Employer Branding: U vreme pandemije najvažniji je odnos prema zaposlenima

Uspešno poslovanje kompanije krije se u motivaciji svih zaposlenih – onda kada je to najteže

Organizovati rad od kuće za većinu tehnoloških kompanija je lako. Ali, šta je sa drugim licem tog novčića - motivacijom onih koji u toj firmi rade? O tome kako se treba postaviti prema zaposlenima i voditi internu komunikaciju u vanrednim okolnostima, otkrivamo u tekstu koji sledi.

„Glavna odlika uspešnih kompanija, ali i čoveka kao individue, je sposobnost da se prilagođava novim okolnostima“, započinje razgovor Natalija Pešić, rukovodilac ljudskih resursa u kompaniji Vip mobile. Te okolnosti, kako primećuje naša sagovornica, nekada znaju da budu prilično izazovne, kao što je trenutna situacija sa pandemijom i uvođenjem vanrednog stanja, ali se poslovanje nastavlja i u tim okolnostima.

Ipak, da bi jedan sistem mogao agilno i efikasno da se prilagodi promenama, mora dobro da funkcioniše iznutra, a Natalija nam objašnjava kako je to izgledalo u pomenutoj kompaniji:

Već pri početku širenja virusa u Evropi počeli smo sa uvođenjem preventivnih mera, kako bismo zaštitili ono što je ključno – naše ljude. Pre proglašenja vanrednog stanja uveli smo rad od kuće, smanjenje putovanja u inostranstvo, kao i obezbeđivanje dezinfekcionih sredstava za radna mesta i zaštitu kako bi obezbedili siguran rad.

Uspeli smo da u najkraćem roku organizujemo rad od kuće za čak 800 ljudi i oni svi danas rade bez problema svakodnevno iz svojih domova. Sastanci se održavaju putem video konferencija, telefonski ili kroz bilo koji drugi alternativni kanal. Za naše zaposlene u šopovima na dnevnom nivou obezbeđujemo neophodnu količinu maski, rukavica i dezinfekcionih sredstava, uz osiguravanje mera socijalnog distanciranja na radnom mestu.

Tokom cele situacije, dodaje naša sagovornica, poslovanje kompanije Vip mobile se u potpunosti odvijalo (i dalje se odvija) neometano, a u intervjuu koji sledi sa Natalijom razgovaramo o jednom od faktora koji presudno utiču na to – motivaciji zaposlenih.

Kompanije u ovom trenutku imaju priliku da se među svojim zaposlenima i budućim kolegama pozicioniraju na drugačiji način i u prvi plan istaknu kompanijsku kulturu. Koji je najbolji način da se to uradi?

Rekla bih da taj scenario u našem slučaju ne važi. Vip od prvog dana neguje kulturu u čijem su središtu ljudi. To nas je dovelo do prvog Family Friendly sertifikata u Srbiji. Pravila su ista bez obzira na to da li poslujemo u uslovima vanrednog stanja ili normalnim okolnostima.

Da bismo pružili najbolju uslugu našim korisnicima, posebno u vreme kada im je više nego ikada potrebno da budu u kontaktu sa dragim ljudima i informišu se, moramo na prvom mestu zaposlenima omogućiti sve što im je neophodno. Tu ne mislim samo na zdrave i bezbedne uslove za rad, maske, rukavice, organizovan prevoz i rad od kuće – ljudi su više od svog radnog okruženja i trudimo se da njihov život učinimo kvalitetnijim.

Ni Employer Branding u regularnim uslovima nije isti kao onaj u vanrednom stanju. Na kojim osnovama bi trebala da počiva strategija za ovaj drugi slučaj?

Često volim da kažem kako vanredne okolnosti zahtevaju vanredne mere, pa je prirodno i da je briga u ovakvoj situaciji izraženija. Svesni smo velikih promena navika i stila života svih naših zaposlenih. Obezbeđivanje adekvatnih uslova za rad je na prvom mestu, te stvari se ne dovode u pitanje.

