Tri greške/lekcije za 'zvezdu' zaposlenog u kompaniji

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

‘Oj, Zvezdo međ’ kravama’: 3 greške/lekcije za zvezdu zaposlenog

Zvezde zaposleni nisu (po pravilu) rok dive koje traže avione, kamione i nerealne dnevnice da bi ustale iz kreveta. Nisu uvek ni emotivno zakržljali vrhunski operativci. Ponekad traže osnovne uslove za rad.

Međutim, čak i to obezbeđivanje neophodnih uslova za rad ponekad podrazumeva promene na koje menadžment/vlasnici jednostavno nisu spremni u tom trenutku.

Ako zvezda nema kapacitet da osnuje nešto svoje, u potrazi za radnim mestom na kom može da pruži doprinos, ako nema sreće, može da naleti na:

#1 Krdo glupih krava

Zvezda pokušava da popravi nešto što (po mišljenju menadžmenta) već radi. Ne treba svakom sistemu poboljšanje, neki su jednostavno došli do nekog optimuma koji je potrebno održavati. Ovo su sistemi koji su iscrpeli mogućnosti razvoja na linearan način. Tražnja na tržištu je obezbeđena, zaposleni se ne bave razvojem biznisa, no odrađivanjem ugovorenog posla (koji se pre ili kasnije radi po automatici) i njihovi mozgovi zakržljaju do tačke u kojoj počnu da se ponašaju kao zaposleni na šalterima državnih institucija.

Budući da menadžment ništa ne želi da postigne, no da se održi na vlasti, muka zvezde zaposlenog je ta što pokušava da pomeri kravu koja je sela na najlepše mesto na livadi i svesna je da bilo kakvo pomeranje, za nju lično, znači pogoršanje.

Šta zvezda ne shvata?

Zvezda gleda svet iz svog ugla, te ne može da pojmi mentalitet krave kojoj je jedina preokupacija zelena travica. Takođe, zvezda zaposleni ima nerealistična očekivanja, jer od krave pokušava da napravi trkačkog konja i ne želi da vidi da se ne nalazi na hipodromu, no u štali.

Kravi sa druge strane nije jasno što bi se pomerala, kad se taman sprema da podrigne.

Pouka:

Moguće je motivisati samo čoveka koji negde pokušava da stigne, ili odnekud pokušava da pobegne. Pusti kravu da preživa i idi svojim putem.

#2 “Šta god da radiš, nemoj da si pametniji/a od gazdarice/gazdine dece”

Česta situacija u porodičnim firmama. Problem nastaje kada zvezda zaposleni kroči u biznis koji je napravljen da bude razonoda nečijoj ženi ili mužu/bratu ili sestri/detetu i sl. Taj biznis/sektor/proizvod nikad nije ni napravljen da funkcioniše, no da skine nekom nekog s vrata i da postoji mir u kući.

Šta zvezda ne shvata?

Zvezda smatra da je njen posao da to proradi i da menadžment/vlasnici žele da to radi. Dve od mogućih varijacija:

  • Biznis napravljen kao lekcija za osobu koja treba da nauči da nema kapacitet za stvari za koje misli da ima. Neki ljudi zaista mogu da priušte sebi skupe igračke. Suština je da to propadne, a zvezda zaposleni onemogućava da se lekcija uspešno nauči jer pokriva greške nesuđenog učenika.
  • Biznis je napravljen kao sandbox za nečiji ego da ne pravi štetu na biznisu koji zapravo treba da radi. Suština je da se to održava u životu, nije važno da li biznis objektivno pravi gubitke, jer je u konstalaciji porodičnog biznisa taj gubitak od minornog značaja. Svoj talenat i stručnost, zvezda servira osobi koja nema kapacitet da ga sagleda i upotrebi, drugo nema ni interes jer je preokupirana sobom. Jedino što postiže je da pravi neprijatelja i izvlači najgore iz osobe koja smatra da je konačno došao red na nju da sija.

