Online trgovina u Srbiji ima zakonsku osnovu, sledi suzbijanje sive ekonomije

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Na samom početku konferencije publiku je pozdravio Džozef Lauter, direktor USAID Projekta saradnje za ekonomski razvoj, koji je učesnike najpre podsetio na period pre digitalne transformacije i vreme kada se trgovina odvijala isključivo na tradicionalni način. „Ne znam za vas, ali ja se sećam trenutka kada nismo imali mogućnost da na sadašnji način uvežemo naše biznise i povežemo različite sektore. Danas je, pak, to moguće i stvar kojoj posvećujemo najviše pažnje je to da moramo imati agresivno web prisustvo, da budemo na svim vrstama društvenih mreža i da naš ceo tim to mora da razume“, naveo je on.

Za e-commerce prodavce (ali i sve druge digitalne aktere) to znači da se moraju posvetiti unapređenju svojih online prodavnica, te da ih shvate kao kontinuirani projekat koji im otvara mnogo mogućnosti. Lauter zatim dodaje:

Ako ste mala srpska kompanija, pre razvoja e-trgovine bilo vam je jako teško da svoj proizvod prodajete u nekoj udaljenoj zemlji u Evropi. Međutim, nastankom različitih e-platformi i elektronskih prodavnica ta situacija se drastično menja.

Pored toga, bitno je istaknuti i da je situacija u B2B prodaji takođe značajno olakšana ovim napretkom tehnologije i za to postoji podatak da transakcija ovog tipa ima četiri puta više od onih B2C, na koje se obično fokusiramo.

Ipak, bez obzira kome nešto prodajete, morate izgraditi svoje online prisustvo, pogotovo jer će vaše mušterije biti ili već jesu milenijalci, naveo je Lauter i na kraju svog izlaganja napomenuo da je sledeći korak savladati izazove tehničke prepreke kao što su, recimo, oni finansijski.

Dalje edukovanje tržišta je jedna od važnijih stvari za unapređenje online trgovine

Na te probleme tehničke prirode koji su jedna od kočnica daljeg razvoja online trgovine u Srbiji u razgovoru koji je usledio nadovezali su se Tatjana Matić, državna sekretarka Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i Marko Mudrinić, direktor Netokracije u Srbiji. Oni su se na samom početku izlaganja osvrnuli na 2019. godinu koja je bila izuzetno značajna za razvoj domaće e-commerce industrije.

Naime, novim Zakonom o trgovini i Izmenama Zakona o elektronskoj trgovini definisane su termini poput elektronske prodavnice i elektronske platforme, dropshipping-a i slično, a u donošenju zakona, navodi Matić, poslužilo im je istraživanje koje je pomenuto Ministarstvo uradilo u saradnji sa USAID-om. Ona navodi:

To istraživanje je bilo od izuzetnog značaja jer nam je skrenulo pažnju na najveće prepreke za dalji razvoj trgovine „online“. Najpre smo, moram priznati, bili zatečeni rezultatima jer smo mi isprva pesimističnije posmatrali situaciju, ali ključno je da elektronska trgovina stalno raste, a raste i broj ljudi koji kupuje preko Interneta. Tome u prilog svedoči i veliki broj ljudi koji su na ovaj način kupovali i bili zadovoljni, a kojih ima preko 60%.

Pored razumevanja elektronske trgovine i načina na koji ona trenutno funkcioniše u Srbiji, jedan od razloga što sprovođenja istraživanja, što donošenja novih zakona, bilo je sprečavanje sive ekonomije jer je ona, kako navodi državna sekretarka, u ovoj oblasti jako zastupljena i to smatra ogroman broj ispitanika:

Bilo nam je važno da razumemo kako situacija izgleda na tržištu i da sprečimo nepoverenje kupaca, koja je jedna od najvećih tački spoticanja kada je online kupovina u pitanju. To se, naravno, može rešiti i informisanjem i edukovanjem tržišta i to je jedan od sledećih koraka.

Lauter je na kraju svog izlaganja napomenuo da je sledeći korak za srpski e-commerce savladavanje izazova tehničke prirode.

Pored toga, istakla je ona, jedna od najvećih uvedenih novina i olakšica je mogućnost isticanja cena u stranoj valuti, što je posebna pogodnost za trgovce koji svoju robu prodaju strancima. Osim toga, dodaje, uveden je i mehanizam tajnog kupca (mystery shopper) koji je ključan za pomenutu borbu protiv sive ekonomije koja je posebno cvetala na Instagramu.

Ove izmene, navodi Matić, će takve prodavnice uvesti u legalne tokove i njihova svrha nije kažnjavanje već dalje unapređenje i podrška onima koji legalno rade, a u tu svrhu predviđeno je i uvođenje novog instituta koji će elektronske trgovce koji rade na najbolji mogući način nagraditi i sertifikatom koji će biti garancija njihovog dobrog poslovanja i visokih profesionalnih standarda.

