Koji nas medijski trendovi očekuju u 2019. godini?

Koji nas medijski trendovi očekuju u 2019. godini?

Predstavljamo vam izveštaj o medijskim trendovima koji je sprovela Direct Media United Solutions, a u kojem ćete imati priliku da prepoznate gde se globalni trendovi nalaze kada je u pitanju naše tržište.

Iako smo skloni da često mislimo da su globalni trendovi daleko od nas, Internet i milenijalci doneli su na naše tržište potpuno drugačiju konzumaciju medija. Više nam nije dozvoljeno da razmisljamo lokalno.

Ipak, postoje neke specifičnosti našeg tržišta kojih ćemo se dotaći iz detaljnog izveštaja o medijskim trendovima. Videćemo šta tačno znači „doba sveprisutnog TV-a“, razmotriti da li je OTT TV ubio linearnu televiziju, gde je Srbija kada je u pitanju vertikalni video, ko ima najbolje chatbotove na tržistu, kako je Srbija postala jedna od vodećih zemalja po broju blockchain developera, kako nam stiže marketing preko audio zapisa na pametnim zvučnicima i koje su nove “must” stvari kada je u pitanju mobilni marketing ali i influenseri.

Doba sveprisutnog TV-a

Iako gledanje televizije uživo opada u poslednjoj deceniji (sa 10,5 časova u 2010. na 4,1 čas u 2018. godini u SAD), prema Nilsenu, TV je i dalje medij koji oduzima najveći deo našeg vremena (43% ukupne medijske potrošnje). To znači da TV još uvek ima najveći domet i upravlja sa najviše vremena.

Takozvana over-the-top televizija jeste vid emitovanja novog doba. Gledanje TV-a preko striminga uživo, zasebnih servisa, multiplatformskog videa, pametnih telefona i konzola pokrenuto je u eri sveprisutne televizije i rastućeg sadržaja. Budućnost televizije leži u personalizovanoj tehnologiji i iskustvu gledanja na zahtev.

U Srbiji, linearno televizijsko emitovanje je još uvek apsolutni kralj. Prosečna dnevna TV gledanost u 2018. godini iznosila je 5,3 sata. Od početka 2017. godine, Nilsen prati odloženo gledanje emisija u Srbiji i trenutni udeo odloženog gledanja jeste oko 2,5% iako 25% svih TV paketa poseduje ovu opciju. Tendencija je da se prihvata digitalni tip prijema – ukupni digitalni prijem iznosi skoro 85% (30% više u odnosu na 2015).

Svetla budućnost za ‘chatbotove’

Četbotovi su u porastu i preuzimaju korisničke servise za mnoge brendove. Predviđa se da će se do 2020. godine, 85% korisničkih interakcija odvijati putem chatbot-ova, navodi se u izveštaju.

Ne samo da su botovi efikasan način masovne komunikacije, već omogućavaju 24-časovni dvosmerni komunikacioni kanal između publike i firme, sedam dana u nedelji. To će, pored povećanja zadovoljstva kupaca, unaprediti i stopu odaziva na Fejsbuku – poboljšati SEO i verovatnoću da će se određeni brend preporuči drugim korisnicima.

Četbotovi nisu ništa novo, ali uz bolju tehnologiju i integraciju mogli bi postati uobičajeniji u godinama pred nama. Možda četbotovi nisu u tako velikom porastu u Srbiji kao na globalnom nivou, ali postepeno dolaze. Imamo nekoliko primera korišćenja četbotova u našem okruženju, a neki od primera su četbot Raiffeisen banke REA i četbot kompanije „Tuborg“ koji je najpre pokrenut u Srbiji, a potom i na globalnom nivou.

Mobilni marketing

Više od 1,2 milijarde ljudi širom sveta koristi mobilni uređaj, a korisnici u proseku provedu 2,8 sati na mobilnom telefonu svakog dana u poređenju sa 2,4 sata koliko provedu za desktop računarom.

Do 2019. godine, 79% ukupne potrošnje na oglašavanje biće na oglašavanje preko mobilnog telefona a u Srbiji je 2017. godine 44% ukupnog digitanog oglašavanja bilo preko mobilnog telefona sa rastom od 98% . Čak 80% vremena provedenog na društvenim medijima je preko mobilnog telefona.

Progresivne web aplikacije jesu napredna tehnologija koja brzo reaguje na korisničke interakcije sa lakom animacijom i funcioniše za svakog korisnika, bez obzira na izbor pretraživača. Do 2020. godine očekuje se da progresivne web aplikacije zamene 50% aplikacija opšte namene za mobilne uređaje.

Vizuelna pretraga u Srbiji

Vizuelna pretraga jeste nova vrsta pretraživača i može odvesti korisničko iskustvo na potpuno novi nivo. Ona omogućava korisnicima da postave fotografiju na Internet kako bi obavili pretragu i dobili konkretne rezultate. Međutim, vizuelna pretraga se u Srbiji se i dalje ne koristi. 

Marketing preko audio zapisa na „smart speaker“ uređajima u 2018. godini bio je u najmanju ruku bez sjaja. Trenutno većina ovih platformi ozbiljno ograničava koje reklame mogu biti postavljene na njihove proizvode. Podrazumeva se da će pomenuti uređaji samo postati popularniji u narednim godinama.

Uz to, proizvođači ovih uređaja i kreatori aplikacija će morati da pronađu načine za njihovu monetizaciju. Imajući to na umu, očekujemo da će Amazon, Gugl, Epl i drugi proizvođači „smart speaker“ uređaja uskoro pokrenuti svoje servise za audio reklamne oglase. 

