Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.

Da li ste čuli za pojam “kuhinja u oblaku”? Ne, u pitanju nije restoran sa božanski ukusnom klopom, već termin koji opisuje jedan od poslednjih i najbrže rastućih trendova u ugostiteljskoj industriji. U pitanju su restorani bez gostiju iliti dark kitchen projekti čiji je rad u potpunosti posvećen sektoru dostave.

Drugim rečima, mušterije ovakvih restorana hranu konzumiraju kod kuće ili na poslu, a restorani zapošljavaju samo kuvare koji su zaduženi za spremanje hrane i kurire koji su zaduženi za njihovu dostavu.

Zaboravite na kelnere i skupe lokacije u centru grada jer gostiju jednostavno – nema.

Iako je u pitanju globalni trend koji se i u svetu tek razvija, cloud kitchen koncept pronašao je svoj put i do naših prostora. Jedan od takvih restorana lansiran je prošle nedelje u srpskoj prestonici – brend po imenu Loha fokusirao se na havajsku kuhinju koju želi da približi domaćoj publici. Međutim, iza ovog brenda ne stoji neki food lanac već jedna domaća marketinška agencija koja se poslednjih godina obrela u kreiranju unikatnih rešenja za dostavu hrane.

Restorani imaju problem kada je digital u pitanju

Ukoliko dolazite iz advertajzing industrije, verovatno ste čuli za ime Ellecta Digital. U pitanju je beogradska agencija koja se bavi digitalnim marketingom i produkcijom.

“Više od 10 godina aktivni smo u tech-driven advertajzingu, fokusiranom na unapređenje prodajnih rezultata koristeći podatke i adtech rešenja”, objašnjava na početku razgovora za Netokraciju Željko Bošnjak, jedan od partnera u ovoj agenciji. Rad na ovakvim rešenjima spojio ih je sa mnogim B2C i D2C trgovcima širom regiona, te je tim od dvadesetak zaposlenih stekao relevantno iskustvo i ekspertizu u različitim vertikalama, među kojima je i sektor poručivanja hrane:

Ubrzo smo stigli do uspešne regionalne saradnje sa jednim od najpoznatijih restoranskih lanaca na svetu koji se suočavao sa problemom promovisanja njihove dostave. Zahvaljujući postojećim ograničenjima u pogledu prodajnog marketinga na digitalnim kanalima, krenuli smo da razvijamo softver koji danas čini okosnicu našeg “direct-to-consumer” rešenja za industriju hrane.

Nakon perioda veoma intenzivnog razvoja i prvog ozbiljnijeg rasta sa još nekoliko velikih lanaca, tehnologija je konačno izašla iz “stealth” faze i postala naš prvi proizvod.

Prešavši put od digitalne agencije do kompanije koja je razvila sopstveni proizvod, Bošnjak kaže da njihovo rešenje korisnicima (restoranima) olakšava četiri bitna segmenta: digitalnu prodaju, operativu, logistiku i marketing (od kojeg je sve i krenulo). On ističe da se osim prodaje, ostala tri segmenta odvijaju “ispod haube” i da nisu direktno vidljivi kupcima, dok za restorane predstavljaju ozbiljne i često nepremostive izazove.

Poseban fokus ovog rešenja stavljen je na integraciju sa svim relevantnim akterima – agregatorima i logističkim kompanijama, popularnim POS sistemima, payment procesorima i marketing alatima.

Ljubitelji klope u Beogradu sada na raspolaganju imaju još jedan restoran sa unikatnim menijem, ali i još unikatnijim sistemom rada. Više o ovome u nastavku teksta.

Međutim, gde su u tom procesu popularne platforme za dostavu hrane poput Donesi, Wolt i Glovo?

Vladimir Nešković, takođe jedan od partnera u agenciji Ellecta, kaže za Netokraciju da njihov proizvod sarađuje i sa nezavisnim platformama za poručivanje hrane, prvenstveno u pogledu olakšavanja operativnog posla poput usklađivanja cenovnika ili automatizacije unosa porudžbina u kasu, te zbirno izveštavanje o prometu sa svih kanala:

Koristeći našu tehnologiju restoran može podesiti da se porudžbine za Stari Grad i Vračar automatski prosleđuju Glovo kuririma na isporuku, dok se porudžbine za Novi Beograd prosleđuju vozačima tog restorana. Ili da se recimo porudžbine u “peak times” prosleđuju eksternim kuririma, a u jutarnjim časovima realizuju sa sopstvenim vozačima. Mogućnosti su brojne.

Stabilan dvocifren rast food delivery industrije govori nam ono što znamo – sve češće poručujemo hranu

U tekstu Politike od januara ove godine koji se bavi upravo cloud kitchen konceptom, navodi se da je globalno tržište dostave hrane u 2018. godini poraslo za 42% u odnosu na prethodnu godinu. I dok čekamo podatke za 2019. godinu, ne treba nam data scientist da nam kaže da su mlađi korisnici Interneta koji su odrasli uz food delivery koncept sada zreli i da ovaj segment ugostiteljstva doživljava svoj rast upravo zahvaljujući njima.

Sa ovom tvrdnjom saglasan je i Bošnjak koji ističe da su mlađi korisnici ti koji češće poručuju hranu u poređenju sa ostalim demografskim grupama. Kako vreme bude odmicalo tako će se menjati i navike korisnika, a restorani će morati da se prilagode njihovim navikama i očekivanjima u pogledu interakcije sa brendovima.

