Ladies of New Business: Zašto je preduzetništvo širi pojam od samostalnog vođenja biznisa?

Ladies of New Business: Zašto je preduzetništvo širi pojam od samostalnog vođenja biznisa?

Šesta po redu konferencija Ladies of News Business održana je juče u prostorijama ICT Hub-a. Tokom tročasovnog programa publika je imala priliku da sazna kako napraviti balans između privatnog i poslovnog života, kao i koliko je važno kontinuirano usavršavanje.

Koje su prednosti pokretanja sopstvenog posla u odnosu na rad u kompaniji – i obrnuto? Kako istraživati tržište i pripremiti teren za samostalno poslovanje? Zašto je preduzetništvo mnogo širi pojam od samostalnog vođenja sopstvenog biznisa? Ovo su samo neka od pitanja na koja su predavači dali odgovor u punoj sali ICT Hub-a.

Priliku da se predstave i sa prisutnima podele svoja iskustva i savete imali su Boris Krstović (GoDaddy), Aleksandra Petrovski (programski urednik konferencije Webiz i frilenser) kao i Natalija Pešić (Vip mobile) koja je zajedno sa Draganom Vukajlović-Krstović (Wolfiana) učestvovala u dvouglu o razlikama rada u korporaciji i vođenja sopstvenog biznisa.

Preduzetnički način razmišljanja kao model za unapređenje pojedinca

Otvaranje prolećnog izdanja Ladies of New Business konferencije pripalo je Borisu Krstoviću koji je govorio o tome kako voditi i posmatrati karijeru kao preduzetnik i zašto je važno razmišljati na taj način. Boris kaže da je preduzetnike uzeo kao primer jer smatra da mnoge stvari posmatraju na strateški način, što može doneti niz benefita pojedinicu u razvoju karijere bilo da rade u kompaniji ili startapu u razvoju:

Preduzetnici su veoma dobri u tome da se fokusiraju na ono što je bitno i da stave sa strane nepotrebne stvari u datom momentu i da izaberu one prave. Pored toga, imaju disciplinu i imaju fokus. Upravo zato smatram da ovi fundamentalni principi koji karakterišu preduzetnike mogu veoma dobro da se primene na svakom pojedincu i njegovom daljem usavršavanju karijere.

Potrebno je da razmišljate o tome kako sebe želite da postavite u budućnosti. Krucijalno je da shvatite u čemu ste vi dobri i u čemu ste jaki. Probajte da uradite SWOT analizu na sebi i otkrijte koje su to mane i prednosti koje nosite sa sobom i na čemu treba da radite kako biste se unapredili.

Krstović dodaje da je posebno važno razumeti šta kompanije danas traže, koje su vrednosti koje cene. Kako kaže, danas se fundamentalno promenio način na koji se uče i razumeju stvari – kao i da danas nije moguće usavršavati jednu veštinu dugoročno, već treba dobro razmisliti u šta će pojedinci investirati svoje vreme kako bi vredeli više.

Tamara Milić
Boris je naveo da su neke od veština koje bi svako trebao da ima ali i da unapređuje zapravo strateško razmišljanje, sposobnost građenja odnosa, uticajnost i izvršavanje.

Govoreći o velikom dizbalansu u onome šta ljudi danas misle da znaju i onoga da im zapravo fali čitav dijapazon soft skill-ova, zaključivši svoje predavanje, Krstović daje jasan i konkretan savet uz osvrt na to da je danas važno biti „kompletan igrač“:

Najviše što za sebe možete da uradite jeste da steknete veštine zahvaljujući različitim stvarima koje učite u kompanijama i dobićete veliki dijapazon iskustva. Čitavo tržište rada je nepoznata situacija i ono što možemo da uradimo jeste da izgradimo više šablona koje ćemo primenjivati na različite načine.

Kompanija ili preduzetništvo – prednosti i mane

Na koji način pronaći idealnu ravnotežu između privatnog i profesionalnog života, iz ugla korporacije i vođenja sopstvenog biznisa, govorilo se u dvouglu u kojem su učestvovale Natalija Pešić (Head of HR u kompaniji Vip mobile) i Dragana Vukajlović-Krstović (osnivač kompanije Wolfiana), a koji je vodila Lidija Stepanović.

Natalija na početku navodi da je nju rad u korporaciji pored profesionalnih veština, naučio i da se izbori sa problemima ali i na koji način da promoviše svoje ideje. Sa druge strane, Dragana dodaje da je i ona tokom svoje karijere radila za druge, ali je u sopstvenom biznisu pronašla sebe kako bi radila ono što zaista voli.

Na Lidijino pitanje koliko komfora kompanija zapravo može da ponudi pojedincu, Natalija kaže sledeće:

Važno je shvatiti na koji način organizacija funkcioniše i šta tu pojedinac radi. Na osnovu ličnog primera, velika je prednost to što mogu da se posvetim rešavanju privatnih problema ukoliko me neko pozove u toku radnog vremena, ali i da se brzo vratim na posao. Krucijalno je kreirati odnos poverenja sa poslodavcem i način da „domaćinski“ posmatramo organizaciju u kojoj radimo.

Tamara Milić
Učesnice su se složile da obe strane imaju svoje prenosti i mane, ali da je od krucijalne važnosti da osoba pre svega pronađe sebe u poslu koji voli, da ne oseća pritisak, te da će samo tako uspeti da postigne razvnotežu između porodice i izazova na poslu.

