'Triple AAA' igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

‘Triple AAA’ igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

Game development u Srbiji, kao i u svetu, postaje sve popularniji ako je sudeći po broju nezavisnih studija koji niču kao 'pečurke'. Primeri poput Nordeusa i Eipix-a svedoče da je uspeh itekako moguć, a mi smo na Reebot Infogameru popričali sa ekipom iz Mad Head Games-a o tome kako danas izgleda čitava industrija na ovim prostorima, ali i koji su to izazovi za dalji rast.

Za one koji prate industriju igara ili se njome bave, opštepoznata činjenica je da je ova oblast još u 2013. po zaradi pretekla filmsku industriju. Obrt novca u ovom trenutku u gaming-u je neverovatan, a samo u toku 2017. godine 2,2 milijarde gejmera je ostvarilo prihod od oko 108 milijardi dolara. Iako možda na prvi pogled ne izgleda tako, Srbija postaje jedna od zemalja koje u tom pogledu prate svetske trendove i koja, prema rečima Ljubice Garić, PR-a Mad Head Games studija, obezbeđuje poslove za sve veći broj ljudi:

Naša zemlja je, iako se čini da nije tako, postala prava mašinerija za pravljenje casual igara i zapošljava ubedljivo najviše ljudi od svih bivših SFRJ zemalja. Međutim, uprkos razvoju, fale određene stvari poput world wide successful stories sa igrama na PC-ju i konzolama, ali radimo na tome.

Šta ‘koči’ dalji razvoj gaming industrije u Srbiji?

Ljubica ističe da je, iako se broj gaming profesionalaca povećava, potrebno raditi ne samo na čistoj ekspanziji broja ljudi, već i na njihovoj profesionalizaciji – ma u kojoj oblasti industrije oni delovali. S druge strane, postavlja se pitanje koliko je moguće raditi na tome ako se unapređenje profesije vrši samo u  neformalnom sektoru, kroz sam rad i sticanje iskustva. „To na poslodavca stavlja dodatni pritisak. On je opterećen zadatkom odgajanja developera od nule i to je nešto što bi trebalo da se promeni“, kaže Ljubica.

Prema Ljubičinim rečima, Srbija u oblasti gaminga zapošljava više ljudi od bilo koje zemlje bivše SFRJ.

Pozitivna inicijativa u tom smeru je uvrštavanje dizajna video igara kao jednog od smerova na novosadskoj Akademiji umetnosti ove jeseni. Program je dobio akreditaciju i sledeće akademske godine upisaće ga čak 20 studenata. Time je ovo polje postalo deo formalnog obrazovanja i očekuje se da to vremenom dovede do rešenja konstantne potrebe za kadrom u ovoj oblasti koji nadmašuje broj obrazovanih za tražene pozicije:

Pored ovog nedostatka formalnog obrazovanja, gaming sektor se generalno suočava sa svim problemima sa kojima se bori bilo koji drugi akter u IT-ju, od kojih su PayPal, App Store i dupla oporezivanja samo neka od mnogih.

Lokalnim događajima do umrežene zajednice

Uprkos svemu, Ljubica ocenjuje da se gaming zajednica u Srbiji polako organizuje kroz grupe i meetup-ove. Mad Head organizuje GameUp koji indie studijima pruža šansu da se predstave publici. I druge veće kompanije daju svoj doprinos organizovanjem stručnih predavanja, hakatona i slično, a sve u cilju obrazovanja i angažovanja zajednice. „Pored toga, pokrenut je Gamescon, ali nedostaju nam veći događaji poput business konferencija (recimo Casual Connect) koje će dovesti investitore i izdavače“, navodi ona.

Ipak, iako konferencije tog tip u našoj zemlji ne postoje, za region je karakterističan Reboot Infogamer na kojoj Mad Head tradicionalno učestvuje. To, po Ljubičinim rečima, doprinosi sve većem umrežavanju gaming zajednice, deljenju znanja i iskustva i stvaranju ekosistema u kojem će svi napredovati:

Prisustvo na ovakvom događaju je bitno, ali se sve zapravo svodi na vaše ciljeve. Posetioci Reboot Infogamer-a nisu naša ciljna grupa (tj. sveobuhvatni region – prodaja naših igara ostvaruje se  globalnom tržištu), ali nama je važno jačanje brenda, ponajviše zbog novih zaposlenih i umrežavanje sa regionalnim kompanijama radi osnaživanja regionalne gaming zajednice.

