Gde je NFT u 2023. godini i da li je u pitanju samo prolazni trend?

Gde je NFT u 2023. godini i da li je u pitanju samo prolazni trend?

Sećate li se pompe o NFT trgovini i umetnicima koji su ih stvarali? Priča o digitalnim tokenima gotovo da je preplavila svet u prethodne dve godine. Međutim, postavlja se pitanje šta se dešava sa ovim tokenima sada kada kripto tržište trpi velike udarce i padove usled raznih prevara i kolapsa FTX menjačnice.

Pomama za NFT multimedijalnim ostvarenjima počela je postepeno da osvaja svet još početkom 2021. godine. Od tada smo imali priliku da čujemo razne priče o tome kako se čitavo bogatstvo moglo steći zahvaljujući ovim nezamenjivim tokenima. Ipak, realnost je pokazala da generisanje velike količine novca od kupovine ovih digitalnih tokena nije baš tako jednostavno za obične korisnike.

Uglavnom su poznati umetnici i zvezde iz šou biznisa i sporta masovno prodavali svoja skupocena NFT dela, dok su samo neki digitalni umetnici dobili planetarnu popularnost i ogromnu zaradu zahvaljujući hit digital art specijalima kao što je na primer serijal Bored Ape Yacht Club. Kako je čitav NFT svet usko vezan za kriptovalute (jer uz pomoć njih se kupuju), a svima je već jasno da je ovo tržište i te kako pogođeno, postavlja se pitanje šta se tačno dešavalo sa pomenutim digitalnim tokenima u prethodnoj godini.

“Hajp” je definitivno smanjen, manje se pričalo o trgovini NFT delima, a neki mediji su se već krajem prošle godine čak pitali da li je NFT zapravo prošlost. Iako je za sada rano izdvajati konkretne zaključke i radikalne stavove, ostaje nam da analiziramo trenutnu situaciju i pokušamo da predvidimo kretanje kripto i NFT tržišta u narednim godinama. Štaviše, jedan od dokaza da NFT i dalje stabilno stoji na “nogama” jeste i normalno funkcionisanje najveće prodavnice i baze ovih nezamenjivih (non-funglibe token) Open Sea.

U razgovoru sa Milošem Rakčevićem koji je suosnivač startapa Renfter koji omogućava sigurno rentiranje NFT-ja i koji je jedan od osnivača Belgrade Blockchain Week konferencije, razgovaramo o trenutnom stanju i budućnosti digitalnih tokena, ali i tržišta kriptovaluta.

Miloše, kako si ušao u Web3 svet i kako si se zainteresovao za ovu tehnologiju?

Miloš: Ušao sam 2016. godine, u vrijeme kada se Web3 i dalje zvao samo “kripto”, preko druga iz djetinstva koji je igrom slučajeva, vrlo rano postao upoznat sa kriptom, i non-stop ubijeđivao nas ostale kako je to budućnost. Sama tehnologija mi je i do dan danas fascinantna, ali glavni razlog zbog kojeg sam se zadržao u space-u, jesu upravo ljudi.

Kada dolaziš na ideju da suosnuješ startap Renfter i šta nam možeš reći o njemu?

Miloš: Cijeli koncept Renftera je zapravo bila ideja mog partnera Petra Popovića, a ja sam se priključio par mjeseci nakon začetka same ideje kao neko ko pokriva biznis stranu s obzirom na to da su do tada samo programeri bili u timu.

Kada smo prvi put pričali na temu Renftera, uveliko sam radio na svojoj ideji, međutim kada smo ušli dublje u sam koncept rentiranja NFT-jeva bez ikakvog kolaterala, shvatio sam koliki problem mi zapravo riješavamo i koliko zapravo imamo ogromnu šansu da promjenimo cijelu NFT industriju – ne samo za NFT projekte, već i za same Web3 korisnike, s obzirom da otvaramo more mogućnosti za ljude koji do sada nisu mogli da pristupe određenim NFT-jevima, a žele da iskoriste tkzv “utility” istih.

Suosnivač si i Belgrade Blockchain Week-a. Kako je došlo do toga i šta sve ovaj događaj podrazumeva?

