Vlada Srbije nakon 14 godina dobila novi sajt - prvi smo ga videli i evo šta mislimo o njemu

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Vlada Srbije nakon 14 godina dobila novi sajt – prvi smo ga videli i evo šta mislimo o njemu

Novo digitalno predstavništvo najvišeg državnog organa osmišljeno je tako da se prvenstveno nalazi u službi građana. Istražili smo da li je to zaista tako.

Prethodni sajt Vlade Republike Srbije poslednji put redizajniran je sada već davne 2004. godine. Starom stranicom dominirao je whitespace, pristup sadržaju nije bio optimizovan za pametne uređaje, a ni konekcija između korisnika i servera nije bila zaštićena o čemu je svedočio manjak SSL sertifikata.

Zato se kao glavno pitanje nameće zašto se sa izradom novog sajta čekalo čitavih 14 godina? U ekskluzivnom predstavljanju za Netokraciju, premijerka Ana Brnabić otkriva da se o novom sajtu Vlade Srbije razmišljalo “prvenstveno zbog promene koncepta komuniciranja sa građanima – ne zbog zastarelosti i nefunkcionalnosti starog”. Ona dodaje:

Stari sajt je daleko više bio jednostrani izvor informacija, sa ograničenim mogućnostima komunikacije. Sa druge strane, u poslednje dve godine radi se na kreiranju i modernizaciji novog koncepta javne uprave koja treba da bude u službi i građanima i privredi – njihov servis, a ne obrnuto, kao što je do sada bilo.

Vlada je, podseća premijerka, započela i sa razvijanjem brojnih elektronskih servisa čiji je zadatak da olakšaju i pojednostave svakodnevne potrebe svim građanima, te dodaje da se novi sajt Vlade upravo naslanja na taj koncept – ideal dvosmerne komunikacije.

Digitalni ‘hub’ Vlade u službi građana

Zvaničnoj izradi sajta pristupilo se u junu 2018. godine, a pripreme su počele godinu dana ranije. Na tenderu je izabrana kompanija Effecta Solutions koja je radila i prethodne sajtove Vlade, a kako kaže premijerka, “Kancelarija za IT i eUpravu je budžetirala sredstva za izradu sajta Vlade, CRM sistema za celu Vladu i tri dodatna sajta”. Podaci o celokupnoj javnoj nabavci i njenom iznosu (18.644.000,00 dinara bez PDV-a) javno su dostupni na sajtu Kancelarije.

Inicijalni utisak korisnika kada pristupi novom sajtu jeste da je on daleko pregledniji, jednostavniji za navigaciju i funkcionalniji od prethodnog. Cilj nove online adrese Vlade jeste da sama institucija bude bliže građanima, stoga su u prvom planu funkcije koje korisnicima pružaju mogućnost da se informišu o zapošljavanju, zdravstvu, obrazovanju, osiguranju, a može se pristupiti i drugim digitalnim servisima države – primarno eUpravi.

Direktno sa sajta Vlade građani mogu pristupiti digitalnim servisima države – u prvom planu je portal eUprava preko kojeg je do sada podneto gotovo milion zahteva građana.

Ukoliko vas, recimo, zanima procedura lečenja u inostranstvu, u okviru glavnog menija lako možete pronaći potrebne podatke. Isto važi i za većinu drugih osnovnih informacija koje vam kao građaninu Srbije mogu biti značajne.

Sa druge strane, verovatno i najveća tehnološka novina kojom se novi sajt Vlade može pohvaliti jeste implementacija text-to-speech softvera razvijanog od strane novosadske firme AlfaNum koja se u razvoju ovog softvera oslanjala na dvadesetogodišnje iskustvo FTN-a u ovoj oblasti. Ovaj softver poseduje mogućnost čitanja sadržaja sa sajta, uvažavajući sve interpunkcijske znakove.

Kako najavljuju u Vladi, ovde se neće zadržati kada je u pitanju okrenutost osobama sa posebnim potrebama, pa najavljuju i skoru promociju softvera eye-control koji omogućava upravljanje računarom isključivo očima.

