
Marko Purić na Upworku zaradio je $470.000 – i sada pomaže frilenserima da pronađu bolje klijente
Od kad je sveta i veka, jedna od glavnih briga frilensera je kako doći do bolje plaćenih poslova i boljih klijenata. Marko Purić daje odgovor.
U čemu je tajna vašeg uspeha ako kao frilenser na Upworku za četiri godine zaradite skoro pola miliona dolara? Marko Purić, UX/UI dizajner kome je ovo pošlo za rukom, kaže da, uprkos većinskom mišljenju, nije u pitanju sreća – iza njegovih 95 uspešnih projekata krije se 4.600 drugih poslova za koje je odbijen.
Pored karijere frilensera, Marko je takođe bio i deo tima, imao je svoju agenciju, bio je na rukovodećoj poziciji, a sada se bavi edukacijom svojih kolega kroz svoj novi projekat – Coach for Solopreneurs.
Ovaj program namenjen je svakom profesionalcu u IT industriji koji hoće da poveća svoje prihode tako što će raditi projekte “sa strane” i sastoji se od 1-na-1 konsultacija, 1-na 1-coaching-a, a uskoro i online kursa.
Detaljnije o tome, ali i načinu na koji je kriza uticala na ponudu poslova za frilensere, sa Markom smo razgovarali u tekstu koji sledi.
U čemu je tajna uspešnog frilensinga?
Kao što smo spomenuli, Marko je UX/UI dizajner, a još kao dete je voleo slikanje i tehničko crtanje, tako da je negde oduvek imao afinitete prema tom pravcu. Stvar je poprimila drugačije razmere kada mu je u srednjoj školi drug pokazivao njegove logoe koje je dizajnirao za strane konkurse, što je Marku bilo veoma zanimljivo.
“Jednog od narednih dana mi je rekao da je zaradio $200 tako što je klijent izabrao baš njegov dizajn logoa. Meni je tog momenta bilo fascinantno da od pravljenja lepih stvari može i da se zaradi”, priseća se on i tada počinje da uči Photoshop i druge dizajn alate:
Prvo sam krenuo sa grafičkim dizajnom i dizajniranjem logoa tako što sam počeo da šaljem radove na konkurse na 99designs platformi. Nakon nekoliko meseci sam saznao za UI/UX i video da je u dosta slučajeva više cenjen, pa sam odlučio da se fokusiram na to polje.
Prvih godinu dana rada na 99design-u apsolutno ništa nisam uspeo da zaradim, pa sam više puta razmišljao da odustanem. Međutim sve vreme sam verovao da ću jednom uspeti da se probijem što mi je davalo snagu da ustanem nakon svakog neuspeha.
Nakon otprilike 100 poslatih radova, Marko je pobedio na jednom projektu i zaradio oko 1.200 dolara za dizajn aplikacije. Tog trenutka, priseća se on, znao je da će se time baviti i svu svoju energiju preusmerava u tom pravcu. “Sa moje trenutne pozicije mogu da kažem da je početak bio prilično težak, ali to je dobrim delom bilo zato što nisam imao iskusnog mentora koji bi mi znatno ubrzao put do prvih uspeha”, navodi on.
Od tada Marko ubrzano razvija svoju karijeru i do sada je prikupio najraznovrsnija iskustva: bio je deo tima, imao svoju agenciju, frilensovao je, bio je na rukovodećoj poziciji, a sada se bavi edukacijom svojih kolega:
Tokom svih ovih poduhvata sam često dobijao komentare kao što su – šta ako ti to ne uspe, zašto bi napuštao siguran posao, samo neka ulaganja, gde je tu zarada i sl. Većina njih je implicirala na to da gubim vreme i energiju umesto da samo nastavim da radim u firmi za redovnu platu.
Ali sva ta iskustva i pokušaji su mi donela neprocenjiva znanja koja ne mogu da se nauče tokom formalnog obrazovanja. Što je najbolje od svega, sve to sam prošao veoma mlad – onda kada nisam imao mnogo odgovornosti i nisam morao mnogo da brinem ako ne uspem.
Marko je za Netokraciju izdvojio najvažnije stvari koje je naučio o frilensingu:
- Soft veštine su daleko bitnije od samih tehničkih veština.
- Eksponiranje je daleko bitnije od samog kvaliteta usluge.
- Proaktivnost i konstantno unapređivanje usluge je ključno.
- Dosta češće klijenti mogu da plate više nego što mi mislimo.
