Proveo sam 24 časa u (digitalnoj) koži osobe koja boluje od Kronove bolesti

Proveo sam 24 časa u (digitalnoj) koži osobe koja boluje od Kronove bolesti

Često ne možemo da razumemo ljude koji boluju od hroničnih bolesti, sve dok se zaista ne upoznamo sa njihovim problemima - makar i virtuelno. Zahvaljujući mobilnoj aplikaciji 'In Theirs Shoes' imao sam priliku da provedem dan 'u cipelama' osobe koja boluje od Kronove bolesti i da se bolje upoznam sa izazovima sa kojima se oboleli suočavaju svakodnevno, a sve sa ciljem obeležavanja Svetskog dana zapaljenskih bolesti creva.

Dan 19. maj može biti sasvim običan dan. Posao, piće sa prijateljima, Noć muzeja. 19. maj je ujedno i Svetski dan zapaljenskih bolesti creva, ali koliko zapravo znamo o bolestima sa kojima se susreće ne tako mali deo naše populacije?

Članovi UKUKS-a, Udruženja koje okuplja obolele od ovih bolesti, kažu da je u našoj zemlji registrovano preko 8.000 bolelih od Kronove bolesti i ulceroznog kolitisa. Ove bolesti najčešće pogađaju pripadnike mlađe populacije, a tegobe su praćene jakim bolovima u stomaku, mučninom, nadimanjem, povraćanjem, povišenom temperaturom, pojavom učestalih stolica, gubitkom na kilaži i drugo.

Sa ciljem podizanja svesti o postojanju ovih bolesti, ranom otkrivanju i pravovremenoj dijagnostici, udruženje UKUKS je u saradnji sa japanskom farmaceutskom kućom Takeda pokušalo da na nešto drugačiji način obeleži ovaj dan – u Beogradu, Sarajevu i Podgorici, pokrenuvši akciju pod nazivom „U njihovim cipelama“ u kojoj je i Netokracija učestvovala.

Koliko ste puta spremi da odete u toalet pre nego što kažete da ne možete više?

Kako iz UKUKS-a kažu, čitava ideja iza ove akcije bila je da se putem mobilne aplikacije približe svakodnevni problemi sa kojima se suočavaju osobe koje boluju od Kronove bolesti, ali da učesnici akcije iz prve ruke posvedoče koji su to izazovi koji pogađaju naše kolege, prijatelje i članove porodice.

Preuzevši aplikaciju „In Their Shoes“ koju sam pomenuo na početku ovog teksta, zadatak se činio manje-više jednostavan: pratite korake koje ti aplikacija kaže i to je to. Međutim, već na početku shvatite da ovo nije igra. Zadaci koje ispunjavate tokom 24 časa vrlo brzo vam pokažu kako izgleda svakodnevnica osobe koja boluje od Kronove bolesti – bilo da ste na poslu, u prirodi ili kući.

Aplikacija „U njihovim cipelama“ je kroz avatar vizuelno prikazivala psiho-fizičko stanje korisnika u zavisnosti od zadataka i problema koje prouzrokuje Kronova bolest.

Kako je vreme odmicalo, imao sam nekoliko zadataka koje sam morao da obavim – kao što su česti odlasci do toaleta, bez obzira na to da li ste na sastanku ili na putu. Ispunjavanje zadatka morao sam da dokažem: fotografijom vrata toaleta ili drugih koraka koji su me čekali, kako bih mogao da nastavim sa svojim danom.

Priznajem da u početku nisam mogao da se naviknem na potpuno promenjen ritam. Nije lako ući u ulogu nekoga ko se sa Kronovom bolešću nosi već dugi niz godina. Ipak, rešio sam da istrajem do kraja i da pružim podršku obolelima, te sam do kraja dana ispunio svaki od navedenih zadataka. Iz aplikacije sam mogao da vidim različite notifikacije koje sam primao, ali i trenutno psihičko stanje mog avatara koji je menjao izraz lica u zavisnosti od raspoloženja – tj. od broja odlaska do toaleta i generalno ishrani koju sam morao da vodim.

Sa Kronovom bolešću se živi, ali moramo biti svesni velikih odricanja

Da čitava akcija bude još realnija, pobrinuli su se i naši poznati glumci koji su takođe bili deo ovog projekta i koji su me često zvali u toku dana, predstavljajući se kao moji prijatelji, ali i doktori sa kojima sam vodio razgovor o ne tako prijatnim temama.

Kako ova bolest izgleda iz ugla osobe koja se sa njom nosi već 18 godina, saznao sam od naše koleginice iz Zagreba koja boluje od Kronove bolest:

Kao osoba koja je odrasla sa upalnom bolesti creva, Kronovu bolest bih opisala kao strogog učitelja, koji ponekad frustrira, ponekad boli, ali najviše uči. Daje ti priliku da puno više radiš na sebi i paziš na svoj um i telo. Prihvatiti hroničnu bolest je dugačak, ali moguć proces i nakon 18 godina „staža sa Kronom“ mogu reći da on još uvek traje, ali zasiguno ne gledam na njega kao na neprijatelja i stavku koja me ograničava u životu. I ovde vredi pravilo 90/10: Samo 10 posto događaja u našim životima ne možemo kontrolisati, a ostalih 90 su rezultat naših reakcija u određenoj situaciji. I da, ponosni sam ekspert u poznavanju najboljih WC-a u gradu!

Ambasada Japana podržala je udruženje UKUKS, u kojoj je inače bio održan skup povodom Svetskog dana zapaljenskih bolesti creva.

Iako su hronične bolesti, a pogotovo Kronova bolest, vid oboljenja sa kojim se uz povećanu opreznost može normalno živeti, neprijatne mučnine i česti odlasci do toaleta neizbežni su. Dodajte tome i činjenicu da niste uvek kući ili na poslu, već na sastanku, u bioskopu, na ulici ili na putovanju i videćete da život sa zapaljenskim bolestima creva nije prijatan. Čak i najjednostavniji zadaci mogu biti izuzetno neprijatni.

Iskoristio bih ovu priliku da se zahvalim Udruženje za Kronovu bolest i ulcerozni kolitis Srbije i ambasadi Japana na prilici da učestvujem u akciji „In Their Shoes“. Pozivam vas da se edukujete na temu zapaljenskih bolesti creva na zvaničnom sajtu udruženja, a ukoliko poznajete osobe koje se muče sa stomačnim i crevnim problemima, skrenite im pažnju na redovne kontrole i na značaj rane dijagnoze Kronove bolesti.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.