Koji nas medijski trendovi očekuju u 2019. godini?

Koji nas medijski trendovi očekuju u 2019. godini?

Predstavljamo vam izveštaj o medijskim trendovima koji je sprovela Direct Media United Solutions, a u kojem ćete imati priliku da prepoznate gde se globalni trendovi nalaze kada je u pitanju naše tržište.

Iako smo skloni da često mislimo da su globalni trendovi daleko od nas, Internet i milenijalci doneli su na naše tržište potpuno drugačiju konzumaciju medija. Više nam nije dozvoljeno da razmisljamo lokalno.

Ipak, postoje neke specifičnosti našeg tržišta kojih ćemo se dotaći iz detaljnog izveštaja o medijskim trendovima. Videćemo šta tačno znači „doba sveprisutnog TV-a“, razmotriti da li je OTT TV ubio linearnu televiziju, gde je Srbija kada je u pitanju vertikalni video, ko ima najbolje chatbotove na tržistu, kako je Srbija postala jedna od vodećih zemalja po broju blockchain developera, kako nam stiže marketing preko audio zapisa na pametnim zvučnicima i koje su nove “must” stvari kada je u pitanju mobilni marketing ali i influenseri.

Doba sveprisutnog TV-a

Iako gledanje televizije uživo opada u poslednjoj deceniji (sa 10,5 časova u 2010. na 4,1 čas u 2018. godini u SAD), prema Nilsenu, TV je i dalje medij koji oduzima najveći deo našeg vremena (43% ukupne medijske potrošnje). To znači da TV još uvek ima najveći domet i upravlja sa najviše vremena.

Takozvana over-the-top televizija jeste vid emitovanja novog doba. Gledanje TV-a preko striminga uživo, zasebnih servisa, multiplatformskog videa, pametnih telefona i konzola pokrenuto je u eri sveprisutne televizije i rastućeg sadržaja. Budućnost televizije leži u personalizovanoj tehnologiji i iskustvu gledanja na zahtev.

U Srbiji, linearno televizijsko emitovanje je još uvek apsolutni kralj. Prosečna dnevna TV gledanost u 2018. godini iznosila je 5,3 sata. Od početka 2017. godine, Nilsen prati odloženo gledanje emisija u Srbiji i trenutni udeo odloženog gledanja jeste oko 2,5% iako 25% svih TV paketa poseduje ovu opciju. Tendencija je da se prihvata digitalni tip prijema – ukupni digitalni prijem iznosi skoro 85% (30% više u odnosu na 2015).

Svetla budućnost za ‘chatbotove’

Četbotovi su u porastu i preuzimaju korisničke servise za mnoge brendove. Predviđa se da će se do 2020. godine, 85% korisničkih interakcija odvijati putem chatbot-ova, navodi se u izveštaju.

Ne samo da su botovi efikasan način masovne komunikacije, već omogućavaju 24-časovni dvosmerni komunikacioni kanal između publike i firme, sedam dana u nedelji. To će, pored povećanja zadovoljstva kupaca, unaprediti i stopu odaziva na Fejsbuku – poboljšati SEO i verovatnoću da će se određeni brend preporuči drugim korisnicima.

Četbotovi nisu ništa novo, ali uz bolju tehnologiju i integraciju mogli bi postati uobičajeniji u godinama pred nama. Možda četbotovi nisu u tako velikom porastu u Srbiji kao na globalnom nivou, ali postepeno dolaze. Imamo nekoliko primera korišćenja četbotova u našem okruženju, a neki od primera su četbot Raiffeisen banke REA i četbot kompanije „Tuborg“ koji je najpre pokrenut u Srbiji, a potom i na globalnom nivou.

Mobilni marketing

Više od 1,2 milijarde ljudi širom sveta koristi mobilni uređaj, a korisnici u proseku provedu 2,8 sati na mobilnom telefonu svakog dana u poređenju sa 2,4 sata koliko provedu za desktop računarom.

Do 2019. godine, 79% ukupne potrošnje na oglašavanje biće na oglašavanje preko mobilnog telefona a u Srbiji je 2017. godine 44% ukupnog digitanog oglašavanja bilo preko mobilnog telefona sa rastom od 98% . Čak 80% vremena provedenog na društvenim medijima je preko mobilnog telefona.

Progresivne web aplikacije jesu napredna tehnologija koja brzo reaguje na korisničke interakcije sa lakom animacijom i funcioniše za svakog korisnika, bez obzira na izbor pretraživača. Do 2020. godine očekuje se da progresivne web aplikacije zamene 50% aplikacija opšte namene za mobilne uređaje.

Vizuelna pretraga u Srbiji

Vizuelna pretraga jeste nova vrsta pretraživača i može odvesti korisničko iskustvo na potpuno novi nivo. Ona omogućava korisnicima da postave fotografiju na Internet kako bi obavili pretragu i dobili konkretne rezultate. Međutim, vizuelna pretraga se u Srbiji se i dalje ne koristi. 

