Ko je ŽIŠKA?

Ko je ŽIŠKA?

Otvorimo li Vukajliju (da, onaj sajt na kome smo provodili leto 2011-te) i potražimo li reč ŽIŠKA, naići ćemo na definiciju koja kaže: hemija – varnica na relaciji između dvoje ljudi, bez kojih se ne može razviti prava veza. ŽIŠKA u smislu domaćeg advertajzinga ogleda se u dvojici kreativca koji su jednog dana pomislili kako mogu bolje, a već sledećeg to i uradili. Ko je bre taj ŽIŠKA? Goran i Miloš rado su nas prosvetlili.

ziska_main
Miloš, Ilija, Goran i Džordž!

„E, red bi bio da se vidimo na kafi“, iskucah Goranu još krajem leta kada se saznalo da je pokrenuo sopstveni shop po imenu ŽIŠKA. „Red bi bio“, odgovara on. Par dana kasnije i našli smo se na Novom Beogradu u jednom lokalnom kafiću ispijajući Arabiku dok smo komentarisali najnovije iz srpskog didžitala, ugovarajući temu za Goranovu prvu kolumnu. Vidno neispavani i na kofeinu, Jankuloski i druga strana ove priče, Miloš Skokić, predstavili su mi njihovu agenciju koja zvuči kao priča koja bi mogla „potpaliti“ domaći digital sa ciljem da se rekalibrišu ambicije klijenata.

Već na početku razgovora zanimalo me je zašto su izašli iz jedne domaće agencije i krenuli svojim putem. Goran kaže da okretanje preduzetništvu nisu planirali, ali da se to jednostavno desilo u trenutku kada je delovalo kao najlogičniji korak i kada su imali resurse da to i ostvare: „Tako je i sa idejama, kad ti neko baci žišku, pa ti ne da mira“. Nastavljamo priču o klijentima i pitam Miloša kako planiraju da nateraju kompanije da izađu iz zone komfora:

Nijedna kompanija nikada ne izlazi iz zone komfora, zadatak je agencije da vrhunskom uslugom i rezultatima redefiniše zonu komfora u odnosu na tržište. Zato kompanije i plaćaju agencije – da dobiju edge u odnosu na konkurenciju. To je više tiha voda breg roni nego potpaljivanje.

Svi smo integrisani, ali zna se ko je u čemu jači

Pogledamo li danas landscape digitalnih agencija u Srbiji, teško da ćemo se koristiti superlativima. Ipak, kako domaće tržište i nije baš toliko zanemarljivo, upitao sam Gorana i Miloša kako to da danas nemamo jednu super-veliku, go-to agenciju koja okuplja vrhunski talenat. Nadao sam se odgovoru kako domaća digital ad scena još uvek nije na tom nivou, no Miloš tvrdi da tržište ima više koristi od velikog broja malih, ali specijalizovanih agencija koje su fluidne po prirodi i vole da sarađuju na velikim projektima.

milos1
Džordž ume da nanjuši dobar content

I dok Skokić ističe da rad manjih agencija usložnjava već komplikovane procese, Jankuloskog cela ta priča podseća na integrisanje u velikim agencijama pa kaže – pre par godina, na Weekend Media Festivalu, Bruketa je u trenutku korporativne iskrenosti izjavio: „Dobro, nemojte da se lažemo, svi smo sada integrisani, ali zna se koja je agencija jača u čemu!“

Ne postoji digital landscapeeveryone’s in a digital game now! Postoji samo advertising landscape. To nije samo floskula nego i realnost na pitch-evima. Nikad nećemo imati go-to agenciju koja okuplja top talenat jer smo u kreativnoj industriji – top talenat za tebe nije top talenat za mene, top kadar u jednoj agenciji neće proizvesti top rad u drugom okruženju i slično.

Digitalni marketing nije štikliranje svakog boksa (niti je za svakoga)

Koliko često naletite na digitalce koji prodaju san o kvalitetnom marketingu vođenim pogrešnim metrikama? U mom poslu, prečesto. Da se ne lažemo, primetan je veliki broj digitalaca koji svom poslu pristupa krajnje površno. Niti su Facebook i Twitter jedine poznate i efikasne platforme, niti baš svakome treba Instagram…

Digitalno oglašavanje u 2016. godini ipak je nešto složenije od grama motivacije koju vam svakog ponedeljka i petka serviraju Internet gurui. Šta ćemo sa ostalim kanalima? Miloš dodaje i plastični primer:

Uvek počinjemo žalopojkom o budžetima, ali budžeti nikad neće doći dok su nam očekivanja ovako niska… manjka nam ambicije. Pogledajmo velike brendove poput Telenora ili Coca-Cole kod nas, ili kampanju „Malena i Klepetan“ u komšiluku, možemo zaključiti da je moguće raditi dobre stvari. Ipak, da bi ovakve kampanje prestale da budu izuzeci, moramo da prestanemo da posmatramo digital kao tri posta na Facebooku nedeljno.

janq
..ili da batalimo sve i pokrenemo opet korporativni blog!?

