Da li u vreme korona virusa vaše kolege imaju osećaj da vas lakše mogu 'cimnuti'?

Da li u vreme korona virusa vaše kolege imaju osećaj da vas lakše mogu ‘cimnuti’?

Neprekidni boravak kod kuće kod nekih je promenio način na koji percipiraju dostupnost svojih kolega i njihovo slobodno vreme - jer, zašto da im ne pošaljemo poruku ili neki zahtev ako već znamo da su blizu svog laptopa? U nastavku teksta analiziramo kako postupiti ako se nađete u takvoj situaciji - čak i sada kada je vanredno stanje gotovo.

Bilo da radite u timu od svega nekoliko ljudi ili ste zaposleni u kompaniji i imate desetine kolega, radni dani su vam, ukoliko ste radili od kuće, u poslednja dva meseca izgledali gotovo identično. Kutak dnevne ili spavaće sobe pretvorili ste u kancelariju i verovatno ste imali veću slobodu da organizujete svoje radno vreme – jer, trebalo je uskladiti odlazak u prodavnicu i zabranu kretanja vikendom i posle 17h.

Ipak, koliko god ta fleksibilnost u obavljanju posla bila odličan benefit, kao i udobnost rada od kuće, pokazalo se da to može imati i svojih manje privlačnih strana: razlika između poslovnog i privatnog radnog vremena se gubi (pogotovo kada smo prinuđeni da drugi deo dana provodimo kod kuće), a to se može odraziti i na način na koji percipiramo dostupnost naših kolega.

Preciznije, ako zbog porodice, psa, prodavnice ili nečeg četvrtog nismo imali priliku da radimo u trenutku kada su radili drugi članovi našeg tima, a kasnije u toku dana/večeri nam je potrebna njihova pomoć, verovatno ćemo ih kontaktirati čak i ako je za njih radni deo dana završen. Tu dolazimo do granice koju treba povući, a koju u vanrednim uslovima, kakvim smo svedočili, nije bilo lako naći.

O tome da li se (i kako) naša percepcija dostupnosti kolega zaista promenila otkada svi radimo od kuće, u nastavku teksta razgovaramo sa Milenom Avramović Bjelicom (ko-osnivač i izvršni direktor, Chapter 4) i Aleksandrom Dašićem (Content Strategy Coordinator, Catena Media) u nameri da iz njihovog dosadašnjeg iskustva usvojimo principe koje nam mogu pomoći ukoliko još uvek ne planiramo povratak u kancelariju.

I fleksibilno radno vreme traži postavljanje određenih granica među članovima tima

Fleksibilno radno vreme koje smo morali da usvojimo tokom vanrednog stanja za tehnološku industriju nije nikakva novina, čak je i benefit na koji su zaposleni koji nemaju tu opciju ponekad ljubomorni.

Upravo ta prilagodljivost radnih sati i opcija rada od kuće nekoliko puta mesečno doprinele su da se lakše i brže prilagodimo vanrednim okolnostima i da sa kolegama uspostavimo takav odnos da, čak i dok smo pod pritiskom na koji nismo navikli, međusobno uvažavamo privatne i poslovne obaveze koje je bilo prilično teško uskladiti. Zato nam je, dodaje Aleksandar, taj prelaz na remote poslovanje prošao mnogo lakše nego što smo u prvi mah svi pomislili:

Svi redovni sastanci koji su se inače organizovali u kancelariji organizuju se i sada, ništa nije otkazano, čak se po potrebi broj sastanaka i povećava. Redovno se gledamo na video pozivima, brainstorm-ujemo, donosimo odluke, delimo ideje i rezultate, ali se i družimo, opuštamo, igramo… Radno vreme nam je pritom ostalo vrlo fleksibilno, radimo 8 sati, a većina timova se dogovara da radi u svom ritmu i to je ključna stvar kada govorimo o tome kako adekvatno uspostaviti odnos sa kolegama u ovakvoj situaciji.

Taj nepisani dogovor sa kolegama i partnerima, dodaje Milena, važi i za komunikacione agencije, ali podseća da je priroda njihovog posla malo drugačija. „Naš posao je i ranije ostavljao mogućnost ljudima da nas kontaktiraju i van zvaničnog radnog vremena, ali kada je ova situacija krenula, dešavalo se da naš radni dan traje po 15 i više sati tokom kojih smo morali skoro neprestano biti u kontaktu“, objašnjava naša sagovornica.

