Da li u vreme korona virusa vaše kolege imaju osećaj da vas lakše mogu 'cimnuti'?

Da li u vreme korona virusa vaše kolege imaju osećaj da vas lakše mogu ‘cimnuti’?

Neprekidni boravak kod kuće kod nekih je promenio način na koji percipiraju dostupnost svojih kolega i njihovo slobodno vreme - jer, zašto da im ne pošaljemo poruku ili neki zahtev ako već znamo da su blizu svog laptopa? U nastavku teksta analiziramo kako postupiti ako se nađete u takvoj situaciji - čak i sada kada je vanredno stanje gotovo.

Bilo da radite u timu od svega nekoliko ljudi ili ste zaposleni u kompaniji i imate desetine kolega, radni dani su vam, ukoliko ste radili od kuće, u poslednja dva meseca izgledali gotovo identično. Kutak dnevne ili spavaće sobe pretvorili ste u kancelariju i verovatno ste imali veću slobodu da organizujete svoje radno vreme – jer, trebalo je uskladiti odlazak u prodavnicu i zabranu kretanja vikendom i posle 17h.

Ipak, koliko god ta fleksibilnost u obavljanju posla bila odličan benefit, kao i udobnost rada od kuće, pokazalo se da to može imati i svojih manje privlačnih strana: razlika između poslovnog i privatnog radnog vremena se gubi (pogotovo kada smo prinuđeni da drugi deo dana provodimo kod kuće), a to se može odraziti i na način na koji percipiramo dostupnost naših kolega.

Preciznije, ako zbog porodice, psa, prodavnice ili nečeg četvrtog nismo imali priliku da radimo u trenutku kada su radili drugi članovi našeg tima, a kasnije u toku dana/večeri nam je potrebna njihova pomoć, verovatno ćemo ih kontaktirati čak i ako je za njih radni deo dana završen. Tu dolazimo do granice koju treba povući, a koju u vanrednim uslovima, kakvim smo svedočili, nije bilo lako naći.

O tome da li se (i kako) naša percepcija dostupnosti kolega zaista promenila otkada svi radimo od kuće, u nastavku teksta razgovaramo sa Milenom Avramović Bjelicom (ko-osnivač i izvršni direktor, Chapter 4) i Aleksandrom Dašićem (Content Strategy Coordinator, Catena Media) u nameri da iz njihovog dosadašnjeg iskustva usvojimo principe koje nam mogu pomoći ukoliko još uvek ne planiramo povratak u kancelariju.

I fleksibilno radno vreme traži postavljanje određenih granica među članovima tima

Fleksibilno radno vreme koje smo morali da usvojimo tokom vanrednog stanja za tehnološku industriju nije nikakva novina, čak je i benefit na koji su zaposleni koji nemaju tu opciju ponekad ljubomorni.

Upravo ta prilagodljivost radnih sati i opcija rada od kuće nekoliko puta mesečno doprinele su da se lakše i brže prilagodimo vanrednim okolnostima i da sa kolegama uspostavimo takav odnos da, čak i dok smo pod pritiskom na koji nismo navikli, međusobno uvažavamo privatne i poslovne obaveze koje je bilo prilično teško uskladiti. Zato nam je, dodaje Aleksandar, taj prelaz na remote poslovanje prošao mnogo lakše nego što smo u prvi mah svi pomislili:

Svi redovni sastanci koji su se inače organizovali u kancelariji organizuju se i sada, ništa nije otkazano, čak se po potrebi broj sastanaka i povećava. Redovno se gledamo na video pozivima, brainstorm-ujemo, donosimo odluke, delimo ideje i rezultate, ali se i družimo, opuštamo, igramo… Radno vreme nam je pritom ostalo vrlo fleksibilno, radimo 8 sati, a većina timova se dogovara da radi u svom ritmu i to je ključna stvar kada govorimo o tome kako adekvatno uspostaviti odnos sa kolegama u ovakvoj situaciji.

Taj nepisani dogovor sa kolegama i partnerima, dodaje Milena, važi i za komunikacione agencije, ali podseća da je priroda njihovog posla malo drugačija. „Naš posao je i ranije ostavljao mogućnost ljudima da nas kontaktiraju i van zvaničnog radnog vremena, ali kada je ova situacija krenula, dešavalo se da naš radni dan traje po 15 i više sati tokom kojih smo morali skoro neprestano biti u kontaktu“, objašnjava naša sagovornica.

Jednostavno, i klijenti i zaposleni našli su se u neobičnoj situaciji i trebalo je postaviti temelje kvalitetne i interne i eksterne komunikacije, a sve tokom pandemije sa kojom se prvi put srećemo, objašnjava Milena i dodaje:

Nama je zapravo najveći izazov bio da se vratimo u radno vreme od osam sati, koliko nam najčešće traje radni dan kada smo u kancelariji. S obzirom da se mi bavimo komunikacijama, mi smo klijentima takoreći 24/7/365 na raspolaganju, zbog raznih kriznih, nepredviđenih situacija…

Dodatni izazov bio je da ostanemo koncentrisani jer i naši partneri i deca imaju svoje potrebe, takođe rade i pohađaju školu od kuće, pa se onda dešava da istovremeno svi imamo call-ove, online sastanke, školu i to je ozbiljan izazov da se prate sopstvene misli i da se one usklade sa radnim vremenom naših kolega.

