Nova Iskra: Koji su sledeći koraci za rast 'coworking' scene u Srbiji?

Nova Iskra: Koji su sledeći koraci za rast ‘coworking’ scene u Srbiji?

Šest meseci nakon što je kompanija rent24 investirala u Novu Iskru sa predstavnicima obe kompanije razgovaramo o potencijalu 'coworking' scene u Srbiji, daljim ulaganjima i širenju na region.

Krajem septembra prošle godine pisali smo o akviziciji beogradskog coworking prostora Nova Iskra od strane jedne od najvećih kompanija u ovoj industriji – rent24. U maju ove godine planirano je širenje ovog coworking brenda otvaranjem novog poslovnog prostora na Dorćolu koji će ponuditi prostor za rad od 1.200 metara kvadratnih i biće dom za 130 članova, pojedinaca, startapa ili kompanija.

U velikom intervjuu sa generalnim menadžerom i osnivačem Nove Iskre Markom Radenkovićem i direktorom i osnivačem kompanije rent24, Robertom Bukvićem, razgovaramo o širenju na tržištu Srbije, novom prostoru i o izazovima sa kojima se susreće coworking scena u Srbiji.

Šta je bio početni korak za otvaranje novog prostora na Dorćolu?

Marko (Nova Iskra): Za nas je otvaranje novog prostora na Dorćolu bio logičan korak nakon partnerstva sa jednim od globalnih lidera na ovom polju, koji u svom portfoliju trenutno ima oko 55 lokacija na tri kontinenta. Sa našom novom lokacijom sigurno podižemo lestvicu kada su u pitanju sadržaji koje pruža jedna coworking lokacija.

Naša nova lokacija na Dorćolu je prvi coworking prostor u Beogradu koji će u okviru svog radnog prostora imati i restoran i bar, kao i mali dečiji kutak za igru. Posebna prednost nove lokacije je sasvim novi koncept prostora za događaje, koji je u potpunosti izdvojen od ostatka radnog prostora i osmišljen da pruži jedinstveno iskustvo za do 150 gostiju. Ceo prostor će biti potpuno opremljen tehničkom opremom i (bioskopskim) prostorom za sedenje.

Robert (rent24): Kao jedna od većih ekonomija na Balkanu, Srbija je na neki način primalac značajnog broja stranih investicija u sektoru nekretnina. Pored toga, razvoj kreativnih i IT zajednica u prethodnom periodu je zabeležio značajan porast pokazujući tako veliki potencijal. Ulazak rent24 kompanije na srpsko tržište bila je prava odluka. Dok smo razmišljali da se proširimo na tržište Srbije, veoma nam je bilo važno da gledamo u pravcu zajednica. Upravo su zajednice ključan deo odluke za investiranje u naše nove partnere, te ovo nije odluka koja se može doneti preko noći.

Ovde se posebno radi o poverenju u čitavom lancu, od klijenata, imovina pa sve do partnera u domenu nekretnina. Kada se sve uzme u obzir, Nova Iskra je bila pravi partner za to.

Marko Radenković, generalni menadžer i osnivač Nove Iskre, kaže da ‘coworking’ kao koncept i dalje predstavlja priličnu nepoznanicu velikom broju ljudi u Srbiji.

Kako gledate na sve veći broj coworking prostora u Beogradu?

Marko (Nova Iskra): Smatram da se naša zemlja još uvek nalazi u fazi formiranja tržišta kada su u pitanju coworking prostori i oni, za sada, zauzimaju mali procenat tržišta ukupnog kancelarijskog prostora, posebno u Beogradu. Najviše iz razloga što tržište još uvek nije dovoljno edukovano: od vlasnika nekretnina, brokera, ali i samih kompanija.

Sa druge strane, coworking prostori i hubovi ovde imaju različite poslovne modele pomoću kojih opstaju na tržištu, pa se teško mogu nabrojati primeri kojima je to do sada bio uspešan poslovni model.

U proteklih nekoliko godina se pojavljuju inicijative koje ulaze na tržište iz real estate sektora i mislim da će naredne dve godine biti vrlo konkurentne. Sa druge strane biti lider u ovoj oblasti, znači ulagati dosta energije i resursa u edukaciju tržišta i približavanje ovog koncepta. Mi zaista imamo veliku prednost što nas je startup zajednica prihvatila od samog početka i imamo veliki broj timova i mladih startap koji žele da rade iz naših prostora.

Koliko je do sada korisnika registrovano u vašoj bazi? Kakav je njihov feedback?

Marko (Nova Iskra): Kroz naše radne prostore u proteklih sedam godina prošlo je preko 300 članova uz pomoć kojih smo došli do brojnih iskustava i predloga na koji način možemo da unapredimo naše lokacije i time pružimo bolju uslugu i podršku našim članovima.

Najveći broj članova dolazi iz kreativnih industrija sa sve većim rastom iz domena IT sektora. Ono što je zanimljivo je da pored freelance zajednice, za koju ljudi misle da je pretežno čine članovi coworking prostora, našu zajednicu najviše čine timovi i startapi, neki čak sa preko 25 ljudi unutar tima.

