Koji nas medijski trendovi očekuju u 2019. godini?

Koji nas medijski trendovi očekuju u 2019. godini?

Predstavljamo vam izveštaj o medijskim trendovima koji je sprovela Direct Media United Solutions, a u kojem ćete imati priliku da prepoznate gde se globalni trendovi nalaze kada je u pitanju naše tržište.

Iako smo skloni da često mislimo da su globalni trendovi daleko od nas, Internet i milenijalci doneli su na naše tržište potpuno drugačiju konzumaciju medija. Više nam nije dozvoljeno da razmisljamo lokalno.

Ipak, postoje neke specifičnosti našeg tržišta kojih ćemo se dotaći iz detaljnog izveštaja o medijskim trendovima. Videćemo šta tačno znači “doba sveprisutnog TV-a”, razmotriti da li je OTT TV ubio linearnu televiziju, gde je Srbija kada je u pitanju vertikalni video, ko ima najbolje chatbotove na tržistu, kako je Srbija postala jedna od vodećih zemalja po broju blockchain developera, kako nam stiže marketing preko audio zapisa na pametnim zvučnicima i koje su nove “must” stvari kada je u pitanju mobilni marketing ali i influenseri.

Doba sveprisutnog TV-a

Iako gledanje televizije uživo opada u poslednjoj deceniji (sa 10,5 časova u 2010. na 4,1 čas u 2018. godini u SAD), prema Nilsenu, TV je i dalje medij koji oduzima najveći deo našeg vremena (43% ukupne medijske potrošnje). To znači da TV još uvek ima najveći domet i upravlja sa najviše vremena.

Takozvana over-the-top televizija jeste vid emitovanja novog doba. Gledanje TV-a preko striminga uživo, zasebnih servisa, multiplatformskog videa, pametnih telefona i konzola pokrenuto je u eri sveprisutne televizije i rastućeg sadržaja. Budućnost televizije leži u personalizovanoj tehnologiji i iskustvu gledanja na zahtev.

U Srbiji, linearno televizijsko emitovanje je još uvek apsolutni kralj. Prosečna dnevna TV gledanost u 2018. godini iznosila je 5,3 sata. Od početka 2017. godine, Nilsen prati odloženo gledanje emisija u Srbiji i trenutni udeo odloženog gledanja jeste oko 2,5% iako 25% svih TV paketa poseduje ovu opciju. Tendencija je da se prihvata digitalni tip prijema – ukupni digitalni prijem iznosi skoro 85% (30% više u odnosu na 2015).

Svetla budućnost za ‘chatbotove’

Četbotovi su u porastu i preuzimaju korisničke servise za mnoge brendove. Predviđa se da će se do 2020. godine, 85% korisničkih interakcija odvijati putem chatbot-ova, navodi se u izveštaju.

Ne samo da su botovi efikasan način masovne komunikacije, već omogućavaju 24-časovni dvosmerni komunikacioni kanal između publike i firme, sedam dana u nedelji. To će, pored povećanja zadovoljstva kupaca, unaprediti i stopu odaziva na Fejsbuku – poboljšati SEO i verovatnoću da će se određeni brend preporuči drugim korisnicima.

Četbotovi nisu ništa novo, ali uz bolju tehnologiju i integraciju mogli bi postati uobičajeniji u godinama pred nama. Možda četbotovi nisu u tako velikom porastu u Srbiji kao na globalnom nivou, ali postepeno dolaze. Imamo nekoliko primera korišćenja četbotova u našem okruženju, a neki od primera su četbot Raiffeisen banke REA i četbot kompanije “Tuborg” koji je najpre pokrenut u Srbiji, a potom i na globalnom nivou.

Mobilni marketing

Više od 1,2 milijarde ljudi širom sveta koristi mobilni uređaj, a korisnici u proseku provedu 2,8 sati na mobilnom telefonu svakog dana u poređenju sa 2,4 sata koliko provedu za desktop računarom.

Do 2019. godine, 79% ukupne potrošnje na oglašavanje biće na oglašavanje preko mobilnog telefona a u Srbiji je 2017. godine 44% ukupnog digitanog oglašavanja bilo preko mobilnog telefona sa rastom od 98% . Čak 80% vremena provedenog na društvenim medijima je preko mobilnog telefona.