Saradnja sa Turističkom organizacijom Srbije

Ukoliko ste, pak, preduzetnik ili razmišljate da to postanete, novi sajt Vlade Srbije daje vam mogućnost da dođete do nekih osnovnih informacija o poslovnoj klimi, pravima i obavezama. Tako u okviru odeljka “Privredna klima” na glavnom meniju, korisnici mogu doći do podataka o finansijskoj i nefinansijskoj podršci, carinskoj tarifi, izvozu, informacija o poreskom sistemu, međunarodnim sporazumima, ugovorima i slično.

Kako saznajemo, posebna pažnja posvećena je i stranim investitorima koji na sajtu Vlade sada mogu doći do relevantnih informacija, ali za sada samo na engleskom jeziku. Drugi jezici, za sada, nisu u opticaju.

U svrhu bolje promocije zemlje, kako prema biznisima tako i prema turistima, kreatori sajta potrudili su se da vizuelno prikažu šta posetioce čeka kada i dođu u Srbiju – što prethodni sajt nije sadržao. U saradnji sa Turističkom organizacijom Srbije sada se na sajtu Vlade mogu pronaći neka od njenih najlepših prirodnih i istorijskih bogatstava što, za one turiste koji do sada nisu imali priliku da posete Srbiju već samo da razviju predrasude, ipak znači.

U daljem razgovoru za Netokraciju, premijerka naglašava:

Želimo da na sajtu predstavimo ono najbolje od naše zemlje, kao centralno mesto odakle će svi moći da se informišu i da dalje istražuju ono što ih zanima. Posebno nam je važno da predstavimo informacije koje mogu da budu važne poslovnoj zajednici i investitorima zato što je sajt Vlade prva slika i prvi utisak stranaca o našoj zemlji.

Zato su upravo i predstavljene turističke atrakcije Srbije, naše kulturno nasleđe, informacije o našim najvažnijim i poznatim kulturnim brendovima. Postavili smo dobar koncept, koji nam daje osnovu da ga u budućnosti dalje razvijamo.

Pristup novom sajtu optimizovan je za mobilne uređaje, dok se sadržaj može pregledati i na engleskom jeziku.

Možemo li očekivati aktivniju Vladu na društvenim mrežama?

Poput brendova koji su shvatili značaj dvosmerne komunikacije putem društvenih mreža sa svojim korisnicima i mnoge Vlade razvijenih zemalja imaju svoje “digitalne ambasade” na društvenim mrežama kao što su Facebook, Twitter, Instagram i druge. Vlada Srbije u ovom trenutku prisutna je samo na Twitteru (iako profil nije verifikovan), dok profili na drugim društvenim mrežama ne postoje.

Kako premijerka otkriva, sa novim sajtom Vlade najavljeno je i pristupanje Facebooku kao još jednom od zvaničnih (digitalnih) kanala putem kojih će Vlada moći da komunicira sa građanima, ali i vice versa – putem kojih će građani moći da komuniciraju sa predstavnicima izvršne vlasti.

Novina u funkcionisanju novog sajta kao digitalnog produkta koji se vezuje za CRM Vlade biće i mogućnost preusmeravanja pitanja građana na odgovarajuće adrese. Brnabić kaže:

S obzirom na postojanje ovog ticketing-a, u sistemu se vidi statistika na koliko pitanja su ministarstva odgovarala. To predstavlja savremeni alat kako bi se nadgledalo i kontrolisalo koliko su ministarstva pravovremena u komunikaciji sa građanima. Naravno, ova statistika će biti dostupna na klik i biće prosleđivana predsedniku Vlade i svim ministrima u Vladi. Dvosmerna komunikacija i usmerenost na građane upravo su u fokusu novog sajta.

