Nakon skoro jedanaest godina građanima Srbije dostupan je novi Portal eUprava. Portal ima novi dizajn i funkcionalnosti, njegov sadržaj je prilagođen mobilnim i tablet uređajima, a nalazi se na staroj adresi euprava.gov.rs.
Na novom Portalu eUprava građani po prvi put mogu da vide svoje podatke iz 15 različitih registara i to:
- Matične knjige rođenih i venčanih (u nadležnosti Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave),
- Podatke iz lične karte, pasoša, prebivalište, državljanstvo, boravište, vozačke dozvole, registracija vozila, oružje u legalnom posedu (u nadležnosti Ministarstva unutrašnjih poslova),
- Podatke iz Centralnog registra socijalnog osiguranja, Nacionalne službe za zapošljavanje (trenutna evidencija i istorija evidencije), Republičkog geodetskog zavoda i PIO fonda.
Ovom prilikom oglasio se i dr Mihailo Jovanović, direktor Kancelarije za IT i eUpravu koji je za medije istakao sledeće:
Po prvi put u Srbiji u sistemu elektronske uprave je uvedena elektronska identifikacija uz korišćenje mobilnog telefona tj. dvofaktorska autentikacija. Ovo je više nego bitan korak u razvoju elektronske uprave koji suštinski omogućava razvoj eUprave u Republici Srbiji.
Uvođenje ove autentikacije će nam omogućiti da u narednom periodu sve usluge elektronske uprave budu dostupne na mobilnom telefonu. Deo novog sistema je i nacionalni Portal za elektronsku identifikaciju građana i privrede.
On je između ostalog dodao da se vrlo brzo očekuje povezivanje drugih državnih portala (LPA, APR, ePorezi, CROSO) sa novim sistemom elektronske identifikacije i tako će se konačno prevazići problem koji su korisnici imali sa različitim operativnim sistemima i instalacijom čitača kvalifikovanih elektronskih sertifikata.
Korisnici sa kvalifikovanim elektronskim sertifikatom, ističe on, sami mogu da izgenerišu nalog dvofaktorske autentifikacije, a da će do kraja februara izdavanje naloga dvofaktorske autentikacije biti dostupno i na različitim šalterima u Srbiji.
Ovo znači da će građani imati na jednom mestu transparentan uvid u sve svoje podatke. Sledeći korak je da se građanima omogući uvid u lične podatke u registrima lokalne poreske administracije i Poreske uprave Republike Srbije. Podsetimo, preko portala eUprava moguće je i plaćanje karticama o čemu smo detaljno pisali 2018. godine.
Novi portal i pogodnosti već od danas dostupni građanima
Nova funkcionalnost pristupa podacima će pomoći daljem razvoju eUprave u Srbiji jer će građani biti u prilici da lako provere tačnost svojih podataka i po potrebi obrate nadležnoj instituciji kako bi se ti podaci ispravili.
Jovanović je, između ostalog, rekao da su informacije i usluge na novom portalu organizovane prema životnim događajima, a u ovom trenutku to je osam oblasti: porodični život, vrtić, osnovno obrazovanje, srednje obrazovanje, studiranje, traženje posla, kupovina nepokretnosti, kao i pokretanje biznisa, što je i detaljnije objasnio:
Ove oblasti sadrže odgovore na 300 pitanja koja smo prikupili iz anketa koje su građani popunjavali, jer nam je od velikog značaja bilo da identifikujemo realne životne probleme građana. Želeli smo da znamo šta je ono što ih najviše interesuje kada se nađu u određenoj životnoj situaciji.
Preko 980.000 već postojećih korisnika eUprave mogu bez ikakvih problema da koriste novi sistem eUprave sa svojim starim korisničkim imenom i lozinkom.