Pouka:

Biznis od kog ne postoje očekivanja u pogledu rezultata i gde vam posle 3 meseca nije jasno zašto ste zaposleni, u kombinaciji sa činjenicom da se radi o porodičnoj konstalaciji firmi u kojoj se članu porodice daje da vodi biznis (bez relevantnog poslovnog iskustva), može da bude deo ove kategorije.

#3 “Ti ćeš mene da ostaviš”

Vlasnici pasa i vlasnici/menadžeri dele par sličnosti: potrebu za kontrolom, poslušnošću i lojalnošću drugih. Oni kvalitetni su toga svesni, i to kanališu, ali drugi jednostavno ne žele da rade na sebi. Zato i preferiraju zaposlene sa nižim učinkom, ali na koje mogu da se oslone u dužem vremenskom periodu u odnosu na perspektivne overachiever-e. Zvezda i njena pojava postaju uzrok diskomfora same po sebi, a ako na to dodamo anksioznost povodom toga da znaju da zvezda može da da otkaz i ode na bolje, to je dodatan pritisak: “Zar ja u svojoj kući ne mogu da radim šta ja hoću?”.

Iako to nije kuća, to je firma.

Ali o tome više reči neki drugi put.

Šta zvezda ne shvata?

Da se nalazi u vezi u kojoj je partner stalno napada da ga vara, u pokušaju da bar kontroliše način na koji će se odnos završiti.

“Nećeš ti mene da ostaviš! Ja ću tebe da ostavim!”

Ovo je situacija gde ako zvezdu ne otpuste, nateraće je da ode sama. Naravno, niko nju nije terao da ode, sama je otišla.

Pouka:

Poverenje, poštovanje, lojalnost i drugi neopipljivi termini koji za svakog imaju različito značenje su u fokusu u ovakvim kompanijama. Takođe, zaposleni koji su otišli dalje, često su satanizovani kao izdajnici ili su obeleženi kao mrtvaci. Ako zvezda prilikom pregovora naglasi da uvek može da ode, ovakve firme će je zaobilaziti u širokom luku. Njima trebaju slomljeni ljudi, ne da ih neko šamara krilima, makar ta krila (donekle) nosila i njih same.

Bonus: Razmišljanje vlasnika/menadžera i kako ga interpretirati?

Ponekad se dešava da je zvezda zaista korisna biznisu, ali ne dobija takvu povratnu informaciju. Zato je važno da razume kako druga strana razmišlja:

Vlasnici zarađuju na razlici između doprinosa zvezdinog rada i plate koju joj isplaćuju. Ako ta dva krenu da se primiču, to nije dobro. Vlasnicima/menadžmentu je idealno ako zvezda može da radi, ali da bude pod utiskom da joj je time učinjena velika usluga i čast.

Nije poželjno da zvezda misli da ju je teško zameniti, iako je važno da naglasim da je svako zamenjiv, samo neko teže, neko lakše.

Menadžment to rešava kroz povremeno čekićanje zvezde da joj čuperak ne prelazi određenu nadmorsku visinu: “Svi ste vi meni jednaki”, “Niko ovde nema tvoju platu”, “Nisi ti ovde dovoljno dugo kao ostatak kolektiva”, “Ostali su još gori od nas”, “Fali ti to i to”, “Nemaš ti dovoljno znanja i iskustva, ali smo ti dali šansu” i nastavi niz.

Kontra argumenti na ove argumente su sledeći:

Argument: “Niko nema tvoju platu.”

Kontra argument: Niko te neće platiti preko onoga što mu vrediš. Kakvu platu imaju drugi, to je stvar njihovog doprinosa. Ko god se bavio milostinjom, u biznisu nije opstao. Ako tvoja pozicija ne proizvodi novac, ne znači da ne skraćuje troškove i ne rešava neke druge probleme koji bi koštali novca. Npr. izgubljeno vreme.

Argument: “Svi ste vi meni jednaki.”

Kontra argument: Apsolutno nisu svi jednaki, ti koji to promovišu, prvi su među nejednakima.

