Mala škola elektronike ima odgovor zašto vaša deca treba da programiraju

Zašto je važno da vaša deca uče programiranje i robotiku? Mala škola elektronike ima odgovor

Edukacija dece i mladih o tehnologiji polazna je osnova za stvaranje budućih generacija talentovanih momaka i devojaka jer će upravo oni imati krucijalnu ulogu u stvaranju snažnije IT industrije i samog društva. Ipak, potrebno je krenuti od samog početka, a jedan od njih je Mala škola elektronike.

Sećate li se perioda kada ste bili mali, slagali Lego kockice zamišljajući da pravite robota? To vreme je odavno prošlo jer deca sada, masovnom dostupnošću tehnologije, to zaista mogu da urade zahvaljujući Maloj školi elektronike.

Ovaj edukativni program sa specijalnim radionicama za decu uzrasta od 9 do 14 godina koji žele da uđu u svet elektronike i robotike. Na ovom kursu izvode se veoma zanimljivi eksperimenti kroz koje osnovci i srednjoškolci stiču znanja iz pomenutih tema, ali i fizike i matematike, što će im svakako koristi tokom daljeg školovanja.

Inače, kursevi elektronike i robotike su prvi koje je pomenuta škola predstavila – dok je na želju mnogih roditelja uveden i kurs programiranja (Java i Python programski jezici) i kurs mehanike za osnovce.

Svoju priču o nastanku i kasnije razvoju ovog edukativnog programa za Netokraciju je podelio Dušan Milić, osnivač i idejni tvorac ove škole. Kroz veliki intervju sa njim, razgovarali smo o nastanku ovog projekta, njegovom značaju u procesu edukovanja mališana o tehnologiji i planovima za razvoj ovog poslovanja u narednom periodu.

Kako vam se uopšte javila ideja za pokretanje ovog edukativnog startapa i radionica?

S obzirom na to da su najstariji članovi tima rasli u vreme kada nije bilo Interneta i kada informacije nisu bile tako lako dostupne, a da najmlađi članovi tima rastu u vreme kada im je na Internetu dostupna velika količina informacija od kojih je teško izdvojiti ono od čega treba početi, sagledali smo problem iz oba ugla. Tako se javila ideja da napravimo kratak kurs, uvod u elektroniku, koji bi pomogao početnicima da nauče ono što ih zanima, a sam kurs je planiran da ima deset lekcija.

Sada naš kurs elektronike i robotike traje četiri školske godine, a nakon izvesnog vremena počeli su da dolaze i polaznici iz drugih gradova. Zbog toga što je njima teško i skupo da svake nedelje putuju u Beograd, razmišljali smo kako da im to olakšamo. Dve opcije su se nametnule: da organizujemo časove i u drugim gradovima ili da naše časove „zapakujemo“ u kutije i od njih napravimo proizvod koji će biti dostupan svima.

Na taj način su nastali setovi za učenje elektronike i robotike All About Robots. Prva ideja je bila da to bude knjiga. Međutim, brzo smo shvatili da knjigu koja donosi praktično znanje mora da prati i komplet delova kako bi se naučeno i praktično isprobalo. Zbog toga smo knjigu stavili u kutiju, dodali komponente potrebne za praktičan rad i dobili setove All About Robots kakve sada možete naći u prodavnicama.

Na koji način All About Robots funkcioniše? Postoji li više setova?

All About Robots je u osnovi znanje „zapakovano u kutiju“. Kako bi se znanje koje steknete sa ovim setom moglo odmah praktično i primeniti, u setu se nalaze i delovi potrebni za praktičnu primenu. Trenutno je osmišljeno šest setova koji pokrivaju sledeće kategorije: osnove, svetlo, zvuk, motori, senzori i igre.

I da, ima više setova, a svaki od njih donosi znanje o elektronskim komponentama, o načinu njihovog međusobnog kombinavanja, načinu rada uređaja koji se od njih mogu napraviti. Na primer sa setom „zvuk“ polaznik će naučiti kako radi zvučnik i kako da proizvede zvuk i kako da napravi nekoliko različitih sirena. Sa setom „motor“ naučiće kako da kontroliše brzinu i smer okretanja motora, sa setom „igre“ kako da napravi nekoliko zanimljivih elektronskih igara.

