Ko je ŽIŠKA?

Otvorimo li Vukajliju (da, onaj sajt na kome smo provodili leto 2011-te) i potražimo li reč ŽIŠKA, naići ćemo na definiciju koja kaže: hemija – varnica na relaciji između dvoje ljudi, bez kojih se ne može razviti prava veza. ŽIŠKA u smislu domaćeg advertajzinga ogleda se u dvojici kreativca koji su jednog dana pomislili kako mogu bolje, a već sledećeg to i uradili. Ko je bre taj ŽIŠKA? Goran i Miloš rado su nas prosvetlili.

ziska_main
Miloš, Ilija, Goran i Džordž!

„E, red bi bio da se vidimo na kafi“, iskucah Goranu još krajem leta kada se saznalo da je pokrenuo sopstveni shop po imenu ŽIŠKA. „Red bi bio“, odgovara on. Par dana kasnije i našli smo se na Novom Beogradu u jednom lokalnom kafiću ispijajući Arabiku dok smo komentarisali najnovije iz srpskog didžitala, ugovarajući temu za Goranovu prvu kolumnu. Vidno neispavani i na kofeinu, Jankuloski i druga strana ove priče, Miloš Skokić, predstavili su mi njihovu agenciju koja zvuči kao priča koja bi mogla „potpaliti“ domaći digital sa ciljem da se rekalibrišu ambicije klijenata.

Već na početku razgovora zanimalo me je zašto su izašli iz jedne domaće agencije i krenuli svojim putem. Goran kaže da okretanje preduzetništvu nisu planirali, ali da se to jednostavno desilo u trenutku kada je delovalo kao najlogičniji korak i kada su imali resurse da to i ostvare: „Tako je i sa idejama, kad ti neko baci žišku, pa ti ne da mira“. Nastavljamo priču o klijentima i pitam Miloša kako planiraju da nateraju kompanije da izađu iz zone komfora:

Nijedna kompanija nikada ne izlazi iz zone komfora, zadatak je agencije da vrhunskom uslugom i rezultatima redefiniše zonu komfora u odnosu na tržište. Zato kompanije i plaćaju agencije – da dobiju edge u odnosu na konkurenciju. To je više tiha voda breg roni nego potpaljivanje.

Svi smo integrisani, ali zna se ko je u čemu jači

Pogledamo li danas landscape digitalnih agencija u Srbiji, teško da ćemo se koristiti superlativima. Ipak, kako domaće tržište i nije baš toliko zanemarljivo, upitao sam Gorana i Miloša kako to da danas nemamo jednu super-veliku, go-to agenciju koja okuplja vrhunski talenat. Nadao sam se odgovoru kako domaća digital ad scena još uvek nije na tom nivou, no Miloš tvrdi da tržište ima više koristi od velikog broja malih, ali specijalizovanih agencija koje su fluidne po prirodi i vole da sarađuju na velikim projektima.

milos1
Džordž ume da nanjuši dobar content

I dok Skokić ističe da rad manjih agencija usložnjava već komplikovane procese, Jankuloskog cela ta priča podseća na integrisanje u velikim agencijama pa kaže – pre par godina, na Weekend Media Festivalu, Bruketa je u trenutku korporativne iskrenosti izjavio: „Dobro, nemojte da se lažemo, svi smo sada integrisani, ali zna se koja je agencija jača u čemu!“

Ne postoji digital landscapeeveryone’s in a digital game now! Postoji samo advertising landscape. To nije samo floskula nego i realnost na pitch-evima. Nikad nećemo imati go-to agenciju koja okuplja top talenat jer smo u kreativnoj industriji – top talenat za tebe nije top talenat za mene, top kadar u jednoj agenciji neće proizvesti top rad u drugom okruženju i slično.

Digitalni marketing nije štikliranje svakog boksa (niti je za svakoga)

Koliko često naletite na digitalce koji prodaju san o kvalitetnom marketingu vođenim pogrešnim metrikama? U mom poslu, prečesto. Da se ne lažemo, primetan je veliki broj digitalaca koji svom poslu pristupa krajnje površno. Niti su Facebook i Twitter jedine poznate i efikasne platforme, niti baš svakome treba Instagram…

Digitalno oglašavanje u 2016. godini ipak je nešto složenije od grama motivacije koju vam svakog ponedeljka i petka serviraju Internet gurui. Šta ćemo sa ostalim kanalima? Miloš dodaje i plastični primer:

Uvek počinjemo žalopojkom o budžetima, ali budžeti nikad neće doći dok su nam očekivanja ovako niska… manjka nam ambicije. Pogledajmo velike brendove poput Telenora ili Coca-Cole kod nas, ili kampanju „Malena i Klepetan“ u komšiluku, možemo zaključiti da je moguće raditi dobre stvari. Ipak, da bi ovakve kampanje prestale da budu izuzeci, moramo da prestanemo da posmatramo digital kao tri posta na Facebooku nedeljno.

janq
..ili da batalimo sve i pokrenemo opet korporativni blog!?