Sledeći korak je jačanje položaja online kupaca

Ono što je Matić u nastavku razgovora posebno istakla, jeste usredsređenost ne samo na poboljšanje položaja prodavaca, već i na kupce, kojima će zakonima koji treba da budu usvojeni biti omogućeno brže rešavanje vansudskih sporova, te kraći rok za ostvarivanje prava na reklamaciju. Ona dodaje:

Pored toga, istakla bih i Zakon o poštanskim uslugama koji je skoro uveden, a kojima je uvedena legitimacija pošiljaoca. Veliki procenat nelegalne trgovine dešavao se upravo putem poštanskih usluga, a roba koju neko pošalje je, recimo, već prilikom slanja mogla biti oštećena, a kupac bi odgovornost tražio među kurirskim službama i na kraju obično on bivao oštećen.

Na kraju razgovora, Mudrinić i Matić dotakli su se Akcionog plana za sprovođenje Programa za razvoj elektronske trgovine u Republici Srbiji za period 2019-2020. godine koji je, navodi Matić, jedan od prvih dokumenata koji se konkretno bavi daljim razvojem elektronske trgovine.

Aktivnosti predviđene njime obuhvataju informativne i edukativne aktivnosti usmerene ka potrošačima i posebna pažnja posvećena je edukaciji medija jer su oni, kako navodi Matić, jako bitna karika u daljem razvoju i poverenju koju potrošači imaju u ovom načinu trgovine. „Ovaj dokument fokusiran je, naravno, i na dalje jačanje položaja online trgovaca koji imaju platforme, a oni koji se razmišljaju o digitalnoj trgovini imaće podršku koja se tiče i rada sa kurirskim službama. Jedan od najvećih izazova biće unapređenje tih kanala, a pored toga želimo da se posvetimo i akademskim institucijama“, zaključila je ona na kraju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Ekskluzivno

Skupština usvojila ‘zakon o paušalcima’

Izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana koji se, između ostalog, odnose na paušalne preduzetnike i knjigaše, usvojen je u Skupštini Srbije. Mere podsticaja važiće od 1. januara 2020. godine.

Karijere

Otvoren Ladies of New Business program mentorstva – čekamo tvoju prijavu!

Nakon jesenje Ladies of New Business konferencije, sada već tradicionalno, organizujemo i mentorski program koji će ovaj put biti otvoren za devojke koje zanima IT. Program startuje u januaru i trajaće do marta 2020. godine.

Upoznajte poslodavce

Microsoft je najpoželjniji IT poslodavac u Srbiji – slede Nordeus i Ubisoft

Ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji? Sajt Poslovi Infostud predstavio je rezultate svog prvog velikog istraživanja poslodavaca te vrste, a kompanija koja je osvojila najviše glasova ispitanika je Microsoft.

Propustili ste

Kultura 2.0

Da li će ‘meme’ magija ikada prestati? Sudeći po opsesiji bejbi Jodom – ne

Ima li nekog ko počinje da čitav ovaj tekst, a da nikada nije poslao Džon Travolta mim? Iskreno, ne verujem, jer mimove toliko često srećemo i toliko im se često smejemo da su postali neizbežan deo moderne komunikacije - a mi nismo ni primetili. Ipak, da li su oni samo trend ili su tu da ostanu zauvek?

Gaming

Eipix postaje deo ruskog Playrixa – sledi širenje tima u Novom Sadu

Domaća gejming kompanija Eipix Entertainment akvizirana je od strane ruskog Playrixa, priključujući se tako njegovom novom studiju - Playrix RS. Studio sa sedištem u Novom Sadu, kažu, biće fokusiran na razvoj 'free to play' mobilnih igara najvišeg svetskog kvaliteta.

Kultura 2.0

Kada više pažnje posvetite svojim zaposlenima, a ne kandidatima – vaša Employer Branding strategija će biti mnogo uspešnija

Kuda plovi Employer Branding brod i gde smo grešili, a šta smo uradili dobro kada je ova oblast u pitanju u 2019. godini?

Karijere

Otvoren Ladies of New Business program mentorstva – čekamo tvoju prijavu!

Nakon jesenje Ladies of New Business konferencije, sada već tradicionalno, organizujemo i mentorski program koji će ovaj put biti otvoren za devojke koje zanima IT. Program startuje u januaru i trajaće do marta 2020. godine.

Startapi i poslovanje

Fond za inovacionu delatnost ponovo dodeljuje €380.000 – po prvi put mogu da apliciraju i timovi

Inovativna preduzeća i naučno-istraživačke organizacije imaju na raspolaganju bespovratna sredstva Fonda za inovacionu delatnost za razvoj inovativnih proizvoda, usluga i tehnologija u ukupnom iznosu od šest miliona evra. Sledi novi ciklus dodele novca.

Karijere

Kako radoznalost i konstantno učenje oblikuju domaću IT industriju – iz ženskog ugla

Sedma po redu Ladies of New Business konferencija u organizaciji Netokracije okupila je prošle nedelje preko 100 dama koje su imale priliku da čuju zašto su pripadnice lepšeg pola veoma važan deo IT industrije.