Kako je 'Lean metodologija' promenila korporacije i moderne firme?

Kako je ‘Lean metodologija’ promenila korporacije i moderne firme?

Ove godine, 20. i 21. marta u Amsterdamu, održan je četvrti po redu Lean Startup Summit Europe 2018. Kao i ranijih godina, organizator Lean Startup Co. (kao centralni hab učenja naprednih upravljačkih praksi koje transformišu kulturu) pobrinuo se da na jednom mestu okupi najvažnije eksperte i mislioce iz oblasti moderne poslovne prakse i inovativnih transformacija poslovanja. Opšti utisak - tajna uspeha uspešnih startapa je otkrivena od strane korporativnog sveta.

Brant Cooper, koautor knjige “Lean Entrepreneur” tokom svog predavanja na Lean Startup Summitu.

Eric Ries je 2011. godine objavio knjigu “Lean Startup” koja je brzo postala biblija gotovo svakog tehnološkog preduzetnika širom sveta, označavajući tako stvaranje Lean Startup pokreta. Pokret je, propovedajući principe lean metodologije, doneo doba preduzetničkog menadžmenta, discipline koja nastavlja evoluciju upravljačkih praksi kompanija. Danas, sedam godina kasnije, gotovo da nema MBA studenta, tech preduzetnika, ali ni radoznalog i odgovornog menadžera/direktora, koji nije pročitao ovu knjigu.

U međuvremenu, Ries je razgovarao i savetovao se sa ljudskim institucijama svih tipova, iz svih sektora i misija poslovanja. Lean je svoju primenu pronašao u organizacijama koje posluju u uslovima ogromne neizvesnosti i žele da ostanu relevantne na svojim tržištima. Postao je motorna snaga putovanja na kom velike korporacije, institucije obrazovnog sistema i državna ministarstva uče iz Lean Startup pokreta i naučeno primenjuju u radu svojih timova.

Dušan Vukanović, menadžer za inovacije i poslovni razvoj koji vodi Corpo Lab, ICT Hub segment koji se bavi aktivnostima korporativnog inoviranja i ja, kao programska menadžerka, odlučili smo da posetimo Lean Startup Summit Europe i proverimo kakvo je zapravo stanje lean-a u evropskim organizacijama.

Već sam spisak predavača – Eric Ries, Alexander Osterwalder (koautor knjige “Business Model Generation and Value Proposition Design”), Tendayi Viki (koautor “The Corporate Startup”), Brant Cooper (koautor knjige “Lean Entrepreneur”), Jeff Gothelf (koautor “Lean UX, Sense and Respond”), Salim Virani (osnivač Source Institute) i brojni drugi eksperti na polju upravljanja korporativnim inovacijama – obećavao je dva dana prepuna kvalitetnih razgovora o tome kako opstati u današnjem dinamičnom poslovnom okruženju.

Startapi će teško učiniti velike kompanije  irelevantnim igračima

Na koji način danas graditi kompanije za budućnost bila je krovna tema koja je na ovogodišnji samit privukla uglavnom korporativni i konsultantski svet, željan osvežavanja svojih poslovnih modela, pokretanja inovacija i agilnijih načina rada. Tek popodnevni obilasci akceleratora i WeWork co-working prostora su nas podsetili da sve ovo ima i konkretne veze sa startap svetom. Nemojte me shvatiti pogrešno, reč startap se pominjala veoma često.

Na naše iznenađenje, velike multinacionalne kompanije koje su bile prisutne na konferenciji sa govornicima i brojnim zaposlenima, poput globalne finansijske institucije holandskog porekla ING, ABN AMRO, Sony, Unilever, FrieslandCampina, predstavile su svoje prakse stvaranja novih pokretača transformativnog rasta. Polako, ali sigurno velike kompanije su počele da otkrivaju na koje načine da najbolje prakse rada i razvoja startapa prilagode svom organizacionom okruženju.

Prisutnima se obratio i Alexander Osterwalder koji se vezuje za stvaranje jednog od najkorisnijih alata svakog novog biznisa – Business Model Canvas.

Prema rečima suosnivača i izvršnog direktora Startupbootcampa, Patrick de Zeeuw, velike korporacije imaju sve – novac, pametne ljude, brend, ali nedostaje pokretanje preduzetničkog duha. Startupbootcamp, koji je počeo da se bavi i akceleracijom korporacija, trebalo je čak dve godine da shvati kako da praktikuje i ustaljuje lean praksu u korporacijama. Uzevši u obzir usvojena znanja, uz moć i resurse koje tradicionalno poseduju, čini se da su korporacije na putu da značajno umanje šanse da ih nove tehnologije i nadolazeći startapi lako učine irelevantnim tržišnim igračima.

