Put u Kinu pokazao mi je zašto je Azija sledeće globalno tržište

Posetio sam Kinu kako bih shvatio zašto je Azija sledeće veliko tržište za naše globalne proizvode

Kada pomislite na globalne tehnološke lidere, da li je Kina među zemljama koje vam prve padnu na pamet? Ukoliko nije, možda ćete promeniti mišljenje nakon što pročitate ovu reportažu.

Kada sam sredinom oktobra otvorio email pod nazivom How about joining us in China this December?“ – teško da sam mogao pretpostaviti o čemu je zapravo reč. Nekoliko poruka kasnije i potvrdio sam svoj odlazak u Čangša, prestonicu Hunan provincije koja broji više od 70 miliona građana i koja je rodno mesto Mao Cedunga, tvorca Narodne Republike Kine.

Mudriniću, šta ćeš tamo?

Autor ovog mejla bio je Péter Kovács iz organizacije koju na ovim prostorima verovatno znate pod imenom Central European Startup Awards. U pitanju je ona ekipa koja svake godine organizuje dodelu nagrada za najbolje startape iz ovog dela Evrope. Štaviše, isti tim organizuje takmičenja i širom sveta (za različite regione), ali mi se čini da na drugim tržištima ljudi pristupaju čitavoj priči sa nešto više entuzijazma.

Pripisaćemo to činjenici da su startap takmičenja u Srbiji ispala iz mode, ali i tome što naši osnivači gotovo uvek biraju prvo proizvod i rad na kompaniji, a tek potom jure medijsku prisutnost i minglovanje sa drugim osnivačima. Iako je to potpuno razumna odluka (ko vam može reći bilo šta ukoliko je rad na startapu jedino što vas interesuje na početku), bilo mi je interesantno da otkrijem šta više od 40 preduzetnika traži u jednom kineskom gradu na finalnom događaju po imenu Global Startup Awards.

Od inicijalnog šoka do apsolutnog oduševljenja

Pripremajući se za odlazak u Kinu, nisam znao šta da očekujem. Iz priče sa Ivanom Minićem koji je nekoliko meseci ranije posetio najmnogoljudniju zemlju na svetu u okviru Svetskog prvenstva u košarci, zaključio sam da ova avantura neće biti jednostavna jer su Kinezi potpuno drugi svet.

Vidite, retko ko priča engleski jezik, Internet je cenzurisan i većina servisa koje koristimo ne rade bez VPN-a. Zbogom Google, WhatsApp, Instagram. Avanturističkom duhu nije doprinela ni činjenica da većina instrumenata za plaćanje na koje smo navikli u Evropi – tamo jednostavno ne radi. Moja Visa i Mastercard bile su gotovo beskorisne.

Iako prepun predrasuda, neznajući u šta se zapravo upuštam, svoje putešestvije započeo sam na beogradskom aerodromu da bih dva sata kasnije sa pariskog Šarl De Golu hvatao presedajući let za Šangaj. Preda mnom je bio let u trajanju od 11 sati, ali ukrcavanje nije moglo da protekne bez kraćeg zadržavanja od strane osoblja aerodroma koje je ostalo zbunjeno kada su videli da idem u Kinu bez vize, pa je bilo potrebno objasniti devojci na šalteru, njenom supervizoru i policiji da između Srbije i Kine ne postoje vize i da kao turista mogu da posetim ovu zemlju do 30 dana.

Let od 11 sati prolazi lakše uz dobru knjigu, a kada sam došao na finalnu destinaciju nisam mogao da ostanem ravnodušan prema arhitekturi i pogledu iz hotelske sobe – sa 39. sprata.

Sveukupno, proveo sam oko 24 sata u putu da bih došao do grada Čangša. Međutim, početak posete Kini nije mogao da protekne bez problema. Avio kompanija kojom sam leteo uspela je da mi izgubi prtljag, a na pultu za lost baggage radila je devojka koja ne govori ni reč engleskog. Sporazumevali smo se rukama i nogama, a bojim se da nam nije pomogla ni aplikacija za prevođenje. Svom srećom, prtljag je pronađen naredni dan tako da me je ovaj inicijalni šok koštao samo jedan odlazak u H&M.

