Kako je ‘Lean metodologija’ promenila korporacije i moderne firme?

Ove godine, 20. i 21. marta u Amsterdamu, održan je četvrti po redu Lean Startup Summit Europe 2018. Kao i ranijih godina, organizator Lean Startup Co. (kao centralni hab učenja naprednih upravljačkih praksi koje transformišu kulturu) pobrinuo se da na jednom mestu okupi najvažnije eksperte i mislioce iz oblasti moderne poslovne prakse i inovativnih transformacija poslovanja. Opšti utisak - tajna uspeha uspešnih startapa je otkrivena od strane korporativnog sveta.

Brant Cooper, koautor knjige „Lean Entrepreneur“ tokom svog predavanja na Lean Startup Summitu.

Eric Ries je 2011. godine objavio knjigu „Lean Startup“ koja je brzo postala biblija gotovo svakog tehnološkog preduzetnika širom sveta, označavajući tako stvaranje Lean Startup pokreta. Pokret je, propovedajući principe lean metodologije, doneo doba preduzetničkog menadžmenta, discipline koja nastavlja evoluciju upravljačkih praksi kompanija. Danas, sedam godina kasnije, gotovo da nema MBA studenta, tech preduzetnika, ali ni radoznalog i odgovornog menadžera/direktora, koji nije pročitao ovu knjigu.

U međuvremenu, Ries je razgovarao i savetovao se sa ljudskim institucijama svih tipova, iz svih sektora i misija poslovanja. Lean je svoju primenu pronašao u organizacijama koje posluju u uslovima ogromne neizvesnosti i žele da ostanu relevantne na svojim tržištima. Postao je motorna snaga putovanja na kom velike korporacije, institucije obrazovnog sistema i državna ministarstva uče iz Lean Startup pokreta i naučeno primenjuju u radu svojih timova.

Dušan Vukanović, menadžer za inovacije i poslovni razvoj koji vodi Corpo Lab, ICT Hub segment koji se bavi aktivnostima korporativnog inoviranja i ja, kao programska menadžerka, odlučili smo da posetimo Lean Startup Summit Europe i proverimo kakvo je zapravo stanje lean-a u evropskim organizacijama.

Već sam spisak predavača – Eric Ries, Alexander Osterwalder (koautor knjige „Business Model Generation and Value Proposition Design“), Tendayi Viki (koautor „The Corporate Startup“), Brant Cooper (koautor knjige „Lean Entrepreneur“), Jeff Gothelf (koautor „Lean UX, Sense and Respond“), Salim Virani (osnivač Source Institute) i brojni drugi eksperti na polju upravljanja korporativnim inovacijama – obećavao je dva dana prepuna kvalitetnih razgovora o tome kako opstati u današnjem dinamičnom poslovnom okruženju.

Startapi će teško učiniti velike kompanije  irelevantnim igračima

Na koji način danas graditi kompanije za budućnost bila je krovna tema koja je na ovogodišnji samit privukla uglavnom korporativni i konsultantski svet, željan osvežavanja svojih poslovnih modela, pokretanja inovacija i agilnijih načina rada. Tek popodnevni obilasci akceleratora i WeWork co-working prostora su nas podsetili da sve ovo ima i konkretne veze sa startap svetom. Nemojte me shvatiti pogrešno, reč startap se pominjala veoma često.

Na naše iznenađenje, velike multinacionalne kompanije koje su bile prisutne na konferenciji sa govornicima i brojnim zaposlenima, poput globalne finansijske institucije holandskog porekla ING, ABN AMRO, Sony, Unilever, FrieslandCampina, predstavile su svoje prakse stvaranja novih pokretača transformativnog rasta. Polako, ali sigurno velike kompanije su počele da otkrivaju na koje načine da najbolje prakse rada i razvoja startapa prilagode svom organizacionom okruženju.

Prisutnima se obratio i Alexander Osterwalder koji se vezuje za stvaranje jednog od najkorisnijih alata svakog novog biznisa – Business Model Canvas.

Prema rečima suosnivača i izvršnog direktora Startupbootcampa, Patrick de Zeeuw, velike korporacije imaju sve – novac, pametne ljude, brend, ali nedostaje pokretanje preduzetničkog duha. Startupbootcamp, koji je počeo da se bavi i akceleracijom korporacija, trebalo je čak dve godine da shvati kako da praktikuje i ustaljuje lean praksu u korporacijama. Uzevši u obzir usvojena znanja, uz moć i resurse koje tradicionalno poseduju, čini se da su korporacije na putu da značajno umanje šanse da ih nove tehnologije i nadolazeći startapi lako učine irelevantnim tržišnim igračima.

Vrlo brzo i otvoreno su predstavljeni i brojni izazovi sa kojima se suočavaju na tom putu, a koji podrazumevaju promenu organizacione strukture i kulture, promenu koja se ne dešava preko noći i bez snažnog liderstva koje dolazi sa vrha organizacije.

Ukoliko se pitate ko su ljudi koji sprovode startap način rada u ovim modernim organizacijama, iznenadićete se da čujete da oni ne dolaze isključivo sa startap „pedigreom“, odnosno da i nisu nužno ljudi koji su imali startap iskustva. Novi menadžeri inovacija dolaze iz različitih segmenata poslovanja, sa vrlo različitim profilima iskustava i znanja, a najveći izazov koji se nalazi pred njima je svakako na koji način učiniti da se inovacija razvija i živi unutar organizacije, jer je to obično mesto gde preduzetništvo umire.

