Bez balansa privatnog i poslovnog života nema ni uspeha

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Bez balansa privatnog i poslovnog života nema ni uspeha

U razgovoru sa Milanom Simićem iz kompanije Nortal analiziramo srpsku IT industriju u proteklih 20 godina i otkrivamo planove ove kompanije za kreiranje regionalnog inženjerskog haba u Beogradu i Novom Sadu.

Kada govorimo o razvoju IT industrije u Srbiji, često nam je na umu taj neki period od proteklih 5 do 10 godina kada se i desio najprimetniji rast. Međutim, ono što je prethodilo tom rastu jeste rad, inicijativa, zalaganje i konstantno učenje pojedinaca koji su utabali put novim generacijama i koji su ispratili gotovo sve veće trendove koji su zahvatili našu zajednicu.

Početkom godine Milan Simić postao je Country Manager kompanije Nortal za Srbiju. Njegovo prethodno iskustvo čini ga jedinstvenim sagovornikom na temu razvoja i rasta domaće IT zajednice, pri čemu smo se dotakli i planova koje Nortal ima kada je poslovanje u Srbiji u pitanju, kao i profesionalnih izazova i prilika koji se stavljaju pred domaće inženjere.

Šta te je motivisalo da se baviš tehnologijom i biznisom – kako u akademskom, tako i u profesionalnom smislu?

Milan: U IT industriji sam 25 godina. U vreme kada sam počinjao, Google nije postojao, a mera zrelosti digitalizacije kompanija bila je korišćenje mail-a. Za tehnologiju sam vezan čitav svoj odrasli život – ne sećam se vremena kada to nije bilo tako. Prošao sam, skoro sigurno, sve faze u našoj industriji, od pisanja aplikacije za Palm handheld za koje su mi plaćali u kreditima za knjige na Amazonu, pa do vođenja nekih od najvećih regionalnih transformacija.

Mislim da je veoma važno da svet ne posmatramo samo iz svoje perspektive, a to se stiče širinom znanja i veštinama koje su u mom slučaju otvorile mogućnosti za veliki broj putovanja na kojima sam naučio da svoj fokus pomerim sa čisto tehnološkog ka transformativnom i biznis uglu. U početku, tehnologija je bila način da se stvari razumeju i reše, danas je više, na osnovu svog iskustva, posmatram kao alat, put do rešenja.

Od jednog od svojih profesora na ETF-u sam naučio da znanje ima tri dimenzije – širinu, dubinu i visinu, te da se do dubine dolazi na fakultetu, ali ti za visinu i širinu treba promena okruženja. Svako pronalazi svoj put u biznisu ne tako što kopira tuđa iskustva, već tako što ih skuplja, propušta kroz svoju dioptriju i primenjuje.

Koji su po tvom mišljenju neki od najznačajnijih trenutaka koji su definisali našu IT zajednicu?

Milan: Rast je rezultat nekoliko različitih sila koje zajednički deluju već neko vreme: obrazovni sistem i univerziteti koji su se uvek dobro kotirali, otvorenost ljudi za nove i pametne stvari, kao i dovoljno dobra infrastruktura koja je omogućila dostupnost izvora i razmene znanja i tako izbrisala granice među ljudima, omogućivši svakome ko želi da na dlanu ima sve informacije koje su mu potrebne da stvara, inovira, ide napred.

Na kraju, veliku ulogu odigrali su lideri u IT zajednici, ljudi koji su donosili odluke i svesno svoje vreme, znanje i novac investirali u tehnološke poduhvate. Neki od njih nastavljaju da to čine i danas.

Ako bi trebalo da izdvojim prelomne trenutke, odlučio bih se za: uspostavljanje zajednice koja korespondira sa uspostavljanjem osnovne infrastrukture, dolazak velikih kompanija i sinhronizacija sa svetom kreiranje lokalnog ekosistema za prvi talas transformacije nekih lokalnih industrija (rešenja velikih kompanija, lokalni sistem integratori…), uspostavljanje ekosistema lokalnih kompanija koje su imale šta da ponude svetu.

Svaki od ovih trenutaka nosio je ozbiljne promene u društvu i bio posledica usvajanja novih znanja. Verujem da je naredni korak više lokalnih i regionalnih produkata. Svaka od ovih promena bila je pokrenuta novim talasom tehnoloških inovacija ili inovacija u poslovnom modelu, a donosila je nešto novo čitavom društvu.

Zašto si odabrao Nortal i šta podrazumeva tvoja trenutna pozicija? 

Milan: Nortalova kultura diktira tipove projekata koje uzimamo i tehnologije koje koristimo. Rekao bih da su te tri stvari – projekti, tehnologije, kultura – neraskidivo povezane. Zahvaljujući kulturi u kompaniju dolaze i u njoj ostaju talentovani ljudi koji imaju dovoljno znanja za rad na technology edgy projektima.

