Sedam lekcija iz Niša - prve stanice #DigitalneKarijere

Sedam lekcija iz Niša – prve stanice #DigitalneKarijere

Ekonomski fakultet u Nišu bio je prva stanica Netokracijinog karavana i projekta pod nazivom #DigitalnaKarijera, koji ima za cilj da studente završnih godina netehničkih fakulteta upozna sa digitalnim veštinama potrebnim za rad sa budućim poslodavcima. Mi vam donosimo najinspirativnije citate predavača sa jučerašnjeg događaja koji bi mogli da vas vode kroz vašu buduću digitalnu karijeru.

Nešto više od 80 učesnika prve #DigitalneKarijere u Nišu, imalo je priliku da čuje iskustva i da se upozna sa razvojnim putem predavača iz digitalne industrije. Predstavnici finansijskog, medijskog i web developement sektora, govorili su o tome kako izgleda rad u IT i digitalnoj industriji, koje su veštine i alati neophodni za uspešno obavljanje posla, ali i otkrili prisutnima kako nastaju digitalni proizvodi.

Priliku da svečano otvori niško izdanje #DigitalneKarijere, imao je prodekan za nastavu i studentska pitanja Ekonomskog fakulteta u Nišu prof. dr Žarko Popović. On je tokom svog obraćanja studentima ukazao na važnost savremenih tehnologija koje su za kratak vremenski period uticale na transformaciju mnogih industrija:

Smisao obrazovanja u budućnosti zasnivaće se na kreiranju proizvoda i usluga koje će omogućiti učestvovanje i konkurentnost na svetskom digitalnom tržištu. IT je izbrisao granice tržišta, dok će ova školska godina na fakultetu biti u velikoj meri digitalna godina, te se ovim putem zahvaljujem Netokraciji što je prepoznala ekonomski fakultet kao saradnika na projektu #DigitalnaKarijera.

Uvodno obraćanje Popovića bilo je samo uvertira za predavanja koja su usledila. U nastavku ovog teksta, prenosimo vam sedam citata koji će sumirati značaj digitalne ekonomije i bolje objasniti našu poziciju na globalnom tržištu informaciono-komunikacionih tehnologija.

Sledeće godine bićemo – milijarderi

Relja V. Simić
Suosnivač Netokracije, Marko Mudrinić

Ako ste pratili kultnu britansku seriju Mućke, jasno vam je da se čitav fokus priče glavnih protagonista zasniva na mantri „sledeće godine bićemo milioneri“. Baš taj naziv nosilo je uvodno predavanje Netokracijinog Marka Mudrinića, koji je studentima objasnio zašto je IT jedna od najvrednijih i najbrže rastućih industrija u Srbiji koja u ovom trenutku zapošljava najrazličitiji netehnički kadar. Samo ove godine, prognoze kažu da će vrednost digitalnih usluga u Srbiji premašiti milijardu evra:

Digitalna ekonomija fundamentalo je promenila način na koji se kreiraju proizvodi i usluge. Izvoz IT usluga i proizvoda iz Srbije prošle je godine vredeo 899 miliona evra, te se iz godine u godinu raste 20%. Ovo je prilika da se uključite u digitalnu revoluciju jer ovde ima mesta za sve, samo je potrebno usavršavati se, pokazati znanje i iskoristiti šansu koja vas može odvesti ka perspektivnoj karijeri.

Morate biti spremni da će čak i tradicionalni poslovi krenuti putem digitalizacije i uvođenja novih procesa. Vi tada stupate na scenu kao svršeni ekonomisti koji usvajaju digitalizaciju. Bitno je da se pored svakodnevnog ulaganja u znanje, zainteresujete za nove poslovne modele jer oni menjaju čak i male porodične biznise – biznise kakve možda drže vaši roditelji. Zapitajte se, ko će vaš porodični biznis digitalizovati ako ne vi?