Jednostavno, i klijenti i zaposleni našli su se u neobičnoj situaciji i trebalo je postaviti temelje kvalitetne i interne i eksterne komunikacije, a sve tokom pandemije sa kojom se prvi put srećemo, objašnjava Milena i dodaje:

Nama je zapravo najveći izazov bio da se vratimo u radno vreme od osam sati, koliko nam najčešće traje radni dan kada smo u kancelariji. S obzirom da se mi bavimo komunikacijama, mi smo klijentima takoreći 24/7/365 na raspolaganju, zbog raznih kriznih, nepredviđenih situacija…

Dodatni izazov bio je da ostanemo koncentrisani jer i naši partneri i deca imaju svoje potrebe, takođe rade i pohađaju školu od kuće, pa se onda dešava da istovremeno svi imamo call-ove, online sastanke, školu i to je ozbiljan izazov da se prate sopstvene misli i da se one usklade sa radnim vremenom naših kolega.

Zato je, dodaje Aleksandar, trebalo pažljivo pristupiti motivaciji celog tima da, pored ispunjavanja svojih dužnosti, nastave da međusobno komuniciraju i da u tom procesu postoji neka dinamika, bez preterivanja.

Razumevanje kolega i organizacija su pola posla

Kako, dakle, uskladiti privatne obaveze i biti dostupan kolegama u trenutku kada si im potreban? Pa, zavisi iz koje industrije dolazite, saglasni su naši sagovornici, ali u tom procesu glavnu ulogu ima firma u kojoj radite. Milena ističe da u agenciji nisu imali ovih problema jer su nakon inicijalnog šoka uspeli da postave situaciju na sledeći način:

U svakom momentu bili smo dostupni kolegama ili klijentima, što putem telefona, što putem maila, pogotovo u vreme kada bismo inače bili u kancelariji. Međutim, uveče smo to činili jedino ako je nešto važno i hitno, a isto pravilo postavili smo i u međusobnim odnosima.

Osim toga, svake nedelje imamo bar dva zajednička video call-a, a članovi određenih timova komuniciraju i telefonom i online. I naši saradnici i mi kao agencija bili smo međusobno jedni drugima na raspolaganju i zaista smo zahvalni svim kolegama koji su u ovom kriznom periodu ostali ozbiljni profesionalci – i u poslu kojim se bave i u odnosu prema drugim članovima tima.

Aleksandar dodaje i da je u tom procesu izrazito važno i razumevanje potreba naših kolega i dobra organizacija, te da tih principa mora da se drži svako ko radi od kuće i ima fleksibilno radno vreme, pogotovo u vanrednim okolnostima koje se još uvek nisu potpuno smirile. On dodaje:

Da bismo u tome uspeli, HR i menadžment tim kroz komunikaciju sa kolegama moraju da prenesu značaj toga da se radi osam sati dnevno. To što znamo da je neko kod kuće i da može da nam odgovori ne menja činjenicu da je možda radno vreme te osobe završeno.

Osim toga, bitno je naglasiti i da je neophodno da tokom radnog vremena budemo dostupni, kako kolegama tako i eksternim partnerima, ali i tolerantni da sačekamo na odgovor. Nekada jednostavnim odgovorom da trenutno niste u mogućnosti da se javite, pokazujete poštovanje prema kolegi i stavljate do znanja da ćete se javiti čim budete mogli.

Pored toga, Slack kao kanal za komunikaciju koji koristi veliki broj kompanija pruža mogućnost da se u statusu postavi informacija da li si na sastanku, na pauzi za ručak, a možete ga i povezati sa Google nalogom i na taj način uvezati informacije o zakazanim sastancima, podseća naš sagovornik.

Ključ je u poštovanju koleginog slobodnog vremena – bez obzira da je on kod kuće ili ne

Šta da radimo ukoliko (slučajno) pređemo granicu poslovnog i privatnog života naših kolega? I, još bitnije, možemo li se osigurati da do toga uopšte ne dođe? Milena objašnjava:

Ukoliko radite u oblasti komunikacija, znate da je to specifična industrija i da je vaš posao da sve pratite, planirate, analizirate, savetujete, ali je u isto vreme važno i podsetiti se da je privatni život svakog zaposlenog izuzetno važan i da se i sada, bez obzira što je situacija i nepoznata i neobična, treba truditi da poštujemo privatno vreme koje smo, naravno, svi imali i imamo.