- Prava prilika će doći ukoliko smo dovoljno istrajni.
Dobra tehnička usluga više nije dovoljna – potrebno je mnogo više
Marko od juna radi i na novom projektu pod nazivom Coach for Solopreneurs, i otkriva nam kome je namenjen. “Pre par meseci sam pokrenuo program za dizajnere i generalno frilensere kojima pomažem da povećaju svoju zaradu tako što ću ih naučiti kako da nađu klijente sa većim budžetom. Trenutno sam u procesu razvoja i definisanja uske ciljne grupe i ponude, tako da naziv Coach for Solopreneurs možda uskoro bude promenjen u Coach for UI/UX Designers“, otkriva on i dodaje:
Za sada, program je namenjan svakom profesionalcu u IT industriji koji hoće da poveća svoje prihode tako što će raditi projekte “sa strane”. Najverovatnije ću se uskoro uže fokusirati na UI/UX dizajnere, tako da možete očekivati promene u narednom periodu.
Program se sastoji od 1-na-1 konsultacija, 1-na 1-coaching-a, a uskoro i online kursa. Svako ko je zainteresovan za program može da baci pogled na moj LinkedIn profil.
Ideju i motiv za ovaj program dobio je jer često čuje pitanja od poznanika i konekcija na LinkedIn-u o tome kako je uspeo da zaradi toliko novca na Upwork-u. “Na ovoj platformi imam dosta dobar kredibilitet, pa sam se u jednom momentu pitao zašto to ne bih iskoristio za biznis”, otkriva Marko dodavši sledeće:
Da budem iskren, jedan od jačih razloga je bio i taj što počinje da mi dosađuje direktan rad sa klijentima i faktor da zarađujem samo dok radim – kada napravim pauzu, nema zarade. Tako se rodila želja za pasivnijim prihodom.
Jedan od najsnažnijih motiva je taj da bih zaista voleo da naučim kolege kako mogu da ostvare finansijsku slobodu kroz zanimanje koje vole i tako omoguće kvalitetniji život za sebe i svoju porodicu. Ništa nema lepše od toga kada vidite da ste nekom pomogli i kada dobijete pozitivne komentare na svoj rad.
Marko inače radi sa frilenserima i osnivačima agencija, najviše u polju dizajna i programiranja i pomaže im da dođu do većeg broja i boljih klijenata, i samim tim direktno povećaju zaradu. “Postoji više načina i formula koje se prilagođavaju u skladu sa mogućnostima i preferencijama pojedinca – okvirno se svodi na građenje ličnog brenda na LinkedIn-u i profila na Upwork-u”, objašnjava naš sagovornik.
On dodaje i da je kod frilansera najveći izazov uspostavljanje sistema za stabilan izvor prihoda, izgradnja ličnog brenda i dolazak do boljih klijenata:
Frilens i preduzetništvo su uvek bili posebno teška kategorija, pa je samim tim i normalno da je sada tokom krize još teže izgraditi uspešan posao. Većina frilensera i vlasnika agencija koji su imali poteškoća i pre krize sada jednostavno ne vide način kako mogu da opstanu. Jedan od glavnih razloga za to je što većina njih ne shvata koliko je različitih varijabli ključno za uspeh njihovog posla, pa samim tim i ne obraćaju pažnju na usavršavanje u tim poljima.
Konkurencija je velika, tako da nije više dovoljna dobra tehnička usluga – baš naprotiv, potrebno je daleko više od toga.
Iza uspešnih 95 projekata krije se 4.600 odbijenica za poslove
U nastavku razgovora smo se sa Markom dotakli i teme koja je pre nekoliko godina podigla dosta prašine među frilenserima – država je 2020. godine počela sa regulacijom načina na koji frilenseri posluju, a našeg sagovornika pitali smo i kakva je trenutna situacija po tom pitanju:
To pitanje je rešeno i frilenseri konačno više nisu nedefinisana kategorija. Nisam upoznat u detalje regulisanja frilensa, jer već duže vreme radim preko svoje preduzetničke firme, ali čini se da su se potrudili da frilenserima olakšaju i pojasne ceo proces. Postoji i web stranica koja bi trebalo da sadrži sve što je potrebno od informacija.
Dodao bih i da je pravni okvir postojao i pre, frilenseri su potpuno legalno mogli da rade sa klijentima registrujući preduzetničku firmu i po meni je veći problem bila loša komunikacija državnih organa po tom pitanju.
