Solarna ulična rasveta srpskog tima Lightinus osvaja svet

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Beogradski Lightinus izvozi pametne solarne lampe – prva u Srbiji na opštini Stari grad

Hajde da ne lažemo sebe kao Trampov kabinet - solarna energija naša je budućnost koja već godinama doprinosi rastu pametnih i ekoloških gradova širom Evrope. Da i Beograd ide u korak sa razvijenim metropolama, možda najbolje pokazuje rad jednog domaćeg tima po imenu Lightinus koji je nedavno srpsku prestonicu opremio prvim pametnim solarnim osvetljenjem koje se u potpunosti kontroliše daljinski. Više o proizvodu u razgovoru sa osnivačima ove kompanije.

Potencijal sunčevih zraka nameće se kao sve popularnije rešenje za dobijanje električne energije u Srbiji, dok su druge zemlje već odavno krenule tim putem – prevashodno zbog strogih mera zaštite životne sredine i redukcije upotrebe fosilnih goriva. Neograničen potencijal sunčeve energije iskoristili su i osnivači beogradskog startapa Lightinus (nekadašnji Volta Technology) čiji su glavni proizvod pametne solarne lampe koje je uz prateći softver moguće kontrolisati na daljinu.

Na početku našeg razgovora, CEO ovog startapa koji je osnovan još 2012. godine – Branko Živković – otkriva za Netokraciju da se kompanija u početku fokusirala na gradske punjače za mobilne telefone koji su se napajali putem obnovljivih izvora energije:

S obzirom na to da nam je želja uvek bila da promenimo pogled na mogućnosti koje solarna energija pruža, uvideli smo veliku šansu u komercijalnoj uličnoj rasveti. Znali smo da ako uspemo da napravimo proizvod koji će biti dostojan zamene postojećoj tradicionalnoj rasveti, imaćemo uređaj koji zaista može da proizvede konkretne rezultate i da natera ljude da razmisle o najrazličitijim mogućnostima koje solarna energija pruža.

Solarna energija naša je jedina opcija

Potencijal razvoja pametnog softvera koji daljinski kontroliše i optimizuje potrošnju u svakoj pojedinačnoj solarnoj lampi je veliki, a Branko kaže da je upravo zahvaljujući ovom softveru dobijen sveukupni proizvod koji može da bude dostojna zamena tradicionalnoj uličnoj rasveti svih 365 dana u godini. On dodaje i da Lightinus trenutno čini petočlani tim koji je fokusirani na prodaju, marketing i tehničko usavršavanje proizvoda.

Na pitanje kako su rešili proizvodnju, Živković kaže da je čitava stvar organizovana oko spoljnih saradnika, budući da ovaj tim još uvek nije u poziciji da krene u izgradnju sopstvenih pogona. Pa ipak, čak i to je u planu kada se poslovanje u potpunosti stabilizuje i kada se postigne zadovoljavajući kontinuitet u prodaji.

Opština Stari Grad prva se može pohvaliti novim pametnim solarnim uličnim osvetljenjem, zahvaljujući kompaniji Lightinus.

Kako predviđanja pokazuju da je industrija solarne energije jedna od najbrže rastućih, svakako se postavlja i pitanje da li je istu moguće primeniti u Srbiji i kako bismo mogli da budemo proaktivniji na tom polju?

“Trenutna situacija u Srbiji poprilično kaska u odnosu na zemlje Zapada – prevashodno zbog nedostatka subvencija i promocije takozvane feed in tarife”, nastavlja Branko naš razgovor, izjavivši da ova tarifa omogućava plasiranje i generisanje energije iz solarnih sistema nazad u mrežu po određenoj ceni. Kako kaže, u Srbiji feed in tarifa zakonski postoji, međutim izuzetno je teško dobiti istu – dok se trenutna primena solarne energije svodi na takozvane off-the-grid sisteme gde se energija skladišti u baterijama i koristi u vikendicama, solarnim elektranama ili poljoprivredi:

Da bismo bili bolji i povećali primenu solarne energije, potrebno je da se zakonska regulativa za dobijanje feed in tarife pojednostavi i da se omoguće takozvani “zeleni krediti” za ulaganje u obnovljive izvore energije. Mi sa naše strane postavljanjem pametne solarne ulične rasvete pokušavamo na sve načine da podignemo svest i pokažemo da je moguće imati iste funkcionalnosti samo koristeći besplatnu energiju koju nam Sunce pruža.

