Vlada Srbije nakon 14 godina dobila novi sajt – prvi smo ga videli i evo šta mislimo o njemu

Novo digitalno predstavništvo najvišeg državnog organa osmišljeno je tako da se prvenstveno nalazi u službi građana. Istražili smo da li je to zaista tako.

Prethodni sajt Vlade Republike Srbije poslednji put redizajniran je sada već davne 2004. godine. Starom stranicom dominirao je whitespace, pristup sadržaju nije bio optimizovan za pametne uređaje, a ni konekcija između korisnika i servera nije bila zaštićena o čemu je svedočio manjak SSL sertifikata.

Zato se kao glavno pitanje nameće zašto se sa izradom novog sajta čekalo čitavih 14 godina? U ekskluzivnom predstavljanju za Netokraciju, premijerka Ana Brnabić otkriva da se o novom sajtu Vlade Srbije razmišljalo “prvenstveno zbog promene koncepta komuniciranja sa građanima – ne zbog zastarelosti i nefunkcionalnosti starog”. Ona dodaje:

Stari sajt je daleko više bio jednostrani izvor informacija, sa ograničenim mogućnostima komunikacije. Sa druge strane, u poslednje dve godine radi se na kreiranju i modernizaciji novog koncepta javne uprave koja treba da bude u službi i građanima i privredi – njihov servis, a ne obrnuto, kao što je do sada bilo.

Vlada je, podseća premijerka, započela i sa razvijanjem brojnih elektronskih servisa čiji je zadatak da olakšaju i pojednostave svakodnevne potrebe svim građanima, te dodaje da se novi sajt Vlade upravo naslanja na taj koncept – ideal dvosmerne komunikacije.

Digitalni ‘hub’ Vlade u službi građana

Zvaničnoj izradi sajta pristupilo se u junu 2018. godine, a pripreme su počele godinu dana ranije. Na tenderu je izabrana kompanija Effecta Solutions koja je radila i prethodne sajtove Vlade, a kako kaže premijerka, „Kancelarija za IT i eUpravu je budžetirala sredstva za izradu sajta Vlade, CRM sistema za celu Vladu i tri dodatna sajta“. Podaci o celokupnoj javnoj nabavci i njenom iznosu (18.644.000,00 dinara bez PDV-a) javno su dostupni na sajtu Kancelarije.

Inicijalni utisak korisnika kada pristupi novom sajtu jeste da je on daleko pregledniji, jednostavniji za navigaciju i funkcionalniji od prethodnog. Cilj nove online adrese Vlade jeste da sama institucija bude bliže građanima, stoga su u prvom planu funkcije koje korisnicima pružaju mogućnost da se informišu o zapošljavanju, zdravstvu, obrazovanju, osiguranju, a može se pristupiti i drugim digitalnim servisima države – primarno eUpravi.

Direktno sa sajta Vlade građani mogu pristupiti digitalnim servisima države – u prvom planu je portal eUprava preko kojeg je do sada podneto gotovo milion zahteva građana.

Ukoliko vas, recimo, zanima procedura lečenja u inostranstvu, u okviru glavnog menija lako možete pronaći potrebne podatke. Isto važi i za većinu drugih osnovnih informacija koje vam kao građaninu Srbije mogu biti značajne.

Sa druge strane, verovatno i najveća tehnološka novina kojom se novi sajt Vlade može pohvaliti jeste implementacija text-to-speech softvera razvijanog od strane novosadske firme AlfaNum koja se u razvoju ovog softvera oslanjala na dvadesetogodišnje iskustvo FTN-a u ovoj oblasti. Ovaj softver poseduje mogućnost čitanja sadržaja sa sajta, uvažavajući sve interpunkcijske znakove.

Kako najavljuju u Vladi, ovde se neće zadržati kada je u pitanju okrenutost osobama sa posebnim potrebama, pa najavljuju i skoru promociju softvera eye-control koji omogućava upravljanje računarom isključivo očima.

Saradnja sa Turističkom organizacijom Srbije

Ukoliko ste, pak, preduzetnik ili razmišljate da to postanete, novi sajt Vlade Srbije daje vam mogućnost da dođete do nekih osnovnih informacija o poslovnoj klimi, pravima i obavezama. Tako u okviru odeljka „Privredna klima“ na glavnom meniju, korisnici mogu doći do podataka o finansijskoj i nefinansijskoj podršci, carinskoj tarifi, izvozu, informacija o poreskom sistemu, međunarodnim sporazumima, ugovorima i slično.

