
Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji
Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.
S obzirom na to da volim da igram video igre i da pratim njihove filmske priče, sebe bih nekada (ako se ikada ukaže prilika) voleo da vidim kao deo game dev industrije. Ipak, za to je potrebno tehničko znanje ali i iskustvo iz ove oblasti koje se stiče godinama. Zato ću se ja držati pisanja uz neku potajnu želju da će se možda nekada otvoriti i ova vrata veoma zanimljive i intenzivne oblasti.
Ako ništa drugo, novinarstvo me je približilo ljudima iz game dev sektora i zaista volim da njihove profesionalne priče podelima sa publikom i detaljnije vas upoznam sa procesima kreiranja video igara, posebno onih koje dolaze iz “domaće kuhinje”. Ovog puta, Tamara Perić nam otkriva kako se i na koji način ona našla u game dev industriji, gradeći svoju karijeru u kompaniji Mad Head Games.
Između ostalog, u intervjuu koji sledi, imaćete priliku da saznate šta tačno podrazumeva pozicija Lead Game Designer na kojoj Tamara radi, ali i na koji način je od studiranja psihologije na Filozofskom fakultetu, preko marketinga, na kraju ipak došla u oblast game dizajna. Njena profesionalna priča sledi u nastavku.
Rad na velikim gaming projektima je izazov koji se na propušta
“Gaming je moja strast od malih nogu, bukvalno se ne sećam vremena kada nisam imala barem kakvu-takvu konzolu”, iskreno započinje Tamara naš razgovor. Kako je ona dodala, razvoj video igara za nju je dugo bio ne samo posao iz snova, nego nešto sto uopšte nije mogla da zamisli da će imati privilegiju da radi.

Paralelno sa (nekad danonoćnim) igranjem video igara, uvek ju je interesovao način na koji ljudi razmišljaju, opažaju, pamte; šta ih podstiče, motiviše i generalno kako funkcionišemo. Upravo ovo interesovanje Tamaru je usmerilo ka tome da upiše psihologiju na Filozofskom fakultetu u Beogradu, nakon čega se bavila istraživanjima u nauci, marketingu i na kraju u oblasti korisničkog iskustva:
Odatle sam sa testiranja i davanja preporuka u vezi sa video igrama i aplikacijama konačno prešla u game dizajn. Trenutno radim četiri godine u gejmingu kao game dizajner. S jedne strane, Lead Game Designer pozicija u MHG-u podrazumeva dizajn krupnijih feature-a igre (combata, neprijatelja, karaktera – zavisi od tipa igre).
Takođe, podrazumeva i vođenje drugih dizajnera i brige o njihovoj karijeri, zadovoljstvu, napredovanju u svojoj roli. Ovo je često podjednako izazovan posao kao i sam dizajn – čak bih rekla možda i odgovorniji.
Naša sagovornica nam je između ostalog otkrila da je pre nego što se zaposlila u Mad Head Games-u radila na UX-u aplikacija i sajtova za klijente (poput Twittera, USA Today…). Prema njenim rečima, sam posao je bio zanimljiv, ali cilj joj je bio da radi unutar firme, a ne agencije, kako bi mogla zaista da se fokusira na projekte na kojima radi i isprati ih od početka do kraja, a ne samo da se uključi u nekom trenutku razvoja proizvoda.
Ono što je privuklo kod pomenute srpske game dev kompanije, jeste što joj je čitava ekipa od starta delovala kao grupa veoma kreativnih pojedinaca, koji zbog svoje strasti prema gejmingu žele da naprave velike stvari u industriji i regionu. Iako je prvobitno u Mad Head Games došla da pomogne u vezi UX-a na mobilnim projektima, Tamara, kao i tim u kompaniji su ubrzo uvideli da pored analize rezultata i davanja preporuka za unapređenje igara, ona može i da se oproba u osmišljavanju mehanika i sistema za veće igre na kojima je studio radio.
Veliku ulogu u tome da se što pre uklopi i navikne na nove poslovne izazove, odigrala je autentična kompanijska kultura zajedno sa zajedničkim ciljevima i otvorenosti kolega da pomognu i razmene svoje stavove i ideje.
Bez obzira na to što je specijalizovana za game dizajn, naša sagovornica ima određeno znanje iz developmenta, pa nam tom prilikom otkriva da se njen background prvenstveno sastoji iz istraživanja i statistike, tako da su programski jezici koje je ranije koristila uglavnom bili R, rad u sintaksi paketa za obradu podataka i slično. Tamara iskreno kaže da svi koji rade na procesu razvoja video igara moraju da znaju da koriste neke vrste engine-a kao što je recimo Unreal koji se koristi svakodnevno.
Celokupno ovo znanje, Tamaru je kroz godine vodilo putem različitih izazova i projekata na kojima je Mad Head Games radio, a kako ona dodaje prvi veliki projekat na kojem je radila jeste Pagan Online koji je lansiran u saradnji sa Wargamingom.
Nakon toga, usledio je rad na najnovijoj video igri pomenute regionalne kompanije koja nosi naziv Scars Above na kome je Tamara radila u pitch fazi i u ranoj dizajn fazi. Ona nam je takođe otkrila da je trenutno svoje obaveze i znanje usmerila ka jednom neobjavljenom projektu, o kome nažalost ne može u ovom trenutku da nam otkrije više detalja, ma koliko to želela s obzirom na to da se, prema njenim rečima, radi o veoma zanimljivom žanru.

