Ladies of New Business: Zašto je preduzetništvo širi pojam od samostalnog vođenja biznisa?

Ladies of New Business: Zašto je preduzetništvo širi pojam od samostalnog vođenja biznisa?

Šesta po redu konferencija Ladies of News Business održana je juče u prostorijama ICT Hub-a. Tokom tročasovnog programa publika je imala priliku da sazna kako napraviti balans između privatnog i poslovnog života, kao i koliko je važno kontinuirano usavršavanje.

Koje su prednosti pokretanja sopstvenog posla u odnosu na rad u kompaniji – i obrnuto? Kako istraživati tržište i pripremiti teren za samostalno poslovanje? Zašto je preduzetništvo mnogo širi pojam od samostalnog vođenja sopstvenog biznisa? Ovo su samo neka od pitanja na koja su predavači dali odgovor u punoj sali ICT Hub-a.

Priliku da se predstave i sa prisutnima podele svoja iskustva i savete imali su Boris Krstović (GoDaddy), Aleksandra Petrovski (programski urednik konferencije Webiz i frilenser) kao i Natalija Pešić (Vip mobile) koja je zajedno sa Draganom Vukajlović-Krstović (Wolfiana) učestvovala u dvouglu o razlikama rada u korporaciji i vođenja sopstvenog biznisa.

Preduzetnički način razmišljanja kao model za unapređenje pojedinca

Otvaranje prolećnog izdanja Ladies of New Business konferencije pripalo je Borisu Krstoviću koji je govorio o tome kako voditi i posmatrati karijeru kao preduzetnik i zašto je važno razmišljati na taj način. Boris kaže da je preduzetnike uzeo kao primer jer smatra da mnoge stvari posmatraju na strateški način, što može doneti niz benefita pojedinicu u razvoju karijere bilo da rade u kompaniji ili startapu u razvoju:

Preduzetnici su veoma dobri u tome da se fokusiraju na ono što je bitno i da stave sa strane nepotrebne stvari u datom momentu i da izaberu one prave. Pored toga, imaju disciplinu i imaju fokus. Upravo zato smatram da ovi fundamentalni principi koji karakterišu preduzetnike mogu veoma dobro da se primene na svakom pojedincu i njegovom daljem usavršavanju karijere.

Potrebno je da razmišljate o tome kako sebe želite da postavite u budućnosti. Krucijalno je da shvatite u čemu ste vi dobri i u čemu ste jaki. Probajte da uradite SWOT analizu na sebi i otkrijte koje su to mane i prednosti koje nosite sa sobom i na čemu treba da radite kako biste se unapredili.

Krstović dodaje da je posebno važno razumeti šta kompanije danas traže, koje su vrednosti koje cene. Kako kaže, danas se fundamentalno promenio način na koji se uče i razumeju stvari – kao i da danas nije moguće usavršavati jednu veštinu dugoročno, već treba dobro razmisliti u šta će pojedinci investirati svoje vreme kako bi vredeli više.

Tamara Milić
Boris je naveo da su neke od veština koje bi svako trebao da ima ali i da unapređuje zapravo strateško razmišljanje, sposobnost građenja odnosa, uticajnost i izvršavanje.

Govoreći o velikom dizbalansu u onome šta ljudi danas misle da znaju i onoga da im zapravo fali čitav dijapazon soft skill-ova, zaključivši svoje predavanje, Krstović daje jasan i konkretan savet uz osvrt na to da je danas važno biti „kompletan igrač“:

Najviše što za sebe možete da uradite jeste da steknete veštine zahvaljujući različitim stvarima koje učite u kompanijama i dobićete veliki dijapazon iskustva. Čitavo tržište rada je nepoznata situacija i ono što možemo da uradimo jeste da izgradimo više šablona koje ćemo primenjivati na različite načine.

Kompanija ili preduzetništvo – prednosti i mane

Na koji način pronaći idealnu ravnotežu između privatnog i profesionalnog života, iz ugla korporacije i vođenja sopstvenog biznisa, govorilo se u dvouglu u kojem su učestvovale Natalija Pešić (Head of HR u kompaniji Vip mobile) i Dragana Vukajlović-Krstović (osnivač kompanije Wolfiana), a koji je vodila Lidija Stepanović.

Natalija na početku navodi da je nju rad u korporaciji pored profesionalnih veština, naučio i da se izbori sa problemima ali i na koji način da promoviše svoje ideje. Sa druge strane, Dragana dodaje da je i ona tokom svoje karijere radila za druge, ali je u sopstvenom biznisu pronašla sebe kako bi radila ono što zaista voli.

