Na mapi se nalaze lokali širom Srbije u kojima je pušenje potpuno zabranjeno ili barem nude adekvatno izdvojen deo za (ne)pušače.
Ova jesen do sada neočekivano topla, pa smo dane provodili uživajući na otvorenom kao da je proleće. Ali, u nekom trenutku će (valjda) zahladneti pa ćemo morati da se “preselimo” u zatvorene prostore kafića i ostalih lokala. Kao što svi znamo, u Srbiji (uprkos inicijativi ministarke zdravlja) ne postoji zakon o potpunoj zabrani pušenja u ugostiteljskim objektima.
Premda je 2010. godine donesen Zakon o zaštiti stanovništva od izloženosti duvanskom dimu koji zabranjuje pušenje u zatvorenom radnom i javnom prostoru, kao i u javnom prevozu, ugostiteljski objekti iz njega su izuzeti. Umesto toga, cigarete i duvanski dim dozvoljeni su u objektima većim od 80 kvadratnih metara i to u 50% prostora. Mnogima to nije dovoljno dobro rešenje, jer se miris cigareta svejedno uvuče u zimske kapute, a neretko se dim proširi i u nepušačku regiju.
Zato je Stefan Marjanov, web developer iz Novog Sada sa 13 iskustva rada u struci, došao na ideju da osmisli interaktivnu mapu lokala koji u potpunosti zabranjuju pušenje, ili barem imaju adekvatno odvojene prostorije za (ne)pušače. Mapa, na web platformi Lokali bez dima, omogućava korisnicima da pretražuju pomenute lokale širom Srbije, a kojoj od navedenih kategorija pripadaju označeno je pinovima u različitim bojama.
Pored drugih korisnih informacija, svaka lokacija poseduje i podatak o poziciji na mapi zarad što boljeg snalaženja. Ukoliko korisnik dozvoli pristup podacima o svojoj lokaciji, ima mogućnost da pretraži lokale u svojoj blizini, kao i da izabere radijus pretrage. Kada korisnik pretraži nešto, ili primeni filtere, mapa se ažurira. Mapa je dostupna na svim savremenijim uređajima i web pregledačima, a priču o njenom nastanku i tehnologijama na kojima je zasnovana, Stefan je govorio u intervjuu za Netokraciju.
Facebook komentari kao inspiracija za nastanak platforme
Ideju za razvoj platforme Stefan je dobio kada je na jednoj novosadskoj Facebook grupi naišao na temu o nepušačkm lokalima u gradu. Kako je i sam nepušač, pregledao je komentare ispod objave, u potrazi za mestima gde može da sedi, a da ne bude okružen duvanskim dimom. Iz radoznalosti pretražio je još nekoliko sličnih grupa i shvatio da mnogi ljudi imaju istu želju. Tada je pomislio da bi sve podatke koje je pronašao na Facebook-u mogao da organizuje na jedistven spisak, ali je ubrzo shvatio da je još bolje da kreira čitav web sajt:
Budući da sam Web Developer već 13 godina, to mi nije bio problem. Prvo sam proverio na internetu da li takav sajt postoji, međutim, samo sam pronalazio poneku temu na forumima i članke gde su bili kraći spiskovi lokala (što mi je svakako pomoglo u kreiranju baze). Tada sam rešio da kreiram sajt. Koristim Leaflet za prikaz informacija na mapi, a za same mape sam se odlučio za OpenStreetMap. Trudio sam se da na mapi budu odmah dostupne samo bitne informacije bez mnogo distrakcije, ali i da postoji opcija za detaljnu pretragu.