Kao najveći problem sa kojim se tržište digitalnog marketinga danas susreće u Srbiji, Goran navodi upravo činjenicu da se ovim poslom danas može baviti svak’. Za nešto smislenije rezultate, potrebno je pak izvući Instagram iz rupe zvane „ostali“, pokidati Snapchat pre nego što ga ubije Instagram Stories, a treba videti i šta ćemo sa YouTube-om, napominje Jankuloski, poručujući da ako kanal ne dodaje priči, verovatno je pametno da ga zaobiđemo – ne moramo da štikliramo baš svaki boks.

Nepoznato je ono što nas pokreće

Privodeći razgovor kraju budući da su momci morali da žure na pitch, zamolio sam Gorana i Miloša da mi daju svoje predikcije za stanje digitala u Srbiji u 2017. godini. Jasan i kratak odgovor – ne znamo! Skokić se nadovezuje pričom da je to ujedno i najuzbudljiviji deo bavljenja ovim poslom. E-commerce već duže vreme je u povoju, ali njegov dolazak nije dramatičan kao što smo prvobitno zamislili.

Ocenivši da će se industrija u predstojećoj godini ipak susresti sa nešto većim budžetima, kao i da će se praviti kvalitetniji video sadržaj, iz ŽIŠKE predviđaju da će se i dalje raditi sa influenserima – doduše ovoga puta promišljenije. In-house digitalni timovi nastaviće da se šire, manje će se ulagati u oglašavanje, a (nadamo se svi), više u produkciju sadržaja. I na tržište dolazi jedna nova agencija čiji osnivači kažu da će promeniti sve.

giphy

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Analiza

Od nepoznate reči do najjačeg IT sektora: Kako se Blockchain razvijao u Srbiji?

Kada su u maju ove godine objavljeni rezultati Startap Genome istraživanja, mnogi od nas ostali su začuđeni nad činjenicom da se Srbija našla u top 5 zemalja po broju blockchain developera na svetu. U ovom tekstu vraćamo se u prošlost, kada je ta zajednica bila tek na začetku sa ciljem da odgovorimo na pitanje - kako je do toga došlo?

Internet marketing

Možda ne znamo odakle dolazi naša roba, ali dovoljno smo se zgadili da bismo kampanju proglasili uspešnom

Otkrivamo kako je izgledao kreativni proces iza kampanje koja je obeležila leto i festivalsku sezonu.

Propustili ste

Mobilno

Saša Leković (Telenor): Omogućili smo startapima da prvi testiraju 5G mrežu jer oni su naši logični partneri

Peta generacija mobilnog prenosa podataka postala je glavna tema u tehnološkom svetu. Za razliku od LTE (4G) tehnologije, novi standard mobilnog Interneta doneće znatno veće brzine i stabilniju konekciju. Saša Leković, CTO Telenora, otkriva za Netokraciju planove ovog operatera kada je 5G u pitanju.

Startapi i poslovanje

Utrenu.com sa svojih 16.000 članova povezuje profesionalce i korisnike na tržištu deljenja usluga

Sajt UTrenu.com jedan je od servisa na digitalnom prostoru Srbije koji korisnicima omogućava povezivanje sa profesionalcima iz različitih oblasti. U razgovoru sa menadžerom portala otkrivamo po čemu se ovaj sajt razlikuje od konkurencije i koji su naredni planovi za širenje i poslovanje.

Analiza

Beskontaktna plaćanja putem telefona predstavljaju ono što korisnici žele – mogućnost izbora

Šta nam mCard usluga Mastercarda i Societe Generale banke govori o razvoju bankarskog sektora u Srbiji?

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Kultura 2.0

Gde Hooloovoo postavlja granicu kada je ‘Employer Branding’ u pitanju? U WC-u developerske konferencije

Kako da u oblasti Employer Brandinga radite nešto na šta se niko nije usudio, dok istovremeno širite posao i održavate profesionalni standard? Odgovori stižu iz kompanije Hooloovoo.

Startapi i poslovanje

South Central Ventures investirao €400.000 u crnogorski Uhura Solutions – sledi dalji rast poslovanja i razvoj proizvoda

Crnogorski startap Uhura Solutions koji razvija napredno AI rešenje za digitalno čitanje i razumevanje ugovora, podigao je investiciju u vrednosti od 400 hiljada evra zahvaljujući fondu South Central Ventures. Dobijena sredstva biće uložena za ubrzani rast poslovanja i razvoj proizvoda.