Čak i ako se sapletete, ustanite i nastavite dalje

Relja V. Simić
Petra Cvetanović upoznala je publiku sa različitim oblicima freelance poslovanja, kao i sa platformama koje nude poslove za ‘slobodnjake’.

O tome kako izgleda put od studiranja prava pa sve do digitalnog marketinga, govorila je Petra Cvetanović koja je prepoznala sve benefite koje sa sobom donosi digitalna ekonomija, a koja u isto vreme smatra da diploma nije nužno pokazatelj da posedujete znanje. Ona danas radi kao slobodnjak (freelance) za nekoliko klijenata, a ovo su njeni saveti za studente:

Digitalna sfera se menja i morate da se menjate i vi sami, da učite konstantno, da pratite informacije i evoluirate sa sistemom. Između ostalog, važno je da upoznate što više ljudi, jer kada jednom krenete digitalnim putem taj put se razvija i nikada ne staje, jer on donosi izazovne strane i slobodu koju pojedinac ima da se usavršava i radi na sebi.

Ako sada krenete da radite na personalnom brendu, to će vam se svakako isplatiti kroz nekoliko godina. Pričajte sa ljudima i gledajte da se upoznate sa što više osoba iz industrije koja vas zanima. Ako vam na primer freelance ne ide iz bilo koje oblasti, nemojte se obeshrabriti, svaki trud mora malo da potraje, a mi smo uz Netokraciju tu da vam pomognemo.

Zašto geograf i pedagog ne bi radili na aplikaciji za poručivanje burgera?

Relja V. Simić
Nenad Mladenović, osnivač i direktor Neopixa

Rad na jednoj aplikaciji, a ujedno i na projektu za inostranog klijenta, ne može da se zasniva isključivo na timu programera –  već takav tim čine i osobe koje su zadužene za prodaju, marketing i vođenje samog projekta.

Upravo to je slučaj u niškoj kompaniji Neopix, čiji je osnivač i izvršni direktor Nenad Mladenović otkrio da na jednom projektu radi 14 ljudi, od kojih 9 nisu programeri. Štaviše, pojedinci koji se bave pratećim poslovima vezanim za razvoj i testiranje digitalnih proizvoda u ovom timu, završili su geografiju i pedagogiju!

Za nas je veoma bitna vrednost proizvoda koji plasiramo, jer je to ujedno i vrednost kompanije. Činjenica je da svake godine nešto novo nastane, jer kako raste tržište, raste i konkurencija. Nama je od ključne važnosti da korisnici na kraju imaju prijatno korisničko iskustvo sa određenim proizvodom koji mora da probudi odgovarajuću emociju kod korisnika i da komunicira ono sto je potrebno. To su zadaci koje naš tim ima kako bi proizvod bio na kraju uspešan.

A za to su potrebne faze i procesi, među kojima su prodaja, marketing, dizajn, razvoj i testiranje. Ono što je svakako zanimljivo jeste da pomenute profesije kod zaposlenih u našoj kompaniji iza sebe kriju ljude koji su pedagozi, geografi, filolozi i drugo, a bave se digitalom i napravili du digitalni proizvod koji koristi 28.000 ljudi u Australiji.  Međutim, šta je zajedničko svim ovim ljudima? Upravo to što se niko od njih ne bavi onim za šta su se obrazovali. Jednostavno su izašli iz zone komfora i shvatili da se svet menja – postali su spremni da konstantno uče i da se usavršavaju.