Havajska kuhinja udaljena par klikova

Iako klasični restorani neće tako lako nestati, gotovo je sigurno da će oni “u oblaku” biti sve češća pojava. Upravo odatle i kreće priča o dark kitchen projektu po imenu Loha koji je nedavno pokrenula ekipa iz Ellecte. “Iz ove perspektive otvaranje restorana delovalo je kao logičan potez”, otkriva nam Vladimir koji kaže da je tim pažljivo birao tip kuhinje koji će ponuditi korisnicima (retko ko je imao dodir sa havajskom kuhinjom), kao i dostavni proces iza kojeg stoji know-how kompletne firme:

Gledano iz aspekta biznisa, ovaj poslovni projekat je suštinski logična nadogradnja naših postojećih tehnoloških i marketing kapaciteta. Konceptom “delivery only” restorana verujemo da možemo da popunimo uočenu prazninu i napravimo platformu koja će nam omogućiti da ovaj brend neuporedivo brže skaliramo u odnosu na tradicionalnu konkurenciju.

Meni Loha cloud kitchen restorana baziran je na havajskom jelu poké koje je izuzetno popularno u svetu. Naš sagovornik ne skriva da su jela prilagođena lokalnom ukusu, ali i da je sam naziv restorana zapravo igra reči halo (kada zoveš dostavu) i havajske reči aloha. Upitavši ga više o samoj kuhinji, Vladimir ističe da se tradicionalni poké pravi kao kombinacija krupno sečenih komada marinirane sirove ribe i podloge od pirinča i algi:

U svojoj modernoj verziji, nakon internacionalizacije sa Havaja, poké je evoluirao u pogledu sastava, izbora ribe ili mesa, dodataka i sosova. Poké bowls pripremaju se po želji, pri čemu gost bira osnovu (tip pirinča), protein, voće/povrće, preliv i topping.

No, vratimo se sa ukusne klope za trenutak na poslovnu stranu priče. Dok cloud kuhinje postaju sve popularnije zbog nižih operativnih troškova jer restorani ne plaćaju uslužno osoblje i prostor za stolove i stolice, Željko i njegov tim uspeli su da odu čak i korak dalje – hranu priprema odvojeni partner, pod njihovom franšizom i u striktno kontrolisanim uslovima.

Kuhinja u oblaku, hrana u činiji. Uočivši prostor za plasiranje zdrave havajske kuhinje, ekipa koja vodi agenciju Ellecta odlučila se da pokrene restoran koji će korisnicima približiti egzotične ukuse, ali i nešto drugačije korisničko iskustvo.

Drugim rečima, ono što je core posao ovog tima jesu centralizovani marketing, tehnologija prodaje, kontrola standarda i slično. Značajno iskustvo i dragoceni saveti, otkriva Bošnjak za Netokraciju, stigli su od ljudi koji su proveli mnogo godina u internacionalnim restoranskim lancima.

Međutim, kao restoran koji nema stolove i stolice, postavlja se i sledeće pitanje: kako će ljudi da čuju za Loha i havajske poké bowls? Hranu je za sada moguće poručiti isključivo putem digitalnih kanala. U ovom trenutku restoran je aktivan na servisu Glovo, dok su u pripremi Donesi i Wolt. Tu su naravno i direktni prodajni kanali poput sajta i aplikacije koji će takođe biti lansirani u skorije vreme. Korisnici koji hranu budu poručivali direktno na kanalima Lohe, moći će da računaju i na program lojalnosti sa brojnim benefitima.

Pored ukusne hrane, restorani moraju da ulažu i u tehnologiju kako bi došli do novih korisnika

Kako zamišljate budućnost food delivery industrije u Srbiji? Ako je suditi po mnogobrojnim dešavanjima kao što su akvizicija Donesi.com od strane nemačkog Rocket Internet-a, ali i dolazak globalnih igrača Wolt i Glovo, brzo dolazimo do zaključka da je lokalno tržište izuzetno bitno i jako, ali i da postoji ogroman potencijal za dalji razvoj ovog ugostiteljskog segmenta. Bošnjak kaže:

Beograd je atraktivno tržište kada je hrana u pitanju. Naše istraživanje pokazalo je da “dark kitchen” koncept izvesno vreme već postoji u jednostavnom obliku, što validira kako stranu ponude tako i stranu potražnje. Verujem da će se ovaj trend nastaviti, pri čemu nije isključeno da se neko od postojećih velikih lanaca odluči na optimizaciju svoje mreže uz određene “delivery-only” centralizacije.

Za kraj, naš sagovornik naglašava da je lokalno tržište svakako poznato po ukusnoj hrani, ali da restoranima nedostaje adekvatna tehnološka infrastruktura, marketing talenat i finansijski resursi koji bi im stvorili prostor za brži rast. U prevodu, klasični restorani sa gostima i osobljem neće nestati preko noći. Štaviše, mnogi od nas to ne bi voleli. Međutim, u industriji u kojoj je sve teže napraviti profit, odluka da se pokrene ovakav restoran bazirana na tržišnim podacima koji nedvosmisleno govore da dostava hrane raste dvocifreno iz godine u godinu, počinje da ima smisla. Pa čak i za jednu mar-tech agenciju.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Novost

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.