Reboot Infogamer održao se po šesti put i procenjuje se da ga je posetilo oko 70 hiljada ljudi.

Generalno gledano, kako Ljubica ocenjuje, od potrošačko-orijentisanog događaja poput ovog više koristi imaju veće kompanije, dok je manjim, neiskusnijim timovima ovo  prilika da testiraju svoj proizvod i dođu u kontakt sa publikom. „Nama su uvek neprocenjive reakcije igrača, ono kada vidimo kako se on/ona oseća dok igra našu igru.  Takođe, može se prikupiti kvalitetan feedback  i povezati se sa kolegama iz industrije radi razmene iskustva (a nemoguće je dovoljno naglasiti potrebu za ovim)“.

Ukoliko ste kao studio u potrazi za investicijom ili izdavačima, Ljubica savetuje da se fokusirate na developerske konferencije zatvorenog tipa koje su namenjene isključivo profesionalcima. Dobra prilika za to biće već Reboot Develop, kao i Casual Connect koji zajedničkim snagam ponovo dovode u Beograd.

AA i AAA naslovi sledeći veliki izazov za region

Na osnovu toga profesionalci iz industrije igara imaće bolju predstavu o tome u kom smeru se trendovi kreću i to će im pomoći da se bolje pozicioniraju. A kuda će se, po Ljubičinom mišljenju, kretati polje gaminga u narednom periodu na ovim prostorima?

Mobile je već prilično uzeo maha, tako da to i nije neka novost, ali uz rađanje novih indie studija, stasavaju i oni koji su nekada to bili ili striktno casual. Očekujemo nove velike AA i AAA naslove iz core sektora, a i sami se trudimo da region uskoro predstavimo u najboljem svetlu pred tom publikom.

Što se tiče samog Mad Head-a, budućnost za njih donosi nastavak rada na HOPA igrama i dalji razvoj žanrovski raznolikih samostalnih projekata. Paralelno, radi se i na razvoju Android platforme i planira se izlazak na f2p tržište. Ipak, „akcenat u narednom periodu je na core igrama i razvijanju projekata za konzolehack’n’slash na kojem trenutno radimo i to je vesnik novog doba studija“.

Njihov primer je ujedno i dokaz njihovog stava – regionalna industrija igara je potcenjena, a okolina je nesvesna koliki potencijal ima i za šta je sve sposobna. Oni su tu da nas uvere u suprotno.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.

Kolumna

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Netokracija

OMGcommerce ponovo u Beogradu: 20. novembra odgovaramo na pitanja koja najviše muče domaće e-trgovce

Treću godinu zaredom Netokracija Srbija organizuje OMGcommerce Beograd. Ove godine bavimo se novom regulativom koja bi trebalo da unapredi poslovanje web trgovaca u Srbiji, ali i novim digitalnim proizvodima koji aktivno oblikuju našu digitalnu ekonomiju.

Startapi i poslovanje

Fond za inovacionu delatnost dodeljuje bespovratno €380.000 – prijavite svoje inovativne projekte

Fond za inovacionu delatnost raspisao je danas javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava u ukupnom iznosu od 380.000 evra za razvoj inovativnih proizvoda, usluga i tehnologija kroz Program ranog razvoja i Program saradnje nauke i privrede.

E-commerce

Glovo nastavlja razvoj poslovanja u Beogradu – sledi širenje mreže partnera i kurira

Na jučerašnjem događaju u ICT Hub Playgroundu, predstavnici kompanije Glovo upoznali su domaću javnost sa poslovanjem servisa koji je na teritoriji Srbije dostupan od juna ove godine - a koji omogućava da se putem aplikacije, pored hrane, naruče i druge stvari.

Gaming

Kako je gejming studio Yboga iz Beograda razvio igru Dream Hospital koju je preuzelo 3 miliona ljudi

Razvoj video igara u Srbiji kao jedne od najbrže rastućih grana IT industrije, rezultovao je nastanku mnogobrojnih 'indie' gaming studija u zemlji. Jedan od njih je i Yboga studio koji stoji iza popularne igre za Android i iOS - 'Dream Hospital'.