Kako izgraditi nepobedivu kompaniju uz istraživački način rada?

Neke od najzanimljivijih tema koje su obeležile samit, a koje želimo mnogo dublje da obradimo u narednim tekstovima, tiču se upravo primene startap načina funkcionisanja u kompanijama. Tu pre svega mislim na priču na koji način moderne kompanije koriste preduzetnički menadžment da bi transformisale kulturu i upravljale dugoročnim rastom (o ovome na srpskom jeziku možete da čitate u novoj knjizi Eric Ries-a, pod nazivom „The Startup Way“).

Publika u Amsterdamu imala je priliku da čuje korisne savete o tome kako izgraditi modernu kompaniju uz primenu lean principa.

Na koji način je moguće izgraditi nepobedive kompanije, koje su prepoznale da, pored načina rada koji podrazumeva izvršenje postojećeg poslovnog modela, mora da postoji prostor i za istraživački način rada (razvoj novih poslovnih modela)? Jedno od najvrednijih predavanja prvog i drugog dana održao je upravo na ovu temu Alexander Osterwalder, koga vezujemo za stvaranje jednog od najkorisnijih alata svakog novog biznisa – Business Model Canvas.

Osterwalder je predstavio osnovne principe koje organizacije moraju da poštuju u „istraživačkom modu“ poslovanja, a koji su fundamentalno suprotni u odnosu na principe modela rada koji je usmeren na izvršenje postojećih poslovnih modela (fokus je na rast, neophodan je VC stil investiranja u nove projekte, procesi – iterativni, istraživački kroz eksperimente, uz sagledavanje velike slike toga kuda svet ide, a organizaciona kultura počije da prepoznaje, slavi i nagrađuje ponašanja prema ovim principima). Osterwalder je posebnu pažnju posvetio i razumevanju toga šta testirati i meriti kod novih poslovnih modela i na koji način upravljati portfolijom inovativnih poslovnih modela.

I nakon dva dana predstavljanja i približavanja funkcionisanja svih praktičnih lean i agile alata u radu velikih korporacija, kroz ignite govor Brant Cooper-a potvrdili smo da je lean innovation prepreke moguće savladati jedino kroz snažnu posvećenost liderskih pozicija inovacijama i usklađenosti ciljeva inovativnih projekata i ciljeva lidera.

Kako smo se proveli možete da vidite na fotografijama, a uskoro pokrivamo teme za koje smo sigurni da će biti od posebnog interesa za svaku organizaciju koja želi da bude agilnija, dublje razume svoje korisnike i brže se kreće napred.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Quantox otvorio kancelariju u Novom Sadu – petu posle Beograda, Niša, Kragujevca i Čačka

Sa ciljem privlačenja lokalnog kadra, sve veći broj domaćih IT kompanija otvara svoje kancelarije širom Srbije nudeći budućim kolegama mogućnost rada iz rodnog grada.

Kolumna

TripAdvisor marketing: Kako da vaš hotel ‘dominira’ na osnovu iskustva posetilaca

U ugostiteljstvu se oduvek znalo da je zadovoljni gost najbolja reklama, kao i da su najbolji gosti oni koji dođu putem preporuke.

Internet marketing

Da li su platforme za influensere samo ‘hype’ koji prolazi – poput WoM servisa?

Sećate se 2014. godine i tada aktuelnih 'word of mouth' platformi (iPyro, Beeshaper i drugi) - alata za spajanje brendova i njihovih vernih korisnika kao najboljih kanala za promociju? Danas, pak, imamo platforme za spajanje influensera i brendova, a mi se pitamo da li će ovi servisi završiti kao i njihovi prethodnici?

Propustili ste

Karijere

6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Novost

€1.500.000 za NTP Beograd – EU preuzima finansiranje parka

Evropska komesarka za digitalno društvo i ekonomiju Marija Gabrijel, najavila je da će od sledeće godine Evropska unija preuzeti finansiranje Naučno-tehnološkog parka u Beogradu u iznosu od 1,5 miliona evra.

Tehnologija

CERN openlab i Comtrade produžili saradnju za dalji razvoj ‘data security’ rešenja

CERN openlab i Comtrade produžili su saradnju potpisavši trogodišnji sporazum po kom će Comtrade biti zadužen za omogućavanje pristupa rezultatima CERN-ovih istraživanja bilo gde u svetu.

Tehnologija

Beskontaktno plaćanje u Srbiji poraslo za 154% u odnosu na prošlu godinu

Srbija iznad evropskog proseka u broju i vrednosti beskontaktnih transakcija, što dokazuje zrelost tržišta za modernija platna rešenja primerena digitalnom dobu.

Startapi i poslovanje

80.000 turista širom sveta posetilo unikatne ture zahvaljujući domaćoj aplikaciji Tour Guide

Da li na odmoru posećujete lokacije koje ne spadaju u tradicionalnu turističku ponudu? Odgovor na ovo pitanje osnova je na kojoj je Tour Guide ekipa bazirala svoj biznis.