Vlada Srbije nakon 14 godina dobila novi sajt - prvi smo ga videli i evo šta mislimo o njemu

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Vlada Srbije nakon 14 godina dobila novi sajt – prvi smo ga videli i evo šta mislimo o njemu

Novo digitalno predstavništvo najvišeg državnog organa osmišljeno je tako da se prvenstveno nalazi u službi građana. Istražili smo da li je to zaista tako.

Prethodni sajt Vlade Republike Srbije poslednji put redizajniran je sada već davne 2004. godine. Starom stranicom dominirao je whitespace, pristup sadržaju nije bio optimizovan za pametne uređaje, a ni konekcija između korisnika i servera nije bila zaštićena o čemu je svedočio manjak SSL sertifikata.

Zato se kao glavno pitanje nameće zašto se sa izradom novog sajta čekalo čitavih 14 godina? U ekskluzivnom predstavljanju za Netokraciju, premijerka Ana Brnabić otkriva da se o novom sajtu Vlade Srbije razmišljalo “prvenstveno zbog promene koncepta komuniciranja sa građanima – ne zbog zastarelosti i nefunkcionalnosti starog”. Ona dodaje:

Stari sajt je daleko više bio jednostrani izvor informacija, sa ograničenim mogućnostima komunikacije. Sa druge strane, u poslednje dve godine radi se na kreiranju i modernizaciji novog koncepta javne uprave koja treba da bude u službi i građanima i privredi – njihov servis, a ne obrnuto, kao što je do sada bilo.

Vlada je, podseća premijerka, započela i sa razvijanjem brojnih elektronskih servisa čiji je zadatak da olakšaju i pojednostave svakodnevne potrebe svim građanima, te dodaje da se novi sajt Vlade upravo naslanja na taj koncept – ideal dvosmerne komunikacije.

Digitalni ‘hub’ Vlade u službi građana

Zvaničnoj izradi sajta pristupilo se u junu 2018. godine, a pripreme su počele godinu dana ranije. Na tenderu je izabrana kompanija Effecta Solutions koja je radila i prethodne sajtove Vlade, a kako kaže premijerka, “Kancelarija za IT i eUpravu je budžetirala sredstva za izradu sajta Vlade, CRM sistema za celu Vladu i tri dodatna sajta”. Podaci o celokupnoj javnoj nabavci i njenom iznosu (18.644.000,00 dinara bez PDV-a) javno su dostupni na sajtu Kancelarije.

Inicijalni utisak korisnika kada pristupi novom sajtu jeste da je on daleko pregledniji, jednostavniji za navigaciju i funkcionalniji od prethodnog. Cilj nove online adrese Vlade jeste da sama institucija bude bliže građanima, stoga su u prvom planu funkcije koje korisnicima pružaju mogućnost da se informišu o zapošljavanju, zdravstvu, obrazovanju, osiguranju, a može se pristupiti i drugim digitalnim servisima države – primarno eUpravi.

Direktno sa sajta Vlade građani mogu pristupiti digitalnim servisima države – u prvom planu je portal eUprava preko kojeg je do sada podneto gotovo milion zahteva građana.

Ukoliko vas, recimo, zanima procedura lečenja u inostranstvu, u okviru glavnog menija lako možete pronaći potrebne podatke. Isto važi i za većinu drugih osnovnih informacija koje vam kao građaninu Srbije mogu biti značajne.

Sa druge strane, verovatno i najveća tehnološka novina kojom se novi sajt Vlade može pohvaliti jeste implementacija text-to-speech softvera razvijanog od strane novosadske firme AlfaNum koja se u razvoju ovog softvera oslanjala na dvadesetogodišnje iskustvo FTN-a u ovoj oblasti. Ovaj softver poseduje mogućnost čitanja sadržaja sa sajta, uvažavajući sve interpunkcijske znakove.

Kako najavljuju u Vladi, ovde se neće zadržati kada je u pitanju okrenutost osobama sa posebnim potrebama, pa najavljuju i skoru promociju softvera eye-control koji omogućava upravljanje računarom isključivo očima.