Vrlo brzo i otvoreno su predstavljeni i brojni izazovi sa kojima se suočavaju na tom putu, a koji podrazumevaju promenu organizacione strukture i kulture, promenu koja se ne dešava preko noći i bez snažnog liderstva koje dolazi sa vrha organizacije.

Ukoliko se pitate ko su ljudi koji sprovode startap način rada u ovim modernim organizacijama, iznenadićete se da čujete da oni ne dolaze isključivo sa startap “pedigreom”, odnosno da i nisu nužno ljudi koji su imali startap iskustva. Novi menadžeri inovacija dolaze iz različitih segmenata poslovanja, sa vrlo različitim profilima iskustava i znanja, a najveći izazov koji se nalazi pred njima je svakako na koji način učiniti da se inovacija razvija i živi unutar organizacije, jer je to obično mesto gde preduzetništvo umire.

Kako izgraditi nepobedivu kompaniju uz istraživački način rada?

Neke od najzanimljivijih tema koje su obeležile samit, a koje želimo mnogo dublje da obradimo u narednim tekstovima, tiču se upravo primene startap načina funkcionisanja u kompanijama. Tu pre svega mislim na priču na koji način moderne kompanije koriste preduzetnički menadžment da bi transformisale kulturu i upravljale dugoročnim rastom (o ovome na srpskom jeziku možete da čitate u novoj knjizi Eric Ries-a, pod nazivom “The Startup Way”).

Publika u Amsterdamu imala je priliku da čuje korisne savete o tome kako izgraditi modernu kompaniju uz primenu lean principa.

Na koji način je moguće izgraditi nepobedive kompanije, koje su prepoznale da, pored načina rada koji podrazumeva izvršenje postojećeg poslovnog modela, mora da postoji prostor i za istraživački način rada (razvoj novih poslovnih modela)? Jedno od najvrednijih predavanja prvog i drugog dana održao je upravo na ovu temu Alexander Osterwalder, koga vezujemo za stvaranje jednog od najkorisnijih alata svakog novog biznisa – Business Model Canvas.

Osterwalder je predstavio osnovne principe koje organizacije moraju da poštuju u “istraživačkom modu” poslovanja, a koji su fundamentalno suprotni u odnosu na principe modela rada koji je usmeren na izvršenje postojećih poslovnih modela (fokus je na rast, neophodan je VC stil investiranja u nove projekte, procesi – iterativni, istraživački kroz eksperimente, uz sagledavanje velike slike toga kuda svet ide, a organizaciona kultura počije da prepoznaje, slavi i nagrađuje ponašanja prema ovim principima). Osterwalder je posebnu pažnju posvetio i razumevanju toga šta testirati i meriti kod novih poslovnih modela i na koji način upravljati portfolijom inovativnih poslovnih modela.

I nakon dva dana predstavljanja i približavanja funkcionisanja svih praktičnih lean i agile alata u radu velikih korporacija, kroz ignite govor Brant Cooper-a potvrdili smo da je lean innovation prepreke moguće savladati jedino kroz snažnu posvećenost liderskih pozicija inovacijama i usklađenosti ciljeva inovativnih projekata i ciljeva lidera.

Kako smo se proveli možete da vidite na fotografijama, a uskoro pokrivamo teme za koje smo sigurni da će biti od posebnog interesa za svaku organizaciju koja želi da bude agilnija, dublje razume svoje korisnike i brže se kreće napred.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Gradovi budućnosti grade se iz Srbije (Nortal)

Gost 94. epizode Office Talks podcasta bio je Dragan Gajić, globalni CTO estonske kompanije Nortal koja i u Srbiji poseduje razvojni centar - isti onaj iz kojeg se upravo kreiraju rešenja za gradove budućnosti.

Startapi i poslovanje

Lansiran Founder Institute Serbia akcelerator program

Domaći i regionalni ekosistem neprestano se razvija poslednjih godina i sve je više startap timova koji nude rešenja za brojne lokalne, ali i globalne probleme.

Društvene mreže

Instagram uvodi ‘Show NFT’ opciju kroz Polygon blockchain Mihaila Bjelića

Šef Instagrama Adam Moseri najavio je da će popularna društvena mreža ove nedelje početi da testira NFT sa odabranim kreatorima u Sjedinjenim Američkim Državama.