Vlada Srbije nakon 14 godina dobila novi sajt - prvi smo ga videli i evo šta mislimo o njemu

Vlada Srbije nakon 14 godina dobila novi sajt – prvi smo ga videli i evo šta mislimo o njemu

Novo digitalno predstavništvo najvišeg državnog organa osmišljeno je tako da se prvenstveno nalazi u službi građana. Istražili smo da li je to zaista tako.

Prethodni sajt Vlade Republike Srbije poslednji put redizajniran je sada već davne 2004. godine. Starom stranicom dominirao je whitespace, pristup sadržaju nije bio optimizovan za pametne uređaje, a ni konekcija između korisnika i servera nije bila zaštićena o čemu je svedočio manjak SSL sertifikata.

Zato se kao glavno pitanje nameće zašto se sa izradom novog sajta čekalo čitavih 14 godina? U ekskluzivnom predstavljanju za Netokraciju, premijerka Ana Brnabić otkriva da se o novom sajtu Vlade Srbije razmišljalo “prvenstveno zbog promene koncepta komuniciranja sa građanima – ne zbog zastarelosti i nefunkcionalnosti starog”. Ona dodaje:

Stari sajt je daleko više bio jednostrani izvor informacija, sa ograničenim mogućnostima komunikacije. Sa druge strane, u poslednje dve godine radi se na kreiranju i modernizaciji novog koncepta javne uprave koja treba da bude u službi i građanima i privredi – njihov servis, a ne obrnuto, kao što je do sada bilo.

Vlada je, podseća premijerka, započela i sa razvijanjem brojnih elektronskih servisa čiji je zadatak da olakšaju i pojednostave svakodnevne potrebe svim građanima, te dodaje da se novi sajt Vlade upravo naslanja na taj koncept – ideal dvosmerne komunikacije.

Digitalni ‘hub’ Vlade u službi građana

Zvaničnoj izradi sajta pristupilo se u junu 2018. godine, a pripreme su počele godinu dana ranije. Na tenderu je izabrana kompanija Effecta Solutions koja je radila i prethodne sajtove Vlade, a kako kaže premijerka, „Kancelarija za IT i eUpravu je budžetirala sredstva za izradu sajta Vlade, CRM sistema za celu Vladu i tri dodatna sajta“. Podaci o celokupnoj javnoj nabavci i njenom iznosu (18.644.000,00 dinara bez PDV-a) javno su dostupni na sajtu Kancelarije.

Inicijalni utisak korisnika kada pristupi novom sajtu jeste da je on daleko pregledniji, jednostavniji za navigaciju i funkcionalniji od prethodnog. Cilj nove online adrese Vlade jeste da sama institucija bude bliže građanima, stoga su u prvom planu funkcije koje korisnicima pružaju mogućnost da se informišu o zapošljavanju, zdravstvu, obrazovanju, osiguranju, a može se pristupiti i drugim digitalnim servisima države – primarno eUpravi.

Direktno sa sajta Vlade građani mogu pristupiti digitalnim servisima države – u prvom planu je portal eUprava preko kojeg je do sada podneto gotovo milion zahteva građana.

Ukoliko vas, recimo, zanima procedura lečenja u inostranstvu, u okviru glavnog menija lako možete pronaći potrebne podatke. Isto važi i za većinu drugih osnovnih informacija koje vam kao građaninu Srbije mogu biti značajne.

Sa druge strane, verovatno i najveća tehnološka novina kojom se novi sajt Vlade može pohvaliti jeste implementacija text-to-speech softvera razvijanog od strane novosadske firme AlfaNum koja se u razvoju ovog softvera oslanjala na dvadesetogodišnje iskustvo FTN-a u ovoj oblasti. Ovaj softver poseduje mogućnost čitanja sadržaja sa sajta, uvažavajući sve interpunkcijske znakove.

Kako najavljuju u Vladi, ovde se neće zadržati kada je u pitanju okrenutost osobama sa posebnim potrebama, pa najavljuju i skoru promociju softvera eye-control koji omogućava upravljanje računarom isključivo očima.

Saradnja sa Turističkom organizacijom Srbije

Ukoliko ste, pak, preduzetnik ili razmišljate da to postanete, novi sajt Vlade Srbije daje vam mogućnost da dođete do nekih osnovnih informacija o poslovnoj klimi, pravima i obavezama. Tako u okviru odeljka „Privredna klima“ na glavnom meniju, korisnici mogu doći do podataka o finansijskoj i nefinansijskoj podršci, carinskoj tarifi, izvozu, informacija o poreskom sistemu, međunarodnim sporazumima, ugovorima i slično.

Kako saznajemo, posebna pažnja posvećena je i stranim investitorima koji na sajtu Vlade sada mogu doći do relevantnih informacija, ali za sada samo na engleskom jeziku. Drugi jezici, za sada, nisu u opticaju.

