'Triple AAA' igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

‘Triple AAA’ igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

Game development u Srbiji, kao i u svetu, postaje sve popularniji ako je sudeći po broju nezavisnih studija koji niču kao 'pečurke'. Primeri poput Nordeusa i Eipix-a svedoče da je uspeh itekako moguć, a mi smo na Reebot Infogameru popričali sa ekipom iz Mad Head Games-a o tome kako danas izgleda čitava industrija na ovim prostorima, ali i koji su to izazovi za dalji rast.

Za one koji prate industriju igara ili se njome bave, opštepoznata činjenica je da je ova oblast još u 2013. po zaradi pretekla filmsku industriju. Obrt novca u ovom trenutku u gaming-u je neverovatan, a samo u toku 2017. godine 2,2 milijarde gejmera je ostvarilo prihod od oko 108 milijardi dolara. Iako možda na prvi pogled ne izgleda tako, Srbija postaje jedna od zemalja koje u tom pogledu prate svetske trendove i koja, prema rečima Ljubice Garić, PR-a Mad Head Games studija, obezbeđuje poslove za sve veći broj ljudi:

Naša zemlja je, iako se čini da nije tako, postala prava mašinerija za pravljenje casual igara i zapošljava ubedljivo najviše ljudi od svih bivših SFRJ zemalja. Međutim, uprkos razvoju, fale određene stvari poput world wide successful stories sa igrama na PC-ju i konzolama, ali radimo na tome.

Šta ‘koči’ dalji razvoj gaming industrije u Srbiji?

Ljubica ističe da je, iako se broj gaming profesionalaca povećava, potrebno raditi ne samo na čistoj ekspanziji broja ljudi, već i na njihovoj profesionalizaciji – ma u kojoj oblasti industrije oni delovali. S druge strane, postavlja se pitanje koliko je moguće raditi na tome ako se unapređenje profesije vrši samo u  neformalnom sektoru, kroz sam rad i sticanje iskustva. „To na poslodavca stavlja dodatni pritisak. On je opterećen zadatkom odgajanja developera od nule i to je nešto što bi trebalo da se promeni“, kaže Ljubica.

Prema Ljubičinim rečima, Srbija u oblasti gaminga zapošljava više ljudi od bilo koje zemlje bivše SFRJ.

Pozitivna inicijativa u tom smeru je uvrštavanje dizajna video igara kao jednog od smerova na novosadskoj Akademiji umetnosti ove jeseni. Program je dobio akreditaciju i sledeće akademske godine upisaće ga čak 20 studenata. Time je ovo polje postalo deo formalnog obrazovanja i očekuje se da to vremenom dovede do rešenja konstantne potrebe za kadrom u ovoj oblasti koji nadmašuje broj obrazovanih za tražene pozicije:

Pored ovog nedostatka formalnog obrazovanja, gaming sektor se generalno suočava sa svim problemima sa kojima se bori bilo koji drugi akter u IT-ju, od kojih su PayPal, App Store i dupla oporezivanja samo neka od mnogih.

Lokalnim događajima do umrežene zajednice

Uprkos svemu, Ljubica ocenjuje da se gaming zajednica u Srbiji polako organizuje kroz grupe i meetup-ove. Mad Head organizuje GameUp koji indie studijima pruža šansu da se predstave publici. I druge veće kompanije daju svoj doprinos organizovanjem stručnih predavanja, hakatona i slično, a sve u cilju obrazovanja i angažovanja zajednice. „Pored toga, pokrenut je Gamescon, ali nedostaju nam veći događaji poput business konferencija (recimo Casual Connect) koje će dovesti investitore i izdavače“, navodi ona.

Ipak, iako konferencije tog tip u našoj zemlji ne postoje, za region je karakterističan Reboot Infogamer na kojoj Mad Head tradicionalno učestvuje. To, po Ljubičinim rečima, doprinosi sve većem umrežavanju gaming zajednice, deljenju znanja i iskustva i stvaranju ekosistema u kojem će svi napredovati:

Prisustvo na ovakvom događaju je bitno, ali se sve zapravo svodi na vaše ciljeve. Posetioci Reboot Infogamer-a nisu naša ciljna grupa (tj. sveobuhvatni region – prodaja naših igara ostvaruje se  globalnom tržištu), ali nama je važno jačanje brenda, ponajviše zbog novih zaposlenih i umrežavanje sa regionalnim kompanijama radi osnaživanja regionalne gaming zajednice.

Reboot Infogamer održao se po šesti put i procenjuje se da ga je posetilo oko 70 hiljada ljudi.

Generalno gledano, kako Ljubica ocenjuje, od potrošačko-orijentisanog događaja poput ovog više koristi imaju veće kompanije, dok je manjim, neiskusnijim timovima ovo  prilika da testiraju svoj proizvod i dođu u kontakt sa publikom. „Nama su uvek neprocenjive reakcije igrača, ono kada vidimo kako se on/ona oseća dok igra našu igru.  Takođe, može se prikupiti kvalitetan feedback  i povezati se sa kolegama iz industrije radi razmene iskustva (a nemoguće je dovoljno naglasiti potrebu za ovim)“.

Ukoliko ste kao studio u potrazi za investicijom ili izdavačima, Ljubica savetuje da se fokusirate na developerske konferencije zatvorenog tipa koje su namenjene isključivo profesionalcima. Dobra prilika za to biće već Reboot Develop, kao i Casual Connect koji zajedničkim snagam ponovo dovode u Beograd.

AA i AAA naslovi sledeći veliki izazov za region

Na osnovu toga profesionalci iz industrije igara imaće bolju predstavu o tome u kom smeru se trendovi kreću i to će im pomoći da se bolje pozicioniraju. A kuda će se, po Ljubičinom mišljenju, kretati polje gaminga u narednom periodu na ovim prostorima?

Mobile je već prilično uzeo maha, tako da to i nije neka novost, ali uz rađanje novih indie studija, stasavaju i oni koji su nekada to bili ili striktno casual. Očekujemo nove velike AA i AAA naslove iz core sektora, a i sami se trudimo da region uskoro predstavimo u najboljem svetlu pred tom publikom.

Što se tiče samog Mad Head-a, budućnost za njih donosi nastavak rada na HOPA igrama i dalji razvoj žanrovski raznolikih samostalnih projekata. Paralelno, radi se i na razvoju Android platforme i planira se izlazak na f2p tržište. Ipak, „akcenat u narednom periodu je na core igrama i razvijanju projekata za konzolehack’n’slash na kojem trenutno radimo i to je vesnik novog doba studija“.

Njihov primer je ujedno i dokaz njihovog stava – regionalna industrija igara je potcenjena, a okolina je nesvesna koliki potencijal ima i za šta je sve sposobna. Oni su tu da nas uvere u suprotno.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.