Veštačka inteligencija zamenila je manuelne zadatke – ali ne i kreativnost

Relja V. Simić
Ivana Marinović Matović, Head of Branch u Addiko Bank Srbija

Činjenica da bi veštačka inteligencija u velikoj meri mogla da promeni bankarski sektor – sve je izvesnija. Doc. dr Ivana Marinović Matović iz Addiko Banke govorila je na ovu temu, fokusirajući se na pozicije i poslove koji bi u budućnosti mogli da budu deo digitalne karijere sadašnjim studentima:

Upravo zbog transformacije klasičnih bankarskih poslova, došlo je do automatizacije svakodnevnih aktivnosti, te je utvrđeno da je zabeležen porast od 35% kada je reč o novim mestima za IT stručnjake u bankarstvu. Manuelni zadaci sada prelaze na digital kao sto su mobilne aplikacije, a poslovi koji zahtevaju analitičke sposobnosti zameniće se veštačkom inteligencijom. U bankarskom sektoru će se uvek tražiti ono što veštačka inteligencija ne može da menja, a to je kreativna strana ljudi, startegijska razmišljanja i međuljudski odnosi.

Nijedno digitalno rešenje nije trajno, već promeljivo u zavisnosti od tržišta. Morate da nastavite da učite i da se prilagođavate trendovima onakvim kakvi oni jesu, jer danas ima sve više klijenata koji žele da digitalizuju poslovanje. Svi idemo u tom pravcu i jednostavno moramo da se prilagodimo.

Šta će jedan pravnik u digitalu?

Relja V. Simić
Nikola Konstantinović je Senior Digital Officer u Addiko Banci

Ivanin kolega, Nikola Konstantinović, govorio je o svojoj karijeri u digitalnom marketingu iako je po struci pravnik, kao i koliko mu je kroz karijeru bilo bitno sticanje znanja kroz upotrebnu različitih digitalnih kanala:

Morate konstantno da pratite šta rade firme u kojima biste želeli da radite. Korisni kursevi koje bih vam preporučio ako vas zanima digitalni marketing, svakako su HTLM +, CSS, Google analitika i Google Adwords, a na ovaj način možete steći i besplatne Google sertifikate ako pažljivo ispratite sve lekcije. Ako redovno pratite korisne linkove i edukativne blogove, za kratko vreme bićete puni znanja za posao koji želite da radite i koji će biti neki početak u vašoj karijeri. Najbitnije je da imate neki dokazani rad iza sebe – makar to bio i rad na studentskim projektima.

Imaj hrabrosti da uđeš u nešto novo

Relja V. Simić
Donedavno direktor IAB Serbia, Aleksandar Petković danas radi u Wireless Media, a učesnicima je govorio o tome kako je njegov digitalni put krenuo upravo iz Niša.

Priliku da zatvori program #DigitalneKarijere u Nišu, imao je Aleksandar Petković koji radi kao Media Solution direktor u kompaniji Wireless Media. Predstavivši prisutnim studentima svoj životni i karijerni timeline, Petković je dao i nekoliko korisnih saveta za sve mlade osobe koji su na prekretnici svog profesionalnog razvoja. Kao digitalac koji iza sebe ima preko 300 projekata, Aleksandar je bio jasan:

Ne odbijaj praksu tamo gde možeš da učiš, jer ti je potrebnije sticanje iskustva kojeg nema na fakultetu.

Moraš da imaš hrabrosti da uđeš u nešto novo.

Kada mesc dana svakog dana radis 12 sati dnevno, posle ti ništa nije teško.

Nađite izvore informacija koje su vam interesantni da biste dalje napredovali.

Morate da pratite tehnologiju jer se stvari menjaju brzo. Ako vidite karijeru u digitalnom marketingu, počnite da pratite trendove što pre. Nemojte nikada da prestanete da radite na sebi!

Ovo je bila samo rekapitulacija #DigitalnaKarijere koja je premijerno održana u Nišu, a čiji je zadatak da studente netehničkih fakulteta upozna sa različitim zanimanjima u digitalnoj i IKT industriji.

Nakon Niša, #DigitalnaKarijera seli se u Novi Sad 29. maja gde će se od 14 časova na Filozofskom fakultetu održati naredno izdanje. Detaljnije informacije o sledećoj konferenciji možete pronaći na našem Facebook Event-u. Vidimo se u Novom Sadu!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.