'Triple AAA' igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

‘Triple AAA’ igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

Game development u Srbiji, kao i u svetu, postaje sve popularniji ako je sudeći po broju nezavisnih studija koji niču kao 'pečurke'. Primeri poput Nordeusa i Eipix-a svedoče da je uspeh itekako moguć, a mi smo na Reebot Infogameru popričali sa ekipom iz Mad Head Games-a o tome kako danas izgleda čitava industrija na ovim prostorima, ali i koji su to izazovi za dalji rast.

Za one koji prate industriju igara ili se njome bave, opštepoznata činjenica je da je ova oblast još u 2013. po zaradi pretekla filmsku industriju. Obrt novca u ovom trenutku u gaming-u je neverovatan, a samo u toku 2017. godine 2,2 milijarde gejmera je ostvarilo prihod od oko 108 milijardi dolara. Iako možda na prvi pogled ne izgleda tako, Srbija postaje jedna od zemalja koje u tom pogledu prate svetske trendove i koja, prema rečima Ljubice Garić, PR-a Mad Head Games studija, obezbeđuje poslove za sve veći broj ljudi:

Naša zemlja je, iako se čini da nije tako, postala prava mašinerija za pravljenje casual igara i zapošljava ubedljivo najviše ljudi od svih bivših SFRJ zemalja. Međutim, uprkos razvoju, fale određene stvari poput world wide successful stories sa igrama na PC-ju i konzolama, ali radimo na tome.

Šta ‘koči’ dalji razvoj gaming industrije u Srbiji?

Ljubica ističe da je, iako se broj gaming profesionalaca povećava, potrebno raditi ne samo na čistoj ekspanziji broja ljudi, već i na njihovoj profesionalizaciji – ma u kojoj oblasti industrije oni delovali. S druge strane, postavlja se pitanje koliko je moguće raditi na tome ako se unapređenje profesije vrši samo u  neformalnom sektoru, kroz sam rad i sticanje iskustva. „To na poslodavca stavlja dodatni pritisak. On je opterećen zadatkom odgajanja developera od nule i to je nešto što bi trebalo da se promeni“, kaže Ljubica.

Prema Ljubičinim rečima, Srbija u oblasti gaminga zapošljava više ljudi od bilo koje zemlje bivše SFRJ.

Pozitivna inicijativa u tom smeru je uvrštavanje dizajna video igara kao jednog od smerova na novosadskoj Akademiji umetnosti ove jeseni. Program je dobio akreditaciju i sledeće akademske godine upisaće ga čak 20 studenata. Time je ovo polje postalo deo formalnog obrazovanja i očekuje se da to vremenom dovede do rešenja konstantne potrebe za kadrom u ovoj oblasti koji nadmašuje broj obrazovanih za tražene pozicije:

Pored ovog nedostatka formalnog obrazovanja, gaming sektor se generalno suočava sa svim problemima sa kojima se bori bilo koji drugi akter u IT-ju, od kojih su PayPal, App Store i dupla oporezivanja samo neka od mnogih.

Lokalnim događajima do umrežene zajednice

Uprkos svemu, Ljubica ocenjuje da se gaming zajednica u Srbiji polako organizuje kroz grupe i meetup-ove. Mad Head organizuje GameUp koji indie studijima pruža šansu da se predstave publici. I druge veće kompanije daju svoj doprinos organizovanjem stručnih predavanja, hakatona i slično, a sve u cilju obrazovanja i angažovanja zajednice. „Pored toga, pokrenut je Gamescon, ali nedostaju nam veći događaji poput business konferencija (recimo Casual Connect) koje će dovesti investitore i izdavače“, navodi ona.

Ipak, iako konferencije tog tip u našoj zemlji ne postoje, za region je karakterističan Reboot Infogamer na kojoj Mad Head tradicionalno učestvuje. To, po Ljubičinim rečima, doprinosi sve većem umrežavanju gaming zajednice, deljenju znanja i iskustva i stvaranju ekosistema u kojem će svi napredovati:

Prisustvo na ovakvom događaju je bitno, ali se sve zapravo svodi na vaše ciljeve. Posetioci Reboot Infogamer-a nisu naša ciljna grupa (tj. sveobuhvatni region – prodaja naših igara ostvaruje se  globalnom tržištu), ali nama je važno jačanje brenda, ponajviše zbog novih zaposlenih i umrežavanje sa regionalnim kompanijama radi osnaživanja regionalne gaming zajednice.

Reboot Infogamer održao se po šesti put i procenjuje se da ga je posetilo oko 70 hiljada ljudi.