Miloš: Organizovanje Web3 eventa u Beogradu je tema koja se provlači godinama unazad kroz lokalnu Web3 zajednicu i nešto što smo i mi sami već duže vremena planirali. Ideja cijelog događaja jeste promocija Beograda, kao grada u kojem trenutno ima 50+ Web3 startapa, kao i prilika da dovedemo jedne od najjačih Web3 kompanija i investicionih fondova u Beograd, povežemo ih sa lokalnim ekosistemom i pokažemo ostatku svijeta koliko toga zapravo imamo da ponudimo.

Kao što samo ime kaže, sam događaj traje nedelju dana, kroz koji će biti organizovan niz konferencija (počevši od ETH Belgrade-a kao glavne i najveće konferencije, kao i Blockemon-a), hackathon-a, workshop-ova, networking događaja i naravno, žurki. Sve u svemu, čeka nas nezaboravna nedelja u junu, kakvu Beograd još do sada nije pamtio.

Hajde malo da se fokusiramo na krizu u kripto svetu. Koji su tvoji stavovi u vezi ove krize i šta su glavni uzroci nestabilnosti iste?

Miloš: Kriza u kripto svijetu? Ne znam o čemu pričaš. Šalu na stranu, mislim da se dosta loših dešavanja zaređalo u vrlo kratkom vremenskom periodu, počev od LUNA fiaska, pa preko Celsius-a, sve do FTX-a. Takva dešavanja ne samo da direktno utiču na tržište, već i na samo raspoloženje na istom.

Mada, ni situacija na tradicionalnom tržištu, kao i dešavanja u svijetu, počev od Covid-19, ratova i generalno loše ekonomske situacije, nisu pripomogle. Dobra vijest jeste da je market relativno brzo počeo da se oporavlja, takozvani FEAR faktor se brzo pretvorio u FOMO, pogotovo kod ljudi koji su duže u space-u i koji su već doživjeli bear markete u prošlosti.

Šta se tačno dešavalo sa NFT ekosistemom u toku i krajem 2022?

Miloš: Prethodna 2022. godina je bila nešto poput Divljeg zapada. Sa strane gledišta na NFT kao investicioni proizvod, ušli smo u godinu pod “kripto zimom” što se definitivno odrazilo i na NFT tržište. Pored toga, dosta nekih drugih faktora je uticalo na pad marketa, počevši od takozvanih “over-hype-a” gdje smo došli u situaciju gdje većina NFT-jeva sami po sebi, nemaju dovoljno jak utility da obrazlože tj. opravdaju cijenu, već se cijena pravdala hype-om, koji bez konstantnih tehničkih i fundamentalnih vijesti/događaja, ne može dugo da bude održiv.

Mislim da na ovo možemo čak da gledamo i na kao neku korekciju marketa koja je stigla na naplatu nakon 2021. godine. Sve u svemu, imali smo dosta prilika da vidimo kako NFT market reaguje na određene biznis modele, kao i implementaciju istih i (nadam se) došli do zaključka da projekti apsolutno moraju da se fokusiraju na sam NFT utility koji nude svojim korisnicima.

Da li su prema tvom mišljenju ljudi izgubili poverenje u kripto, a samim tim i u NFT svet posebno nakon bear marketa ali i prevara kojima je svedočio ceo svet?

Miloš: Pa iskreno, mislim da je izgubiti povjerenje u samu tehnologiju vrlo teško. Što se trgovine tiče, kratkoročno sigurno jeste bilo dosta razočarenja, ali opet, market je dosta volatilan, tako da mislim da se razočaranje vrlo brzo pretvorilo u potragu za novim prilikama na tržištu. S vremena na vrijeme, šta više, nije loše proći kroz bear market, čisto kako bi se market očistio od svih shady projekata i ljudi. Sve u svemu, što bi naš narod rekao “u dobru je lako dobar biti, na muci se poznaju junaci”.

Šta se sada dešava u NFT ekosistemu i kakva je trenutna situacija na tržištu?