Zatim, tu je i informisanost. Svi pratimo dešavanja i informacije koje se plasiraju putem medija, a koje povlače dosta pitanja. Dešava se da ljudi smetnu s uma da se svaka kompanija prilagođava situaciji na svoj način i to što kod nekih, nažalost dolazi do optimizacije broja zaposlenih na primer, ne mora da se odnosi i na nas. Svi smo deo istog tima, zato se trudimo da informišemo zaposlene o svemu što im je u ovom trenutku važno od uvedenih mera, promena i ostvarenih rezultata do planova za naredni period.

Kada se radno vreme završi, ne treba zaboraviti da smo svi samo ljudi: nekad nam je teško da balansiramo između porodice i posla smeštenih među četiri zida, nedostatka slobode kretanja, vremena koje provodimo kod kuće na socijalnoj distanci od bliskih ljudi. Trudimo se da budemo tu jedni za druge, jer svaka „nevolja“ se lakše prebrodi kada svoje brige podelimo sa nekim. Mislim da je u ovim vremenima posebno važno sačuvati ljudskost i podsetiti se da će i ovo proći i da ćemo uskoro ponovo biti na okupu.

Dakle, u ovom trenutku najvažniji je zapravo interni Employer Branding i način na koji se postavljamo prema svojim zaposlenima?

Da. Transparentnost u adresiranju potreba i očekivanja i na strani menadžmenta i na strani zaposlenih, kao i učvršćivanje kolegijalnih odnosa, sada su posebno važni – oni su preduslov za održavanje pozitivne atmosfere na poslu i održavanje željenih poslovnih rezultata.

Svakako, bilo je potrebno obezbediti svim zaposlenima optimalne tehničko-tehnološke uslove za nesmetan rad i kontakt sa kolegama u uslovima izolacije, ali i veću pažnju pridati timskoj komunikaciji i redovnosti sastanaka.

Mogla bih da kažem i da je prethodni period za nas bio kontrolna tačka. Da li kultura koju negujemo unutar kompanije ima dovoljno jake temelje da odoli izazovu. Ispostavilo se da jeste, i to je nešto što me veoma raduje. Odnos poverenja koji smo do sada gradili sa i među našim zaposlenima je u ovim okolnostima dobio dodatno na značaju: koliki god bili izazovi pred nama, oni znaju da mogu da računaju na našu podršku, a mi na njihovu posvećenost. Kriterijum njihovog zadovoljstva u svakom radnom danu ostaje jedan od glavnih ciljeva našeg HR tima, a vanredne okolnosti znače samo da moramo biti kreativniji i otvoreniji za alternativne puteve koji vode njegovom ostvarivanju.

Mnogo tehnoloških kompanija je svojim zaposlenima omogućilo rad od kuće, ali su neke zaboravile da to nije rad u regularnim okolnostima i da ga prati određena vrsta stresa. Šta je to što poslodavci mogu da urade kako bi obezbedili psihološku sigurnost svojih zaposlenih?

Kao kompanija koja je i ranije omogućavala zaposlenima fleksibilno radno vreme i rad od kuće po potrebi, možemo reći da smo u Vipu imali ostvarene preduslove da se lakše organizujemo sada kada je to dominantan režim za većinu nas.

Jasno je, međutim, da izazov rada od kuće nema istu težinu za sve zaposlene – potrebe onih koji, recimo, žive sami, nisu iste kao zaposlenih koji balansiraju između porodičnih obaveza i radnog vremena u istom prostoru. Kako je potreba za socijalizacijom i psihološkom podrškom izraženija usled fizičke distance, dodatno smo posvećeni podsticanju redovnog kontakta između kolega. Preko internih komunikacionih kanala redovno pružamo informacije i o eksternim servisima koji mogu biti od pomoći našim zaposlenima da lakše prebrode psihološku krizu, ali i preporuke koje ih mogu psihološki osnažiti i inspirisati. Trudimo se da budemo tu jedni za druge, samo sada u virtuelnom svetu.

