Miloš je napusio CTO poziciju kako bi radio na proizvodu u koji veruje

Kad titula nije sve: Miloš je napustio CTO poziciju u svojoj kompaniji kako bi za FishingBooker radio na proizvodu u koji veruje

Vođenje sopstvene kompanije i konstantno žongliranje između menadžerske i tehničke pozicije umeju da ostave svoj trag na čoveku. Zanimalo me je može li se napredovati u karijeri i kada se prihvati niža pozicija u timu koji vrednuje individualnu slobodu i odgovornost u radu.

Šta je vaš san kada govorimo o poslu? Iz mog ugla, a nakon skoro decenije rada u Netokraciji i vođenja kompletnog tima i kompanije u Srbiji, moj san je da u poslu budem i ostanem nezavistan – da nemam nekog ko će zagledati svaku moju odluku i preispitivati svaki potez. Sloboda je nešto čemu svi težimo, ali vođenje sopstvene kompanije često može biti veći teret nego što je iko od preduzetnika spreman da prizna. Što bi slikovito prikazao onaj meme – dao sam otkaz na poslu od 9 do 5 kako bih radio 24/7.

Miloš Levačić bio je “svoj gazda” skoro čitavu deceniju. Kao jedan od osnivača Creitive agencije, Miloš je na CTO poziciji vodio kompaniju i radio sa klijentima iz čitavog sveta. Međutim, menadžerska pozicija i rad u sopstvenoj agenciji nisu ga ispunjavali. Početkom godine on se pridružio kompaniji FishingBooker na poziciji Lead Software Engineer. Mnogi bi ovaj potez verovatno protumačili kao silazak na nižu poziciju. Kako rad za drugog može biti ispunjeniji od vođenja sopstvene kompanije?

Upravo o ovoj temi razgovarao sam sa Milošem koji danas vodi Platform Team u beogradskom FishingBooker-u, a koji je sa Netokracijom podelio svoje razloge za promenu u karijeri, kao i svoje viđenje zašto je vreme provedeno u radu na proizvodu daleko kvalitetnije od vremena provedenog gaseći požare i baveći se klijentima – nešto sa čime se preduzetnici suočavaju na svakodnevnom nivou.

Miloše, početkom godine promenio si posao. Na čemu danas radiš i kada si prvi put čuo za FishingBooker?

Za FishingBooker sam čuo još odavno, kao srpski startup koji je osvojio glas publike na takmičenju TechCrunch Disrupt, a i neke od bivših kolega i saradnika su već dugo deo FishingBooker ekipe. Moj dolazak ovde je bio slučaj dobrog tajminga – nedugo nakon napuštanja moje prethodne pozicije, upravo jedan od bivših saradnika, a danas kolega, mi je javio da FishingBooker ima otvoren konkurs i da misli da bismo bili dobar spoj – što se ispostavilo kao tačno.

Sa ostatkom tima sam brzo “kliknuo”, a danas vodim Platform Team koji je odgovoran kako za stabilnost i dostupnost FishingBooker infrastrukture, tako i za razvoj internih alata i servisa koji pomažu ostatku inženjerskog tima da razvija brzo i efikasno.

Napustio si CTO poziciju u sopstvenoj kompaniji. Šta te je motivisalo da napraviš takvu promenu u karijeri?

Kao i obično, više je razloga koji su doveli do te odluke, ali najveći uticaj je imala moja potreba da se više ne bavim agencijskim poslom i outsourcing industrijom, već da budem u biznisu koji je izgrađen oko konkretnog proizvoda. Takođe, mislim da su mi se tokom godina razvile veštine koje mi omogućavaju da veći doprinos pružim upravo u takvoj kompaniji, što je dovelo i do osećaja da stagniram i da je vreme za promenu. Jasno je da sa strane, ovakav karijerni potez može da deluje kao korak nazad, međutim iz subjektivne perspektive je za mene ovo potpuno suprotno – mogućnost da radim ono što želim, okružen kvalitetnim i talentovanim ljudima.