U ovom trenutku kompanija radi na projektima sa velikim Fortune 100 kompanijama iz Sjedinjenih Američkih Država na transformaciji korisničkog iskustva, na možda i najvećem cognitive city projektu na Bliskom Istoku, ozbiljnim eGov transformacijama u Nemačkoj, Finskoj, Estoniji i zemljama Zaliva. Takođe, radimo na metavrese produktima koji imaju potencijal da promene način na koji komuniciramo, sarađujemo i radimo.

Osim toga, ako na to gledamo sasvim jednostavno, sve ono što nam je zadavalo probleme, oduzimalo vreme, sada postaje jedna prijatna i brza digitalna usluga za građane i potrošače. Takođe, tehnologija puno pomaže da društva na gradskom ili državnom nivou imaju pregled i poboljšaju efikasnost upotrebe resursa, rasporede svoje investicije na pametan način i usmere ih ka održivosti. Korak po korak – svima je bolje.

Kao country manager ja sam tu da u beogradskoj kancelariji, zajedno sa kolegama, omogućim neometanu i efikasnu isporuku projekata najvišeg kvaliteta za naše klijente širom sveta. Na globalnom planu sam tu da sa kolegama iz drugih kancelarija i liderima Nortala osmišljavam strategiju i doprinosim boljoj koordinaciji projekata iz svog domena ekspertize. Posebno me raduje činjenica da radimo za potpuno različite klijente iz javnog i privatnog sektora od Bocvane do Finske.

Koliko ljudi Nortal zapošljava u Srbiji? Kakvi su vam planovi za 2022. godinu kada je u pitanju rast?

Milan: Nortal je globalna kompanija sa preko 2.000 zaposlenih. Kompanija je trenutno u hypergrowth fazi – fokus je na rastu, ali uz pažljivo očuvanje naših vrednosti i naše kulture. Lokalni office je tokom godine napravio korake od beogradske kancelarije u kojoj su svi znali za mamurluke članova tima nakon vikenda, do timova u kojima rade ljudi iz čitavog regiona.

Dakle, govorim o izuzetnom rastu.

Očekujemo da će do kraja godine Nortal u Srbiji postati hub Nortala u Jugoistočnoj Evropi sa najmanje 150 zaposlenih. Pored beogradske kancelarije, naše kolege od prošle nedelje imaju na raspolaganju i lokaciju u Novom Sadu.

Koliko je lokalni talenat važan za Nortal? Koliko se pažnje posvećuje razvoju beogradske kancelarije, ljudi i njihovih veština?

Milan: Svaka osoba zaposlena u Nortalu, na bilo kojoj tački planete je privilegovana da ima isti tretman, da bude potpuno jednaka sa svojim kolegama. Mi na sve načine pokazujemo koliko poštujemo obrazovanje, marljivost, hrabrost, čestitost, zajedništvo naših timova i pojedinaca unutar istih.

Ponosni smo na to da je Nortal u regionu okruženje koje angažuje i motiviše ljude. Radimo na jasno definisanom employee journey, sa jasnim planom razvoja karijere i sistemom obuka koji će pomoći ne samo da privučemo, već i da zadržimo najbolje talente, što je zapravo i najveći izazov na današnjem tržištu. Poslednje istraživanje LinkedIn-a pokazalo je da 94% zaposlenih (ili gotovo svi) ostaju u kompaniji ukoliko imaju aktivnu ulogu u učenju i svom karijernom razvoju.

Sa druge strane poslednja istraživanja Willis Towers Watson pokazuju da 75% zaposlenih koji se odluče za odlazak, odlaze kada imaju osećaj da ništa novo ne mogu da nauče. Sjajni projekti na najvećim i najkonkurentnijim tržištima pomažu nam da na vreme procenimo koje nam kompetence i veštine nedostaju, a biće neophodne u budućnosti. Različiti članovi tima imaće različite puteve da do te budućnosti stignu. Na neki način kompanija je pored fokusa na korisnika i platforma za razvoj talenata i neprestano učenje.

Nortal je kompanija koja raste brzo i ima sve više veoma različitih projekata, koji su izazov i zbog svoje veličine i geolokacijski, a ljudi koji su kod nas našli mesto na kome mogu da razvijaju svoju karijeru traže baš to – učenje, izazov, timski duh, zajedničko pronalaženje rešenja. Trenutno za kompaniju radi više od 2.000 ljudi pa mislim da je za svakog lako da pronađe osobu koja ima ista interesovanja i uz koju može da razvije svoju karijeru.

Na kraju, posao za talentovane ljude mora biti zabavan. Pokazalo se da je najbolje i za kompaniju i za korisnike ukoliko zaposleni imaju bogat i zaokružen život. Najbolji način da im kompanija u tome pomogne jeste work from home i fleksibilno radno vreme sve dok se posao obavlja bez negativnog uticaja na druge. Yvon Chouinard, osnivač kompanije Patagonia, u svojoj knjizi “Let my people go surfing” opisuje zašto to dodaje vrednost kompaniji:

Ozbiljan surfer ne planira da surfuje sledećeg utorka u dva sata. Idete na surfovanje onda kada ima talasa, a plima i vetar su pravi.