Progresivne web aplikacije jesu napredna tehnologija koja brzo reaguje na korisničke interakcije sa lakom animacijom i funcioniše za svakog korisnika, bez obzira na izbor pretraživača. Do 2020. godine očekuje se da progresivne web aplikacije zamene 50% aplikacija opšte namene za mobilne uređaje.

Vizuelna pretraga u Srbiji

Vizuelna pretraga jeste nova vrsta pretraživača i može odvesti korisničko iskustvo na potpuno novi nivo. Ona omogućava korisnicima da postave fotografiju na Internet kako bi obavili pretragu i dobili konkretne rezultate. Međutim, vizuelna pretraga se u Srbiji se i dalje ne koristi. 

Marketing preko audio zapisa na “smart speaker” uređajima u 2018. godini bio je u najmanju ruku bez sjaja. Trenutno većina ovih platformi ozbiljno ograničava koje reklame mogu biti postavljene na njihove proizvode. Podrazumeva se da će pomenuti uređaji samo postati popularniji u narednim godinama.

Uz to, proizvođači ovih uređaja i kreatori aplikacija će morati da pronađu načine za njihovu monetizaciju. Imajući to na umu, očekujemo da će Amazon, Gugl, Epl i drugi proizvođači “smart speaker” uređaja uskoro pokrenuti svoje servise za audio reklamne oglase. 

Vertikalni video i ‘bite sized’ video

Do kraja 2019. godine, video snimci činiće zapanjujućih 80% ukupnog saobraćaja na Internetu. U mobile first svetu, vertikalni video uspostavlja standarde i jedino što se može očekivati je njegov dalji rast. Danas, 94 posto ljudi drži telefone uspravno kada snima sadržaje. Na Snepčetu i Instagramu svake godine u svetu nastane više milijardi priča, a skoro sve su snimljene vertikalno.

Prema RATEL-u, 46% korisnika Interneta u Srbiji konzumira video sadržaj najmanje jednom dnevno. Bez obzira na to, kada je reč o vertikalnom videu, Srbija je i dalje nepripremljena za ovaj trend. Budući da u Srbiji većina oglašivača ne pravi prilagođene video snimke za digitalne uređaje i jednostavno koriste TV reklame na digitalnim uređajima, vertikalni video zapis je nešto što je još uvek daleko. 

Blockchain kao medijski trend

Blockchain je sada prisutan u gotovo svakoj delatnosti, ali ima suštinski obećavajuću budućnost u marketingu. Marketeri danas počinju da koriste blokčein kako bi stimulisali potrošače da pogledaju reklame i angažuju se – bilo da je reč o povratnim informacijama, komentarima ili označavanju prijatelja.

U prvoj polovini 2018. godine, uspostavljena je i registrovana srpska blokčein incijativa. Cilj ove inicijative je da se kreiraju ekosistem i podrška, te reguliše blockchain na tržištu i povežu korporacije, developeri, kreatori politike i entuzijasti. Istraživanje blokčein delatnosti u Srbiji pokazalo je da Srbija trenutno ima oko 130 blockchain developera. To stavlja Srbiju na sam vrh svetskih blockchain destinacija.

Influenseri i mikroinfluenseri

Influenseri na društvenim medijima imaju sve veći uticaj, a mnogi od njih imaju više pratilaca od malih nacija. Sa druge strane, trend mikro-influensera je u porastu, pokazao je pomenuti izveštaj.

Iako se digitalne kampanje u Srbiji sve više kreću ka kampanjama gde klijent plaća reklamu po njenom učinku (performance) radije nego ka kampanjama podizanja svesti, influenseri sa društvenih medija najviše se angažuju upravo u ovim kampanjama (nasuprot svetskom trendu), a većina oglašivača meri samo broj impresija.

S obzirom na to da je tržište Srbije i dalje malo, a cene su relativno niske, to nam omogućava da angažujemo vodeće influesere po razumnoj ceni.

Kompletno istraživanje može se preuzeti ovde.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.