Nova Iskra: Koji su sledeći koraci za rast 'coworking' scene u Srbiji?

Nova Iskra: Koji su sledeći koraci za rast ‘coworking’ scene u Srbiji?

Šest meseci nakon što je kompanija rent24 investirala u Novu Iskru sa predstavnicima obe kompanije razgovaramo o potencijalu 'coworking' scene u Srbiji, daljim ulaganjima i širenju na region.

Krajem septembra prošle godine pisali smo o akviziciji beogradskog coworking prostora Nova Iskra od strane jedne od najvećih kompanija u ovoj industriji – rent24. U maju ove godine planirano je širenje ovog coworking brenda otvaranjem novog poslovnog prostora na Dorćolu koji će ponuditi prostor za rad od 1.200 metara kvadratnih i biće dom za 130 članova, pojedinaca, startapa ili kompanija.

U velikom intervjuu sa generalnim menadžerom i osnivačem Nove Iskre Markom Radenkovićem i direktorom i osnivačem kompanije rent24, Robertom Bukvićem, razgovaramo o širenju na tržištu Srbije, novom prostoru i o izazovima sa kojima se susreće coworking scena u Srbiji.

Šta je bio početni korak za otvaranje novog prostora na Dorćolu?

Marko (Nova Iskra): Za nas je otvaranje novog prostora na Dorćolu bio logičan korak nakon partnerstva sa jednim od globalnih lidera na ovom polju, koji u svom portfoliju trenutno ima oko 55 lokacija na tri kontinenta. Sa našom novom lokacijom sigurno podižemo lestvicu kada su u pitanju sadržaji koje pruža jedna coworking lokacija.

Naša nova lokacija na Dorćolu je prvi coworking prostor u Beogradu koji će u okviru svog radnog prostora imati i restoran i bar, kao i mali dečiji kutak za igru. Posebna prednost nove lokacije je sasvim novi koncept prostora za događaje, koji je u potpunosti izdvojen od ostatka radnog prostora i osmišljen da pruži jedinstveno iskustvo za do 150 gostiju. Ceo prostor će biti potpuno opremljen tehničkom opremom i (bioskopskim) prostorom za sedenje.

Robert (rent24): Kao jedna od većih ekonomija na Balkanu, Srbija je na neki način primalac značajnog broja stranih investicija u sektoru nekretnina. Pored toga, razvoj kreativnih i IT zajednica u prethodnom periodu je zabeležio značajan porast pokazujući tako veliki potencijal. Ulazak rent24 kompanije na srpsko tržište bila je prava odluka. Dok smo razmišljali da se proširimo na tržište Srbije, veoma nam je bilo važno da gledamo u pravcu zajednica. Upravo su zajednice ključan deo odluke za investiranje u naše nove partnere, te ovo nije odluka koja se može doneti preko noći.

Ovde se posebno radi o poverenju u čitavom lancu, od klijenata, imovina pa sve do partnera u domenu nekretnina. Kada se sve uzme u obzir, Nova Iskra je bila pravi partner za to.

Marko Radenković, generalni menadžer i osnivač Nove Iskre, kaže da ‘coworking’ kao koncept i dalje predstavlja priličnu nepoznanicu velikom broju ljudi u Srbiji.

Kako gledate na sve veći broj coworking prostora u Beogradu?

Marko (Nova Iskra): Smatram da se naša zemlja još uvek nalazi u fazi formiranja tržišta kada su u pitanju coworking prostori i oni, za sada, zauzimaju mali procenat tržišta ukupnog kancelarijskog prostora, posebno u Beogradu. Najviše iz razloga što tržište još uvek nije dovoljno edukovano: od vlasnika nekretnina, brokera, ali i samih kompanija.

Sa druge strane, coworking prostori i hubovi ovde imaju različite poslovne modele pomoću kojih opstaju na tržištu, pa se teško mogu nabrojati primeri kojima je to do sada bio uspešan poslovni model.

U proteklih nekoliko godina se pojavljuju inicijative koje ulaze na tržište iz real estate sektora i mislim da će naredne dve godine biti vrlo konkurentne. Sa druge strane biti lider u ovoj oblasti, znači ulagati dosta energije i resursa u edukaciju tržišta i približavanje ovog koncepta. Mi zaista imamo veliku prednost što nas je startup zajednica prihvatila od samog početka i imamo veliki broj timova i mladih startap koji žele da rade iz naših prostora.

Koliko je do sada korisnika registrovano u vašoj bazi? Kakav je njihov feedback?