U svojoj kompaniji nisi stizao da se baviš poslom kojim si zapravo želeo?

Upravo imajući u vidu da sam kao jedan od osnivača preuzimao i dosta drugih odgovornosti i obaveza van zvanične pozicije, nisam tu titulu ni doživljavao kao neki simbol prestiža ili karijernog uspeha, već kao “osoba u kompaniji odgovorna za to i to”. Vremenom sam shvatio da su mi se promenili ciljevi i ono čime želim da se bavim, a početak globalne pandemije prošle godine i sve što je pratilo tu situaciju, samo su mi dodatno skrenuli pažnju na važnost ličnog ispunjenja poslom koji radim, što mi je dodatno olakšalo donošenje takve odluke.

Rad sa klijentima je bilo nešto što mi je odvlačilo fokus od onoga što me zanima, a to je pravljenje proizvoda. U outsourcing industriji je neizbežno trošiti nezanemarljivu količinu vremena i energije na pregovaranje, a ja sam osećao da bih bio produktivniji ako bih to vreme uložio u istraživanje tehnologija i razvoj softvera – pa mi je takvo okruženje i generisalo stres baš iz razloga što sam ulagao vreme i trud u stvari koje su za mene sporedne u kontekstu mojih ličnih interesovanja.

Pored proizvoda, šta te je privuklo da se pridružiš FishingBooker-u? Kako se to razvojni proces razlikuje od drugih organizcija?

Pre par godina sam čitao knjigu “Shape Up” koja opisuje pristup razvoju u kompaniji Basecamp i u njoj prepoznao odgovore na neka pitanja koja sam sebi postavljao godinama, kao i potvrdu nekih stavova u koje sam vremenom počeo da verujem. Uprkos oduševljenju što jedna uspešna kompanija funkcioniše po principima koje sam osećao na intuitivnom nivou i smatrao ispravnim, istovremeno sam bio obeshrabren činjenicom da takav pristup razvoju nikad neću moći da implementiram u kompaniji koja radi razvoj softvera kao uslužnu delatnost.

Kada je reč o “standardnim” agile metodologijama kao što je Scrum, Shape Up ima i nekih sličnosti i razlika – radi se u ciklusima, ali oni traju 6 nedelja, a između svaka dva ciklusa postoji cooldown period od 2 nedelje kada svako može da radi na sopstvenim inicijativama ili istražuje neku zanimljivu temu. Najznačajnija razlika u pristupu je način definisanja i prioritizacije pojedinačnih projekata. Dok recimo Scrum funkcioniše na osnovu procena, pa se planiranje radi iz perspektive “šta može da stane u jedan sprint”, Shape Up polazi iz pozicije vrednosti za biznis i projektima dodeljuje “apetit” – koliko vremena je biznis spreman da uloži u konkretan projekat. Projekti su ili “big batch” koji zauzimaju ceo ciklus, ili “small batch”, gde nekoliko takvih projekata može da se izvede u jednom ciklusu. Ponekad se rade i veliki projekti koji su predviđeni da traju više ciklusa.

Radi se u manjim timovima, a tim koji radi na konkretnom projektu ima slobodu da ga implementira na način na koji smatra da treba, tako da se uklopi u ciljani apetit. Zbog takvog pristupa, projekti se uglavnom ne definišu uz previše tehničkih detalja koji se smatraju delom implementacije, već prvenstveno kroz ciljeve koje projekat treba da postigne. Iza svega toga stoji obostrano poverenje između biznisa i timova da će, s jedne strane, svaki tim da napravi najbolje moguće rešenje u datim ograničenjima, a da biznis, s druge strane, ima razumevanja da je razvoj softvera nekad nepredvidiv i da je teško unapred znati kakvi problemi će morati da se rešavaju tokom rada. Ukoliko se ispostavi da projekat ipak ne može da se isporuči u željenom roku, biće ili redefinisan kako bi mu se smanjio obim ili će se čak u potpunosti odustati od te inicijative – jedan ciklus je često dovoljno vremena i da se promene prioriteti iz perspektive biznisa, pa da se za sledeći ciklus izaberu neki drugi projekti.