Saradnja sa Turističkom organizacijom Srbije

Ukoliko ste, pak, preduzetnik ili razmišljate da to postanete, novi sajt Vlade Srbije daje vam mogućnost da dođete do nekih osnovnih informacija o poslovnoj klimi, pravima i obavezama. Tako u okviru odeljka “Privredna klima” na glavnom meniju, korisnici mogu doći do podataka o finansijskoj i nefinansijskoj podršci, carinskoj tarifi, izvozu, informacija o poreskom sistemu, međunarodnim sporazumima, ugovorima i slično.

Kako saznajemo, posebna pažnja posvećena je i stranim investitorima koji na sajtu Vlade sada mogu doći do relevantnih informacija, ali za sada samo na engleskom jeziku. Drugi jezici, za sada, nisu u opticaju.

U svrhu bolje promocije zemlje, kako prema biznisima tako i prema turistima, kreatori sajta potrudili su se da vizuelno prikažu šta posetioce čeka kada i dođu u Srbiju – što prethodni sajt nije sadržao. U saradnji sa Turističkom organizacijom Srbije sada se na sajtu Vlade mogu pronaći neka od njenih najlepših prirodnih i istorijskih bogatstava što, za one turiste koji do sada nisu imali priliku da posete Srbiju već samo da razviju predrasude, ipak znači.

U daljem razgovoru za Netokraciju, premijerka naglašava:

Želimo da na sajtu predstavimo ono najbolje od naše zemlje, kao centralno mesto odakle će svi moći da se informišu i da dalje istražuju ono što ih zanima. Posebno nam je važno da predstavimo informacije koje mogu da budu važne poslovnoj zajednici i investitorima zato što je sajt Vlade prva slika i prvi utisak stranaca o našoj zemlji.

Zato su upravo i predstavljene turističke atrakcije Srbije, naše kulturno nasleđe, informacije o našim najvažnijim i poznatim kulturnim brendovima. Postavili smo dobar koncept, koji nam daje osnovu da ga u budućnosti dalje razvijamo.

Pristup novom sajtu optimizovan je za mobilne uređaje, dok se sadržaj može pregledati i na engleskom jeziku.

Možemo li očekivati aktivniju Vladu na društvenim mrežama?

Poput brendova koji su shvatili značaj dvosmerne komunikacije putem društvenih mreža sa svojim korisnicima i mnoge Vlade razvijenih zemalja imaju svoje “digitalne ambasade” na društvenim mrežama kao što su Facebook, Twitter, Instagram i druge. Vlada Srbije u ovom trenutku prisutna je samo na Twitteru (iako profil nije verifikovan), dok profili na drugim društvenim mrežama ne postoje.

Kako premijerka otkriva, sa novim sajtom Vlade najavljeno je i pristupanje Facebooku kao još jednom od zvaničnih (digitalnih) kanala putem kojih će Vlada moći da komunicira sa građanima, ali i vice versa – putem kojih će građani moći da komuniciraju sa predstavnicima izvršne vlasti.

Novina u funkcionisanju novog sajta kao digitalnog produkta koji se vezuje za CRM Vlade biće i mogućnost preusmeravanja pitanja građana na odgovarajuće adrese. Brnabić kaže:

S obzirom na postojanje ovog ticketing-a, u sistemu se vidi statistika na koliko pitanja su ministarstva odgovarala. To predstavlja savremeni alat kako bi se nadgledalo i kontrolisalo koliko su ministarstva pravovremena u komunikaciji sa građanima. Naravno, ova statistika će biti dostupna na klik i biće prosleđivana predsedniku Vlade i svim ministrima u Vladi. Dvosmerna komunikacija i usmerenost na građane upravo su u fokusu novog sajta.

Međutim, ko garantuje građanima da će dobiti odgovor na pitanja upućena putem sajta? Brnabić navodi:

Prvi put imamo savremeni IT alat koji prati sva pitanja koja se postavljaju Vladi i ministarstvima, kao i slanje odgovora. Kancelarija za medije Vlade Srbije je zadužena za upravljanje ovim sistemom i oni su postavili određene standarde: prvi odgovor da je pitanje prihvaćeno građani dobijaju odmah, cilj je da se građanima odgovori za 72 sata, a ukoliko to nije moguće građani će dobiti informaciju da se na njihovom odgovoru radi.

