Keo Sar: Srpski osnivači imaju jasnu viziju o problemima koje rešavaju

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Keo Sar: Srpski osnivači imaju jasnu viziju o problemima koje rešavaju

Keo Sar poseduje bogato iskustvo u mentorisanju međunarodnim akceleratorskim programima, a za Netokraciju je govorio o domaćem startap ekosistemu, njegovim razlikama u odnosu na strano tržište i potencijalu za budući rast.

Svi startapi koji su prebrodili ranu fazu razvoja i spremni su za rundu investicije i osvajanje svetskog tržišta, do 1. oktobra 2022. imaju priliku da se prijave na NINJA akceleratorski program, koji organizuje Inicijativa “Digitalna Srbija”, u partnerstvu sa Japanskom agencijom za međunarodnu saradnju (JICA).

U pitanju je program akceleracije za startape koji otvara vrata ka mentorskim sesijama, mogućim investicijama, mogućnostima za razvoj poslovanja i izlazak na nova tržišta. O domaćem startap ekosistemu, njegovim razlikama u odnosu na strano tržište i potencijalu za budući rast, govorili smo sa Keo Sarom (Keo Sar), suosnivačem kompanije Metamall Group koji će mentorisati akceleratorskim programom NINJA.

U kojoj meri se ovdašnja poslovna kultura razlikuje od ostalih tržišta sa kojima si se susretao tokom karijere?

Keo: Najveće prilagođavanje je bio jezik. I to ne nužno u smislu da ljudi ne govore engleski jer uglavnom ga svi govore u Beogradu. Više u kontekstu onoga što je rečeno nasuprot onome što se misli. Srpski je bukvalniji jezik od engleskog, pa ponekad morate da izvučete značenje iz onoga što je rečeno nasuprot doslovnom tumačenju.

Rekao bih da je drugo prilagođavanje bilo popunjavanje papirologije i angažovanje više agencija da bi se nešto uradilo, kao što je registracija preduzeća i otvaranje bankovnog računa. Postalo je bolje, ali bi mogla da postoji bolja infrastruktura za podršku digitalnoj registraciji entiteta i verifikaciji identiteta.

U tom pogledu, razlikuje se od američkog tržišta gde sam proveo veći deo svoje karijere. Primer za to je da sam registrovao nekoliko preduzeća u SAD dok sam bio ovde u Beogradu. Lakoća poslovanja biće ključna za rast ekosistema.

Koje je tvoje iskustvo u radu sa domaćim osnivačima, šta vidiš kao njihove glavne prednosti, a šta kao nedostatke?

Keo: Imao sam priliku da radim sa nekim startapima i nekim osnivačima u Srbiji. Lokalni osnivači koje sam upoznao ili sa kojima sam radio, generalno, imaju jasnu viziju o problemima koje pokušavaju da reše, zaista su otvoreni za dobijanje povratnih informacija i pružaju veliku podršku drugim osnivačima.

Glavne prednosti koje vidim kod lokalnih osnivača su da su veoma tehnički, snalažljivi i da su lokalno dobro povezani. Oblasti u kojima vidim mogućnosti za poboljšanje su razumevanje nijansi prikupljanja kapitala, rasta i širenja van lokalnog tržišta i izgradnje skalabilnih operacija.

Kao investitor, kako komentarišeš to da je Srbija prošle godine imala rast od neverovatnih 600% kada je u pitanju količina prikupljenih investicija? 

Keo: 600% je neverovatan rast i sjajno je to videti. Svako ko je bio deo tog rasta treba zaista da bude ponosan na to. Nije iznenađujuće s obzirom na sjajne kompanije, osnivače i druge operatere koje sam imao priliku da upoznam u Srbiji.

Svestan sam nekoliko programa i organizacija koje rade neverovatan posao izvlačenja srpskog tehnološkog ekosistema iz senke više u centar pažnje i to se vidi u uspešnim investicijama. Budućnost domaćeg ekosistema vidim na više načina. Investitori vole prepoznatljivost i dokaz koncepta, tako da mislim da što više uspešnih priča izađe iz Srbije, to će privući više pažnje i kapitala.

Za one koji su posvećeni izgradnji domaćeg ekosistema, savetovao bih im da se usredsrede na to kako da ispričaju priču o ekosistemu i naprave ubedljivu listu “zašto baš” srpski ekosistem može biti primamljiv za investitore.

Drugi ugao je, kako da uključite zajednicu? Bilo da koristite stvarne proizvode ili usluge ili ste investitori. A kada kažem zajednica, mislim na sve zainteresovane strane – privatne investitore, vladu i korporacije.

Kao iskusan startap mentor možeš da pokriješ brojne oblasti. Na čemu najviše voliš da radiš sa startapima i zašto?

Keo: Uvek sam sebe posmatrao kao nekog ko rešava probleme, a startapi uglavnom postoje da rešavaju određene probleme oko kojih bi osnivači trebalo da budu strastveni. Ne samo to, već morate da rešite i izazove koji su inherentni pokušajima da izgradite kompaniju. Tako da zaista uživam u dinamičnoj prirodi startapa.

To je zagonetka koju uvek treba rešiti. Takođe volim da se sastajem i radim sa pametnim i strastvenim ljudima koji vođeni svojom misijom mogu da promene svet

Moj kriterijum za učešće u bilo kom startapu je, koji su problemi koje pokušavaju da reše i kako to ima pozitivan neto efekat na ljudsko iskustvo? Fokusiran sam na krajnjeg korisnika, tako da stalno razmišljam o iskustvu kupca ili klijenta. Zato što mislim da je tehnologija dobra onoliko koliko ima uticaj na ljude.

Kao ekspert na NINJA akceleratorskom programu, šta očekuješ od startapa koji dođu i šta ti možeš da im obećaš? 

Keo: Zaista sam uzbuđen zbog toga. Počeo sam da pokušavam da povežem tačke i ljude unutar srpskog tehnološkog ekosistema početkom godine i to je dovelo do toga da budem deo akceleratora, tako da sam pre svega počastvovan.

Ono što očekujem od startapa je da daju sve od sebe. Realnost je da će vaš proizvod ili usluga imati konkurenciju, pa kako da se izdvojite iz gomile. Razumevanje zašto mislite da imate pravi tim i tehnologiju za rešavanje specifičnog problema na tržištu.

Takođe očekujem da startapi u programu budu otvoreni za dobijanje povratnih informacija i da razumeju da to dolazi iz najbolje namere. Pokretanje je teško i greške će se desiti. Rekao bih da je važno biti prilagodljiv. Razvoj startapa nije linearna putanja i ponekad se pokaže da je pravac pogrešan i da mora da se menja.

Obećavam da ću dati sve od sebe da budem na raspolaganju za pitanja, da ću biti dobar slušalac i ponuditi objektivan pogled. I za kraj, pomoći ću u povezivanju osnivača sa ljudima i resursima.

Prijave za startape su otvorene do 1. oktobra 2022. godine do kraja dana na sajtu inicijative “Digitalna Srbija”.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Web 3.0

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Novost

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.