Tri greške/lekcije za 'zvezdu' zaposlenog u kompaniji

‘Oj, Zvezdo međ’ kravama’: 3 greške/lekcije za zvezdu zaposlenog

Zvezde zaposleni nisu (po pravilu) rok dive koje traže avione, kamione i nerealne dnevnice da bi ustale iz kreveta. Nisu uvek ni emotivno zakržljali vrhunski operativci. Ponekad traže osnovne uslove za rad.

Međutim, čak i to obezbeđivanje neophodnih uslova za rad ponekad podrazumeva promene na koje menadžment/vlasnici jednostavno nisu spremni u tom trenutku.

Ako zvezda nema kapacitet da osnuje nešto svoje, u potrazi za radnim mestom na kom može da pruži doprinos, ako nema sreće, može da naleti na:

#1 Krdo glupih krava

Zvezda pokušava da popravi nešto što (po mišljenju menadžmenta) već radi. Ne treba svakom sistemu poboljšanje, neki su jednostavno došli do nekog optimuma koji je potrebno održavati. Ovo su sistemi koji su iscrpeli mogućnosti razvoja na linearan način. Tražnja na tržištu je obezbeđena, zaposleni se ne bave razvojem biznisa, no odrađivanjem ugovorenog posla (koji se pre ili kasnije radi po automatici) i njihovi mozgovi zakržljaju do tačke u kojoj počnu da se ponašaju kao zaposleni na šalterima državnih institucija.

Budući da menadžment ništa ne želi da postigne, no da se održi na vlasti, muka zvezde zaposlenog je ta što pokušava da pomeri kravu koja je sela na najlepše mesto na livadi i svesna je da bilo kakvo pomeranje, za nju lično, znači pogoršanje.

Šta zvezda ne shvata?

Zvezda gleda svet iz svog ugla, te ne može da pojmi mentalitet krave kojoj je jedina preokupacija zelena travica. Takođe, zvezda zaposleni ima nerealistična očekivanja, jer od krave pokušava da napravi trkačkog konja i ne želi da vidi da se ne nalazi na hipodromu, no u štali.

Kravi sa druge strane nije jasno što bi se pomerala, kad se taman sprema da podrigne.

Pouka:

Moguće je motivisati samo čoveka koji negde pokušava da stigne, ili odnekud pokušava da pobegne. Pusti kravu da preživa i idi svojim putem.

#2 “Šta god da radiš, nemoj da si pametniji/a od gazdarice/gazdine dece”

Česta situacija u porodičnim firmama. Problem nastaje kada zvezda zaposleni kroči u biznis koji je napravljen da bude razonoda nečijoj ženi ili mužu/bratu ili sestri/detetu i sl. Taj biznis/sektor/proizvod nikad nije ni napravljen da funkcioniše, no da skine nekom nekog s vrata i da postoji mir u kući.

Šta zvezda ne shvata?

Zvezda smatra da je njen posao da to proradi i da menadžment/vlasnici žele da to radi. Dve od mogućih varijacija:

  • Biznis napravljen kao lekcija za osobu koja treba da nauči da nema kapacitet za stvari za koje misli da ima. Neki ljudi zaista mogu da priušte sebi skupe igračke. Suština je da to propadne, a zvezda zaposleni onemogućava da se lekcija uspešno nauči jer pokriva greške nesuđenog učenika.
  • Biznis je napravljen kao sandbox za nečiji ego da ne pravi štetu na biznisu koji zapravo treba da radi. Suština je da se to održava u životu, nije važno da li biznis objektivno pravi gubitke, jer je u konstalaciji porodičnog biznisa taj gubitak od minornog značaja. Svoj talenat i stručnost, zvezda servira osobi koja nema kapacitet da ga sagleda i upotrebi, drugo nema ni interes jer je preokupirana sobom. Jedino što postiže je da pravi neprijatelja i izvlači najgore iz osobe koja smatra da je konačno došao red na nju da sija.

Pouka:

Biznis od kog ne postoje očekivanja u pogledu rezultata i gde vam posle 3 meseca nije jasno zašto ste zaposleni, u kombinaciji sa činjenicom da se radi o porodičnoj konstalaciji firmi u kojoj se članu porodice daje da vodi biznis (bez relevantnog poslovnog iskustva), može da bude deo ove kategorije.

