Kako će NFT promeniti muzičku industriju?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Kako će NFT promeniti muzičku industriju?

Decentralizovani model finansiranja putem blockchain tehnologije zajedno sa nezamenljivim tokenima, imaju potencijal da radikalno promene način na koji se muzika proizvodi, distribuira, i promoviše.

Kada je davne 1877. godine zabeležen prvi audio zapis, muzička industrija je postala čvrsto vezana za tehnološki napredak. Od prvih vinila, preko kaseta i kompakt diskova, pa sve do pojave streaming platformi, tehnologija je ta koja uslovljava proizvodnju, distribuciju i konzumiranje muzike.

Novu prekretnicu u muzičkoj industriji donela je pojava NFT tokena koji su u protekloj godini pojedinim izvođačima obezbedili milionske prihode. Tako je u martu 2021. zvezda elektronske muzike, Grajms (Grimes) svoju NFT kolekciju prodala za neverovatnih 6 miliona dolara, a ovom trendu nisu odoleli ni legendarni Kings of Leon, koji su album When You See Yourself objavili u formi ovog nezamenljivog tokena.

Što se tiče domaće muzičke scene, presedan je napravio EXIT festival koji je lansirao već tri NFT kolekcije pod nazivom Headphones, Shades i Wings. Sve tri kolekcije predstavljaju kombinaciju unikatne digitalne umetnosti i živog festivalskog iskustva, a svojim vlasnicima omogućavaju pristup ekskluzivnom sadržaju kao što su tajne žurke i merch paketi poznatih svetskih zvezda.

Šta je to muzički NFT?

Muzički NFT predstavlja sertifikat o vlasništvu nad jedinstvenim audio materijalom koji se može kupiti ili prodati. On obezbeđuje neosporan dokaz o vlasništvu koji funkcioniše putem blockchain tehnologije i čija se autentičnost može utvrditi u bilo kom trenutku.

Kao i kriptovalute, NFT se čuvaju u jedinstvenoj bazi podataka, čime su zaštićeni od plagiranja. Zahvaljujući ovim jedinstvenim tokenima, umetnici zadržavaju puno vlasništvo nad svojom muzikom bez potrebe da dele svoj prihod sa posrednicima kao što su producentske kuće ili streaming platforme. 

Legendarni rok bend, Kings of Leon je 5. marta 2021. objavio prvi NFT album na svetu.

NFT-mogu biti pesme, albumi, muzika, tekstovi i audio zapisi. Muzika se čak može kombinovati sa digitalnom umetnošću kroz jpeg ili gif formate čime nastaju jedinstvena audio-vizuelna umetnička dela. Na primer, NFT kolekcija Melos X David Bowie u sebi sadrži neobjavljene audio zapise, fotografije iz privatne kolekcije i backstage snimke velikog Dejvida Bouvija.

NFT podržavaju više formata kojima se može pristupiti na razne načine. Na primer, audio NFT u sebi može da sadrži i tekst pesme, koji će se prikazati ukoliko ga otvorite putem PDF ili nekog drugog čitača tekstualnih fajlova.

Pored navedenog, NFT mogu biti upotrebljeni i u „stvarnom svetu”, jer njima možete kupiti merch kolekcije, ali i karte za svirke, koncerte i festivale.

NFT izvođačima obezbeđuje apsolutnu autonomiju

Streaming platforme umetnicima obično plaćaju veoma mali procenat ukupnog ostvarenog prihoda. Primera radi, Spotify je u proteklih godinu dana ostvario čak 8 milijardi dolara, od čega je manje od polovine otišlo u ruke izvođača jer uz postojeće zakonske klauzule, između 50 i 80% dobijenih sredstava pripada streaming platformama.

Iako su streaming platforme prvobitno predstavljene kao idealna alternativa online pirateriji, ova utopijska zamisao nije u potpunosti uspela, jer njihov model finansiranja očigledno nije dobro osmišljen.

Pored toga, ovaj model ne usmerava novac svakog pojedinačnog pretplatnika na muziku koju slušaju, već se svi prihodi od pretplate dele na osnovu ukupnog broja strimova svakog izvođača.

Nasuprot tome, NFT platforme ukidaju centralizovane posrednike i time obezbeđuju muzičarima apsolutnu autonomiju. Oni svoju muziku mogu da unovče u realnom vremenu, distribujirajući je direktno slušaocima, precizno prateći tokove svojih prihoda.

Takođe, NFT doprinosi suzbijanju piraterije. Pošto je svaki NFT jedinstven i ne može se replicirati, ljudima bi bilo teško da ilegalno kopiraju i distribuiraju pesmu, snimak koncerta ili omot albuma. Ovaj momenat je ključan za industriju koja se već dugi niz godina bori protiv ilegalnog distribuiranja muzike.

