Brendovi sve manje veruju X-u: Oglašavanje u padu, Mask jedan od krivaca

Brendovi sve manje veruju X-u: Oglašavanje u padu, Mask opet jedan od krivaca

Dolazak Elona Maska na mesto novog vlasnika Twittera, današnjeg X-a, donelo je velike promene za ovu mrežu. Jedna od njih tiče se i kontraverzi u vezi sadržaja na ovoj mreži, što je neke kompanije nateralo da povuku svoje oglase sa X-a.

Još od početka najave da Mask akvizira Twitter, ovu priču konstantno pratimo na Netokraciji. O tome koliko se ova mreža vremenom promenila i šta se sve zapravo dešavalo od same kupovine, čini se da bi mogla da se napiše manja knjiga ili posveti jedna potpuno nova rubrika na sajtu.

Sada nije ideja da se hronološki bavimo sledom događaja koju su usledili nakon kupovine Twittera (o čemu smo više puta pisali), ali jednostavno moramo da pomenemo novija dešavanja koja se tiču ove društvene mreže, posebno kada je reč o oglašavanju i prisustvu brendova na X-u.

Većina nas koji su aktivni na ovoj društvenoj mreži mogu da posvedoče šta se sve u proteklom periodu dešavalo Twitter-u. Mnogi korisnici su čak odlučili da ugase svoje profile i da ne budu više aktivni na ovoj mreži s obzirom na to koje su promene usledile kada je reč o konzumaciji i kreiranju sadržaja.

Najveće promene u vezi su sa kontraverznim stavovima Elona Maska kada je reč o sadržaju koji se objavljuje na ovoj mreži. Iako su prvo imali priču o slobodi govora, izbacivanju lažnih profila, uznemirujućeg sadržaja, izbacivanja govora mržnje i rasizma, čini se da stvari u realnosti nisu baš takve, koliko god se tim iza X-a trudio sa isfiltrira taj sadržaj.

Jednostavno, veoma je teško kontrolisati generisanje sadržaja na ovoj mreži i moderiranje istog s obzirom na to da je X i mesecima nakon akvizicije, manje-više isti kao nekada, kada je sve bilo u znaku plave ptice. Iako su najavljene ogromne promene u moderaciji sadržaja, one se nisu u potpunosti desile (bar ne na pravi način), što će se na kraju ispostaviti da je trn u oku mnogim velikim brendovima.

Govor mržnje i diskriminacija glavni problemi

Današnje velike i svetski poznate kompanije, ako govorimo o globalnom marketingu, ulažu velike resurse i pažnju na to da te reklame pošalju jasnu poruku publici ali da ni u kojem slučaju sa sobom ne nose kontraverzne poruke – niti da taj reklamni sadržaj bude objavljen na mestima gde se objavljuje sadržaj upitnih poruka i kvaliteta.

Još od kraja prošle i početkom ove godine, svedoci smo toga da je mnogo poznatnih brendova, tačnije preko 1.000 najaktivnijih oglašivača na X-u, odlučilo da povuče ili u potpunosti ugasi oglašavanje na ovoj društvenoj mreži. Među tim brendovima nalazili su se i Coca Cola, Jeep i Merck, a još ranije se upravni odbor tadašnjeg Twittera oglasio kada je reč o naglom padu prihoda od oglašavanja.

Na ovu odluku brendova, uglavnom je uticala nova politika novog vlasnika X-a, ali i masovna otpuštanja radnika što je samo dodatno pogoršalo imidž ove društvene mreže, utičući na to da se brendovi na neki način distanciraju od X-a. Sa druge strane, čini se da i nakon godinu dana posle svetski brendovi gube poverenje u X kao mesto gde njihovi oglasi mogu ostvariti željeni efekat.

Jedan od dokaza za to jeste i nedavna odluka IBM-a da stopira oglašavanje na pomenutoj mreži, što je novi udarac za X. Krivac u ovom slučaju je direktno Elon Mask koji je nastavio da podržava stavove desnice, povezujući se sa postovima koji promovišu antisemitizam i podstiču podršku “belom ponosu”.

Neprofitna organizacija Media Matters skrenula je pažnju na te izjave i istakla da su IBM, Apple, Comcast i druge kompanije sve imale oglase postavljene pored “pro-nacističkog” sadržaja (koji nije postavio Musk) na X-u. IBM je tom prilikom potvrdio za Financial Times:

Kompanija nema toleranciju na govor mržnje i diskriminaciju i da smo odmah suspendovali svako oglašavanje na X-u dok istražujemo ovu potpuno neprihvatljivu situaciju.