Ipak, sada kada je pravni aspekt frilensinga u Srbiji sređen, ova kategorija radnika se (kao i ostatak IT sektora) suočava da finansijkom krizom, pa je potražnja za uslugama frilensera objektivno opala – potvrđuje Purić. “Frilenseri koji ne shvataju ozbiljno svoj posao i pružaju otpor ka ličnom napretku se dosta teško prilagođavaju krizi, pa je dosta njih prešlo u tradicionalnije vode”, navodi Marko i dodaje:
Međutim, potreba za odgovornim i iskusnim frilenserima nije opadala, pa takvi frilenseri i nisu preterano osetili promenu, za dosta njih se čak i povećao obim posla.
Jedan od većih problema je što većina frilensera ne shvata svoj posao odgovorno i misle da će sa minimalnim zalaganjem doći do velikog broja klijenata i zaraditi mnogo novca. To jednostavno ne funkcioniše tako, ne samo u frilens svetu, nego u bilo kom polju u životu.
Marko nam je otkrio i da je, prilično paradoksalno, on tokom svake krize koja se do sada desila, dobijao bolje i sigurnije projekte – ali to nije slučaj kod svakoga. Veliki broj frilensera koji kontaktira Marka kaže da ima manje posla zbog krize i traže neki savet koji bi im pomogao da dođu do većeg broja klijenata:
Nakon što me kontaktiraju uvek ih pitam da li šalju ponude za posao svaki dan, a odgovor u 95% slučajeva bude – “pa i ne baš”. Apsolutno nije lako i neću da kažem da su oni koji nemaju posao sami krivi za to, ali ono što jeste naša krivica je nepreuzimanje odgovornosti za ličnu budućnost, oslanjanje na stanje u svetu za lični kvalitet života, i traženje izgovora u stvarima koje ne možemo da kontrolišemo.
Dosta njih mi ne veruje da saveti koje delim na LinkedIn-u zaista jesu presudni i misle da sam ja lično imao sreće da nađem dobre i visokoplaćene poslove. Blago isfrustriran, otvorio sam svoju statistiku na Upwork-u i video da za mojih 95 projekata koje sam do sada uspešno zavšio i četiri godine aktivnog rada na platformi, bio sam odbijen za oko 4.600 drugih poslova.
To mi je postalo argument za sve ljude koji ne veruju pre svega u sebe i misle da nisu imali dovoljno sreće.
Plan je napraviti celokupan sistem za podršku frilenserima
Ipak, naš sagovornik potvrđuje da se tip projekata na kojima je angažovao blago promenio i u poslednje vreme radi sa Web3, Crypto, i tehnološkim startapima. “Lično najviše volim da sarađujem sa startapima iz tih industrija, zato što se iz mog iskustva pokazalo da najviše cene i znaju značaj dobrog korisničkog iskustva za uspeh njihovog proizvoda na tržištu, pa su samim tim i otvoreni da plate više”, otkriva on i daje savet za sve one koji bi želeli da se upuste u ovaj tip preduzetništva:
Svako ko želi da uplovi u frilens vode ne treba to da radi zbog brze zarade – veoma brzo će se razočarati. Frilens je više maraton nego sprint, potrebno je mnogo truda, napredovanja i discipline da bi se izgradila uspešna frilens karijera. Možda nekome deluje jednostavno, ali prilično je komplikovano doći do stabilnih prihoda i redovnih klijenata.
Najbolja stvar je što kada se uhodaš i “provališ” sistem, potencijal za rast nema granice. Moći ćeš da radiš odakle god hoćeš i da zarađuješ koliko god hoćeš. Kombinacijom pametnog i napornog rada, uz dobru strategiju i kroz par godina, to se može i ostvariti.
Njegov cilj za naredni period je da izgradi ceo sistem podrške frilenserima i preduzimljivim ljudima koji žele da uspostave kontrolu nad svojim životom, a u skorijoj budućnosti je u planu da objavi napredniji coaching program u sklopu kog će sa frilenserima raditi na strategiji povećanja njihovih primanja kroz kanale kao što su Upwork i LinkedIn; kao i kurs na temu kako ostvariti uspeh na Upwork-u.
“Takođe je u planu i potencijalna Discord zajednica gde će članovi imati razne vidove podrške – kao što je prilika da se dopisuju sa mnom i drugim uspešnim frilenserima, održavanje mesečnih radionica, itd”, otkriva naš sagovornik na kraju razgovora i poziva sve zainteresovane za program da mu se jave putem LinkedIn-a.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!