Kao najveći problem sa kojim se tržište digitalnog marketinga danas susreće u Srbiji, Goran navodi upravo činjenicu da se ovim poslom danas može baviti svak’. Za nešto smislenije rezultate, potrebno je pak izvući Instagram iz rupe zvane „ostali“, pokidati Snapchat pre nego što ga ubije Instagram Stories, a treba videti i šta ćemo sa YouTube-om, napominje Jankuloski, poručujući da ako kanal ne dodaje priči, verovatno je pametno da ga zaobiđemo – ne moramo da štikliramo baš svaki boks.

Nepoznato je ono što nas pokreće

Privodeći razgovor kraju budući da su momci morali da žure na pitch, zamolio sam Gorana i Miloša da mi daju svoje predikcije za stanje digitala u Srbiji u 2017. godini. Jasan i kratak odgovor – ne znamo! Skokić se nadovezuje pričom da je to ujedno i najuzbudljiviji deo bavljenja ovim poslom. E-commerce već duže vreme je u povoju, ali njegov dolazak nije dramatičan kao što smo prvobitno zamislili.

Ocenivši da će se industrija u predstojećoj godini ipak susresti sa nešto većim budžetima, kao i da će se praviti kvalitetniji video sadržaj, iz ŽIŠKE predviđaju da će se i dalje raditi sa influenserima – doduše ovoga puta promišljenije. In-house digitalni timovi nastaviće da se šire, manje će se ulagati u oglašavanje, a (nadamo se svi), više u produkciju sadržaja. I na tržište dolazi jedna nova agencija čiji osnivači kažu da će promeniti sve.

giphy

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Quantox otvorio kancelariju u Novom Sadu – petu posle Beograda, Niša, Kragujevca i Čačka

Sa ciljem privlačenja lokalnog kadra, sve veći broj domaćih IT kompanija otvara svoje kancelarije širom Srbije nudeći budućim kolegama mogućnost rada iz rodnog grada.

Kolumna

TripAdvisor marketing: Kako da vaš hotel ‘dominira’ na osnovu iskustva posetilaca

U ugostiteljstvu se oduvek znalo da je zadovoljni gost najbolja reklama, kao i da su najbolji gosti oni koji dođu putem preporuke.

Internet marketing

Da li su platforme za influensere samo ‘hype’ koji prolazi – poput WoM servisa?

Sećate se 2014. godine i tada aktuelnih 'word of mouth' platformi (iPyro, Beeshaper i drugi) - alata za spajanje brendova i njihovih vernih korisnika kao najboljih kanala za promociju? Danas, pak, imamo platforme za spajanje influensera i brendova, a mi se pitamo da li će ovi servisi završiti kao i njihovi prethodnici?

Propustili ste

Kultura 2.0

Šta budućnost nosi za marketinške agencije – evoluciju ili revoluciju?

Da, više do korisnika ili kupaca ne možete doći na starinski način. Ne u vreme Netflixa i adblockera. Šta agencije mogu da urade povodom toga? Evo šta kažu predstavnici vodećih agencija u regionu na Weekend Media Festivalu.

Karijere

6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Novost

€1.500.000 za NTP Beograd – EU preuzima finansiranje parka

Evropska komesarka za digitalno društvo i ekonomiju Marija Gabrijel, najavila je da će od sledeće godine Evropska unija preuzeti finansiranje Naučno-tehnološkog parka u Beogradu u iznosu od 1,5 miliona evra.

Tehnologija

CERN openlab i Comtrade produžili saradnju za dalji razvoj ‘data security’ rešenja

CERN openlab i Comtrade produžili su saradnju potpisavši trogodišnji sporazum po kom će Comtrade biti zadužen za omogućavanje pristupa rezultatima CERN-ovih istraživanja bilo gde u svetu.

Tehnologija

Beskontaktno plaćanje u Srbiji poraslo za 154% u odnosu na prošlu godinu

Srbija iznad evropskog proseka u broju i vrednosti beskontaktnih transakcija, što dokazuje zrelost tržišta za modernija platna rešenja primerena digitalnom dobu.