'Triple AAA' igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

‘Triple AAA’ igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

Game development u Srbiji, kao i u svetu, postaje sve popularniji ako je sudeći po broju nezavisnih studija koji niču kao 'pečurke'. Primeri poput Nordeusa i Eipix-a svedoče da je uspeh itekako moguć, a mi smo na Reebot Infogameru popričali sa ekipom iz Mad Head Games-a o tome kako danas izgleda čitava industrija na ovim prostorima, ali i koji su to izazovi za dalji rast.

Za one koji prate industriju igara ili se njome bave, opštepoznata činjenica je da je ova oblast još u 2013. po zaradi pretekla filmsku industriju. Obrt novca u ovom trenutku u gaming-u je neverovatan, a samo u toku 2017. godine 2,2 milijarde gejmera je ostvarilo prihod od oko 108 milijardi dolara. Iako možda na prvi pogled ne izgleda tako, Srbija postaje jedna od zemalja koje u tom pogledu prate svetske trendove i koja, prema rečima Ljubice Garić, PR-a Mad Head Games studija, obezbeđuje poslove za sve veći broj ljudi:

Naša zemlja je, iako se čini da nije tako, postala prava mašinerija za pravljenje casual igara i zapošljava ubedljivo najviše ljudi od svih bivših SFRJ zemalja. Međutim, uprkos razvoju, fale određene stvari poput world wide successful stories sa igrama na PC-ju i konzolama, ali radimo na tome.

Šta ‘koči’ dalji razvoj gaming industrije u Srbiji?

Ljubica ističe da je, iako se broj gaming profesionalaca povećava, potrebno raditi ne samo na čistoj ekspanziji broja ljudi, već i na njihovoj profesionalizaciji – ma u kojoj oblasti industrije oni delovali. S druge strane, postavlja se pitanje koliko je moguće raditi na tome ako se unapređenje profesije vrši samo u  neformalnom sektoru, kroz sam rad i sticanje iskustva. “To na poslodavca stavlja dodatni pritisak. On je opterećen zadatkom odgajanja developera od nule i to je nešto što bi trebalo da se promeni”, kaže Ljubica.

Prema Ljubičinim rečima, Srbija u oblasti gaminga zapošljava više ljudi od bilo koje zemlje bivše SFRJ.

Pozitivna inicijativa u tom smeru je uvrštavanje dizajna video igara kao jednog od smerova na novosadskoj Akademiji umetnosti ove jeseni. Program je dobio akreditaciju i sledeće akademske godine upisaće ga čak 20 studenata. Time je ovo polje postalo deo formalnog obrazovanja i očekuje se da to vremenom dovede do rešenja konstantne potrebe za kadrom u ovoj oblasti koji nadmašuje broj obrazovanih za tražene pozicije:

Pored ovog nedostatka formalnog obrazovanja, gaming sektor se generalno suočava sa svim problemima sa kojima se bori bilo koji drugi akter u IT-ju, od kojih su PayPal, App Store i dupla oporezivanja samo neka od mnogih.

Lokalnim događajima do umrežene zajednice

Uprkos svemu, Ljubica ocenjuje da se gaming zajednica u Srbiji polako organizuje kroz grupe i meetup-ove. Mad Head organizuje GameUp koji indie studijima pruža šansu da se predstave publici. I druge veće kompanije daju svoj doprinos organizovanjem stručnih predavanja, hakatona i slično, a sve u cilju obrazovanja i angažovanja zajednice. “Pored toga, pokrenut je Gamescon, ali nedostaju nam veći događaji poput business konferencija (recimo Casual Connect) koje će dovesti investitore i izdavače”, navodi ona.

Ipak, iako konferencije tog tip u našoj zemlji ne postoje, za region je karakterističan Reboot Infogamer na kojoj Mad Head tradicionalno učestvuje. To, po Ljubičinim rečima, doprinosi sve većem umrežavanju gaming zajednice, deljenju znanja i iskustva i stvaranju ekosistema u kojem će svi napredovati:

Prisustvo na ovakvom događaju je bitno, ali se sve zapravo svodi na vaše ciljeve. Posetioci Reboot Infogamer-a nisu naša ciljna grupa (tj. sveobuhvatni region – prodaja naših igara ostvaruje se  globalnom tržištu), ali nama je važno jačanje brenda, ponajviše zbog novih zaposlenih i umrežavanje sa regionalnim kompanijama radi osnaživanja regionalne gaming zajednice.

Reboot Infogamer održao se po šesti put i procenjuje se da ga je posetilo oko 70 hiljada ljudi.

Generalno gledano, kako Ljubica ocenjuje, od potrošačko-orijentisanog događaja poput ovog više koristi imaju veće kompanije, dok je manjim, neiskusnijim timovima ovo  prilika da testiraju svoj proizvod i dođu u kontakt sa publikom. “Nama su uvek neprocenjive reakcije igrača, ono kada vidimo kako se on/ona oseća dok igra našu igru.  Takođe, može se prikupiti kvalitetan feedback  i povezati se sa kolegama iz industrije radi razmene iskustva (a nemoguće je dovoljno naglasiti potrebu za ovim)”.

