
MasterIndex: Stabilan rast online plaćanja u Srbiji – raste i poverenje građana u Internet kupovinu
MasterIndex, tradicionalno istraživanje kompanije Mastercard o finansijskim navikama i potrebama aktivnih korisnika kartica u Srbiji, potvrdilo je da su online plaćanja postala sastavni deo finansijske kulture građana i da takva vrsta plaćanja ima kontinuiran trend rasta.
MasterIndex podaci tako su pokazali da čak 83% ispitanika koristi online plaćanja, što je porast od 22% u poređenju sa godinom pre početka pandemije. Studija je između ostalog pokazala da su prvi izbor korisnika i dalje domaće online prodavnice (54%), te da je poverenje u bezbednost online kupovine poraslo u odnosu na prethodnu godinu i iznosi 55%.
Od 83% ispitanika koji plaćanja putem interneta koriste redovno, 13% njih plaća online barem jednom nedeljno, dok 41% koristi ovaj način plaćanja na mesečnom nivou, a 46% njih jednom ili nekoliko puta godišnje.
Da preferirani načini kupovine i plaćanja sve više prelaze u online okruženje, govori i podatak iz istraživanja da skoro polovina ispitanika (46%) mesečne račune plaća putem interneta. Garderobu i obuću kupuje njih 45%, sportsku opremu 28%, a namirnice i potrepštine za kuću 25% ispitanika. Web prodavnice građani sve više posećuju i za kupovinu elektronskih uređaja (21%) i nameštaja (17%).
Sa druge strane, MasterIndex istraživanje u Srbiji pokazalo je da 55% korisnika online kupovine koristi kartice generalno, bilo da su u pitanju debitne, kreditne ili internet/prepaid kartice. Keš koristi 48% korisnika, dok 42% ispitanika koristi e-banking, odnosno m-banking aplikacije kao opciju za plaćanje robe i usluga poručenih na internetu.
Bezbednost kupaca i dalje na prvom mestu, ali je potrebna edukacija
Kada je u pitanju online plaćanje sa sačuvanom karticom kod trgovca tzv. credentials on file rešenje, plaćanje računa za komunalije prednjači kada je u pitanju korišćenje ove opcije (30%), sledi usluga naručivanja i dostave hrane (15%), kao i naručivanje i plaćanje preko sajtova supermarketa (14%). Povodom pomenutog istraživanja oglasila se i Jelena Ristić, direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, koja je istakla sledeće:
Navike korisnika su se evidentno promenile, dobrim delom zbog pandemije, ali pre svega zbog naprednih tehnoloških rešenja u oblasti bezgotovinskog plaćanja i internet trgovine koja su građanima dala veću slobodu izbora i bolje korisničko iskustvo pri kupovini i plaćanju.
Imajući u vidu podatak da su građani Srbije dominantno opredeljeni za online kupovinu kod domaćih trgovaca i da poverenje u online plaćanja raste iz godine u godinu, online poslovanje jeste razvojna prilika za trgovce svih veličina, a posebno male i srednje preduzetnike da povećaju obim svog poslovanja.

“U ovome prepoznajemo i potencijal za ukupan ekonomski rast domaćeg online tržišta, zbog čega ulaganje u edukaciju i stimulaciju trgovaca i korisnika treba biti zadatak svih nas tržišnih činilaca”, dodala je Jelena.
S obzirom na to da je primetan rast poverenja u plaćanja putem interneta, važno je i ponoviti uobičajene savete korisnicima da online transakcijama uvek pristupaju na isti način kao što to rade sa standardnim kartičnim plaćanjima, to znači da nikome ne otkrivaju broj kartice, PIN i CVC2 kodove i da ne dele ove podatke putem poruka, elektronske pošte ili društvenih mreža. Pored toga, potrebno je da provere da li web stranica trgovca ima simbol katanca i “https://” oznaku koji garantuju sigurnu enkripciju podataka.
Takođe, korisnicima se savetuje da potraže Mastercard® SecureCode™ ili Mastercard Identity Check simbole na stranici trgovca, što predstavlja potvrdu garancije da se njihovi podaci razmenjuju samo sa finansijskom institucijom koja prihvata plaćanje, a ne sa trgovcem.
Sve češće u primeni je i dodatni vid sigurnosti, Mastercard rešenje bazirano na EMV 3DS standardima, odnosno metodi tzv. biometrijske autentifikacije koji klijentima omogućava pouzdano prepoznavanje krajnjeg korisnika kartice pri potvrdi online plaćanja.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!