticanja kada je online kupovina u pitanju. To se, naravno, može rešiti i informisanjem i edukovanjem tržišta i to je jedan od sledećih koraka.

Lauter je na kraju svog izlaganja napomenuo da je sledeći korak za srpski e-commerce savladavanje izazova tehničke prirode.

Pored toga, istakla je ona, jedna od najvećih uvedenih novina i olakšica je mogućnost isticanja cena u stranoj valuti, što je posebna pogodnost za trgovce koji svoju robu prodaju strancima. Osim toga, dodaje, uveden je i mehanizam tajnog kupca (mystery shopper) koji je ključan za pomenutu borbu protiv sive ekonomije koja je posebno cvetala na Instagramu.

Ove izmene, navodi Matić, će takve prodavnice uvesti u legalne tokove i njihova svrha nije kažnjavanje već dalje unapređenje i podrška onima koji legalno rade, a u tu svrhu predviđeno je i uvođenje novog instituta koji će elektronske trgovce koji rade na najbolji mogući način nagraditi i sertifikatom koji će biti garancija njihovog dobrog poslovanja i visokih profesionalnih standarda.

Sledeći korak je jačanje položaja online kupaca

Ono što je Matić u nastavku razgovora posebno istakla, jeste usredsređenost ne samo na poboljšanje položaja prodavaca, već i na kupce, kojima će zakonima koji treba da budu usvojeni biti omogućeno brže rešavanje vansudskih sporova, te kraći rok za ostvarivanje prava na reklamaciju. Ona dodaje:

Pored toga, istakla bih i Zakon o poštanskim uslugama koji je skoro uveden, a kojima je uvedena legitimacija pošiljaoca. Veliki procenat nelegalne trgovine dešavao se upravo putem poštanskih usluga, a roba koju neko pošalje je, recimo, već prilikom slanja mogla biti oštećena, a kupac bi odgovornost tražio među kurirskim službama i na kraju obično on bivao oštećen.

Na kraju razgovora, Mudrinić i Matić dotakli su se Akcionog plana za sprovođenje Programa za razvoj elektronske trgovine u Republici Srbiji za period 2019-2020. godine koji je, navodi Matić, jedan od prvih dokumenata koji se konkretno bavi daljim razvojem elektronske trgovine.

Aktivnosti predviđene njime obuhvataju informativne i edukativne aktivnosti usmerene ka potrošačima i posebna pažnja posvećena je edukaciji medija jer su oni, kako navodi Matić, jako bitna karika u daljem razvoju i poverenju koju potrošači imaju u ovom načinu trgovine. “Ovaj dokument fokusiran je, naravno, i na dalje jačanje položaja online trgovaca koji imaju platforme, a oni koji se razmišljaju o digitalnoj trgovini imaće podršku koja se tiče i rada sa kurirskim službama. Jedan od najvećih izazova biće unapređenje tih kanala, a pored toga želimo da se posvetimo i akademskim institucijama”, zaključila je ona na kraju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Zabava i zanimljivosti

Disney+ je konačno dostupan i kod nas, ali evo šta korisnici u Srbiji ne dobijaju

Od ovog meseca, korisnici iz Srbije i regiona konačno imaju priliku da se pretplate na Disney+ striming platformu, ali uz određena ograničenja.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Karijere

Nakon 15 godina u medijima Ivan Jelić karijeru nastavlja u kompaniji Sourcefabric

Posle 15 godina rada na domaćem medijskom tržištu kao deo web tima B92, Ivan Jelić nastaviće svoju karijeru u kompaniji Sourcefabric. U intervjuu sa njim otkrivamo kako se odlučio da svoje nove profesionalne korake gradi u firmi koja razvija softver za medije.

Propustili ste

Najava

Solana x Jump Hacker House konferencija o web3 tehnologiji dolazi u Beograd početkom jula

'Solana x Jump Hacker House Beograd', konferencija za softverske inženjere i tehnološke biznise zainteresovane za blockchain i web3 tehnologije biće održana u Beogradu od 02. do 06. jula.

Gaming

Highwater nova je igra srpskog Demagog studija koja ove godine dolazi na konzole i PC

Nakon uspeha video igre 'Golf Club: Wasteland' i najave igre 'The Cub', srpski game dev studio Demagog najavio je svoj novi naslov 'Highwater' koji bi uskoro trebalo da bude dostupan za gejmere širom sveta.

Web 3.0

Kako započeti karijeru u web3 – saveti programera

Web3 je najbrže rastući ekosistem u Srbiji. Zanimalo nas je kako izgleda karijerni put u ovoj industriji, a to smo otkrili kroz razgovor sa dvojicom web3 programera.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Tehnologija

Nadomak Barselone zavirili smo u 3 nova električna modela brenda Cupra kojeg vole i auto i tech entuzijasti

U auto industriji Španija nije izgradila ime kakvo je realno mogla da ima. Međutim, nova era traži nove heroje, a ova zemlja na Pirinejima ima važnog igrača koji bi mogao da promeni percepciju države u specifičnom automobilskom svetu.

Analiza

Više od $135 miliona investicija za srpske startape u 2021. godini

Prema godišnjem izveštaju Startup Genome, prošla godina bila je najuspešnija ikada za domaći startap ekosistem, a procentualno gledano u njega je uloženo čak 600% više investicija u odnosu na 2020.