Sve su ovo moduli koji se koriste u robotici, a koje ćemo kroz naredne setove i uputstva na našem sajtu koristiti u izradi robota. Nismo želeli da u prvim setovima budu napredni roboti jer bi početnici na taj način preskočili osnove na koje se verovatno posle više ne bi vratili, a jedino znanje osnova im omogućava da suštinski razumeju to što radite i da se kasnije samostalno razvijaju.

Ova edukativni paket može se pronaći i u nekim od poznatijih knjižara širom Srbije. Da li je to znači da će deci biti lakše da dođu do njih?

Prvi kupci All About Robots setova bili su naši polaznici i njihovi prijatelji. To nam je jako značilo i pokazalo da smo na pravom putu. Sledeći veliki nivo za nas je bio saradnja sa malim knjižarama i kupcima. “Malih” znači da nemaju lance prodavnica već jednu ili dve, ali po našem iskustvu to nikako ne znači da imaju malu prodaju.

Ovo nam je jako važno za dalja unapređenja i veoma vodimo računa o građenju dobrog poslovnog odnosa na tom nivou. Nakon njih, poverenje su nam ukazali i veliki lanci kao što su DexyCo i Laguna/Delfi. Na ovom nivou mi smo mali startap na koji su obratili pažnju velike kompanije poput navedenih isključivo zato što smo imali dobar proizvod.

Trenutno se All About Robots proizvodi prodaju na 17 lokacija u Srbiji kao i online. Inače, All About Robots setovi su pripremljeni za svetsko tržište, dok su svi materjali lokalizovani na srpski jezik radi prodaje i u Srbiji.

 

Radionica elektronike i robotike koju vodite takođe ima sve veću popularnost. Na koji način je ona zapravo koncipirana?

U odnosu na 2012. godinu, kada smo počeli, struktura polaznika se promenila u smislu da nam sada dolaze i srednjoškolci što na početku nije bilo slučaj. Dolaze oni koji vole tehniku, imaju hobi iz ove široke oblasti ili oni koji pre upisa elektrotehničkog fakulteta žele da se praktično oprobaju u robotici i vide da li time stvarno žele da se bave celog života. Pored ove promene menja se i odnos devojčica i dečaka.

Dok na početku uopšte nije bilo devojčica, prošlog meseca smo imali prvu grupu u kojoj je više devojčica nego dečaka. U prethodnim godinama smo imali prvu devojčicu na robotičarskom takmičenju juniorku, i prvu juniorku koja se plasirala za učešće na evropskom robotičarskom takmičenju. Do sada je kroz neki vid naše obuke prošlo preko 10.000 osnovaca i srednjoškolaca.

Dakle, posao se razvija i obaveza ima sve više. Da li vam još neko pomaže u radu i razvoju na ovom projektu?

Na početku, kada je ideja bila da se za nekoliko početnika iz komšiluka organizuje kratak kurs, sve sam mogao da stignem sam. Kasnije kako se interesovanje za ovaj kurs širilo, bila mi je neophodna pomoć i tako je polako počeo da se okupljam tim. To su ljudi koje sam poznavao od ranije ili koje sam upoznavao, a koji su bili oduševljeni idejom i želeli i sami da budu deo ove priče.

Pored standardnih članova tima, imamo pomoć i dizajnerke, fotograf i naravno štampar, knjigovođa, partneri iz inostranstva i mnogi drugi koji su svojim radom i sugestijama doprineli da All About Robots postane to što jeste.

 

Ove godine ste ostvarili plasman među 10 najboljih proizvoda iz Srbije na Seedstars takmičenju. Koliko vam je ovaj događaj značio za dalji razvoj proizvoda?

Dobar rezultat na takmičenju je jako značajan nama kao članovima tima da razumemo da idemo u dobrom pravcu. Kroz plasman se vidi da li smo dobro pozicionirali proizvod, da li smo ga kvalitetno napravili, da li on donosi vrednost koja je potrebna onima kojima smo ga namenili. To je suočavanje sa realnošću, uviđanje dobrih i loših strana.

S obzirom da je na ovom takmičenju bila izuzetno jaka konkurencija i da su skoro svi konkurentski startapi prisutni na tržištu, mišljenje članova žirija koji su imali ulogu mentora, kao i mišljenje ostalih takmičara je dragoceno. Sa druge strane, na prodaju i odluku kupca da kupi baš naš proizvod takmičenje i plasma nemaju nikakvog uticaja.