Kako saznajemo, posebna pažnja posvećena je i stranim investitorima koji na sajtu Vlade sada mogu doći do relevantnih informacija, ali za sada samo na engleskom jeziku. Drugi jezici, za sada, nisu u opticaju.

U svrhu bolje promocije zemlje, kako prema biznisima tako i prema turistima, kreatori sajta potrudili su se da vizuelno prikažu šta posetioce čeka kada i dođu u Srbiju – što prethodni sajt nije sadržao. U saradnji sa Turističkom organizacijom Srbije sada se na sajtu Vlade mogu pronaći neka od njenih najlepših prirodnih i istorijskih bogatstava što, za one turiste koji do sada nisu imali priliku da posete Srbiju već samo da razviju predrasude, ipak znači.

U daljem razgovoru za Netokraciju, premijerka naglašava:

Želimo da na sajtu predstavimo ono najbolje od naše zemlje, kao centralno mesto odakle će svi moći da se informišu i da dalje istražuju ono što ih zanima. Posebno nam je važno da predstavimo informacije koje mogu da budu važne poslovnoj zajednici i investitorima zato što je sajt Vlade prva slika i prvi utisak stranaca o našoj zemlji.

Zato su upravo i predstavljene turističke atrakcije Srbije, naše kulturno nasleđe, informacije o našim najvažnijim i poznatim kulturnim brendovima. Postavili smo dobar koncept, koji nam daje osnovu da ga u budućnosti dalje razvijamo.

Pristup novom sajtu optimizovan je za mobilne uređaje, dok se sadržaj može pregledati i na engleskom jeziku.

Možemo li očekivati aktivniju Vladu na društvenim mrežama?

Poput brendova koji su shvatili značaj dvosmerne komunikacije putem društvenih mreža sa svojim korisnicima i mnoge Vlade razvijenih zemalja imaju svoje „digitalne ambasade“ na društvenim mrežama kao što su Facebook, Twitter, Instagram i druge. Vlada Srbije u ovom trenutku prisutna je samo na Twitteru (iako profil nije verifikovan), dok profili na drugim društvenim mrežama ne postoje.

Kako premijerka otkriva, sa novim sajtom Vlade najavljeno je i pristupanje Facebooku kao još jednom od zvaničnih (digitalnih) kanala putem kojih će Vlada moći da komunicira sa građanima, ali i vice versa – putem kojih će građani moći da komuniciraju sa predstavnicima izvršne vlasti.

Novina u funkcionisanju novog sajta kao digitalnog produkta koji se vezuje za CRM Vlade biće i mogućnost preusmeravanja pitanja građana na odgovarajuće adrese. Brnabić kaže:

S obzirom na postojanje ovog ticketing-a, u sistemu se vidi statistika na koliko pitanja su ministarstva odgovarala. To predstavlja savremeni alat kako bi se nadgledalo i kontrolisalo koliko su ministarstva pravovremena u komunikaciji sa građanima. Naravno, ova statistika će biti dostupna na klik i biće prosleđivana predsedniku Vlade i svim ministrima u Vladi. Dvosmerna komunikacija i usmerenost na građane upravo su u fokusu novog sajta.

Međutim, ko garantuje građanima da će dobiti odgovor na pitanja upućena putem sajta? Brnabić navodi:

Prvi put imamo savremeni IT alat koji prati sva pitanja koja se postavljaju Vladi i ministarstvima, kao i slanje odgovora. Kancelarija za medije Vlade Srbije je zadužena za upravljanje ovim sistemom i oni su postavili određene standarde: prvi odgovor da je pitanje prihvaćeno građani dobijaju odmah, cilj je da se građanima odgovori za 72 sata, a ukoliko to nije moguće građani će dobiti informaciju da se na njihovom odgovoru radi.

Svesni smo da je ovo ogroman izazov. Znam da neće biti lako, da će biti različitih pitanja, ali moj tim i ja ćemo pratiti kako se svako ministarstvo bori sa ovim izazovom.

Naš finalni sud je?