Marko (Nova Iskra): Kroz naše radne prostore u proteklih sedam godina prošlo je preko 300 članova uz pomoć kojih smo došli do brojnih iskustava i predloga na koji način možemo da unapredimo naše lokacije i time pružimo bolju uslugu i podršku našim članovima.

Najveći broj članova dolazi iz kreativnih industrija sa sve većim rastom iz domena IT sektora. Ono što je zanimljivo je da pored freelance zajednice, za koju ljudi misle da je pretežno čine članovi coworking prostora, našu zajednicu najviše čine timovi i startapi, neki čak sa preko 25 ljudi unutar tima.

Na primer, svaki od naših prostora je namenjen timovima različitih veličina – od 4 do 40 ljudi. Prostor u Savamali je idealan za frilensere, preduzetnike i manje timove, dok je Zemun okrenut većim timovima zbog većeg broja privatnih kancelarija i mogućnosti iznajmljivanja čitavih spratova, kako bi timovi imali neophodnu privatnost, ali i prostor da kreiraju svoju korporativnu kulturu.

Robert Bukvić, direktor i osnivač kompanije rent24, najavljuje širenje i na druge lokacije.

Koji su najveći izazovi za dalji razvoj coworking scene u Srbiji?

Marko (Nova Iskra): Kao što sam već naveo, smatram da se naše tržište i dalje razvija. Kada na to dodamo i mali broj samih coworking prostora kod nas i činjenicu da tržište nije dovoljno edukovano, dolazimo do toga da coworking kao koncept predstavlja priličnu nepoznanicu velikom broju ljudi. Sa druge strane, oni koji su upućeni u ovaj koncept ali (još uvek) nisu korisnici usluga koje nudi, ponekad imaju predrasude da rad u takvom prostoru potencijalno može da ometa u procesu obavljanja posla.

U coworking prostoru ste slobodni da svoj posao obavljate u miru, ali istovremeno se nalazite u prijateljskom okruženju, među ljudima koji takođe obavljaju svoj posao. Istakao bih i značaj podrške koja postoji u okviru ovih prostora, jer je to zaista specifična vrsta podrške koja ljude podstiče da budu još bolji u onome što rade.

Robert (rent24): Verujem da će ovo tržište nastaviti da raste kako u Srbiji, tako i šire. Coworking je već prevazišao koncept samostalne radne alternative, pretvarajući se vremenom u neku vrstu pokreta. Srbija, kao i druge zemlje u regionu doživljavaju preduzetnički rast, a povećanje investicija sa sobom bi trebalo da donese i rast inovacija i tehnološkog razvoja. Coworking je upravo u središtu ovog razvoja. Ne sumnjam da će kontinuirani ekonomski rast i uspon srpske korporativne i startap scene nastaviti da utiče na razvoj više coworking prostora.

Da li postoji plan širenja Nove Iskre na druge gradove u Srbiji ili možda čak i u gradove regiona?

Marko (Nova Iskra): Sklapanjem partnerstva sa kompanijom Rent24 intenzivno radimo na sprovođenju ambicioznog plana kojim želimo da otvorimo do 10 Nova Iskra Workspace lokacija u našoj zemlji i regionu. Takođe, želimo da se oprobamo i u implementaciji co-living koncepta, koji bi bio prvi takvog tipa u ovom regionu. Podjednako važan aspekt predstavlja činjenicu da će naši članovi imati pristup međunarodnoj mreži coworking prostora širom sveta.

Robert (rent24): Sa akvizicijom i investicijom u Novu Iskru, kao i HUB385 u Zagrebu, rent24 je postao lider na tržištu coworking sektora na Balkanu. Pored toga, planiramo da dodatno ojačamo veze sa našim partnerima i nastavimo da zajedno rastemo na tržištu. Kao jedan od glavnih igrača u Evropi na pomenutom tržištu, očekujemo rast tokom 2019. godine ali i kasnije. Nastavićemo da se širimo na postojećim lokacijama, ali će između ostalog naš fokus biti i ka novim državama i kontinentima.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nike, IBM i McDonald’s koriste srpski Vacation Tracker kako bi pratili godišnje odmore svojih zaposlenih

Praćenje godišnjih odmora, bolovanja i slobodnih dana u kompanijama sa velikim brojem zaposlenih često ume da bude komplikovan i zamoran proces. Rešenje ovog izazova u vidu digitalnog servisa Vacation Tracker ponudio je razvojni tim kompanije Cloud Horizon u Srbiji.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.