Marketing preko audio zapisa na „smart speaker“ uređajima u 2018. godini bio je u najmanju ruku bez sjaja. Trenutno većina ovih platformi ozbiljno ograničava koje reklame mogu biti postavljene na njihove proizvode. Podrazumeva se da će pomenuti uređaji samo postati popularniji u narednim godinama.

Uz to, proizvođači ovih uređaja i kreatori aplikacija će morati da pronađu načine za njihovu monetizaciju. Imajući to na umu, očekujemo da će Amazon, Gugl, Epl i drugi proizvođači „smart speaker“ uređaja uskoro pokrenuti svoje servise za audio reklamne oglase. 

Vertikalni video i ‘bite sized’ video

Do kraja 2019. godine, video snimci činiće zapanjujućih 80% ukupnog saobraćaja na Internetu. U mobile first svetu, vertikalni video uspostavlja standarde i jedino što se može očekivati je njegov dalji rast. Danas, 94 posto ljudi drži telefone uspravno kada snima sadržaje. Na Snepčetu i Instagramu svake godine u svetu nastane više milijardi priča, a skoro sve su snimljene vertikalno.

Prema RATEL-u, 46% korisnika Interneta u Srbiji konzumira video sadržaj najmanje jednom dnevno. Bez obzira na to, kada je reč o vertikalnom videu, Srbija je i dalje nepripremljena za ovaj trend. Budući da u Srbiji većina oglašivača ne pravi prilagođene video snimke za digitalne uređaje i jednostavno koriste TV reklame na digitalnim uređajima, vertikalni video zapis je nešto što je još uvek daleko. 

Blockchain kao medijski trend

Blockchain je sada prisutan u gotovo svakoj delatnosti, ali ima suštinski obećavajuću budućnost u marketingu. Marketeri danas počinju da koriste blokčein kako bi stimulisali potrošače da pogledaju reklame i angažuju se – bilo da je reč o povratnim informacijama, komentarima ili označavanju prijatelja.

U prvoj polovini 2018. godine, uspostavljena je i registrovana srpska blokčein incijativa. Cilj ove inicijative je da se kreiraju ekosistem i podrška, te reguliše blockchain na tržištu i povežu korporacije, developeri, kreatori politike i entuzijasti. Istraživanje blokčein delatnosti u Srbiji pokazalo je da Srbija trenutno ima oko 130 blockchain developera. To stavlja Srbiju na sam vrh svetskih blockchain destinacija.

Influenseri i mikroinfluenseri

Influenseri na društvenim medijima imaju sve veći uticaj, a mnogi od njih imaju više pratilaca od malih nacija. Sa druge strane, trend mikro-influensera je u porastu, pokazao je pomenuti izveštaj.

Iako se digitalne kampanje u Srbiji sve više kreću ka kampanjama gde klijent plaća reklamu po njenom učinku (performance) radije nego ka kampanjama podizanja svesti, influenseri sa društvenih medija najviše se angažuju upravo u ovim kampanjama (nasuprot svetskom trendu), a većina oglašivača meri samo broj impresija.

S obzirom na to da je tržište Srbije i dalje malo, a cene su relativno niske, to nam omogućava da angažujemo vodeće influesere po razumnoj ceni.

Kompletno istraživanje može se preuzeti ovde.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Propustili ste

Karijere

Kako se brendirati na LinkedIn-u i obezbediti veći doseg za vaše objave?

Kako funkcioniše LinkedIn algoritam? Kakve objave voli, a koje kažnjava niskim 'reach'-om? Otkrivamo u nastavku.

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Startapi i poslovanje

CESA 2019: Otvorene prijave za startape u Centralnoj i Istočnoj Evropi

Udruženje The Startup Awards po šesti put okuplja startape različitih faza razvoja i delatnosti iz ovog dela Evrope. Nominacije traju do početka avgusta, dok se zainteresovani mogu prijaviti u 16 različitih kategorija.

Gaming

Humanitarni esport turnir Good Game dolazi u Beograd – prijavite vaš tim i igraje protiv drugih IT kompanija

Dom omladine u Beogradu biće domaćin prvog Good Game B2B esport turnira koji će se održati u prestonici sa ciljem povezivanja većih kompanija i prikupljanja sredstava za mlade preduzetnike. Sa idejnim tvorcem takmičenja razgovaramo o nastanku istog i planovima za naredni period.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Društvene mreže

SHARE Fondacija saopštila: Twitter imenuje predstavnika za Srbiju

Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti predviđa obavezu gotovo svih velikih IT kompanija da imenuju predstavnike u Srbiji. Prva u nizu koja to čini je Twitter.