Celu platformu izradio je potpuno sam – od dizajna, preko kreiranja strukture baze, sajta, mape, logotipa, izgleda pinova na mapi i grafika do propratnih tekstova. Kako kaže, na svim svojim hobističkim projektima sam do sada je radio sam, jer voli da imam potpunu slobodu i kontrolu nad svakim njegovim delom, posebno ističući:
Takav princip omogućava brz razvoj same platforme, optimizaciju svakog njenog delića, brzu implementaciju novih funkcija, ali i brzu popravku grešaka. Što se baze tiče, tu mi je pomogla supruga. Ona je sakupila dobar deo lokala što je dosta pomoglo u kreiranju inicijalne baze.
Tako je nastao neprofitan projekat za opšte dobro
Stefan je svoj projekat pokrenuo s namerom da bude neprofitan, zbog čega nije tražio finansijsku podršku i trudio se da sve troškove svede na minimum. Za univerzalne delove platforme koristio je Open Source rešenja, a delove koji su bili jedinstveni sam je kodirao. Iako tvrdi da mu dizajn “nije jača strana”, oprobao se i u tom segmentu, a server je već imao za potrebe svog bloga.
Jedini realan trošak bilo mu je plaćanje domena, za koje kaže da je bilo minimalno. Pravi napor bio je, zapravo, prikupljanje podataka o nepušakim lokalima, a ceo proces naš sagovornik opisuje na sledeći način:
Proces prikupljanja podataka je iziskivao najviše vremena. Prvo je bilo potrebno prečešljati društvene mreže i pročitati stotine komentara, zatim guglati domaće forume i blogove, zabeležiti sve na jednu gomilu, pa izbaciti duplikate. Nakon toga je usledila provera podataka tako što sam svaki lokal sa liste tražio na Google Maps i društvenim mrežama pa izvlačio bitne informacije: tačna adresa, koordinati, telefon, ‘web’ lokacija, tačan naziv.
Takođe, budući da sam predloge za lokale pronalazio i na dosta starim postovima, morao sam da ažuriram podatke za dobar deo lokala, dok se jedan deo tih lokala u međuvremenu zatvorio. Informacije o dodatnim sadržajima koje lokal nudi (piće, hrana, bašta, da li je ‘pet friendly’) sam tražio tako što sam gledao jelovnike i slike korisnika iz Google Maps recenzija.
Iako su su originalni izvori navodili kategorizaciju, Stefan je pokušavao da to proveri tražeći znak za zabranjeno pušenje negde u pozadini slika na Google Maps, a dok ne dobije konačnu potvrdu lokal je označavao kao “neverifikovan”. Uz sve navedeno, sajt poseduje opciju namenjenu vlasnicima lokala da lako potvrde (i ažuriraju po potrebi) podatke o svom lokalu nakog čega lokal dobija bedž “verifikovan”.
Na pitanje da li će uvesti naplatu ako sajt postane dovoljno popularan da zahteva novčana ulaganja, Stefan je odgovorio da će verovatno uvesti vid monetizacije koji nikako ne bi ometao korisnike u korišćenju sajta, ili im uskraćivao pristup informacijama.

Marketing zvani “lepa reč, daleko se čuje”
Kako gosti-nepušači, benefite od platforme Lokali bez dima imaju i lokali, koji se preko nje besplatno oglašavaju i time povećavaju šansu da za njih sazna veći broj ljudi. S obzirom na to da lokali koji su odlučili da u potpunosti zabrane pušenje u svojim prostorijama gube jedan procenat potencijalnih posetilaca, Stefan se nada nadam da će im na ovaj način nadomestiti taj gubitak:
Na ovaj sajt će uglavnom dolaziti tačno njihova ciljna grupa ljudi i verujem da će se jedan deo tih ljudi odlučiti da poseti neki novi lokal koji možda ne bi da se nije našao na ovoj mapi. Svakako, što veći broj ljudi sazna za ovu mapu, veća je šansa da te lokale sa mape neko poseti.
O marketinškoj strategiji, nije preterano razmišljao, već se oslonio na vlastite kanale, prijatelje i poznanike koji su dalje širili link ka njegovoj platformi. Kako navodi, ovaj princip mu je za početak doneo i više poseta nego što je očekivao. Pri tome, posetioci su mu uputili i povratne informacije, na osnovu kojih uneo par izmena. Nakon dva dana dobio je i prvi zahtev za dodavanje lokala i taj lokal se sada nalazi na mapi.
Poučen pozitivnim iskustvom, od tada se uzda u strategiju “lepa vest daleko se čuje”, a možda uskoro uloži i u online reklame. A, na koji način posetioci još mogu da pomognu rastu platfrome i širenju te “lepe vesti”, Stefan je objasnio:
Zajednica u projektu ove vrste je veoma bitna te je pomoć uvek dobrodošla. Svaki posetilac sajta ima mogućnost da podnese zahtev za izmenu bilo kog podatka za bilo koji lokal, ili da predloži novi lokal. U oba slučaja, zahtev pregledam detaljno kako ne bi došlo do spamovanja i objavljivanja neprimerenog sadržaja, ali pre svega kako bih proverio podatke pre objavljivanja.
Ja sam dodao oko sto lokala, ali mi je potrebna pomoć zajednice kako bi podaci uvek bili ažurni što će svakako koristiti svima nama. Ovom prilikom pozivam sve da barem pronađu svoj omiljeni lokal na ovoj mapi i pošalju zahtev za ažuriranje podataka ako je to potrebno, a ako taj lokal ne postoji — neka slobodno dodaju.

Zajednica igra značajnu ulogu u razvoju platforme
Na sve gorenavedeno, naš sagovornik dodaje da ukoliko neko nema informacije o lokalima, može pomoći na neki drugi način. On smatra da je pomoć i svaka povratna informacija o samom sajtu, ali i pisanje utisaka o lokalima. Svakako, Stefan svoj sajt testira svakodnevno ne bi li pronašao nešto što bi moglo da se unapredi:
Od trenutka kada jedobio ideju za sajt, do njegovog objavljivanja, dobio sam dosta ideja za nove funkcije i većinu sam već implementirao. Veoma bi mi značile povratne informacije zajednice jer bih želeo da ovaj sajt bude prilagođen upravo zajednici.
Upravo zato, u okviru sajta postoji kontakt forma gde svako može poslati povratne informacije — šta nedostaje, šta smeta, možda nešto nema smisla, možda nešto može da se drugačije predstavi. Dakle, zajednica može pomoći na više načina, a ako neko ima još neku ideju kako može pomoći, Stefan je otvoren za predloge.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!