Argument: “Ostali su još gori od nas

Kontra argument: Ko god kaže da ima gorih, po mom skromnom iskustvu, obično spada među najgore.

Argument: “Fali ti to i to”, “Nemaš ti dovoljno znanja i iskustva ali smo ti dali šansu”.

Kontra argument: Da su mogli da nabave boljeg, nabavili bi.

Argument: “Nisi ti ovde dovoljno dugo kao ostatak kolektiva”

Kontra argument: Dužina ostanka nema uvek korelacije sa lojalnošću, no sa (ne)mogućnošću lojalne osobe da nađe bolju priliku za sebe. Lojalnost ne postoji, postoje uljuljkanost i nedostatak mogućnosti.

Da zaključim citatom koji sam čula od osobe koja je investirala svoje vreme, energiju i znanje u mene kada nikome nije padalo na pamet:

“Para/vremena/energije ima. Samo zavisi kako za koga i kako za šta.”


Ovaj članak je inspirisan Harvard Business Review člankom “Shitfing from Star Performer to Star Manager”, knjigom Adama Granta “Give and Take”, TED govorima Margaret Heffernan “Forget the pecking order at work”, “Dare to disagree” i “The dangers of willful blindness”, razgovorom sa pokojnim Borisom Trivanom 2017. godine.


Autorka naslovne grafike je Iva Kujundžić.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Kultura 2.0

Da li ćemo zbog anglicizama u IT industriji zaboraviti maternji jezik? Razgovarali smo sa profesorkom engleskog jezika

Bojana Stanojević, profesorka engleskog jezika i književnosti u intervjuu za Netokraciju govori o upotrebi anglicizama u savremenom poslovanju, o tome koje su reči i izrazi neprevodivi, a za koje postoje adekvatni prevodi na srpski jezik.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Web 3.0

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Propustili ste

Tehnologija

Srbija postala članica Globalnog partnerstva za veštačku inteligenciju

Na sastanku Ministarskog saveta Globalnog partnerstva za veštačku inteligenciju u Tokiju, Srbija je konsenzusom 26 država izabrana za članicu ove organizacije.

Startapi i poslovanje

Investiciona prognoza: Evropski fond menadžeri predviđaju ‘zahlađenje’ u VC industriji

Venture kapitalisti (VC) obično su optimisti po prirodi. Veruju u preduzetnike, veruju da postoje rešenja koja menjaju svet i žele da - u šansama gde 10% portfolio kompanija uspeva - ostvare određen uspeh.

Novost

TS Ventures investirao u domaće startape Anari AI, Bitebell i Brush Galaxy

TS Ventures Fond je nakon temeljnog procesa i detaljne analize idejnih rešenja, novu rundu sredstava dodelio za čak tri nova startapa i time nastavio da pomaže razvoj startap industrije u našoj zemlji.

Tehnologija

Unapredite svoje DevTools veštine na ‘masterclass’ radionici svetski poznatog developera

Sajt HelloWorld.rs 9. decembra u 17h organizuje veliku 'masterclass' radionicu u Naučno-tehnološkom parku u Beogradu, gde će govoriti jedan od najboljih svetskih front-end developera Heri Roberts.

Startapi i poslovanje

Raising Stars: Do 20.000 švajcarskih franaka bespovratno za startape u ranim fazama razvoja

NTP Beograd raspisao je uz podršku Vlade Švajcarske i u partnerstvu sa NTP Niš i NTP Čačak treći poziv za Raising Starts, prvi pre-seed akceleratorski program u Srbiji koji startap timovima obezbeđuje stručnu i finansijsku podršku za ubrzan razvoj.

Internet marketing

GOstudy — platforma koja uvodi ljude u svet digitalnog marketinga

Za ostvarivanje poslovnog uspeha na internetu ne treba da posedujete formalno obrazovanje, ali je važno da ste željni znanja i naoružani disciplinom, savetuje Vladimir Mladenov, osnivač GOstudy platforme. U okviru 20 emisija na nacionalnom servisu gledaoci će imati priliku se upoznaju s radom platforme.