'Triple AAA' igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

‘Triple AAA’ igre naredni su veliki izazov za studije u Srbiji i regionu

Game development u Srbiji, kao i u svetu, postaje sve popularniji ako je sudeći po broju nezavisnih studija koji niču kao 'pečurke'. Primeri poput Nordeusa i Eipix-a svedoče da je uspeh itekako moguć, a mi smo na Reebot Infogameru popričali sa ekipom iz Mad Head Games-a o tome kako danas izgleda čitava industrija na ovim prostorima, ali i koji su to izazovi za dalji rast.

Za one koji prate industriju igara ili se njome bave, opštepoznata činjenica je da je ova oblast još u 2013. po zaradi pretekla filmsku industriju. Obrt novca u ovom trenutku u gaming-u je neverovatan, a samo u toku 2017. godine 2,2 milijarde gejmera je ostvarilo prihod od oko 108 milijardi dolara. Iako možda na prvi pogled ne izgleda tako, Srbija postaje jedna od zemalja koje u tom pogledu prate svetske trendove i koja, prema rečima Ljubice Garić, PR-a Mad Head Games studija, obezbeđuje poslove za sve veći broj ljudi:

Naša zemlja je, iako se čini da nije tako, postala prava mašinerija za pravljenje casual igara i zapošljava ubedljivo najviše ljudi od svih bivših SFRJ zemalja. Međutim, uprkos razvoju, fale određene stvari poput world wide successful stories sa igrama na PC-ju i konzolama, ali radimo na tome.

Šta ‘koči’ dalji razvoj gaming industrije u Srbiji?

Ljubica ističe da je, iako se broj gaming profesionalaca povećava, potrebno raditi ne samo na čistoj ekspanziji broja ljudi, već i na njihovoj profesionalizaciji – ma u kojoj oblasti industrije oni delovali. S druge strane, postavlja se pitanje koliko je moguće raditi na tome ako se unapređenje profesije vrši samo u  neformalnom sektoru, kroz sam rad i sticanje iskustva. “To na poslodavca stavlja dodatni pritisak. On je opterećen zadatkom odgajanja developera od nule i to je nešto što bi trebalo da se promeni”, kaže Ljubica.

Prema Ljubičinim rečima, Srbija u oblasti gaminga zapošljava više ljudi od bilo koje zemlje bivše SFRJ.

Pozitivna inicijativa u tom smeru je uvrštavanje dizajna video igara kao jednog od smerova na novosadskoj Akademiji umetnosti ove jeseni. Program je dobio akreditaciju i sledeće akademske godine upisaće ga čak 20 studenata. Time je ovo polje postalo deo formalnog obrazovanja i očekuje se da to vremenom dovede do rešenja konstantne potrebe za kadrom u ovoj oblasti koji nadmašuje broj obrazovanih za tražene pozicije:

Pored ovog nedostatka formalnog obrazovanja, gaming sektor se generalno suočava sa svim problemima sa kojima se bori bilo koji drugi akter u IT-ju, od kojih su PayPal, App Store i dupla oporezivanja samo neka od mnogih.

Lokalnim događajima do umrežene zajednice

Uprkos svemu, Ljubica ocenjuje da se gaming zajednica u Srbiji polako organizuje kroz grupe i meetup-ove. Mad Head organizuje GameUp koji indie studijima pruža šansu da se predstave publici. I druge veće kompanije daju svoj doprinos organizovanjem stručnih predavanja, hakatona i slično, a sve u cilju obrazovanja i angažovanja zajednice. “Pored toga, pokrenut je Gamescon, ali nedostaju nam veći događaji poput business konferencija (recimo Casual Connect) koje će dovesti investitore i izdavače”, navodi ona.

Ipak, iako konferencije tog tip u našoj zemlji ne postoje, za region je karakterističan Reboot Infogamer na kojoj Mad Head tradicionalno učestvuje. To, po Ljubičinim rečima, doprinosi sve većem umrežavanju gaming zajednice, deljenju znanja i iskustva i stvaranju ekosistema u kojem će svi napredovati:

Prisustvo na ovakvom događaju je bitno, ali se sve zapravo svodi na vaše ciljeve. Posetioci Reboot Infogamer-a nisu naša ciljna grupa (tj. sveobuhvatni region – prodaja naših igara ostvaruje se  globalnom tržištu), ali nama je važno jačanje brenda, ponajviše zbog novih zaposlenih i umrežavanje sa regionalnim kompanijama radi osnaživanja regionalne gaming zajednice.

Reboot Infogamer održao se po šesti put i procenjuje se da ga je posetilo oko 70 hiljada ljudi.

Generalno gledano, kako Ljubica ocenjuje, od potrošačko-orijentisanog događaja poput ovog više koristi imaju veće kompanije, dok je manjim, neiskusnijim timovima ovo  prilika da testiraju svoj proizvod i dođu u kontakt sa publikom. “Nama su uvek neprocenjive reakcije igrača, ono kada vidimo kako se on/ona oseća dok igra našu igru.  Takođe, može se prikupiti kvalitetan feedback  i povezati se sa kolegama iz industrije radi razmene iskustva (a nemoguće je dovoljno naglasiti potrebu za ovim)”.

Ukoliko ste kao studio u potrazi za investicijom ili izdavačima, Ljubica savetuje da se fokusirate na developerske konferencije zatvorenog tipa koje su namenjene isključivo profesionalcima. Dobra prilika za to biće već Reboot Develop, kao i Casual Connect koji zajedničkim snagam ponovo dovode u Beograd.

AA i AAA naslovi sledeći veliki izazov za region

Na osnovu toga profesionalci iz industrije igara imaće bolju predstavu o tome u kom smeru se trendovi kreću i to će im pomoći da se bolje pozicioniraju. A kuda će se, po Ljubičinom mišljenju, kretati polje gaminga u narednom periodu na ovim prostorima?

Mobile je već prilično uzeo maha, tako da to i nije neka novost, ali uz rađanje novih indie studija, stasavaju i oni koji su nekada to bili ili striktno casual. Očekujemo nove velike AA i AAA naslove iz core sektora, a i sami se trudimo da region uskoro predstavimo u najboljem svetlu pred tom publikom.

Što se tiče samog Mad Head-a, budućnost za njih donosi nastavak rada na HOPA igrama i dalji razvoj žanrovski raznolikih samostalnih projekata. Paralelno, radi se i na razvoju Android platforme i planira se izlazak na f2p tržište. Ipak, “akcenat u narednom periodu je na core igrama i razvijanju projekata za konzolehack’n’slash na kojem trenutno radimo i to je vesnik novog doba studija”.

Njihov primer je ujedno i dokaz njihovog stava – regionalna industrija igara je potcenjena, a okolina je nesvesna koliki potencijal ima i za šta je sve sposobna. Oni su tu da nas uvere u suprotno.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.