Osim te psihološke sigurnosti, jedan od izazova za poslodavce je da svoje zaposlene motivišu na adekvatan način u trenutnim okolnostima. Koji je najbolji način za to?

Ne postoji jedan uniformisan način motivacije, svi smo mi različiti pa nas shodno tome motivišu različite stvari. Tu veliku ulogu imaju menadžeri naših timova, u velikoj većini slučajeva timovi se okupljaju na dnevnom nivou a praktikujemo i jedan na jedan sastanke. To se pokazalo kao dobar model da se zadrži efikasnost u radu, ali i ostavi prostor ljudima da budu ono što jesu i svoje brige i izazove podele međusobno. Lideršip tim kompanije pruža podršku sa druge strane, što čini jedan celovit sistem podrške u kojoj smo svi tu jedni za druge.

Kako bi HR trebalo da se postave u situaciji kada im se zaposleni požale na izazov usklađivanja poslovnog i privatnog života, nedostatak motivacije, strah? Da li ste se vi našli u toj situaciji i kakav ste savet dali svojim kolegama?

Neizvesnost sa kojom se svi suočavamo po prirodi budi strah. To važi za mene, kao i za svakog od nas, bio on direktor, kolega iz korisničkog servisa, IT-jevac, marketing stručnjak ili prodavac. Smatram da te stvari ne treba „kriti“.

Upravo to smo i pokazali uključenjem uživo našeg lideršip tima na internoj društvenoj mreži. Svi su se uključili iz svojih domova i, između ostalog, razgovarali o izazovima sa kojima se suočavaju. Deo njih ima malu decu, na primer, i nalazi se u potpuno istoj situaciji kao i veliki broj kolega na drugim pozicijama.

Rad od kuće lepo zvuči u teoriji, u praksi se dosta razlikuje od mogućnosti rada na daljinu na koji imamo pravo u okviru kompanije, posebno za one koji imaju decu. U tom smislu, promišljena organizacija prostora koje opredeljujemo za rad kod kuće može da nam pomogne da ostanemo fokusirani i produktivni. Usled smanjenog kretanja važno je da ne zaboravimo da u toku dana pravimo kratke pauze za fizičku aktivnost, istezanje, meditaciju. Kreativno popunjavanje slobodnog vremena, uspostavljanje novih hobija, čitanje, kuvanje, sve što nas opušta i inspiriše, značajno pozitivno utiče na očuvanje mentalne stabilnosti i garantuje bolji fokus tokom radnih sati.

Kako vidite da će se Vaš posao i komunikacija prema budućim kolegama odvijati do kraja godine? Da li će biti dodatnog prilagođavanja strategije i šta je to što će zaposleni gledati u kompanijama u vremenu posle pandemije?

Ova situacija je pokazala da možemo bez bilo kakvih problema da funkcionišemo, i ostvarujemo postavljene ciljeve čak i kada je skoro 100% zaposlenih na „home office“ režimu rada. Verujem da će to uticati na način obavljanja posla i kada se vanredno stanje ukine. Povratak u poslovni prostor će se odvijati u talasima i radićemo i na prilagođavanju postojećeg radnog prostora, kako bismo maksimalno zaštitili naše zaposlene. Posledice pandemije u smislu povećane opreznosti će se još neko vreme osećati „u vazduhu“, ali ne vidim to kao stavku koja će bilo kojoj kompaniji omogućiti kompetitivnu prednost na tržištu rada. To može biti samo dodatni benefit.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Kultura 2.0

Milica Čalija: Pokrenuli smo ‘Kupujmo iz Srbije’ jer želimo da mali proizvođači prežive pandemijsku krizu

Akcija 'Kupujmo iz Srbije' pokrenuta je sa ciljem da se kroz predstavljanje malih proizvođača putem društvenih mreža doprinese borbi da njihovi biznisi prežive aktuelnu pandemiju. U tekstu koji sledi, sa inicijatorkom projekta razgovaramo o samoj akciji i daljim koracima za pomoć malim preduzetnicima u Srbiji.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.