Mojoj odluci da se priključim timu svakako je pomogla i činjenica da FishingBooker koristi upravo ShapeUp metodologiju, koja nije samo još jedan pristup organizaciji softverskog razvoja, već rezultat kompanijske kulture koja vrednuje odgovornost i slobodu u radu.

Miloš kaže da ga rad u okruženju koje vrednuje odgovornost pojedinca itekako ispunjava. On danas vodi Platform Team koji je odgovoran za kompletnu infrastrukturu u FishingBooker-u.

Koliko ti je bilo izazovno da se prilagodiš ovakvom tipu razvoja? Da li iz ugla svog posla sada imaš više slobode?

S obzirom na moja predubeđenja o takvom tipu razvoja i dubokom uverenju da je to sjajan način rada i za zaposlene i za kompaniju, mislim da u tom smislu nisam imao nikakvih prepreka u prilagođavanju. Zapravo sam doživeo veliko olakšanje u perspektivi da ne mora sve da bude završeno “juče”, već je fokus na kvalitetu rešenja i vrednosti koja nastaje kroz takav proces.

Naravno, kako sada imam drugačiji skup odgovornosti koji je prvenstveno usmeren na tehnologije i razvoj, definitivno se osećam slobodnije. Međutim, ne bih rekao da je uzrok tome što ne moram da razmišljam o sporednim aspektima biznisa, već što ne moram da se bavim njima – a svakako me ti aspekti interesuju jer, na kraju krajeva, razvoj koji radimo se i dešava radi ispunjenja poslovnih ciljeva kompanije, a ne radi razvoja samog po sebi. Ali da, osećam se rasterećeno što mi takvi zadaci nisu više deo svakodnevnog rasporeda.

Pomenuo si da se rad u FishingBooker-u u velikoj meri zasniva na poverenju i na ličnoj odgovornosti. Da li ti je rad u sopstvenoj kompaniji pomogao u tom smislu?

Mislim da mi je definitivno pomogao, baš iz razloga što u svojoj kompaniji ne postoji drugi način da funkcionišeš osim kroz ličnu odgovornost – od tebe sve zavisi. Ja nisam ljubitelj striktno definisanih hijerarhija i uživam u slobodi i fleksibilnosti da imam “odrešene ruke” oko toga kako ću da radim svoj posao, pa u drugačijem okruženju ne bih ni izdržao dugo. Drago mi je što je to i jedna od osnova kulture kompanije u kojoj trenutno radim i što imam priliku da budem deo toga.

Kako je u FishingBookeru organizovan development i koliko se pažnje posvećuje samom kvalitetu koda?

FishingBooker je tokom godina prošao kroz različite faze reorganizacije inženjerskih timova, pa su tako nekad davno svi bili full stack programeri. U trenutku kad sam ja došao, razvoj je bio organizovan u horizontalne timove, razdvojene po tehničkim odgovornostima – Mobile tim koji razvija React Native aplikacije, Core tim koji radi prvenstveno React na webu, i Backend/Infra u čijem domenu je, naravno, backend i infrastruktura.

Tokom ove godine, započeta je nova inicijativa koja podrazumeva vertikalnu organizaciju cross-functional timova po proizvodnim domenima, pa tako recimo imamo Team Captains koji se bavi kompletnim delom sistema koji predstavlja dodirne tačke sa kapetanima sa kojima sarađujemo. U procesu je formiranje i drugih takvih timova, kao što je recimo i Platform Team čiji sam ja deo.

Dodao bih i da je pitanje organizacije timova vezano za fazu razvoja u kojoj se kompanija nalazi i da ne postoji tu neki opšti odgovor kakva podela odgovornosti je najbolja – smer u kojem se trenutno FishingBooker kreće je nešto oko čega se i kompanija i inženjerski timovi slažu da će stvoriti veću vrednost i doprinos biznisu zbog dodatne nezavisnosti timova u planiranju sopstvenih prioriteta, ali možda nekoliko godina ranije to ne bi bio pravi potez.