Na kojim to projektima beogradski Nortal trenutno radi? Kako izgleda rad na globalnim projektima, iz lokalnog aspekta?

Milan: Nortal trenutno radi na projektima sa velikim klijentima kakvi su najveći retail i telco kompanije u Americi. Timovi odavde učestvuju u razvoju eGoverment projekata u Estoniji i Bliskom Istoku, kao i transformaciji industrija u Finskoj i Nemačkoj.

S velikim ponosom možemo da kažemo da se ozbiljan deo tehnološkog razvoja za najveću inicijativu pametnih gradova budućnosti, u kojima se na osnovu interakcije građana sa okruženjem, ali i interakcije građana među sobom, kreira platforma koja omogućava povezivanje servisa i njihovo prilagođavanje specifičnom kontekstu grada, odvija u Beogradu.

Istovremeno radimo na VR-AR rešenjima koja bi trebalo da promene iz korena način na koji radimo i omoguće work from anywhere za svakoga – čak i u industrijama za koje to izgleda nemoguće. Ovakvi projekti donose nove tehnologije i nove pristupe i prakse rada u instinski multikulturalnim okruženjima.

Koliko tebe lično inspiriše rad na kreiranju nečega što će imati toliki impact, a koliko čitav tim? Da li se na tom putu susrećete sa izazovima?

Milan: Iskreno, prva asocijacija na sve što radimo mi je transformacija i zajednica. Inspiracija za sve nas jeste u tome što zajedno radimo na projektima koji zaista doprinose kvalitetu i menjaju živote građana, na jedan vrlo opipljiv i jednostavan način, svakoga dana. Promene se vide u sve boljim ishodima.

Dodatno za mene je važno što su ti dobri ishodi na različitim kontinentima rezultat rada ljudi iz Srbije. Baš je dobro kada znaš da je neko koga viđaš na pijaci ili u knjižari pozitivno uticao na kvalitet života stanovnika različitih gradova kroz cognitive city inicijative.

Izazovi su sastavni deo svakog procesa razvoja i čine nas budnim i fokusiranim. Pre nekog vremena jedan prijatelj me je podsetio na reči Alan Votsa, jeste da se podsetimo da naš posao nije putovanje, već ples. I kao u plesu, nema ispravnog ili pogrešnog poteza, sve dok ste podešeni na ritam ili melodiju.

Kako komentarišeš činjenicu da domaći eksperti više ne moraju da idu u razvijene države kako bi se profesionalno usavršavali?

Milan: Work from anywhere je tu da ostane. Kompanije imaju različit pristup pa se neke kao Spotify odlučuju za potpunu slobodu izbora za svoje zaposlene, dok je Elon Musk vrlo jasno rekao šta misli o radu na daljinu. Prethodne dve godine su nam pokazale da neki od nas bolje rade u kancelariji, dok su drugi produktivniji kod kuće – ali da smo najefikasniji kada imamo opcije. Sa stanovišta tržišta radne snage to znači da je tržište postalo globalno i to se neće promeniti.

U Nortalu verujemo da smo srećniji i produktivniji kada imamo slobodu da biramo gde ćemo raditi. Za ovo su nam potrebni odgovarajući alati koji omogućavaju međusobnu komunikaciju i saradnju i koji se prilagođavaju potrebama i ambicijama naših zaposlenih. To znači da za svoje projekte biramo talentovane i iskusne ljude bez obzira gde žive i koju zemlju nazivaju svojom domovinom, a kojima je balans između života i posla važan.

To nam je omogućilo da imamo timove koji rade iz Portugala, Srbije, Omana, Litvanije, Meksika… Ova raznolikost daje priliku našim timovima iz Srbije da pogledaju svet iz druge perspektive. Bolje razumemo ljude kada smo sposobni da se stavimo u njihove cipele. A onda zajedno lakše i bolje pišemo kod čija je vrednost široko prepoznata i vidljiva.

Koji su dalji planovi Nortala kada je Srbija u pitanju? Da li je u planu i regionalno širenje? Kakvu bi ulogu Beograd imao na tom planu?

Milan: Verujemo u visoko podignutu lestvicu. Takvi su nam ciljevi bili u prošlosti i tako su postavljeni za budućnost – stvaranje revolucionarnih rešenja koja značajano menjaju svakodnevni život svakog pojedinca i imaju dalekosežan uticaj, bilo kroz bolje poreske sisteme, poboljšanu zdravstvenu zaštitu, efikasnije telekomunikacione usluge ili pametna rešenja za gradove budućnosti.

Naši projekti su već dotakli živote više od pola milijarde ljudi, a u svakom od njih beogradska kancelarija bila je deo rešenja. Kompanija raste više od 30% svake godine i to našoj lokalnoj kancelariji ne ostavlja drugu opciju već da taj rast podrži. Mi smo već krenuli u regionalno širenje i imamo kolege koje rade u našim seamless timovima iz svih zemalja jugoistočne Evrope. Te timove ćemo širiti, a verujemo da će se naredne godine svi veći gradovi u regionu pridružiti Beogradu i Novom Sadu.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Sponzorisano

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.