Da li smo zadovoljni novim sajtom Vlade? Jesmo, nema sumnje da je redizajn zvanične prezentacije dobrodošla promena, pogotovo kada u obzir uzmemo da se sistemski vezuje za različite servise države i da sada predstavlja centralni hub svega što Vlada radi i sprovodi. Međutim, iako je pohvalno to što smo dobili reprezentativnu stranicu najvišeg državnog organa, moramo biti svesni da to nije krajnja destinacija – već usputna stanica na putu ka daljoj optimizaciji i digitalizaciji javnog sektora.

Novi sajt Vlade dostupan je na adresi srbija.gov.rs.

Ostavi komentar

  1. Marko

    Marko

    6. 11. 2018. u 14:35 Odgovori

    Svaka čast na sajtu, ali kada sam pogledao snimak za investitore i čuo „low labor costs“, nemam nikakve planove da registrujem se kao pravno lice u Srbiji, bar ne dok oni ne odluče da cene radnu snagu u svojoj državi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Istina o Full-Stack programerima – da li oni postoje ili ne?

Domaća IT zajednica ima podeljenja mišljenja - postoje li Full-Stack programeri ili ne? Ako postoje koji su to programski jezici kojim vladaju i zašto nemamo standardizaciju ove pozicije?

E-commerce

Upoznajte prve predavače koji 22. novembra otkrivaju ‘zanat’ digitalne trgovine!

Do drugog izdanja Netokracijine OMGcommerce konferencije deli nas nešto manje od mesec dana - upoznajte se sa delom predavača na ovogodišnjem događaju i obezbedite svoje mesto na vreme!

Startapi i poslovanje

Skupština usvojila Zakon o prevozu putnika i time stopirala rad CAR:GO aplikacije

Skupština Srbije usvojila je izmene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju čime država efektivno staje na put daljem radu digitalnih servisa za prevoz putnika.

Propustili ste

Intervju

Novosadski Smart Watering automatizuje navodnjavanje za male i velike poljoprivrednike

I Srbija lagano kreće u primenu naprednih tehnoloških rešenja u poljoprivredi, a veliku zaslugu za njihovu širu primenu i razvoj imaju domaće kompanije. Jedna od njih je i Smart Watering koja stoji iza sistema za pametno navodnjavanje.

Netokracija

Kako pronaći svoje mesto u IT industriji (ili se bolje pozicionirati u istoj)?

Netokracijina peta po redu Ladies of New Business konferencija održaće se 4. decembra u ICT Hub-u, a ovo izdanje biće posvećeno devojkama i ženama koje rade u u svetu IT-ja, ili u taj sektor žele da uđu.

Kolumna

Kako pobediti u borbi za normalniji Internet u Srbiji?

Pre desetak dana jedna devojka odlučila je da sebi oduzme život. Kako je jedan deo njenog i privatnog i profesionalnog života podrazumevao javno eksponiranje, a uzevši u obzir da je bila veoma harizmatična i neobična, sve je to privuklo mnogo više pažnje nego neki drugi slični slučajevi. Pažnje javnosti i pažnje medija.

Startapi i poslovanje

ConveyIQ sa kancelarijama u Beogradu osigurao $5,5 miliona – rundu predvodio SC Ventures

Američka kompanija koja se bavi razvojem softvera za komunikaciju sa kandidatima i automatizaciju zapošljavanja za velike kompanije osigurala je investiciju u iznosu od 5,5 miliona dolara. ConveyIQ ima kancelarije u Beogradu, dok će investicija biti iskorišćena i za proširenje lokalnog tima.

Kultura 2.0

Pitali smo srpske digitalce kako je bilo na Web Summitu u Lisabonu

Nedavno je zatvorena jedna od najvećih 'tech' konferencija na svetu koja se poslednjih nekoliko godina održava u Lisabonu. I dok je odbrojavanje do sledećeg događaja već počelo, mi smo porazgovarali sa stručnjacima o njihovom utisku sa samita u Portugalu i koja su sve značajna iskustva i znanja prikupili.

Društvene mreže

Obriši poslato – Messenger uvodi mogućnost brisanja poruka za sve

Facebook Messenger postao je bogatiji za 'Unsend' funkciju - uz pomoć koje korisnici od sada mogu da selektuju i uklone već poslate poruke.