Online trgovina u Srbiji ima zakonsku osnovu, sledi suzbijanje sive ekonomije

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Na samom početku konferencije publiku je pozdravio Džozef Lauter, direktor USAID Projekta saradnje za ekonomski razvoj, koji je učesnike najpre podsetio na period pre digitalne transformacije i vreme kada se trgovina odvijala isključivo na tradicionalni način. “Ne znam za vas, ali ja se sećam trenutka kada nismo imali mogućnost da na sadašnji način uvežemo naše biznise i povežemo različite sektore. Danas je, pak, to moguće i stvar kojoj posvećujemo najviše pažnje je to da moramo imati agresivno web prisustvo, da budemo na svim vrstama društvenih mreža i da naš ceo tim to mora da razume”, naveo je on.

Za e-commerce prodavce (ali i sve druge digitalne aktere) to znači da se moraju posvetiti unapređenju svojih online prodavnica, te da ih shvate kao kontinuirani projekat koji im otvara mnogo mogućnosti. Lauter zatim dodaje:

Ako ste mala srpska kompanija, pre razvoja e-trgovine bilo vam je jako teško da svoj proizvod prodajete u nekoj udaljenoj zemlji u Evropi. Međutim, nastankom različitih e-platformi i elektronskih prodavnica ta situacija se drastično menja.

Pored toga, bitno je istaknuti i da je situacija u B2B prodaji takođe značajno olakšana ovim napretkom tehnologije i za to postoji podatak da transakcija ovog tipa ima četiri puta više od onih B2C, na koje se obično fokusiramo.

Ipak, bez obzira kome nešto prodajete, morate izgraditi svoje online prisustvo, pogotovo jer će vaše mušterije biti ili već jesu milenijalci, naveo je Lauter i na kraju svog izlaganja napomenuo da je sledeći korak savladati izazove tehničke prepreke kao što su, recimo, oni finansijski.

Dalje edukovanje tržišta je jedna od važnijih stvari za unapređenje online trgovine

Na te probleme tehničke prirode koji su jedna od kočnica daljeg razvoja online trgovine u Srbiji u razgovoru koji je usledio nadovezali su se Tatjana Matić, državna sekretarka Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i Marko Mudrinić, direktor Netokracije u Srbiji. Oni su se na samom početku izlaganja osvrnuli na 2019. godinu koja je bila izuzetno značajna za razvoj domaće e-commerce industrije.

Naime, novim Zakonom o trgovini i Izmenama Zakona o elektronskoj trgovini definisane su termini poput elektronske prodavnice i elektronske platforme, dropshipping-a i slično, a u donošenju zakona, navodi Matić, poslužilo im je istraživanje koje je pomenuto Ministarstvo uradilo u saradnji sa USAID-om. Ona navodi:

To istraživanje je bilo od izuzetnog značaja jer nam je skrenulo pažnju na najveće prepreke za dalji razvoj trgovine “online”. Najpre smo, moram priznati, bili zatečeni rezultatima jer smo mi isprva pesimističnije posmatrali situaciju, ali ključno je da elektronska trgovina stalno raste, a raste i broj ljudi koji kupuje preko Interneta. Tome u prilog svedoči i veliki broj ljudi koji su na ovaj način kupovali i bili zadovoljni, a kojih ima preko 60%.

Pored razumevanja elektronske trgovine i načina na koji ona trenutno funkcioniše u Srbiji, jedan od razloga što sprovođenja istraživanja, što donošenja novih zakona, bilo je sprečavanje sive ekonomije jer je ona, kako navodi državna sekretarka, u ovoj oblasti jako zastupljena i to smatra ogroman broj ispitanika:

Bilo nam je važno da razumemo kako situacija izgleda na tržištu i da sprečimo nepoverenje kupaca, koja je jedna od najvećih tački spoticanja kada je online kupovina u pitanju. To se, naravno, može rešiti i informisanjem i edukovanjem tržišta i to je jedan od sledećih koraka.

Lauter je na kraju svog izlaganja napomenuo da je sledeći korak za srpski e-commerce savladavanje izazova tehničke prirode.

Pored toga, istakla je ona, jedna od najvećih uvedenih novina i olakšica je mogućnost isticanja cena u stranoj valuti, što je posebna pogodnost za trgovce koji svoju robu prodaju strancima. Osim toga, dodaje, uveden je i mehanizam tajnog kupca (mystery shopper) koji je ključan za pomenutu borbu protiv sive ekonomije koja je posebno cvetala na Instagramu.

Ove izmene, navodi Matić, će takve prodavnice uvesti u legalne tokove i njihova svrha nije kažnjavanje već dalje unapređenje i podrška onima koji legalno rade, a u tu svrhu predviđeno je i uvođenje novog instituta koji će elektronske trgovce koji rade na najbolji mogući način nagraditi i sertifikatom koji će biti garancija njihovog dobrog poslovanja i visokih profesionalnih standarda.