Šta je još potrebno kako bi se na nivou čitave zemlje proširila svest o značaju tehničkog obrazovanja dece?

Mislim da je tu, pre svega, potrebno predstavljati tehnologiju kroz medije, ali ne na površnom nivou u smislu novih proizvoda, već kroz edukativne emisije. Na taj način neki novi klinci će lakše uvideti koji segmenti tehnike i nauke ih zanimaju i ranije se opredeliti za učenje i usavršavanje u oblastu koja ih zanima, a koje se već nude kroz edukativne programe.

Takođe, edukativni program se moraju prilagođavati, ako ne na nedeljnom onda svakako na mesečnom nivou, jer se u ovoj oblasti sve jako brzo menja. Ne smatram da ovo treba da bude namenjeno da svu decu usmeri ka tehnici – neki imaju afiniteta za tehniku, a neki ne, i to je sasvim uredu. Treba samo podržati one koji žele da uče i da se usavršavaju, a ne praviti programe u kojima mogu bukvalno svi da učestvuju. Takvi programi obično odbijaju zainteresovane i nadarene.

Kakvi su vam planovi za budućnost? Planirate li širenje radionica, rad na novim proizvodima ili nešto treće?

Što se tiče radionica, tu planiramo da više pažnje posvetimo zajedničkom radu grupa koje se bave elektronikom, programiranjem i 3D modelovanjem kako bi proizvod toga bili sve sofisticiraniji roboti na kojima rade, a deci omogućili da učestvuju u radu na zanimljivijim projektima.

Što se tiče „All About Robots“ setova, tu smo tek zagrebali površinu. Želimo da eksperimentišemo sa mehaničkim delovima, koji će u kombinaciji sa elektronikom i programiranjem omogućiti korisniku učenje, kombinovanje i stvaranje, bez ograničenja, u pravcu u kome on želi da se usavršava. Na taj način omogućavamo korisnicima da stečenim znanjem prevaziđu pomenute setove i dostignu svoj maksimum bez bilo kakvih prepreka na tom putu.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.

E-commerce

eCommerce Asocijacija otvara vrata svoje Akademije za sve koji žele da pokrenu svoj web shop

eCommerce Asocijacija Srbije pokrenula je eCommerce Akademiju - edukativni projekat u okviru kog će profesionalci iz svih segmenata digitalnog ekosistema sa polaznicima deliti svoja iskustva iz sektora elektronske trgovine.

Intervju

McCann otkriva (skoro) sve što ste želeli da znate o tehnologiji – tokom i posle korone

'WeCann Point of View' je e-book kreiran od strane agencije McCann u okviru kog dele svoja razmišljanja o praćenju i privatnosti, kupovini, dokumentima i parama, ekonomiji deljenja i ekonomiji razdvojenosti, proširenoj realnosti, i drugim trendovima koji su se promenili u toku pandemije. U nastavku za Netokraciju izdvajaju najzanimljivije delove.

Startapi i poslovanje

Kako srpski IT-jevci treba da se brendiraju u inostranstvu – kao jeftina ili kvalitetna radna snaga?

Aktuelna pandemijska kriza (i njene ekonomske posledice), naveli su nas na sledeće pitanje: da li će domaće IT kompanije, agencije, frilenseri i regruteri morati da promene način na koji predstavljaju svoje proizvode, usluge i kadar na međunarodnom tržištu? Dakle, hoćemo li u prvi plat isticati da smo povoljni, da imamo kvalitetan kadar - ili oba?

Kultura 2.0

Kreativni direktori agencija otkrivaju da li je ekonomska kriza ubica kreativnosti – ili ne

Ako se bavite poslom koji počiva na originalnosti i kreativnosti, da li ste u tome u prethodna dva meseca bili uspešni? Ukoliko niste, kreativni direktori marketinških agencija otkrivaju svoje savete.

Novost

Google imenovao svog predstavnika u Srbiji – saopštava SHARE Fondacija

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti obratio se kompaniji Google i nakon pregovora sa njihovim pravnim timom, ova kompanija odredila je svog predstavnika u Srbiji u skladu sa domaćim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.