Tu, dodaje ona, nije bilo nikakve dileme – svi zaposleni moraju da imaju vreme za ono u čemu uživaju van posla, bez obaveze da se, ukoliko nešto nije hitno, istog momenta javljaju klijentima i kolegama. „Poverenje, poštovanje, podrška, kolegijalnost, odgovornost, kreativnost, duhovitost koju imamo kao tim je bilo od krucijalne važnosti da lakše prebrodimo sve“, navodi naša sagovornica.

Ipak, u stvaranju takve kulture, podseća Aleksandar, osim samih zaposlenih, veliku ulogu ima struktura koju kompanija postavlja, jer se u ovakvim vremenima veliki akcenat mora staviti na mentalno zdravlje zaposlenih:

Umesto pritiska, kompanija u kojoj radim zaposlenima pruža podršku i ohrabruje nas da uzimamo slobodne dane kako bi se psihički rasteretili. Za dodatno opuštanje imamo čak i opciju online vežbanja sa trenerom i online joga petkom, što je svakako plus kada smo po ceo dan u zatvorenom.

Ipak, to nije jedina stvar: i Aleksandar i Milena ističu da je više nego ikada ranije važna otvorena i stalna komunikacija između zaposlenih i menadžera, ali i međusobna komunikacija među u timu. „Svako od nas različito podnosi ovu situaciju i zato je potrebno pružiti podršku i biti pun razumevanja, čak i u ovom trenutku kada je vanredno stanje završeno i sledi nam povratak u normalan život i standardni poslovni ritam“, zaključuje Aleksandar.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Sasomange od letos zabeležio 100.000 registrovanih korisnika u pohodu na udeo u domaćem ‘classifieds’ tržištu

Sredinom godine na tržište Srbije stigao je novi oglasnik koji tehnologijom i dizajnom želi da se bori za svoj deo 'classifieds' kolača. Zanimalo nas je kako je čitava priča zamišljena i šta to novo Sasomange.rs pruža domaćim kupcima i trgovcima.

Kolumna

Filtriranje interneta u Srbiji donosi ozbiljne posledice i nepoznatu korist

Filtriranje interneta je u Srbiji uvedeno radi navodnog sprečavanja dalje štete po republički budžet i ekonomiju i uz zanemarivanje brojnih aspekata koji ovaj opasan presedan nosi sa sobom. U tekstu analiziramo zašto je ta odluka besmislena i do kakvih posledica može dovesti.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nakon pritiska javnosti Apple konačno smanjuje App Store naknadu na 15% – ali samo za pojedine developere

Kao deo novog programa za mala preduzeća kompanija Apple najavila je smanjenje stope provizije u App Store prodavnici za 15% - što predstavlja jednu od najznačajnijih promena u procesu u kojem iOS developeri zarađuju na svojim igrama i aplikacijama za Apple uređaje.

Društvene mreže

Snap Inc. imenovao predstavnika za Srbiju – u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti saopštio je da je i kompanija Snap Inc. imenovala svog predstavnika za Republiku Srbiju.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Tehnologija

Kako jednostavno početi sa učenjem programskog jezika Python?

Među programskim jezicima postoje velike razlike kako u samom procesu rada, tako i u krajnjim rezultatima. U razgovoru sa Nikolom Kolevskim, otkrivamo zašto je Python sve popularniji među programerima i šta ga izdvaja od drugih tehnologija.

Kultura 2.0

Vanja Paunović ima 23 godine, niže uspehe u programiranju i pokreće YouTube kanal – Dzimiks

Vanja trenutno završava Raf i započinje svoju programersku karijeru. To bi, manje-više, bio standardni put za juniora u IT industriji ali on ima nešto što ga izdvaja od ostalih: YouTube kanal posvećen programiranju.

Office Talks Podcast

Borci za slobodan Internet (gost Danilo Krivokapić)

22. epizodu Netokracijinog Office Talks podcasta obeležio je razgovor sa Danilom Krivokapićem iz SHARE Fondacije koji je govorio o aktuelnoj kampanji #hiljadekamera, našim digitalnim pravima i slobodnom Internetu.