Kako postaviti marketing strategiju za SaaS startape?

Kako postaviti marketing strategiju za SaaS startape?

Ako razvijate SaaS ili bilo koji drugi digitalni proizvod, to znači da imate limitirane resurse i da marketinški nećete moći da se takmičite sa većim igračima na tržištu - zar ne? Naši sagovornici objašnjavaju zašto to ne mora da bude tako.

Da bismo uopšte govorili o ovoj temi najpre moramo definisati šta je uopšte SaaS marketing, savetuje jedan od naših sagovornika. To je proces promocije i prodaje softvera kao licenciranog proizvoda sa ciljem da se kupac vraća u svakom novom krugu kupovine na mesečnom, godišnjem ili nekom drugom periodu, objašnjava Svetozar Krunić (Head of User Acquisition u kompaniji ActiveCollab).

Kada raščlanimo ovu definiciju, dalje objašnjava Krunić, vidimo da se SaaS marketing sastoji iz tri dela:

  • Akvizicije – gde dolazimo do novih korisnika,
  • Monetizacije/Konverzije – gde novi korisnici kupuju proizvod i postaju kupci,
  • Retencije – gde kupce treba da zadržimo što duže kao korisnike koji plaćaju.

Svaki od ovih delova ima svoje elemente čije usklađivanje donosi rezultat, a Svetozar, Vedran Rašić (CMO u startapu Autoklose) i Ognjen Vuković (User Acquisition Manager, Reportz.io) u nastavku pružaju savete koji njima olakšavaju svakodnevni posao.

Neka vaš proizvod ispriča priču o problemu koji rešava

Svetozar: Prvi je korak i potreba da se posetiocima prikaže što više informacija kako bi doneli odluku za testiranje proizvoda, a onda, u procesu testiranja, novi vid informacija sa ciljem da približe odluku o kupovinu. Ovo bi se moglo nazvati Content Marketingom, ali to nije onaj koji se najčešće spominje u tradicionalnim e-commerce biznis modelima čiji smo svedoci. Ovaj content treba da priča, da prepozna problem, da predstavi najbolje rešenje, da dostavi sve informacije – jer u procesu kupovine softvera najčešće se testira i bira jedan od više njih, za koju konkurentnost u tom momentu ne znate.

Ta priča, dakle, ima smisla ako se posle nje prave trial verzije vaše aplikacije i to bi značilo da ste nekoga dovoljno zainteresovali da to i proba, da praktično oceni ono što ste mu kroz sajt pričali. Ali, pazite – overpromise se lako prepozna.

Sledeći korak je optimizacija sajta sa idejom konverzije u svim oblicima. Pod konverzijom se najčešće podrazumeva kupovina međutim, u SaaS svetu, konverzije kao prijava na blog, njuzleter, za preuzimanje ebook-a, praćenje na društvenim mrežama, daju značajne informacije o ponašanju potencijalnih kupaca.

U SaaS marketingu donošenje odluke po osećaju je minimalno, a i to minimalno podleže A/B testiranju. Morate poznavati metrike koje opredeljuju uspeh i u procesu konverzije na sajtu i sa strane biznisa. Najčešće to posmatram celinom iz dve dela, gde u prvom jasno vidim npr. Conversion Rate u svakoj fazi, CAC – Customer Acquisition Cost… dok u drugoj merimo MRR – Monthly Recurring Revenue, ARPA – Average Revenue Per Account… U praksi, metrike nisu razdvojene već, one su kao parametri čiji odnosi daju pravu sliku.

SaaS marketing je još mnogo toga, sa raznim ograničenjima koja će vas učiniti kreativnijim, iako iz prve deluju kao čvrste barijere.

Prvo definišite osobu kojoj je vaš proizvod namenjen

Vedran: Prva neophodna stavka u toj oblasti je bliska saradnja sa prodajom i proizvodnjom.

Pre bilo kakvih marketing aktivnosti, fokus proizvodnog marketinga jeste da se definišu i unapređuju idealni profili kupca tzv. ICPs (engl. Ideal Customer Profiles). Počnite od toga ko su vaši idealni kupci, njihove funkcije, titule, kako provode vreme, gde i kako kupuju, zašto kupuju, koji su njihovi ciljevi, a koji strahovi. Na osnovu tih ICP kartica tražimo kanale da dostavimo našu poruku i uvedemo potencijalne kupce u shop – web sajt.

Budući da startap retko ima budžet za reklamiranje (plus su ograničeni i svi drugi resursi), od izuzetnog je značaja razumevanje marketing osnova. Korisno je razvijati veštine pisanja reklama, komunikacije i distribucije.

Neke od aktivnosti koje su kod nas urodile plodom jesu postavljanje evergreeen sadržaja na web sajt, e-knjiga sa ljudima od uticaja iz industrije, uključivanje i automatizovano targetiranje direktnim porukama na LinkedIn-u, povezivanje na Facebook grupama i aktivno komentarisanje i deljenje ekspertize, prikupljanje ocena putem različitih platformi npr. Capterra, G2Crowd… Pored toga, tu su i odgovaranje i postavljanje pitanja na Quori i mnoge druge stvari koje nisu nužno i lako skalabilne, ali stvaraju ogromno angažovanje od strane potencijalnih kupaca.

Shvatite šta korisnici vaših konkurenata ne vole kod njihovih proizvoda

Ognjen: Marketing strategija SaaS biznisa zavisi od velikog broja faktora – da li je vaš biznis digitalni ili fizički prizvod, koliko je kompleksan, da li se prodaje B2B i/ili B2C kupcima, da li rešava realan problem ili je potreba sintetička, da li je jedinstveno ili superiorno rešenje za neki problem, koliko je taj problem bitan (čitaj: skup) krajnjim korisnicima itd.

Ono što je, pak, zajedničko gotovo svim SaaS projektima jeste neadekvatna komunikacija između marketing i product timova, kao i veliki raskol između opisa ciljnih grupa u marketing strategijama i realim povratnim informacijama potencijalnih korisnika. Zbog toga čvrsto verujem da svaka marketing strategija treba da ima poseban segment koji bi trebalo da se sprovede u fazi pre samog lansiranja proizvoda/usluge i da služi kao referenca i izvor podataka prema kojima će se proizvod oblikovati pre samog lansiranja. To, naravno, ne znači da se razvoj tu završava – on se konstanto unapređuje i razvija na osnovu daljih podataka.

Po meni, jedini način da nove priče uspeju jeste da budu prve i jedinstvene (što je, priznaćemo, dosta teško) ili da budu bolje (što je podjednako teško, ali i daleko realnije).

Dakle, ako ste startap to znači da imate limitirane resurse, čak i ako ste finansiran startap – u 99% slučajeva nećete moći da se takmičite sa većim igračima na tržištu. To znači da ako se takmičite u industiji gde ima velikih igrača, morate shvatiti šta je to što korisnici kod njih ne vole, koliko im je to nešto bitno, kako da taj specifični deo rešite bolje i kako da to distibuirate tako da svi koji treba da čuju za to.

U kakvoj god da ste poziciji, ono što je gotovo sigurno je da morate da znate da ne možete osvojiti celo tržište od jednom i da se u svakom trenutku ima u vidu da je proizvod napravljen da reši problem korisnika.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.