Što se tiče kvaliteta koda, osim raznih alata koji u CI okruženju automatizovano izvršavaju različite provere kvaliteta koda kao što su standardi za kodiranje i statička analiza, postoji kontinuirana zainteresovanost za bolje načine pisanja i organizacije koda i to je nešto što se takođe stalno istražuje i o čemu se redovno diskutuje. Za to je naravno zaslužna kompanijska kultura koja razume značaj kvalitetnog koda i doprinos kako stabilnosti proizvoda, tako i zadovoljstvu inženjera koji rade na njemu – što se naravno kasnije preslikava i na poslovne rezultate.

Priključio si se timu u jeku pandemije i rada od kuće. Kako je work from home uticao na rad čitave organizacije?

Komunikacija u FishingBooker-u je prvenstveno asinhrona i to je jedan od dugoročnih principa koji je postojao i pre pandemije. Postoji nekoliko razloga za to – asinhrona komunikacija podrazumeva fokusirano dokumentovanje ideja i perspektiva i pruža mogućnost za kvalitetnije izražavanje i prenošenje informacija. Sa druge strane, asinhrono čitanje omogućava sopstvenu organizaciju vremena i fokus u trenutku kada čitaocu to najviše odgovara.

Kao suprotnost tome, komunikacija u realnom vremenu praktično forsira svakoga da baš u tom trenutku prebaci fokus na nešto drugo, pa je rezultat značajno manja opšta efikasnost. Ovo naravno ne znači da nikad nemamo sastanke ili da ne razgovaramo uživo, već da je podrazumevani način komunikacije u pisanoj formi, a sastanci se najčešće zakazuju unapred, što daje svima dovoljno prostora da organizuju svoje vreme u skladu sa drugim obavezama.

Činjenica da je ovakav pristup postojao i pre pandemijskih mera je omogućio celoj kompaniji da funkcioniše i u prvim periodima masovnih lockdown-a, iako je novonastala situacija zahtevala i određeni period prilagođavanja i neke dugoročnije promene. Danas je rad u FishingBooker-u u potpunosti office-optional i svako može za sebe da odluči kako mu najviše odgovara.

Kakvi su planovi za dalji rast kompanije po pitanju tehničkih pozicija? Da li aktivno regrutujete?

Aktuelan spisak otvorenih pozicija se u svakom trenutku može pronaći na Careers stranici našeg sajta.

Kao i većina IT kompanija, i mi smo u konstantnoj potrazi za kvalitetnim talentima, pa čak i kada nemamo otvoren konkurs za konkretnu poziciju, kandidati su slobodni da nas kontaktiraju, a što se tiče tehničkih uloga, trenutno tražimo backend, frontend i mobile inženjere.

Sumiraj nam poslednjih 10 meseci koje si proveo u kompaniji. Smatraš li da si napravio pravi korak u svom profesionalnom razvoju?

Rad u FishingBooker-u je zanimljiv i izazovan, a iz industrije iz koje sam ja prešao, vrlo je primetan nedostatak bilo kakvog stresa. Napomenuo bih da ovo ne implicira da se ne radi efikasno – naprotiv, ceo tim je izuzetno vredan i posvećen svom poslu, ali je i sastavljen od ljudi koji žele da istovremeno imaju slobodu u radu umesto mikromenadžmenta i neprestanog skakanja sa zadatka na zadatak, kao i da preuzmu odgovornost za rezultate svog rada. Greške svi ponekad pravimo i to je uvek prilika da zajedno naučimo nešto novo, što je veoma zdrav pristup i, po mom mišljenju, jedini način da se ljudima omogući da daju sve od sebe – ako se neko plaši da napravi grešku u radu, onda će se plašiti i da uopšte radi, što kod zaposlenih izaziva nepotreban stres, a celu kompaniju čini neefikasnom.