Međutim, ko garantuje građanima da će dobiti odgovor na pitanja upućena putem sajta? Brnabić navodi:

Prvi put imamo savremeni IT alat koji prati sva pitanja koja se postavljaju Vladi i ministarstvima, kao i slanje odgovora. Kancelarija za medije Vlade Srbije je zadužena za upravljanje ovim sistemom i oni su postavili određene standarde: prvi odgovor da je pitanje prihvaćeno građani dobijaju odmah, cilj je da se građanima odgovori za 72 sata, a ukoliko to nije moguće građani će dobiti informaciju da se na njihovom odgovoru radi.

Svesni smo da je ovo ogroman izazov. Znam da neće biti lako, da će biti različitih pitanja, ali moj tim i ja ćemo pratiti kako se svako ministarstvo bori sa ovim izazovom.

Naš finalni sud je?

Da li smo zadovoljni novim sajtom Vlade? Jesmo, nema sumnje da je redizajn zvanične prezentacije dobrodošla promena, pogotovo kada u obzir uzmemo da se sistemski vezuje za različite servise države i da sada predstavlja centralni hub svega što Vlada radi i sprovodi. Međutim, iako je pohvalno to što smo dobili reprezentativnu stranicu najvišeg državnog organa, moramo biti svesni da to nije krajnja destinacija – već usputna stanica na putu ka daljoj optimizaciji i digitalizaciji javnog sektora.

Novi sajt Vlade dostupan je na adresi srbija.gov.rs.

Ostavi komentar

  1. Marko

    Marko

    6. 11. 2018. u 14:35 Odgovori

    Svaka čast na sajtu, ali kada sam pogledao snimak za investitore i čuo “low labor costs”, nemam nikakve planove da registrujem se kao pravno lice u Srbiji, bar ne dok oni ne odluče da cene radnu snagu u svojoj državi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Gaming

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Karijere

Veljko je više od deset godina Java programer u Mozzartu – otkriva nam izazove IT odeljenja u ‘gambling’ industriji

Ukoliko se baviš programiranjem i tragaš za novim profesionalnim izazovima, kako ti se čini mogućnost da razvijaš vlastiti proizvod i da možeš da vidiš svoj kod u produkciji u rekordno kratkom roku?

Propustili ste

Novost

Brnabić: Izvoz srpske IT industrije preko €2,5 milijardi u 2022. godini

Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić rekla je će izvoz IT industrije ove godine premašiti 2,5 milijarde evra, od čega će suficit biti preko 1,5 milijarde evra, a da je u proteklih godinu dana svako drugo novo radno mesto bilo u IT sektoru.

Startapi i poslovanje

500 Emerging Europe: Novih €70 miliona za lokalne startape sa globalnim ambicijama

Istanbulski ogranak poznatog VC fonda 500 startups saopštio je da se sa novim fondom još više fokusira na države Centralne i Istočne Evrope, među kojima je i Srbija.

Intervju

Stvaranje i edukacija novih talenata moraju biti u fokusu domaćih ‘game dev’ kompanija

Ulazak u 'game dev' svet često može da krene od različitih interesovanja. Svoju priču o tome kako više od jedne decenije radi u IT industriji i sada u gaming sektoru iako se za to nije stručno edukovao, otkriva nam Dušan Jovanović, Studio Production Manager kompanije Ubisoft u Beogradu.

Tehnologija

Search On 22: SEO relevantniji nego ikada pre

U nameri da privuče generaciju Z, Google je na 'Search On 22' događaju predstavio novitete u pretrazi, koji su rezultat dugogodišnjeg razvijanja AI tehnologija.

Društvene mreže

TikTok će pokoriti najveće igrače u industriji zabave

U okviru 15. izdanja Weekend Media Festivala, održan je panel 'TikTok – the platform that will bring the biggest players on the market to its knees'.

Karijere

Nakon 3 godine pauze, DaFED okupljanja ponovo u Novom Sadu!

Novosadska zajednica ima razloga za slavlje - DaFED ekipa ponovo je na okupu. Oslobodite kalendare jer prvi meetup je već zakazan, a mi otkrivamo planove za konferenciju i druge edukacije koje DaFED već uveliko planira.