Sa druge strane, Mask je agresivno odgovorio na kritike prema njegovom X-u kada je reč o uređivanju antisemitskim sadržajem dok se reklamni sektor kompanije bori sa trenutnom krizom. Ipak, izvršna direktorka X-a Linda Iacarino rekla je da se većina najvećih oglašivača platforme vratila nakon što je odustala od oglašavanja na X-u zbog promena u moderiranju, ali je Media Matters ranije pokazao da brendovi troše mnogo manje nego što su to ranije radili.

Kako god da pogledamo, svako priča svoju priču. I dok iz X-a ponosno tvrde da ulažu maksimalne napore da se sadržaj na ovoj mreži moderira na najbolji mogući način, brendovi na globalu, posebno oni iz Evrope i SAD-a su izgubili poverenje u ovu društvenu mrežu i sa pravom se distancirali kada je reč o plasiranju oglasa.

Slična situacija može se preslikati i na region, jer činjenica je da brendovi ne žele nesigurnost i mesto za oglašavanje sopstvenog sadržaja među onim sadržajem koji je upitnog karaktera. Biće svakako zanimljivo ispratiti u narednom periodu kako će i na koji način da se razvija situacija sa oglašavanjem na X-u, da li su brendovi u potpunosti izgubili poverenje u ovu mrežu i da li će uopšte X biti sigurno mesto za brendove i oglašavanje njihovog sadržaja.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Vega IT ulaže €1.000.000 u osnivanje novog startapa Thrivea

Kao nastavak globalnog širenja poslovanja, kompanija Vega IT najavila je novi poslovni poduhvat. Ovog puta, rade na razvoju inovativnog HR SaaS rešenja pod imenom Thrivea.

Startapi i poslovanje

Anygo je novi servis za deljenje vozila u Beogradu putem aplikacije – čija se mreža širi

Na ulicama glavnog grada pojavili su se mali gradski Hyundai automobili sa natpisom 'Anygo car sharing'. Prestonica je konačno dobila jedan ovakav servis, a mi vam u intervjuu sa osnivačem startapa 'Anygo' otkrivamo kako on funkcioniše i na koji način je nastao.

Novost

Sve što treba da znate o aplikaciji Agencije za privredne registre

APR je uveo aplikaciju za sastavljanje i podnošenje finansijskih izveštaja za 2023. godinu, u skladu sa Zakonom o računovodstvu. Za vas smo izdvojili najvažnije pojedinosti vezane za njeno korišćenje.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Novi GapMinder Fond II s kapitalom od €80 miliona targetira i srpske startape!

GapMinder Ventures, VC fond koji je dosad primarno ulagao u tehnološke kompanije iz Rumunije, pokreće GapMinder Fond II, investicioni paket od 80 miliona evra koji će biti alociran i na širem istočnoevropskom regionu, pa tako i Srbiji i Hrvatskoj.

Tehnologija

SEO Spam: Kako su AI generisani advokati pokušali da prevare Netokraciju?

Razvojem veštačke inteligencije cyber kriminalci postaju sve veštiji, a napadi sve maliciozniji. Donosimo vam priču o tome kako smo uspeli da raskrinkamo jedan takav pokušaj ucene.

Office Talks Podcast

Da li će Bitcoin doći do $100.000?

Dolazak Bitcoin ETF-a izazvao je pažnju mnogih u Web3 svetu. Upravo o ovoj temi ali i o stanju na tržištu kriptovaluta, razgovarali smo u novoj epizodi podkasta sa Aleksandrom Matanovićem, direktorom i osnivačem kripto menjačnice ECD.rs.

Novost

Uživo praćenje prevoza u Beogradu od danas na Google mapama!

Google je u okviru svoje aplikacije mapa na pametnim telefonima omogućio praćenje javnog prevoza u realnom vremenu za našu prestonicu.

Intervju

Vladimir Kovač: Iz zajednice se regrutuje radna snaga, zato kompanije treba da budu deo događaja

Zrenjaninski hotel Vojvodina tradicionalno će krajem aprila ugostiti još jednu DigiTalk konferenciju i edukaciju posvećenu e-trgovini. O važnosti održavanja ovakvih događaja za kreativnu, digitalnu i IT zajednicu, razgovaramo sa jednim od osnivača i organizatora konferencije.

Sponzorisano

Bosch inženjerski centar u Srbiji zapošljava IT stručnjake koji razvijaju rešenja za auto industriju

Ubrzani razvoj 'automotive' industrije i okretanje u smeru sve veće integracije digitalnih rešenja, otvorile su jedno sasvim novo poglavlje za tehnološke i IT kompanije. Jedan od lidera u razvoju digitalnih rešenja za auto industriju je i kompanija Bosch, čiji IT sektor u Srbiji zapošljava više od 400 stručnjaka.