Generalno gledano, kako Ljubica ocenjuje, od potrošačko-orijentisanog događaja poput ovog više koristi imaju veće kompanije, dok je manjim, neiskusnijim timovima ovo  prilika da testiraju svoj proizvod i dođu u kontakt sa publikom. „Nama su uvek neprocenjive reakcije igrača, ono kada vidimo kako se on/ona oseća dok igra našu igru.  Takođe, može se prikupiti kvalitetan feedback  i povezati se sa kolegama iz industrije radi razmene iskustva (a nemoguće je dovoljno naglasiti potrebu za ovim)“.

Ukoliko ste kao studio u potrazi za investicijom ili izdavačima, Ljubica savetuje da se fokusirate na developerske konferencije zatvorenog tipa koje su namenjene isključivo profesionalcima. Dobra prilika za to biće već Reboot Develop, kao i Casual Connect koji zajedničkim snagam ponovo dovode u Beograd.

AA i AAA naslovi sledeći veliki izazov za region

Na osnovu toga profesionalci iz industrije igara imaće bolju predstavu o tome u kom smeru se trendovi kreću i to će im pomoći da se bolje pozicioniraju. A kuda će se, po Ljubičinom mišljenju, kretati polje gaminga u narednom periodu na ovim prostorima?

Mobile je već prilično uzeo maha, tako da to i nije neka novost, ali uz rađanje novih indie studija, stasavaju i oni koji su nekada to bili ili striktno casual. Očekujemo nove velike AA i AAA naslove iz core sektora, a i sami se trudimo da region uskoro predstavimo u najboljem svetlu pred tom publikom.

Što se tiče samog Mad Head-a, budućnost za njih donosi nastavak rada na HOPA igrama i dalji razvoj žanrovski raznolikih samostalnih projekata. Paralelno, radi se i na razvoju Android platforme i planira se izlazak na f2p tržište. Ipak, „akcenat u narednom periodu je na core igrama i razvijanju projekata za konzolehack’n’slash na kojem trenutno radimo i to je vesnik novog doba studija“.

Njihov primer je ujedno i dokaz njihovog stava – regionalna industrija igara je potcenjena, a okolina je nesvesna koliki potencijal ima i za šta je sve sposobna. Oni su tu da nas uvere u suprotno.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Office Talks Podcast

Gde su naši AliExpress paketi?

Šestu epizodu Netokracijinog Office Talks podcasta obeležio je razgovor o trenutnim dešavanjima sa astronomskim poskupljenjem poštarine sa sajta AliExpress. Mi smo pokušali da analiziramo šta je tačno dovelo do ovog problema koji je u velikoj meri pogodio sve one koji kupuju sa ove poznate online prodavnice.

Propustili ste

Karijere

Programiranje možete naučiti bez skupih kurseva, ali samo ako se jako, jako potrudite

Iako je samostalno učenje pre dopuna i usavršavanje nekog postojećeg znanja, postoje ljudi koji na taj način promene čitavu karijeru. Takva situacija poslednjih godina dešava se i u domaćem IT-ju, iako je prati i mnogo zabluda i nerealnih očekivanja. U nastavku teksta, demistifikujemo proces samostalnog učenja programiranja,

Office Talks Podcast

YouTube kao karijera (gosti Miloš Milaković i Daniel Đukić)

Oni su doktori za viral, tvorci i glavni akteri Dnevnjaka, prodavci polovnih automobila i ostvareni kladioničari. Oni su Majkl Džordan i Denis Rodman domaće YouTube scene.

Startapi i poslovanje

Niški ServerBytes omogućava brži i jeftiniji ‘game development’ studijima širom sveta

Filip i Dejan još kao studenti radili su na razvoju mobilnih igara. Nakon mnogo potrošenih sati na korišćenje raznih alata i servisa koji su im pomagali u tom procesu, shvatili su da ne postoji rešenje koje nudi multiplejer, 'chat', 'cloud storage' i druge funkcionalnosti. Tako je nastao njihov proizvod - ServerBytes.

Kultura 2.0

I klijenti su ljudi, što lako zaboraviš kad te od njihovih zahteva zaboli glava

Tekst pred vama predstavlja ilustraciju dinamike tima agencije Flexis, koja se zasniva na jednostavnoj istini: mi odgovore nalazimo u miksu ideja, stavova i različitih perspektiva 'account' i dizajn tima, svesni da jedni bez drugih ne možemo. A i ne želimo.

Karijere

Do 30% domaćih frilensera traži sigurnost stalnog posla jer frilensing na globalu pokazuje znake recesije

Šta čeka srpske frilensere u narednom periodu i kako će izgledati budućnost frilensinga na domaćem tržištu?

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.