Vertikalni video i ‘bite sized’ video

Do kraja 2019. godine, video snimci činiće zapanjujućih 80% ukupnog saobraćaja na Internetu. U mobile first svetu, vertikalni video uspostavlja standarde i jedino što se može očekivati je njegov dalji rast. Danas, 94 posto ljudi drži telefone uspravno kada snima sadržaje. Na Snepčetu i Instagramu svake godine u svetu nastane više milijardi priča, a skoro sve su snimljene vertikalno.

Prema RATEL-u, 46% korisnika Interneta u Srbiji konzumira video sadržaj najmanje jednom dnevno. Bez obzira na to, kada je reč o vertikalnom videu, Srbija je i dalje nepripremljena za ovaj trend. Budući da u Srbiji većina oglašivača ne pravi prilagođene video snimke za digitalne uređaje i jednostavno koriste TV reklame na digitalnim uređajima, vertikalni video zapis je nešto što je još uvek daleko. 

Blockchain kao medijski trend

Blockchain je sada prisutan u gotovo svakoj delatnosti, ali ima suštinski obećavajuću budućnost u marketingu. Marketeri danas počinju da koriste blokčein kako bi stimulisali potrošače da pogledaju reklame i angažuju se – bilo da je reč o povratnim informacijama, komentarima ili označavanju prijatelja.

U prvoj polovini 2018. godine, uspostavljena je i registrovana srpska blokčein incijativa. Cilj ove inicijative je da se kreiraju ekosistem i podrška, te reguliše blockchain na tržištu i povežu korporacije, developeri, kreatori politike i entuzijasti. Istraživanje blokčein delatnosti u Srbiji pokazalo je da Srbija trenutno ima oko 130 blockchain developera. To stavlja Srbiju na sam vrh svetskih blockchain destinacija.

Influenseri i mikroinfluenseri

Influenseri na društvenim medijima imaju sve veći uticaj, a mnogi od njih imaju više pratilaca od malih nacija. Sa druge strane, trend mikro-influensera je u porastu, pokazao je pomenuti izveštaj.

Iako se digitalne kampanje u Srbiji sve više kreću ka kampanjama gde klijent plaća reklamu po njenom učinku (performance) radije nego ka kampanjama podizanja svesti, influenseri sa društvenih medija najviše se angažuju upravo u ovim kampanjama (nasuprot svetskom trendu), a većina oglašivača meri samo broj impresija.

S obzirom na to da je tržište Srbije i dalje malo, a cene su relativno niske, to nam omogućava da angažujemo vodeće influesere po razumnoj ceni.

Kompletno istraživanje može se preuzeti ovde.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Gaming

Humanitarni CS:GO turnir obezbediće 1.000.000+ dinara za organizacije koje pomažu medicinske radnike

Kompanija Quantox Technology organizuje online CS:GO humanitarni turnir od 4. do 5. aprila za domaće IT kompanije sa ciljem da se pomogne medicinskim radnicima u borbi protiv pandemije korona virusa.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Propustili ste

Kultura 2.0

Pandemija nije ‘sahranila’ naše konferencije iako su organizatori svesni da neće biti lako

Organizatori konferencija poručuju da prate razvoj situacije i da se nadaju pozitivnijem ishodu u drugoj polovini godine. Za najveći broj virtuelne konferencije jednostavno nisu opcija.

Tehnologija

Više od 80 rešenja stiglo na adresu Ministarstva inovacija u okviru inicijative ‘Budi I TI heroj’

Ministarstvo inovacija i tehnološkog razvoja prošle nedelje pozvalo je IT kompanije, organizacije i preduzetnike da se priključe inicijativi 'Budi I Ti Heroj' sa ciljem da se razviju visoko tehnološka rešenja za borbu protiv COVD-19 pandemije.

E-commerce

Upoznajte Yemoru, beogradsku e-commerce agenciju koja globalno iskustvo želi da primeni i na domaće klijente

Da li ste čuli za ime Yemora? Ukoliko je vaš posao e-commerce, možda znate za beogradsku agenciju koja razvija Magento rešenja za neke od najvećih globalnih klijenata.

Društvene mreže

TikTok postaje El Dorado za brendove – hoće li ga domaće agencije i kompanije iskoristiti?

Ako vas TikTok manija još uvek nije uhvatila, spremite se - pogotovo ukoliko dolazite iz oblasti marketinga. Jer, kako nam otkrivaju popularni TikTokeri (koji pritom rade u agencijama), ovo je velika prilika za mnoge brendove da se približe novoj publici.

Gaming

U vreme pandemije domaće iGaming kompanije beleže značajan rast – do 2025. industrija bi mogla da vredi $103 milijarde

Ograničeno vreme kretanja tokom pandemije otvorilo je nove aktivnosti za ljude širom sveta. Značajan rast beleži i 'online gambling' o čijem smo rastu i stanju na tržištu razgovarali sa predstavnicima domaćih iGaming kompanija.

Startapi i poslovanje

Sada nije vreme za strahove jer najbolja prilika za oporavak SME sektora leži u digitalnim servisima

Svedoci smo instant digitalizacije mnogobrojnih poslova i zanimanja izazvanih pandemijom COVID-19 virusa. O tome kako se mali i srednji biznisi mogu uspešno nositi sa ovim promenama - razgovaramo sa osnivačem kompanije SuperHosting.rs.