Sledeći korak je jačanje položaja online kupaca

Ono što je Matić u nastavku razgovora posebno istakla, jeste usredsređenost ne samo na poboljšanje položaja prodavaca, već i na kupce, kojima će zakonima koji treba da budu usvojeni biti omogućeno brže rešavanje vansudskih sporova, te kraći rok za ostvarivanje prava na reklamaciju. Ona dodaje:

Pored toga, istakla bih i Zakon o poštanskim uslugama koji je skoro uveden, a kojima je uvedena legitimacija pošiljaoca. Veliki procenat nelegalne trgovine dešavao se upravo putem poštanskih usluga, a roba koju neko pošalje je, recimo, već prilikom slanja mogla biti oštećena, a kupac bi odgovornost tražio među kurirskim službama i na kraju obično on bivao oštećen.

Na kraju razgovora, Mudrinić i Matić dotakli su se Akcionog plana za sprovođenje Programa za razvoj elektronske trgovine u Republici Srbiji za period 2019-2020. godine koji je, navodi Matić, jedan od prvih dokumenata koji se konkretno bavi daljim razvojem elektronske trgovine.

Aktivnosti predviđene njime obuhvataju informativne i edukativne aktivnosti usmerene ka potrošačima i posebna pažnja posvećena je edukaciji medija jer su oni, kako navodi Matić, jako bitna karika u daljem razvoju i poverenju koju potrošači imaju u ovom načinu trgovine. “Ovaj dokument fokusiran je, naravno, i na dalje jačanje položaja online trgovaca koji imaju platforme, a oni koji se razmišljaju o digitalnoj trgovini imaće podršku koja se tiče i rada sa kurirskim službama. Jedan od najvećih izazova biće unapređenje tih kanala, a pored toga želimo da se posvetimo i akademskim institucijama”, zaključila je ona na kraju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

9 razloga zašto žene ne (p)ostaju preduzetnice

Čula sam više puta da žene preduzetnice njihove kolege muškarci doživljavaju 'neozbiljno' i 'da se ne bave pravim biznisima'. Zašto postoji takva reputacija, i da li je zaista tako? 

Gaming

$12,7 milijardi vredna je akvizicija Zynge od strane Take-Two Interactive čiji je Nordeus ključan deo

Take Two Interactive, jedna od najvećih kompanija u globalnoj game dev industriji, najavila je akviziciju kompanije Zynga za 12,7 milijardi dolara. Na ovaj način pomenuti gigant bi mogao da proširi svoj već bogati portfolio firmi u sklopu kog se nalazi i srpski Nordeus.

Karijere

Jovan Krička živi i radi u Amsterdamu i otkriva šta čeka programere koji žele da nastave karijeru u Holandiji

Kako funkcioniše IT industrija u Holandiji i šta može da ponudi domaćim developerima?

Propustili ste

Karijere

Jovan Krička živi i radi u Amsterdamu i otkriva šta čeka programere koji žele da nastave karijeru u Holandiji

Kako funkcioniše IT industrija u Holandiji i šta može da ponudi domaćim developerima?

Društvene mreže

Facebook, Instagram i Twitter planiraju da omasove NFT sadržaj – šta to znači za korisnike?

Kompanija Meta, u ovom slučaju Instagram i Facebook, planiraju da korisnicima omoguće da kreiraju, prikazuju i prodaju NFT sadržaj u okviru svojih sistema. Štaviše, i Twitter je odlučio da počne sa prikazivanjem NFT-a što nas može uvesti u jednu novu eru društvenih mreža.

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi Global Infrastructure and Cloud Architect?

Svoja razmišljanja za Netokraciju deli Igor Kosanović iz kompanije STADA IT Solutions (STADA GIS Serbia).

Office Talks Podcast

Od prvog gosta do globalne booking platforme

Prethodne dve godine slušali smo i čitali kako je pandemija pokosila industriju turizma. Može li se ovaj ogromni globalni sektor oporaviti brže zahvaljujući većem uplivu tehnologija? Upravo o tome razgovaramo u 78. epizodi Office Talks podcasta sa Đorđem Jevtićem iz startapa SerbianBookers.

Tehnologija

Crypto Lifers prvi je projekat umetnika Vladimira Popova koji nam otkriva kako je ušao u NFT svet

Da NFT i digitalna umetnost bazirana na blockchain tehnologiji nije prisutna samo u bogatim društvima i državama pokazuje nam i jedan od domaćin autora NFT kolekcije, Vladimir Popov. Njegov umetnički rad je već objavljen na internetu, a o tome ćemo govoriti u nastavku teksta.

Karijere

ProductDock organizuje ‘Rookie Boot Camp’ – tromesečnu praksu za studente i diplomce koji poznaju Javu

Program prakse biće organizovan u novosadskoj kancelariji ove kompanije od 1. marta, a otvorene su četiri pozicije za praksu. Na kraju programa, svi učesnici u skladu sa postignutim rezultatima imaće priliku za stalno zaposlenje u ProductDock-u.