U svrhu bolje promocije zemlje, kako prema biznisima tako i prema turistima, kreatori sajta potrudili su se da vizuelno prikažu šta posetioce čeka kada i dođu u Srbiju – što prethodni sajt nije sadržao. U saradnji sa Turističkom organizacijom Srbije sada se na sajtu Vlade mogu pronaći neka od njenih najlepših prirodnih i istorijskih bogatstava što, za one turiste koji do sada nisu imali priliku da posete Srbiju već samo da razviju predrasude, ipak znači.

U daljem razgovoru za Netokraciju, premijerka naglašava:

Želimo da na sajtu predstavimo ono najbolje od naše zemlje, kao centralno mesto odakle će svi moći da se informišu i da dalje istražuju ono što ih zanima. Posebno nam je važno da predstavimo informacije koje mogu da budu važne poslovnoj zajednici i investitorima zato što je sajt Vlade prva slika i prvi utisak stranaca o našoj zemlji.

Zato su upravo i predstavljene turističke atrakcije Srbije, naše kulturno nasleđe, informacije o našim najvažnijim i poznatim kulturnim brendovima. Postavili smo dobar koncept, koji nam daje osnovu da ga u budućnosti dalje razvijamo.

Pristup novom sajtu optimizovan je za mobilne uređaje, dok se sadržaj može pregledati i na engleskom jeziku.

Možemo li očekivati aktivniju Vladu na društvenim mrežama?

Poput brendova koji su shvatili značaj dvosmerne komunikacije putem društvenih mreža sa svojim korisnicima i mnoge Vlade razvijenih zemalja imaju svoje „digitalne ambasade“ na društvenim mrežama kao što su Facebook, Twitter, Instagram i druge. Vlada Srbije u ovom trenutku prisutna je samo na Twitteru (iako profil nije verifikovan), dok profili na drugim društvenim mrežama ne postoje.

Kako premijerka otkriva, sa novim sajtom Vlade najavljeno je i pristupanje Facebooku kao još jednom od zvaničnih (digitalnih) kanala putem kojih će Vlada moći da komunicira sa građanima, ali i vice versa – putem kojih će građani moći da komuniciraju sa predstavnicima izvršne vlasti.

Novina u funkcionisanju novog sajta kao digitalnog produkta koji se vezuje za CRM Vlade biće i mogućnost preusmeravanja pitanja građana na odgovarajuće adrese. Brnabić kaže:

S obzirom na postojanje ovog ticketing-a, u sistemu se vidi statistika na koliko pitanja su ministarstva odgovarala. To predstavlja savremeni alat kako bi se nadgledalo i kontrolisalo koliko su ministarstva pravovremena u komunikaciji sa građanima. Naravno, ova statistika će biti dostupna na klik i biće prosleđivana predsedniku Vlade i svim ministrima u Vladi. Dvosmerna komunikacija i usmerenost na građane upravo su u fokusu novog sajta.

Međutim, ko garantuje građanima da će dobiti odgovor na pitanja upućena putem sajta? Brnabić navodi:

Prvi put imamo savremeni IT alat koji prati sva pitanja koja se postavljaju Vladi i ministarstvima, kao i slanje odgovora. Kancelarija za medije Vlade Srbije je zadužena za upravljanje ovim sistemom i oni su postavili određene standarde: prvi odgovor da je pitanje prihvaćeno građani dobijaju odmah, cilj je da se građanima odgovori za 72 sata, a ukoliko to nije moguće građani će dobiti informaciju da se na njihovom odgovoru radi.

Svesni smo da je ovo ogroman izazov. Znam da neće biti lako, da će biti različitih pitanja, ali moj tim i ja ćemo pratiti kako se svako ministarstvo bori sa ovim izazovom.

Naš finalni sud je?

Da li smo zadovoljni novim sajtom Vlade? Jesmo, nema sumnje da je redizajn zvanične prezentacije dobrodošla promena, pogotovo kada u obzir uzmemo da se sistemski vezuje za različite servise države i da sada predstavlja centralni hub svega što Vlada radi i sprovodi. Međutim, iako je pohvalno to što smo dobili reprezentativnu stranicu najvišeg državnog organa, moramo biti svesni da to nije krajnja destinacija – već usputna stanica na putu ka daljoj optimizaciji i digitalizaciji javnog sektora.

Novi sajt Vlade dostupan je na adresi srbija.gov.rs.

Ostavi komentar

  1. Marko

    Marko

    6. 11. 2018. u 14:35 Odgovori

    Svaka čast na sajtu, ali kada sam pogledao snimak za investitore i čuo „low labor costs“, nemam nikakve planove da registrujem se kao pravno lice u Srbiji, bar ne dok oni ne odluče da cene radnu snagu u svojoj državi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.

Kolumna

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Netokracija

OMGcommerce ponovo u Beogradu: 20. novembra odgovaramo na pitanja koja najviše muče domaće e-trgovce

Treću godinu zaredom Netokracija Srbija organizuje OMGcommerce Beograd. Ove godine bavimo se novom regulativom koja bi trebalo da unapredi poslovanje web trgovaca u Srbiji, ali i novim digitalnim proizvodima koji aktivno oblikuju našu digitalnu ekonomiju.