Ukoliko ste kao studio u potrazi za investicijom ili izdavačima, Ljubica savetuje da se fokusirate na developerske konferencije zatvorenog tipa koje su namenjene isključivo profesionalcima. Dobra prilika za to biće već Reboot Develop, kao i Casual Connect koji zajedničkim snagam ponovo dovode u Beograd.

AA i AAA naslovi sledeći veliki izazov za region

Na osnovu toga profesionalci iz industrije igara imaće bolju predstavu o tome u kom smeru se trendovi kreću i to će im pomoći da se bolje pozicioniraju. A kuda će se, po Ljubičinom mišljenju, kretati polje gaminga u narednom periodu na ovim prostorima?

Mobile je već prilično uzeo maha, tako da to i nije neka novost, ali uz rađanje novih indie studija, stasavaju i oni koji su nekada to bili ili striktno casual. Očekujemo nove velike AA i AAA naslove iz core sektora, a i sami se trudimo da region uskoro predstavimo u najboljem svetlu pred tom publikom.

Što se tiče samog Mad Head-a, budućnost za njih donosi nastavak rada na HOPA igrama i dalji razvoj žanrovski raznolikih samostalnih projekata. Paralelno, radi se i na razvoju Android platforme i planira se izlazak na f2p tržište. Ipak, “akcenat u narednom periodu je na core igrama i razvijanju projekata za konzolehack’n’slash na kojem trenutno radimo i to je vesnik novog doba studija”.

Njihov primer je ujedno i dokaz njihovog stava – regionalna industrija igara je potcenjena, a okolina je nesvesna koliki potencijal ima i za šta je sve sposobna. Oni su tu da nas uvere u suprotno.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Srpski HTEC Group podigao $140 miliona za dalje širenje kompanije

Srpska IT kompanija koja radi na razvoju softverskih rešenja HTEC Group, a koja ima sedište u SAD-u, saopštila je da je obezbedila 140 miliona dolara od investicione kompanije Brighton Park Capital u ugovoru o vlasničkom kapitalu kako bi ubrzala svoju globalnu ekspanziju.

Karijere

Jovan Krička živi i radi u Amsterdamu i otkriva šta čeka programere koji žele da nastave karijeru u Holandiji

Kako funkcioniše IT industrija u Holandiji i šta može da ponudi domaćim developerima?

Gaming

$12,7 milijardi vredna je akvizicija Zynge od strane Take-Two Interactive čiji je Nordeus ključan deo

Take Two Interactive, jedna od najvećih kompanija u globalnoj game dev industriji, najavila je akviziciju kompanije Zynga za 12,7 milijardi dolara. Na ovaj način pomenuti gigant bi mogao da proširi svoj već bogati portfolio firmi u sklopu kog se nalazi i srpski Nordeus.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Kako voditi korisničku podršku ako se vaš tim sastoji od samo nekoliko ljudi?

Iako ste mali tim, veoma je bitno obratiti pažnju na 'feedback' koji vam daju korisnici i postarati se da ste zaista tu za njih. Zato je segment korisničke podrške ponekada presudan.

Tehnologija

Srpski HTEC Group podigao $140 miliona za dalje širenje kompanije

Srpska IT kompanija koja radi na razvoju softverskih rešenja HTEC Group, a koja ima sedište u SAD-u, saopštila je da je obezbedila 140 miliona dolara od investicione kompanije Brighton Park Capital u ugovoru o vlasničkom kapitalu kako bi ubrzala svoju globalnu ekspanziju.

Intervju

Symphony organizuje interne tehničke zajednice za razmenu znanja – a uskoro i eksternu konferenciju ‘TechNote’

Ova kompanija je za svoje zaposlene organizovala tehničke zajednice čiji je cilj podela znanja i iskustva među članovima tima (QA, DevOps i Front-End community), a to je preraslo i u eksternu konferenciju 'TechNote' koja startuje od marta.

Tehnologija

Šta je to ‘bear market’ i kako se povezuje sa drastičnim padom kriptovaluta?

U prethodnim danima Bitcoin je doživeo nagli pad vrednosti, spustivši se na ispod 35.000 dolara. Štaviše, kompletno 'crypto' tržište je u padu, smanjujući vrednost gotovo svih kriptovaluta. Šta je uzrok ovom problemu i koji uticaj u svemu tome ima termin 'bear market'?

Office Talks Podcast

Prvi superklasteri u Srbiji i osvrt na Web3

Sa Aleksandrom Popović i Pavlom Batutom razgovarali smo o tome kako se zainteresovani startapi, predstavnici akademske zajednice i privrede mogu ujediniti u prve srpske superklastere.

Kultura 2.0

Inviggo svojim zaposlenima nudi stalnu podršku psihoterapeuta i time demistifikuje psihoterapiju

Kompanija Inviggo svojim zaposlenima omogućila je opciju da, ukoliko žele, mogu imati redovne razgovore sa psihoterapeutom. O tome, ali i značaju mentalnog zdravlja, razgovaramo sa direktorkom ove kompanije.