Na Lidijino pitanje koliko komfora kompanija zapravo može da ponudi pojedincu, Natalija kaže sledeće:

Važno je shvatiti na koji način organizacija funkcioniše i šta tu pojedinac radi. Na osnovu ličnog primera, velika je prednost to što mogu da se posvetim rešavanju privatnih problema ukoliko me neko pozove u toku radnog vremena, ali i da se brzo vratim na posao. Krucijalno je kreirati odnos poverenja sa poslodavcem i način da „domaćinski“ posmatramo organizaciju u kojoj radimo.

Tamara Milić
Učesnice su se složile da obe strane imaju svoje prenosti i mane, ali da je od krucijalne važnosti da osoba pre svega pronađe sebe u poslu koji voli, da ne oseća pritisak, te da će samo tako uspeti da postigne razvnotežu između porodice i izazova na poslu.

Kada je reč o preduzetništvu postavlja se pitanje šta je to što privuče čoveka da krene tim putem i da li svako može da bude preduzetnik? Dragana ističe sledeće:

Smatram da je mnogo kvalitetnije i bolje krenuti raditi za druge, velike kompanije i firme daju neki background koji je u početku važan. Kada iza vas stane velika kompanija, dobijate pozadinu da jačete sebe, gradite kontakte i slično. Tu uvek dajem prednost kompanijama, uz savet da prvo radite negde u timu, a tek kada dobijete konkretnu ideju da započnete svoj biznis, to zapravo i uradite.

Natalija smatra da u odnosu na preduzetništvo, kompanija pruža više prostora ali da sve zavisi od dobre organizacije:

Imate radno vreme što je svakako prednost. Mislim da je poverenje i odnos između menadžera i zaposlenih veoma važan. Možda je u kompanijama lakše ostaviti problematične stvari sa strane i rešiti ih kasnije.

Na samom kraju panela, učesnice zaključuju da osoba pre svega treba da ima slobodu odluke, da treba da ulaže u sebe i dodatno gradi svoje veštine. „Kada neko oseti da treba da pruži nešto društvu, to je jedan od prelomnih trenutaka da se krene u preduzetništvo. Za tu odluku nema konkretne formule i sasvim je u redu ako se ljudi ne upuste u taj posao“, smatra Dragana. Natalija između ostalog ocenjuje da zaposlenom u kompaniji treba da se pruži šansa da se oproba u preduzetničkim vodama, ukoliko ima želju i plan:

Ako stvarno vidite da jedna osoba ima žar u očima i ideju ka kojoj teži, treba joj dati podršku. Bez obzira da li je ona bila sjajna na tom poslu, ako se primeti da ga isti više ne ispunjava – treba da se upusti u novu priču i da napravi taj prvi važan korak ka sopstvenom biznisu.

Budite spremni da u svakom trenutku preuzmete odgovornost

Poslednje predavanje na prolećnom izdanju Ladies of New Business konferencije imala je Aleksandra Petrovski, koja je na neki način zaokružila čitav događaj, govoreći o svom ličnom razvoju karijere i iskustvima koje je na tom putu naučila – bilo da je reč o radu u kompaniji ili frilensingu.

Tamara Milić
Svoju svestranost i šarenoliko iskustvo, Aleksandra je sa publikom podelila na najbolji mogući način – dajući konkretne savete.

Balansirajući između više profesija, Aleksandra je prisutnim devojkama istakla da posao nije samo razmena znanja za novac, a s obzirom na to da je imala slobodu da kao novinar u redakciji radi šta želi, ipak se odlučila da započne svoju freelance karijeru tokom koje je mnogo toga naučila:

Važno je da demonstrirate svoje znanje i vrednosti, jer ljudi to odmah primete. Gledajte da uvek širite mrežu kontakata i dokažite da ste pouzdan saradnik. Budite spremni da u svakom trenutku preuzmete odgovornost.

Petrovski ističe da je veoma važno da se tokom karijere nauči kada će se nešto od obaveza uraditi a kada ne, stavljajući do znanja da treba na vreme postaviti listu prioriteta obaveza koje ćete uraditi ukoliko imate više projekata od različitih klijenata a sa druge strane malo vremena. 

Sumirajući svoje predavanja, Aleksandra ne može da kaže da postoji idealna profesija, te da svako od nas uvek ima uspone i padove. Kako i sama kaže, svesna je toga da „provalije“ uvek postoje i da nije sve sigurno kada je posao u pitanju. „Ipak, ključ je da koliko god volite druge, još više treba da volite i upoznate sebe, jer samo tako ćete moći da ostvarite zacrtane ciljeve“, zaključila je na kraju Aleksandra.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Netokracija

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.