#3 “Ti ćeš mene da ostaviš”

Vlasnici pasa i vlasnici/menadžeri dele par sličnosti: potrebu za kontrolom, poslušnošću i lojalnošću drugih. Oni kvalitetni su toga svesni, i to kanališu, ali drugi jednostavno ne žele da rade na sebi. Zato i preferiraju zaposlene sa nižim učinkom, ali na koje mogu da se oslone u dužem vremenskom periodu u odnosu na perspektivne overachiever-e. Zvezda i njena pojava postaju uzrok diskomfora same po sebi, a ako na to dodamo anksioznost povodom toga da znaju da zvezda može da da otkaz i ode na bolje, to je dodatan pritisak: “Zar ja u svojoj kući ne mogu da radim šta ja hoću?”.

Iako to nije kuća, to je firma.

Ali o tome više reči neki drugi put.

Šta zvezda ne shvata?

Da se nalazi u vezi u kojoj je partner stalno napada da ga vara, u pokušaju da bar kontroliše način na koji će se odnos završiti.

“Nećeš ti mene da ostaviš! Ja ću tebe da ostavim!”

Ovo je situacija gde ako zvezdu ne otpuste, nateraće je da ode sama. Naravno, niko nju nije terao da ode, sama je otišla.

Pouka:

Poverenje, poštovanje, lojalnost i drugi neopipljivi termini koji za svakog imaju različito značenje su u fokusu u ovakvim kompanijama. Takođe, zaposleni koji su otišli dalje, često su satanizovani kao izdajnici ili su obeleženi kao mrtvaci. Ako zvezda prilikom pregovora naglasi da uvek može da ode, ovakve firme će je zaobilaziti u širokom luku. Njima trebaju slomljeni ljudi, ne da ih neko šamara krilima, makar ta krila (donekle) nosila i njih same.

Bonus: Razmišljanje vlasnika/menadžera i kako ga interpretirati?

Ponekad se dešava da je zvezda zaista korisna biznisu, ali ne dobija takvu povratnu informaciju. Zato je važno da razume kako druga strana razmišlja:

Vlasnici zarađuju na razlici između doprinosa zvezdinog rada i plate koju joj isplaćuju. Ako ta dva krenu da se primiču, to nije dobro. Vlasnicima/menadžmentu je idealno ako zvezda može da radi, ali da bude pod utiskom da joj je time učinjena velika usluga i čast.

Nije poželjno da zvezda misli da ju je teško zameniti, iako je važno da naglasim da je svako zamenjiv, samo neko teže, neko lakše.

Menadžment to rešava kroz povremeno čekićanje zvezde da joj čuperak ne prelazi određenu nadmorsku visinu: “Svi ste vi meni jednaki”, “Niko ovde nema tvoju platu”, “Nisi ti ovde dovoljno dugo kao ostatak kolektiva”, “Ostali su još gori od nas”, “Fali ti to i to”, “Nemaš ti dovoljno znanja i iskustva, ali smo ti dali šansu” i nastavi niz.

Kontra argumenti na ove argumente su sledeći:

Argument: “Niko nema tvoju platu.”

Kontra argument: Niko te neće platiti preko onoga što mu vrediš. Kakvu platu imaju drugi, to je stvar njihovog doprinosa. Ko god se bavio milostinjom, u biznisu nije opstao. Ako tvoja pozicija ne proizvodi novac, ne znači da ne skraćuje troškove i ne rešava neke druge probleme koji bi koštali novca. Npr. izgubljeno vreme.

Argument: “Svi ste vi meni jednaki.”

Kontra argument: Apsolutno nisu svi jednaki, ti koji to promovišu, prvi su među nejednakima.

Argument: “Ostali su još gori od nas

Kontra argument: Ko god kaže da ima gorih, po mom skromnom iskustvu, obično spada među najgore.

Argument: “Fali ti to i to”, “Nemaš ti dovoljno znanja i iskustva ali smo ti dali šansu”.

Kontra argument: Da su mogli da nabave boljeg, nabavili bi.

Argument: “Nisi ti ovde dovoljno dugo kao ostatak kolektiva”

Kontra argument: Dužina ostanka nema uvek korelacije sa lojalnošću, no sa (ne)mogućnošću lojalne osobe da nađe bolju priliku za sebe. Lojalnost ne postoji, postoje uljuljkanost i nedostatak mogućnosti.

Da zaključim citatom koji sam čula od osobe koja je investirala svoje vreme, energiju i znanje u mene kada nikome nije padalo na pamet:

“Para/vremena/energije ima. Samo zavisi kako za koga i kako za šta.”


Ovaj članak je inspirisan Harvard Business Review člankom “Shitfing from Star Performer to Star Manager”, knjigom Adama Granta “Give and Take”, TED govorima Margaret Heffernan “Forget the pecking order at work”, “Dare to disagree” i “The dangers of willful blindness”, razgovorom sa pokojnim Borisom Trivanom 2017. godine.


Autorka naslovne grafike je Iva Kujundžić.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.