Ko je ŽIŠKA?

Ko je ŽIŠKA?

Otvorimo li Vukajliju (da, onaj sajt na kome smo provodili leto 2011-te) i potražimo li reč ŽIŠKA, naići ćemo na definiciju koja kaže: hemija – varnica na relaciji između dvoje ljudi, bez kojih se ne može razviti prava veza. ŽIŠKA u smislu domaćeg advertajzinga ogleda se u dvojici kreativca koji su jednog dana pomislili kako mogu bolje, a već sledećeg to i uradili. Ko je bre taj ŽIŠKA? Goran i Miloš rado su nas prosvetlili.

ziska_main
Miloš, Ilija, Goran i Džordž!

„E, red bi bio da se vidimo na kafi“, iskucah Goranu još krajem leta kada se saznalo da je pokrenuo sopstveni shop po imenu ŽIŠKA. „Red bi bio“, odgovara on. Par dana kasnije i našli smo se na Novom Beogradu u jednom lokalnom kafiću ispijajući Arabiku dok smo komentarisali najnovije iz srpskog didžitala, ugovarajući temu za Goranovu prvu kolumnu. Vidno neispavani i na kofeinu, Jankuloski i druga strana ove priče, Miloš Skokić, predstavili su mi njihovu agenciju koja zvuči kao priča koja bi mogla „potpaliti“ domaći digital sa ciljem da se rekalibrišu ambicije klijenata.

Već na početku razgovora zanimalo me je zašto su izašli iz jedne domaće agencije i krenuli svojim putem. Goran kaže da okretanje preduzetništvu nisu planirali, ali da se to jednostavno desilo u trenutku kada je delovalo kao najlogičniji korak i kada su imali resurse da to i ostvare: „Tako je i sa idejama, kad ti neko baci žišku, pa ti ne da mira“. Nastavljamo priču o klijentima i pitam Miloša kako planiraju da nateraju kompanije da izađu iz zone komfora:

Nijedna kompanija nikada ne izlazi iz zone komfora, zadatak je agencije da vrhunskom uslugom i rezultatima redefiniše zonu komfora u odnosu na tržište. Zato kompanije i plaćaju agencije – da dobiju edge u odnosu na konkurenciju. To je više tiha voda breg roni nego potpaljivanje.

Svi smo integrisani, ali zna se ko je u čemu jači

Pogledamo li danas landscape digitalnih agencija u Srbiji, teško da ćemo se koristiti superlativima. Ipak, kako domaće tržište i nije baš toliko zanemarljivo, upitao sam Gorana i Miloša kako to da danas nemamo jednu super-veliku, go-to agenciju koja okuplja vrhunski talenat. Nadao sam se odgovoru kako domaća digital ad scena još uvek nije na tom nivou, no Miloš tvrdi da tržište ima više koristi od velikog broja malih, ali specijalizovanih agencija koje su fluidne po prirodi i vole da sarađuju na velikim projektima.

milos1
Džordž ume da nanjuši dobar content

I dok Skokić ističe da rad manjih agencija usložnjava već komplikovane procese, Jankuloskog cela ta priča podseća na integrisanje u velikim agencijama pa kaže – pre par godina, na Weekend Media Festivalu, Bruketa je u trenutku korporativne iskrenosti izjavio: „Dobro, nemojte da se lažemo, svi smo sada integrisani, ali zna se koja je agencija jača u čemu!“

Ne postoji digital landscapeeveryone’s in a digital game now! Postoji samo advertising landscape. To nije samo floskula nego i realnost na pitch-evima. Nikad nećemo imati go-to agenciju koja okuplja top talenat jer smo u kreativnoj industriji – top talenat za tebe nije top talenat za mene, top kadar u jednoj agenciji neće proizvesti top rad u drugom okruženju i slično.

Digitalni marketing nije štikliranje svakog boksa (niti je za svakoga)

Koliko često naletite na digitalce koji prodaju san o kvalitetnom marketingu vođenim pogrešnim metrikama? U mom poslu, prečesto. Da se ne lažemo, primetan je veliki broj digitalaca koji svom poslu pristupa krajnje površno. Niti su Facebook i Twitter jedine poznate i efikasne platforme, niti baš svakome treba Instagram…

Digitalno oglašavanje u 2016. godini ipak je nešto složenije od grama motivacije koju vam svakog ponedeljka i petka serviraju Internet gurui. Šta ćemo sa ostalim kanalima? Miloš dodaje i plastični primer:

Uvek počinjemo žalopojkom o budžetima, ali budžeti nikad neće doći dok su nam očekivanja ovako niska… manjka nam ambicije. Pogledajmo velike brendove poput Telenora ili Coca-Cole kod nas, ili kampanju „Malena i Klepetan“ u komšiluku, možemo zaključiti da je moguće raditi dobre stvari. Ipak, da bi ovakve kampanje prestale da budu izuzeci, moramo da prestanemo da posmatramo digital kao tri posta na Facebooku nedeljno.

janq
..ili da batalimo sve i pokrenemo opet korporativni blog!?