Zato je, dodaje Aleksandar, trebalo pažljivo pristupiti motivaciji celog tima da, pored ispunjavanja svojih dužnosti, nastave da međusobno komuniciraju i da u tom procesu postoji neka dinamika, bez preterivanja.

Razumevanje kolega i organizacija su pola posla

Kako, dakle, uskladiti privatne obaveze i biti dostupan kolegama u trenutku kada si im potreban? Pa, zavisi iz koje industrije dolazite, saglasni su naši sagovornici, ali u tom procesu glavnu ulogu ima firma u kojoj radite. Milena ističe da u agenciji nisu imali ovih problema jer su nakon inicijalnog šoka uspeli da postave situaciju na sledeći način:

U svakom momentu bili smo dostupni kolegama ili klijentima, što putem telefona, što putem maila, pogotovo u vreme kada bismo inače bili u kancelariji. Međutim, uveče smo to činili jedino ako je nešto važno i hitno, a isto pravilo postavili smo i u međusobnim odnosima.

Osim toga, svake nedelje imamo bar dva zajednička video call-a, a članovi određenih timova komuniciraju i telefonom i online. I naši saradnici i mi kao agencija bili smo međusobno jedni drugima na raspolaganju i zaista smo zahvalni svim kolegama koji su u ovom kriznom periodu ostali ozbiljni profesionalci – i u poslu kojim se bave i u odnosu prema drugim članovima tima.

Aleksandar dodaje i da je u tom procesu izrazito važno i razumevanje potreba naših kolega i dobra organizacija, te da tih principa mora da se drži svako ko radi od kuće i ima fleksibilno radno vreme, pogotovo u vanrednim okolnostima koje se još uvek nisu potpuno smirile. On dodaje:

Da bismo u tome uspeli, HR i menadžment tim kroz komunikaciju sa kolegama moraju da prenesu značaj toga da se radi osam sati dnevno. To što znamo da je neko kod kuće i da može da nam odgovori ne menja činjenicu da je možda radno vreme te osobe završeno.

Osim toga, bitno je naglasiti i da je neophodno da tokom radnog vremena budemo dostupni, kako kolegama tako i eksternim partnerima, ali i tolerantni da sačekamo na odgovor. Nekada jednostavnim odgovorom da trenutno niste u mogućnosti da se javite, pokazujete poštovanje prema kolegi i stavljate do znanja da ćete se javiti čim budete mogli.

Pored toga, Slack kao kanal za komunikaciju koji koristi veliki broj kompanija pruža mogućnost da se u statusu postavi informacija da li si na sastanku, na pauzi za ručak, a možete ga i povezati sa Google nalogom i na taj način uvezati informacije o zakazanim sastancima, podseća naš sagovornik.

Ključ je u poštovanju koleginog slobodnog vremena – bez obzira da je on kod kuće ili ne

Šta da radimo ukoliko (slučajno) pređemo granicu poslovnog i privatnog života naših kolega? I, još bitnije, možemo li se osigurati da do toga uopšte ne dođe? Milena objašnjava:

Ukoliko radite u oblasti komunikacija, znate da je to specifična industrija i da je vaš posao da sve pratite, planirate, analizirate, savetujete, ali je u isto vreme važno i podsetiti se da je privatni život svakog zaposlenog izuzetno važan i da se i sada, bez obzira što je situacija i nepoznata i neobična, treba truditi da poštujemo privatno vreme koje smo, naravno, svi imali i imamo.

Tu, dodaje ona, nije bilo nikakve dileme – svi zaposleni moraju da imaju vreme za ono u čemu uživaju van posla, bez obaveze da se, ukoliko nešto nije hitno, istog momenta javljaju klijentima i kolegama. „Poverenje, poštovanje, podrška, kolegijalnost, odgovornost, kreativnost, duhovitost koju imamo kao tim je bilo od krucijalne važnosti da lakše prebrodimo sve“, navodi naša sagovornica.

Ipak, u stvaranju takve kulture, podseća Aleksandar, osim samih zaposlenih, veliku ulogu ima struktura koju kompanija postavlja, jer se u ovakvim vremenima veliki akcenat mora staviti na mentalno zdravlje zaposlenih:

Umesto pritiska, kompanija u kojoj radim zaposlenima pruža podršku i ohrabruje nas da uzimamo slobodne dane kako bi se psihički rasteretili. Za dodatno opuštanje imamo čak i opciju online vežbanja sa trenerom i online joga petkom, što je svakako plus kada smo po ceo dan u zatvorenom.

Ipak, to nije jedina stvar: i Aleksandar i Milena ističu da je više nego ikada ranije važna otvorena i stalna komunikacija između zaposlenih i menadžera, ali i međusobna komunikacija među u timu. „Svako od nas različito podnosi ovu situaciju i zato je potrebno pružiti podršku i biti pun razumevanja, čak i u ovom trenutku kada je vanredno stanje završeno i sledi nam povratak u normalan život i standardni poslovni ritam“, zaključuje Aleksandar.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Kultura 2.0

Milica Čalija: Pokrenuli smo ‘Kupujmo iz Srbije’ jer želimo da mali proizvođači prežive pandemijsku krizu

Akcija 'Kupujmo iz Srbije' pokrenuta je sa ciljem da se kroz predstavljanje malih proizvođača putem društvenih mreža doprinese borbi da njihovi biznisi prežive aktuelnu pandemiju. U tekstu koji sledi, sa inicijatorkom projekta razgovaramo o samoj akciji i daljim koracima za pomoć malim preduzetnicima u Srbiji.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.