Svesni smo da je ovo ogroman izazov. Znam da neće biti lako, da će biti različitih pitanja, ali moj tim i ja ćemo pratiti kako se svako ministarstvo bori sa ovim izazovom.

Naš finalni sud je?

Da li smo zadovoljni novim sajtom Vlade? Jesmo, nema sumnje da je redizajn zvanične prezentacije dobrodošla promena, pogotovo kada u obzir uzmemo da se sistemski vezuje za različite servise države i da sada predstavlja centralni hub svega što Vlada radi i sprovodi. Međutim, iako je pohvalno to što smo dobili reprezentativnu stranicu najvišeg državnog organa, moramo biti svesni da to nije krajnja destinacija – već usputna stanica na putu ka daljoj optimizaciji i digitalizaciji javnog sektora.

Novi sajt Vlade dostupan je na adresi srbija.gov.rs.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Gaming

Prve AA video igre i najava Epic Games kampusa: Šta je sve obeležilo srpsku gaming industriju u 2022.

Kao jedna od stabilnijih grana IT ekosistema u Srbiji, gaming je nastavio da beleži svoj rast i razvoj. Predikcije vezane za lokalni 'game dev' su dobre i za 2023. godinu, a mi vam donosimo pregled najznačajnijih momenata iz ove oblasti koji su obeležili prošlu godinu.

Digitalni mediji

Trendovi.co: Šta nam donosi 2023. godina iz oblasti Employer brandinga i društvenih mreža?

Sada već tradicionalno, agencija Pioniri Communications su kroz projekat Trendovi.co objavili predviđanja za ovu godinu kada su u pitanju digitalni marketing, 'event' industrija, tehnologija, PR, 'entertainment' industrija i druge srodne oblasti. Pročitajte šta smo izdvojili za vas.

Novost

Institut BioSens otvorio novi poziv za akcelerator namenjen IT i poljoprivrednim startapima

Institut BioSens pozvao je inovativne startape iz IT i poljoprivrednog sektora da učestvuju u trećem izdanju akceleratora i na taj način nastavlja dobru praksu pružanja podrške inovativnim preduzetnicima u razvoju ideja koje će doprineti digitalnoj transformaciji poljoprivrede.

Propustili ste

Intervju

Kako je Dalibor pored pozicije Lead Data konsultanta pronašao vreme za porodični hobi i biznis

Još kada smo bili deca, mnogi su nas pitali - "Da li imaš hobi"? Čak i kada odrastemo, postanemo profesionalci, ljubav prema hobiju, ako ga zaista volimo, ostaje zauvek tu sa nama. Ovo je priča o Daliboru Lazareviću koji iako radi kao Lead Data Consultant, pronalazi vreme da proizvodi manje predmete od drveta i plastike.

Tehnologija

Google uskladio poslovanje sa pravilima Evropske unije — šta to znači za korisnike?

Prilagođavanjem pravilima Evropske unije, kompanija Google uvodi telo za zaštitu potrošača, transparentniju prodaju i plaćanje različitim valutama.

Office Talks Podcast

DevRel – Kako se grade dobri odnosi sa programerima?

Gosti 126. epizode Office Talks podkasta bili su Nenad Vitorović (Tenderly) i Lav Leon Hudak (MVP Workshop) koji su nam govorili o značaju dobrih odnosa sa programerima, ali i o kvalitetnoj zajednici i sadržaju usmerenim ka programerima, a koji sve više dolaze do izražaja.

Developer Experience

Shift Miami: Infobipova konferencija posvećena developerima stiže u Ameriku

Ovo je prvi korak ka internacionalizaciji jedne od najvećih evropskih konferencija posvećenih developerima koja se već 10 godina održava u Hrvatskoj.

Startapi i poslovanje

Degordian akvizirao Shopycode – srpsku agenciju za e-commerce razvoj

Internacionalna digital-first agencija Degordian akvizirala je Shopycode, srpsku programersku kompaniju specijalizovanu za e-commerce.

Istraživanje

Predstavljamo rezultate ankete o platama dizajnera digitalnih proizvoda i usluga u Srbiji

Prva anketa ovog tipa sprovedena je na uzorku od oko 700 učesnika. Podaci pokazuju da je 71% dizajnera ušlo na tržište u poslednjih 8 godina, dok je 57% ušlo u poslednjih 6 godina.