Kada je reč o preduzetništvu postavlja se pitanje šta je to što privuče čoveka da krene tim putem i da li svako može da bude preduzetnik? Dragana ističe sledeće:

Smatram da je mnogo kvalitetnije i bolje krenuti raditi za druge, velike kompanije i firme daju neki background koji je u početku važan. Kada iza vas stane velika kompanija, dobijate pozadinu da jačete sebe, gradite kontakte i slično. Tu uvek dajem prednost kompanijama, uz savet da prvo radite negde u timu, a tek kada dobijete konkretnu ideju da započnete svoj biznis, to zapravo i uradite.

Natalija smatra da u odnosu na preduzetništvo, kompanija pruža više prostora ali da sve zavisi od dobre organizacije:

Imate radno vreme što je svakako prednost. Mislim da je poverenje i odnos između menadžera i zaposlenih veoma važan. Možda je u kompanijama lakše ostaviti problematične stvari sa strane i rešiti ih kasnije.

Na samom kraju panela, učesnice zaključuju da osoba pre svega treba da ima slobodu odluke, da treba da ulaže u sebe i dodatno gradi svoje veštine. „Kada neko oseti da treba da pruži nešto društvu, to je jedan od prelomnih trenutaka da se krene u preduzetništvo. Za tu odluku nema konkretne formule i sasvim je u redu ako se ljudi ne upuste u taj posao“, smatra Dragana. Natalija između ostalog ocenjuje da zaposlenom u kompaniji treba da se pruži šansa da se oproba u preduzetničkim vodama, ukoliko ima želju i plan:

Ako stvarno vidite da jedna osoba ima žar u očima i ideju ka kojoj teži, treba joj dati podršku. Bez obzira da li je ona bila sjajna na tom poslu, ako se primeti da ga isti više ne ispunjava – treba da se upusti u novu priču i da napravi taj prvi važan korak ka sopstvenom biznisu.

Budite spremni da u svakom trenutku preuzmete odgovornost

Poslednje predavanje na prolećnom izdanju Ladies of New Business konferencije imala je Aleksandra Petrovski, koja je na neki način zaokružila čitav događaj, govoreći o svom ličnom razvoju karijere i iskustvima koje je na tom putu naučila – bilo da je reč o radu u kompaniji ili frilensingu.

Tamara Milić
Svoju svestranost i šarenoliko iskustvo, Aleksandra je sa publikom podelila na najbolji mogući način – dajući konkretne savete.

Balansirajući između više profesija, Aleksandra je prisutnim devojkama istakla da posao nije samo razmena znanja za novac, a s obzirom na to da je imala slobodu da kao novinar u redakciji radi šta želi, ipak se odlučila da započne svoju freelance karijeru tokom koje je mnogo toga naučila:

Važno je da demonstrirate svoje znanje i vrednosti, jer ljudi to odmah primete. Gledajte da uvek širite mrežu kontakata i dokažite da ste pouzdan saradnik. Budite spremni da u svakom trenutku preuzmete odgovornost.

Petrovski ističe da je veoma važno da se tokom karijere nauči kada će se nešto od obaveza uraditi a kada ne, stavljajući do znanja da treba na vreme postaviti listu prioriteta obaveza koje ćete uraditi ukoliko imate više projekata od različitih klijenata a sa druge strane malo vremena. 

Sumirajući svoje predavanja, Aleksandra ne može da kaže da postoji idealna profesija, te da svako od nas uvek ima uspone i padove. Kako i sama kaže, svesna je toga da „provalije“ uvek postoje i da nije sve sigurno kada je posao u pitanju. „Ipak, ključ je da koliko god volite druge, još više treba da volite i upoznate sebe, jer samo tako ćete moći da ostvarite zacrtane ciljeve“, zaključila je na kraju Aleksandra.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.

E-commerce

eCommerce Asocijacija otvara vrata svoje Akademije za sve koji žele da pokrenu svoj web shop

eCommerce Asocijacija Srbije pokrenula je eCommerce Akademiju - edukativni projekat u okviru kog će profesionalci iz svih segmenata digitalnog ekosistema sa polaznicima deliti svoja iskustva iz sektora elektronske trgovine.

Intervju

McCann otkriva (skoro) sve što ste želeli da znate o tehnologiji – tokom i posle korone

'WeCann Point of View' je e-book kreiran od strane agencije McCann u okviru kog dele svoja razmišljanja o praćenju i privatnosti, kupovini, dokumentima i parama, ekonomiji deljenja i ekonomiji razdvojenosti, proširenoj realnosti, i drugim trendovima koji su se promenili u toku pandemije. U nastavku za Netokraciju izdvajaju najzanimljivije delove.

Startapi i poslovanje

Kako srpski IT-jevci treba da se brendiraju u inostranstvu – kao jeftina ili kvalitetna radna snaga?

Aktuelna pandemijska kriza (i njene ekonomske posledice), naveli su nas na sledeće pitanje: da li će domaće IT kompanije, agencije, frilenseri i regruteri morati da promene način na koji predstavljaju svoje proizvode, usluge i kadar na međunarodnom tržištu? Dakle, hoćemo li u prvi plat isticati da smo povoljni, da imamo kvalitetan kadar - ili oba?