Na primer, svaki od naših prostora je namenjen timovima različitih veličina – od 4 do 40 ljudi. Prostor u Savamali je idealan za frilensere, preduzetnike i manje timove, dok je Zemun okrenut većim timovima zbog većeg broja privatnih kancelarija i mogućnosti iznajmljivanja čitavih spratova, kako bi timovi imali neophodnu privatnost, ali i prostor da kreiraju svoju korporativnu kulturu.

Robert Bukvić, direktor i osnivač kompanije rent24, najavljuje širenje i na druge lokacije.

Koji su najveći izazovi za dalji razvoj coworking scene u Srbiji?

Marko (Nova Iskra): Kao što sam već naveo, smatram da se naše tržište i dalje razvija. Kada na to dodamo i mali broj samih coworking prostora kod nas i činjenicu da tržište nije dovoljno edukovano, dolazimo do toga da coworking kao koncept predstavlja priličnu nepoznanicu velikom broju ljudi. Sa druge strane, oni koji su upućeni u ovaj koncept ali (još uvek) nisu korisnici usluga koje nudi, ponekad imaju predrasude da rad u takvom prostoru potencijalno može da ometa u procesu obavljanja posla.

U coworking prostoru ste slobodni da svoj posao obavljate u miru, ali istovremeno se nalazite u prijateljskom okruženju, među ljudima koji takođe obavljaju svoj posao. Istakao bih i značaj podrške koja postoji u okviru ovih prostora, jer je to zaista specifična vrsta podrške koja ljude podstiče da budu još bolji u onome što rade.

Robert (rent24): Verujem da će ovo tržište nastaviti da raste kako u Srbiji, tako i šire. Coworking je već prevazišao koncept samostalne radne alternative, pretvarajući se vremenom u neku vrstu pokreta. Srbija, kao i druge zemlje u regionu doživljavaju preduzetnički rast, a povećanje investicija sa sobom bi trebalo da donese i rast inovacija i tehnološkog razvoja. Coworking je upravo u središtu ovog razvoja. Ne sumnjam da će kontinuirani ekonomski rast i uspon srpske korporativne i startap scene nastaviti da utiče na razvoj više coworking prostora.

Da li postoji plan širenja Nove Iskre na druge gradove u Srbiji ili možda čak i u gradove regiona?

Marko (Nova Iskra): Sklapanjem partnerstva sa kompanijom Rent24 intenzivno radimo na sprovođenju ambicioznog plana kojim želimo da otvorimo do 10 Nova Iskra Workspace lokacija u našoj zemlji i regionu. Takođe, želimo da se oprobamo i u implementaciji co-living koncepta, koji bi bio prvi takvog tipa u ovom regionu. Podjednako važan aspekt predstavlja činjenicu da će naši članovi imati pristup međunarodnoj mreži coworking prostora širom sveta.

Robert (rent24): Sa akvizicijom i investicijom u Novu Iskru, kao i HUB385 u Zagrebu, rent24 je postao lider na tržištu coworking sektora na Balkanu. Pored toga, planiramo da dodatno ojačamo veze sa našim partnerima i nastavimo da zajedno rastemo na tržištu. Kao jedan od glavnih igrača u Evropi na pomenutom tržištu, očekujemo rast tokom 2019. godine ali i kasnije. Nastavićemo da se širimo na postojećim lokacijama, ali će između ostalog naš fokus biti i ka novim državama i kontinentima.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Karijere

Kako dobiti posao u Guglu na poziciji programera – otkriva nam Darinka Zečević

Profesionalni put i potraga za poslom može nas odvesti na različite krajeve sveta. Međutim, kako izgleda razvijati karijeru i život u Irskoj, zemlji koja važi za drugu državu na svetu po izvozu softverskih usluga?

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Želite nekog ko će se brinuti o vašem domu? Podržite ‘crowdfunding’ kampanju domaćeg startapa Uradi-zaradi

Tim iza startapa Uradi-zaradi pokrenuo je 'crowdfunding' kampanju na sajtu Indiegogo u okviru koje potražuju sredstva za unapređenje projekta Home Managera - kako bi do kraja godine zaposlili 20 mladih samohranih majki u Beogradu. 

Gaming

Sport Klub Esports novi je TV kanal koji će popularizovati regionalni gejming – kod ‘offline’ publike

Pitali smo osnivača Fortune Esports zašto su pokrenuli televizijski kanal i kako će on pomoći u razvoju regionalne esport scene.

Startapi i poslovanje

Život posle hakatona

Hakatoni se u domaćoj IT zajednici percipiraju kao prilika za mlade i talentovane timove da pokažu svoje tehničko i biznis znanje prilikom kreiranja novih proizvoda. Međutim, da li je život posle hakatona jednostavan ili pravi izazovi slede tek nakon što tim primi 'veliki ček'?

Digitalni mediji

Instagram dominira – sa njim i želja domaćih izdavača da se približe publici i Generaciji Z

Na koji način domaći mediji koriste Instagram i druge kanale kako bi informisali, zabavili i edukovali mlađu publiku?

Kultura 2.0

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?

E-commerce

Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je u e-commerce ušao – slučajno

Jedan Novosađanin, potraga za praktičnim rancem i slučajni susret sa Kickstarter kampanjom neke holandske firme bili su dovoljni da Srbija dobije Bobana.