Miloš: Trenutno smo u nekoj eksperimentalnoj fazi gdje se NFT projekti utrkuju da nađu idealan product market fit. U poslednje vrijeme vidimo dosta jakih brendova koji ulaze u NFT space poput Starbucks-a, koji je kroz NFT-jeve napravio loyalty program, Alfa Romeo koji je uz svoj novi SUV model Tonale izdao NFT, preko kojega će se jasno vidjeti svi podaci (prethodni vlasnici, servisi… )… itd.

Takođe, vidimo i dosta agresivan trend sa strane investicionih fondova kada je u pitanju alokacija venture kapitala u same NFT projekte, kao i NFT infrastrukturu, što je mnogo dobar pokazatelj, s obzirom da će taj kapital biti konvertovan u kvalitetne NFT projekte. Veliki fokus trenutno je na Web3 gaming, gdje i mi lično ulivamo velike nade s obzirom na to da sa Renfter-om otvaramo jednu potpuno novu Web3 ekonomiju, gdje će investitori i gejmeri imati priliku da zajedno sarađuju.

Na primer, ako investitor kupi NFT sa nadom da će cijena tog NFT-a jednoga dana porasti, ali nema vremena da igra samu video igru – zašto se ne bi dogovorio sa nekim gejmerom koji je spreman da uloži svoje vrijeme i iskoristi utility tog NFT-a da zaradi novac igrajući i podjele profit, recimo 50-50? Investitor pretvara svoj NFT koji bi mu inače skupljao prašinu u walletu, u imovinu koja mu generiše pasivni prihod, dok gejmer dobija priliku da zaradi novac bez inicijalnog kapitala.

Sa druge strane, vjerujem da će ta činjenica privući dosta non-web3 ljudi u space koji zapravo ne razumiju tržište i koji će da dodaju “NFT” u svoj projekat čisto jer su čuli da se kapital alocira ka NFT ekosistemu – što vjerujem da će se, u većini slučajeva, negativno odraziti na market dugoročno gledano.

Šta misliš, da li su ljudi prestali da veruju NFT-u kao konceptu gledano sa lokalnog ali i globalnog stanovišta?

Miloš: Sa tehnološke strane gledano, NFT je zapravo tu kao dokaz autentičnosti, tako da, opet, mislim da je mnogo teško izgubiti povjerenje u sam NFT. Sa strane adopcije, opet imamo statistike koje nam ukazuju na konstantan rast NFT korisnika, uglavnom su to novije generacije kojima je sama tehnologija zanimljiva,a kako vrijeme bude odmicalo, s obzirom na to da se tradicionalne kompanije sve više i više trude da dopru do novijih generacija, mislim da će NFT adopcija da bude sve veća i veća, kako na lokalnom, tako i na globalnom nivou.

Koja su tvoja predviđanja za čitavo kripto i NFT tržište u narednim godinama?

Miloš: Mislim da nas čeka jedan vrlo uzbudljiv period s obzirom da smo trenutno u nekoj pre-bull fazi. Milijarde dolara svježeg institucijalnog kapitala su već počele da ulaze u ekosistem, kako u primarni, tako i u sekundarni market.

Pored toga, čekaju nas dosta veliki fundamentalni događaji, prvenstveno halving Litecoin-a u 2023. nakon čega slijedi Bitcoin “halving” u 2024. godini, koji je smatran za najveći fundamentalni događaj u kripto svijetu i gledajući godinama unazad, najveći okidač za početak jakog bull marketa. Činjenica da svako ko je u Web3 svijetu duže od mjesec dana, a zna za ovaj podatak, teži ka stvaranju euforičnog raspoloženja na tržištu.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Intervju

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti. 

Sponzorisano

Kako strani eksperti iz kompanije ABBYY ocenjuju IT tržište rada u Srbiji?

Predviđaju da će Srbija od 'outsourcing' regrutnog centra postati atraktivna tehnološka lokacija na globalnom tržištu, ali je prethodno potrebno preduzeti određene korake ka ostvarivanju tog cilja.

Intervju

Može li veštačka inteligencija pomoći u izgradnji održivih energetskih sistema i poslovanja?

Koliko bi i na koji način integracija AI tehnologije mogla da utiče na unapređenje rešenja u energetskom sektoru, ali i na poslovanje jedne kompanije? Odgovor na ovo pitanje dobili smo u razgovoru sa Jelenom Pejković iz kompanije Schneider Electric.