Konačno, NFT uspostavlja direktniju vezu između umetnika i vlasnika tokena. Umesto da do muzike dolaze putem streaming platformi, fanovi mogu direktno da podrže umetnike kupovinom njihovih jedinstvenih NFT-a. Ovo stvara prisan, direktan odnos između umetnika i njihovih obožavaoca, što vodi do otvorene i žive zajednice zasnovane na međusobnoj podršci.

Melos Studio je 27. januara objavio ekskluzivnu NFT muzičku kolekciju u čast Dejvida Bouvija.

Veća šansa za neafirmisane umetnike

U Web 3.0 eri koju živimo i stvaramo, kreatori su ti koji najviše profitiraju. Zato su NFT tokeni posebno korisni neafirmisanim umetnicima, koji imaju priliku da ostvare dodatne prihode i kreiraju ekskluzivni sadržaj koji će im pomoći da prošire svoju publiku.

Kovanjem vlastitih NFT-a oni uvećavaju potražnju za svojim proizvodom, a njihovi fanovi dobijaju priliku da postanu deo kreativnog postupka na lak i zabavan način.

Zahvaljujući NFT kolekcijama i decentralizacijom kroz blockchain tehnologiju, model finansiranja direktno od obožavalaca može da pokrene promenu u načinu na koji se muzika stvara, finansira i promoviše. Ovako umetnici u usponu dobijaju priliku da izgrade karijeru nezavisno od producenata koji uzimaju velike procente i onemogućavaju im da se svojim radom istaknu u okviru industrije.

Gde možete investirati u muzičke NFT-ove?

Iako najveće NFT tržište, OpenSea, poseduje poseban prostor za trgovinu muzičkim NFT tokenima, postoje platforme koje su specijalizovane isključivo za ovu industriju, a na kojima možete podržati rad neafirmisanih umetnika i učestvovati u njihovom kreativnom procesu. Najpoznatije među njima jesu NFT Tone, Opulous i Royal.

NFT Tone omogućava korisnicima da sakupljaju retka muzička dela, poput prvih ili limitiranih izdanja. Platforma ima svoj izvorni token pod nazivom TONE i funkcioniše putem Binance blockchain sistema.

Opulous je platforma zasnovana na kolaboraciji umetnika sa njihovim fanovima. Funkcioniše tako što investitori kupovinom tokena dobijaju udeo u autorskim pravima. To znači da NFT tokeni kupljeni na Opulous-u postaju vredniji kako umetnik napreduje u svojoj karijeri.

Po istom principu kao Opulous funkcioniše i platforma Royal, koja podstiče svoje korisnike da podrže neafirmisane umetnike u usponu.

Produkcijske kuće znaju za jadac

Svesne revolucije koju NFT tokeni mogu doneti u domenu muzičke industrije, velike produkcijske kuće nisu sedele skrštenih ruku. Tako je Universal Music u novembru prošle godine lansirao NFT bend po imenu The Kingship. Bend čine četiri digitalizovana majmuna koji su deo NFT kolekcije poznate pod nazivom Bored Ape Yacht Club, a u vlasništvu kolekcionara Džimija MekNelisa.

Ovim povodom, Universal je angažovao tim crypto umetnika i animatora koji su dvodimenzionalne majmune pretvorili u trodimenzionalna bića. Kompanija je za The Kingship snimila muziku koju možete pronaći na streaming platformama, a ovaj „bend“ uveliko nastupa u video igrama i aplikacijama virtuelne stvarnosti širom metaversa.

Universal Music je u novembru prošle godine lansirao The Kingship – NFT bend po uzoru na kolekciju The Bored Ape Yacht Club.

U ovoj borbi za tržište ne zaostaju ni streaming platforme, pa je Spotify početkom godine najavio da otpočinje sa testiranjem opcije koja umetnicima omogućava da uz muziku prilože i svoje NFT kolekcije. Testiranje je otpočelo za pojedine korisnike Androida u SAD, a prema poslednjem pisanju magazina The Verge trenutno uključuje NFT kolekcije muzičara Stiva Aokija (Steve Aoki) i benda The Wombats.

Spotify takođe planira da uvede opciju See more, koja korisnike upućuje na OpenSea gde mogu da kupe NFT kolekciju ili pojedinačan token. Međutim, ove opcije se trenutno odnose samo na dvodimenzionalne NFT-e bez zvuka, što je pomalo neobično ako uzmemo u obzir da se radi o platformi za strimovanje muzike.

Sudeći po svemu navedenom, umetnici nastavljaju borbu sa velikim kompanijama, uz nadu da će im Web3.0 omogućiti da u budućnosti odnesu konačnu pobedu i nesmetano stvaraju umetnost zarad umetnosti.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Web 3.0

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Novost

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Novost

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.