Saradnja sa Impact Hubom – odskočna daska za poslovanje

S obzirom na to da je prva pametna lampa kompanije Lightinus samo nedavno postavljena u Beogradu, zanimalo nas je koliko je moguće očekivati da srpska prestonica u narednom periodu proširi svoju mrežu ovih solarnih lampi i da li bi u budućnosti mogli da ih vidimo na više lokacija? Živković ističe da su eliminacija troškova električne energije, smanjenje troškova održavanja, 365 dana pouzdane javne rasvete i smanjenje emisije CO2 među mnogim prednostima koje će pametno solarno ulično osvetljenje Lightinus obezbediti. Za početak – opštini Stari grad:

Razvojem i integracijom najnovijih softverskih rešenja uspeli smo kao kompanija da solarnu uličnu rasvetu pretvorimo u pouzdani izvor osvetljenja koji će moći u potpunosti da zameni tradicionalnu neefikasnu uličnu rasvetu. Samim tim, period povrata investicije na ulaganje u pametnu solarnu rasvetu je od pet do deset godina u zavisnosti od postojeće cene električne energije.

Gradske vlasti razumeju o kakvoj se inovaciji radi i svesni su ušteda koje se mogu postići, međutim budžeti su prilično limitirani u ovom trenutku.

Govoreći o trenutnom biznis modelu ove beogradske kompanije, kao i o tome da li je tim u potrazi za dodatnim sredstvima finansiranja, naš sagovornik otkriva da je poslovanje bazirano na proizvodnji i plasiranju robe namenjene između ostalog i inostranim tržištima uz pomoć distributera u zemljama koje su pokazale zainteresovanost za ovaj vid rasvete. Sa druge strane, tu je svakako i značaj saradnje sa beogradskim Impact HUB-om kroz čiji je program ovaj tim prošao kako bi još bolje utvrdio svoj poslovni model, ali i podigao prodaju na viši nivo.

Pored pametne ulične rasvete koja predstavlja flagship proizvod, beogradski Lightinus bavi se i proizvodnjom solarnih punjača za mobilne telefone u urbanim gradskim sredinama koji kombinuju solarnu i kinetičku energiju. Živković posebno ističe za Netokraciju da su svi proizvodi u potpunosti proizvedeni u Srbiji, te da Lightinus predstavlja jednu od retkih domaćih kompanija u industriji solarne energije koje svoje proizvode izvozi na inostrano tržište.

Širenje tima i povećanje prodaje

Šta je sledeće za ovaj tim? Veći kapaciteti, povećanje izvoza u EU? Branko ukazuje na činjenicu da su proizvodi Lightinusa već zastupljeni na gotovo svim kontinentima, dok se najveći promet u izvozu ostvaruje upravo na teritoriji Severne Amerike i Bliskog Istoka. U planu je svakako i Afrika budući da je tamo potencijal za primenu jedne ovakve tehnologije izuzetno velik, a kvalitetna i pristupačna rasveta – jedan od najvećih problema lokalnog stanovništva.

Privevši razgovor kraju, Branko za Netokraciju otkriva da je u planu širenje tima kao i otvaranje sopstvene proizvodnje koja će morati još malo da pričeka. Tim se za sada u najvećoj meri fokusira na prodaju i promociju kao stabilnu osnovu za dalji napredak. “U budućnosti želimo da apliciramo i dodatna softverska rešenja koja bi nam omogućila još veće uštede u električnoj energiji i tu će nam trebati kvalitetni ljudi koji su zainteresovani za spoj obnovljivih izvora energije i softverskih rešenja”, zaključio je Živković.

Posetite zvaničnu stranicu kompanije Lightinus.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Novost

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.