Kao najveći problem sa kojim se tržište digitalnog marketinga danas susreće u Srbiji, Goran navodi upravo činjenicu da se ovim poslom danas može baviti svak’. Za nešto smislenije rezultate, potrebno je pak izvući Instagram iz rupe zvane „ostali“, pokidati Snapchat pre nego što ga ubije Instagram Stories, a treba videti i šta ćemo sa YouTube-om, napominje Jankuloski, poručujući da ako kanal ne dodaje priči, verovatno je pametno da ga zaobiđemo – ne moramo da štikliramo baš svaki boks.

Nepoznato je ono što nas pokreće

Privodeći razgovor kraju budući da su momci morali da žure na pitch, zamolio sam Gorana i Miloša da mi daju svoje predikcije za stanje digitala u Srbiji u 2017. godini. Jasan i kratak odgovor – ne znamo! Skokić se nadovezuje pričom da je to ujedno i najuzbudljiviji deo bavljenja ovim poslom. E-commerce već duže vreme je u povoju, ali njegov dolazak nije dramatičan kao što smo prvobitno zamislili.

Ocenivši da će se industrija u predstojećoj godini ipak susresti sa nešto većim budžetima, kao i da će se praviti kvalitetniji video sadržaj, iz ŽIŠKE predviđaju da će se i dalje raditi sa influenserima – doduše ovoga puta promišljenije. In-house digitalni timovi nastaviće da se šire, manje će se ulagati u oglašavanje, a (nadamo se svi), više u produkciju sadržaja. I na tržište dolazi jedna nova agencija čiji osnivači kažu da će promeniti sve.

giphy

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Gaming

Kako objaviti video igru ili aplikaciju na Google Play i AppStore – korak po korak

Imate ideju za video igru na pametnim telefonima, razradili ste biznis plan, krenuli u razvoj, došli do finalne verzije i sledeći korak je plasiranje proizvoda na AppStore i Google Play. U nastavku vam objašnjavamo kako da prevaziđete poslednji izazov i uspešno lansirate svoju igru ili aplikaciju u 'svet'.

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Startapi i poslovanje

Google bi mogao da akvizira Nutanix – šta to znači za Srbiju?

Poslednjih dana u svetskim medijima kruže glasine kako bi kompanija Alphabet koja stoji iza Google-a mogla akvizirati Nutanix kao deo strategije za dalje unapređenje svoje 'cloud' platforme. Da li će se to odraziti na srpski ogranak ove kompanije?

Mobilno

Da li je Apple i dalje inovativan ili mi to samo ne vidimo?

Teatar nazvan po jednom od najvećih tehnoloških genija pre dva dana bio je svedok još jednog Apple događaja - verovatno i najdosadnijeg do sada.

Tehnologija

Gežeti sa platforme Aliexpress koji vam mogu olakšati život, a pristupačni su svima

Škola je počela, od povratka u amfiteatre fakulteta ima još tri nedelje, te je ovo prava prilika da vam predstavimo vodič sa nekoliko pristupačnih Aliexpress gedžeta sa koji vam mogu olakšati svakodnevicu.

Gaming

Nordeus Hub: Počinje sa radom besplatan ‘co-working’ za potrebe gejming zajednice i studente

Danas počinje sa radom Nordeus Hub, besplatan 'co-working' prostor na Novom Beogradu koji je specijalno kreiran za potrebe gejming industrije, a namenjen razvoju indie gejm timova, startapova i osnaživanju talenata sa ciljem unapređenja ekosistema igara u Srbiji.

Internet marketing

Webiz edukacija konačno stiže u Niš i to na temu DIGITALNE EKONOMIJE

Vladimir Kovač za Netokraciju govori o Webiz edukaciji u Nišu i programu koji će se tokom dvodnevnog događaja baviti različitim aspektima digitalne ekonomije.