Savremene tehnologije postale su sastavni deo naše svakodnevnice i menjanju način na koji radimo stvari u svom privatnom i profesionalnom životu velikom brzinom. Finansijski sektor je svakako među industrijama u kojima se njihove prednosti najviše osećaju i najbrže implementiraju novine - o čemu svedoče i novine u oblasti plaćanja 'pametnim' telefonom.
Prve promene su se dešavale sporije. Prvi bankomat je, na primer, postavljen u Londonu 1967. godine, a sada ih ima više miliona na svetu, pa opet postoje klijenti koji će po svoja sredstva radije doći na šalter.
Međutim, danas kada sve više klijenata koristi bankomate, elektronsko i mobilno bankarstvo, platne kartice, inovacije se implementiraju mnogo brže, a i korisnici ih mnogo brže prihvataju, pa je način na koji koristimo novac pretrpeo ogromne promene u godinama iza nas. I u Srbiji sve manje koristimo novčanice, a sve više bezgotovinsko plaćanje, u skladu sa trendovima u razvijenijim zemljama.
Mnogi među nama više ne mogu ni da se sete kako izgleda doći na šalter da bismo platili račune, iako smo to radili samo nekoliko godina unazad. Najpre smo koristili kompjutere, a danas, kada ogromna većina ljudi poseduje pametni telefon kao sredstvo komunikacije, više ne moramo da idemo u banku ili dođemo kući i sednemo za računar da bismo nešto završili – banka nam je uvek pri ruci, u svako doba dana ili noći, gde god da smo takoreći imamo svoju banku u svom džepu.
Mobilno bankarstvo je tu već duže vreme, ali je još uvek vrlo aktuelna tema. Zašto je tako, otkrivam u nastavku teksta.
NLB svojim korisnicima omogućava plaćanje telefonom
Iako je tehnologija na kojoj se zasniva mobilno bankarstvo poznata već neko vreme, stalna unapređenja funkcionalnosti i uvođenje novih benefita za klijente čini mobilno bankarstvo izuzetno aktuelnim. Jedna od novijih zvezda mobilnog univerzuma je svakako digitalni novčanik, koji omogućava lakše i jednostavnije plaćanje na prodajnim mestima.
Umesto kartice ili gotovine, naši klijenti sada mogu da plaćaju mobilnim telefonom sa android operativnim sistemom koristeći NLB Pay digitalni novčanik, koji je na raspolaganju svim klijentima, korisnicima Mastercard kartica.
Aplikaciju koju klijenti mogu preuzeti besplatno na Google Play prodavnici je izuzetno jednostavno aktivirati i odmah nakon aktivacije, NLB Pay digitalni novčanik je dostupan za korišćenje. Plaćanje se vrši prinošenjem telefona POS aparatu, a za iznos računa do 4.000 dinara nije potreban ni unos PIN-a.
Više ne moramo da razmišljamo o tome gde nam je novčanik, da na kasi u prodavnici vadimo novac ili platnu karticu iz novčanika, da pazimo da ih ne izgubimo. Dovoljno je da imamo svoj mobilni telefon u ruci, prislonimo ga na pos terminal i kupovina je završena. Siguran sam da digitalni novčanik predstavlja najefikasniji i najbrži način plaćanja, a ako imamo u vidu da većina nas konstantno ima svoj mobilni uz sebe, ovo je zaista praktičan način da obavimo kupovinu.

Nove usluge štede vreme, ali i štite zdravlje u trenucima pandemije
Instant plaćanja pomoću QR koda na prodajnom mestu ili prilikom plaćanja računa još jedna je značajna inovacija koju smo implemetirali u proteklom periodu. Radi se o plaćanjima do iznosa od 300 hiljada dinara, koja mogu da se izvrše u svakom trenutku, 24 časa dnevno, svakog dana u godini, uključujući i neradne dane, i to u roku od svega nekoliko sekundi.
QR kod je grafički kod, koji u grafičkom obliku sadrži sve podatke potrebne za izvršenje plaćanja. Plaćanje očitavanjem QR koda može da se koristi za plaćanje na svim prodajnim mestima koja imaju oznaku IPS, za plaćanje komunalija i drugih ličnih obaveza skeniranjem IPS QR koda odštampanog na računu koji je izrađen u skladu sa standardima Narodne banke Srbije ili prilikom online kupovine, na Internet prodavnicama, koje omogućavaju plaćanje na ovaj način.
Sve ove novine pojednostavljuju obavljanje svakodnevnih poslova i svakako štede naše vreme. Uz to, u aktuelnoj situaciji, nije na odmet istaći da su nam ove usluge omogućile i da te poslove završimo na bezbedan način, ne samo u smislu sajber bezbednosti, već i kada govorimo o zdravlju. Setimo se samo čekanja u redovima i gužve na šalterima u onim periodima meseca kada se isplaćuju primanja ili kada većina nas plaća račune. Ili prelaska novca iz ruke u ruku u vrlo kratkom vremenskom intervalu prilikom plaćanja na prodajnom mestu.
Sve to sada možemo da izbegnemo zahvaljujući tehnološkim inovacijama i na taj način, uz preventivne mere, naravno, dodatno zaštitimo svoje zdravlje. To je verovatno i razlog što je u proteklim mesecima došlo do značajnog rasta kod svih digitalnih usluga, a nas bankare to obavezuje da nastavimo da tražimo nove načine da odgovorimo na takva kretanja na tržištu i zadovoljimo očekivanja svojih klijenata.
* Ova kolumna deo je komercijalne saradnje NLB Banke i Netokracije.