Na pitanje Netokracije na koji način je izgledao rad na ambicioznom projektu Pagan Online kao i sa kojim izazovima su se najčešće suočavali ona i njen tim, Tamara je istakla da ova igra nije bio samo njen prvi projekat, već i prvi projekat te veličine za čitav studio, kao i da su svi dali sve od sebe da urade jednu veoma kompleksnu multiplejer video igru za PC:
Radili smo mnogo i intenzivno, a posebno je bio izazov završavati posao, a usput učiti sve lekcije kojima vas ovako veliki projekat nauči. Pogotovo imajući u vidu koliko je aRPG zajednica zatvorena i stroga (postoji nekoliko velikih igrača tu i teško je da ih bilo koja druga igra nadiđe i “preotme” publiku), Pagan je bio veliki i tehnički i dizajnerski izazov.
Na kraju, Pagan je bio najprodavaniji aRPG te godine na Steam-u, ali ipak nije ostvario uspeh koji smo zamislili. Međutim, međunarodna gaming zajednica se definitivno zainteresovala za nas i zbog Pagana smo uspeli da dobijemo mnoštvo novih, još većih projekata, a lekcije koje smo naučili iz Pagana su ostale.
Od puzzle 2D igara do rada na svetski poznatim franšizama
U nastavku razgovora, imali smo priliku da se nešto više osvrnemo na benefite koje sa sobom nosi seniorska pozicija na kojoj Tamara radi, gde nam je ona detaljnije iz njenog ugla govorila koliko su zapravo izazovni game dev projekti za jednog seniora važni za dalji razvoj karijere.
Ona ističe da je gaming pre svega specifičan po tome što su svi koje dotakne jako emotivno investirani, bilo da su igrači ili developeri, pa se otuda često kaže da bi većina programera koji rade u gamingu mnogo bolje zarađivala u nekim drugim industrijama, ali i dalje biraju da ostanu na projektima koje vole.
“Mislim da je retko bogatstvo naše industrije to što radimo ne samo ono što volimo, nego takođe i na proizvodima koje volimo, što nije čest slučaj”, smatra Tamara i dodaje:
Naravno da je pored ljubavi i novac bitan, ali sve više seniori razmišljaju i o benefitima koje im kompanija u kojoj rade pruža. MHG je ove godine na primer uveo značajne benefite za svoje zaposlene – od pune plate tokom porodiljskog odsustva, privatnog zdravstvenog osiguranja, fonda za zajedničke aktivnosti za svaki tim do dodatnih slobodnih dana za svakog zaposlenog. Novac jeste bitan, ali bih rekla da je način na koji vas vaša firma tretira mnogo bitnija stvar svakom senioru.
Ipak, seniorska ali i druge pozicije i te kako dolaze do izražaja u onim trenucima kada projekti na kojima se radi postaju sve veći i kompleksniji iz godine u godinu. Naša sagovornica je otuda otkrila da Mad Head Games već sada ima veliki broj otvorenih pozicija u art, tech i dizajn departmanima.
S obzirom na to da je ova game dev kompanija postala deo Saber International-a, budući projekti će se mahom fokusirati na rad na video igrama svetski poznatih IP-jeva, što znači da već postoji publika za video igre čija su očekivanja često izuzetno visoka, a koje će Mad Head Games u budućnosti razvijati.
Samim tim, kompanija je u potrazi za motivisanim ljudima, posebno seniorima koji su se već oprobali na sličnim projektima, uz činjenicu da se u MHG-u mišljenje svakog seniora izuzetno poštuje, te je otuda važno da se svako ko radi na ovim projektima zaista posveti razvoju svog aspekta video igre.

Pred sam kraj našeg razgovora, Tamaru smo upitali na koji način ona vidi budući razvoj game dev industrije u Srbiji, kao i na koji način bi njen potencijal najbolje mogao da se iskoristi u godinama koje dolaze. Ona kaže da je ova industrija u Srbiji dostigla zaista neverovatne rezultate poslednjih godina, imajući u vidu koliko smo mala zemlja i koliko nam je do skoro bilo teško da uopšte skrenemo pažnju velikih igrača:
Kad pogledate, kod nas su nastale neke od najuspešnijih mobilnih igara na tržištu, neke od najiščekivanijih horor igara ove decenije – to je ne samo ogroman raspon talenta za tako malu zajednicu, već i zaista veliki uspeh bez obzira na veličinu zajednice.
Mislim da će game dev industrija kod nas samo rasti sa prilivom novih generacija koje sada znaju da imaju perspektivu u ovoj industriji i kod nas, a da taj potencijal treba da se podrži i od strane zvaničnih institucija u vidu grantova, hubova i nastavka formalnog obrazovanja.
Zaključivši ovaj intervju, Tamara se osvrnula na budući period i razvoj njene karijere u Mad Head Games-u, dodajući da nikada nije ni mogla da zamisli da će biti u prilici da se bavi toliko zabavnim, izazovnim i kreativnim poslom:
Izuzetno je inspirativno kada pogledate da su ljudi oko vas počeli sa radom na puzzle 2D igrama, a sada rade na svetski poznatim franšizama i prave video igre koje biste vi lično rado igrali. Taj put studija vas dodatno motiviše i pruža osećaj da zaista možete sve i da je najbolje tek pred vama. Izuzetno se radujem projektima koji nas čekaju – jedan od njih je svetski poznata horor franšiza – i svim lekcijama koje će me rad na njima naučiti.
Otuda, Tamara se svakako nada da će vremenom još više napredovati u svojoj roli i da će moći da pomogne u razvoju igara na kojima radi, ali i ljudima sa kojima radi, jer je to, kako ona kaže, najlepša stvar kod sticanja iskustva – deljenje znanja i ideja sa drugima.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!