Takvo okruženje koje na razne načine omogućava svima da rade najbolje što mogu i pruža im slobodu da eksperimentišu i isprobavaju različite pristupe rešavanju problema, je ujedno i okruženje sa velikim brojem prilika za učenje i napredovanje, koje privlači upravo kvalitetne inženjere koji i čine naš tim. Smatram da u Srbiji postoji jako mali broj kompanija koje razumeju sve benefite takve kulture i pozitivne efekte koje to ima na poslovanje.

Više informacija o tome kako FishingBooker radi, može se pročitati na našem kompanijskom blogu, a jedan deo našeg intervju procesa je i Culture Fit intervju, gde i kompanija i kandidat imaju obostranu priliku da se bolje upoznaju i razumeju kako bi izgledala zajednička saradnja, pa bih onima koji se pronalaze u celoj ovoj priči apsolutno preporučio da se prijave na neki od otvorenih konkursa.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Gaming

3Lateral predao urbanistički projekat za novosadski kampus – useljenje 2024. godine

Epic Games i 3Lateral zvanično su objavili više detalja o narednim koracima vezanim za planiranje i izgradnju svog budućeg kampusa u Novom Sadu.

Startapi i poslovanje

Da li Srbija inovira i zašto je važna naša pozicija na listi Globalnog indeksa inovativnosti?

Na poziciji Globalnog indeksa inovativnosti Srbija je pala sa 53. na 54. poziciju. Analiziramo gde smo bili lošiji, a gde bolji na skali inovacija.

E-commerce

eCommerce bezbednost: 5 saveta za bezbedniju internet trgovinu

Svakog oktobra održava se Evropski mesec sajber bezbednosti. Sa porastom internet trgovine u svetu, ali i u Srbiji, zapitali smo se kako povećati bezbednost domaćih internet prodavnica i šta to mali i veliki trgovci mogu da urade kako bi zaštitili svoje kupce. Korisne savete potražite u nastavku ovog vodiča.

Propustili ste

Mobilno

Koji su to najbolji telefoni na tržištu u cenovnom rangu od €250 do preko €750

Tržište mobilnih telefona nikada pre nije bilo ovako raznoliko. Korisnici danas na raspolaganju imaju ogroman broj modela različitih klasa i cenovnih kategorija, da se slobodno može reći kako je mogućnost izbora pametnih telefona najveća - od kada oni postoje.

Startapi i poslovanje

Freshdesk je SaaS alat za CX koji koristi 50.000 kompanija širom sveta – a od skoro je dostupan i na Balkanu

Kompanija Freshworks od prošle godine posluje i na regionalnom tržištu, a sa direktorom za Balkan razgovaramo o njihovim proizvodima - pogotovu o alatu Freshdesk.

Office Talks Podcast

Šta su to superklasteri i kako nastaju? (gost Kosta Andrić)

Može li se u naredne četiri godine izgraditi prvi srpski superklaster i kako pomoću ovog modela unaprediti tehnološke kapacitete domaće privrede? Otkrivamo u prvoj epizodi Office Talks specijala.

Startapi i poslovanje

Rekordan broj investicija i akvizicija obeležili su domaći ekosistem u 2021. godini

Analiziramo koji su to događaji obeležili startap zajednicu u proteklih 365 dana.

Startapi i poslovanje

Opseg plate prva je stvar koju programeri traže u oglasu za posao

Da, oglasi za posao u IT industriji imaju mane - čak i ako ih i HR-ovi i kompanijski menadžeri pišu i proveravaju po nekoliko puta. Najčešće ne sadrže dovoljno informacija o poziciji, opseg plate uglavnom izostaje, ali su zato marketinški detalji u prvom planu.

Startapi i poslovanje

Raising Stars: Stručna podrška i do 15.000 CHF za lokalni razvoj i globalni rast inovativnih ideja

Naučno-tehnološki park Beograd raspisao je uz podršku Vlade Švajcarske i u partnerstvu sa NTP Niš i NTP Čačak, novi poziv za Raising Starts, prvi pre-seed program koji startapima u najranijim fazama razvoja donosi stručnu i finansijsku podršku za ubrzan razvoj.