Ipak, situacija da gotovo niko u Kini ne govori engleski jezik, preovladavala je čitavim putem.

Smestivši se u hotel koji je lociran u novom delu Čangša po imenu Meixi Lake Park, prvo što mi je privuklo pažnju jeste arhitektura. Gradom dominiraju neboderi, visoke zgrade od 30, 40, 50 i više spratova koje su razdeljene velikim bulevarima i autoputem. Rekao bih da ovaj grad podseća na Majami, mada je i to pogrešno poređenje jer se Čangša, kao i mnogi drugi gradovi u Kini, razvija tom brzinom da su kranovi i gradilišta potpuno normalna pojava na svakom ćošku.

Verovali ili ne, Dina kartice rade u Kini

Što se tiče plaćanja, u startu treba znati (i ponoviti) da Visa i Mastercard kartice ne rade na većini prodajnih mesta. Štaviše, i keš ume da bude problematičan jer je Kina jedna od vodećih cashless zemalja. Aplikacije poput WeChat Pay i Alipay apsolutno dominiraju ovim poljem i gotovo svi ih koriste, ali i tu postoji caka: WeChat je moguće otvoriti samo ukoliko vas odobri neko od postojećih korisnika ove aplikacije, a od nas 40 koliko nas je bilo u grupi, jedino smo jedna devojka i ja uspeli da povežemo svoje kartice i da koristimo WeChat Pay.

Sve te moderne banke poput N26 i Revolut nisu WeChat compatible, ali svom srećom Mobi Banka jeste. Mala pobeda za nas.

Sa druge strane, naša Dina Card ima potpisan ugovor o saradnji sa China Union Pay (najveći payment processor u Kini) što znači da Dina karticama sasvim komotno možete plaćati na većini POS terminal u Kini. Da sam ovo ranije znao, možda i ne bih bio toliki protivnik prinudnog izdavanja Dina kartica.

Šalim se, lajao bih i dalje.

Uspešno povezivanje univerziteta i privrede rezultovalo je neverovatnim rastom lokalnog startap ekosistema

Poseta Kini svakako jeste uzbudljiva stvar, ali vratimo se na glavni razlog moje posete – prisustvo finalnom događaju u okviru Global Startup Awards takmičenja koje je organizovala istoimena organizacija u saradnji sa kompanijama Cathay Group i Sinofaith IP Group, kao i našim domaćinima The Science and Technology City of Yuelu Mountain National University.

Ekonomski rat sa SAD ne smeta Kinezima. Okrenuti su globalnom tržištu, a razlog organizovanja dvodnevne konferencije o tehnologiji bio je povezivanje sa inostranim startapima – jer žele da ih privuku i zadrže.

Cilj okupljanja bila je dodela nagrada za najbolje startape 2019. godine, a finalisti iz preko 40 zemalja odabrani su kao pobednici četiri velika regionalna takmičenja koje GSA organizuje (Nordic Startup Awards, Central European Startup Awards, Rice Bowl Startup Awards i Southern Africa Startup Awards).

Dodeli nagrada prethodila je dvodnevna konferencija o razvoju tehnologije u Kini i prilikama za strane startape koji žele da razvijaju svoje inovativne proizvode upravo ovde. Kinezi su u ovom trenutku u potpunosti okrenuti upotrebi veštačke inteligencije, a verujem da je većina nas upoznata i sa manje humanim aspektima tehnologije koja ova država aktivno implementira i razvija.

Tako smo iz prve ruke imali priliku da vidimo kako funkcioniše upotreba AI za prepoznavanje lica i praćenje građana. Kinezi su veoma ponosni na ovu tehnologiju, a među najveći igračima upravo se ističe Alibaba koja sa svojim servisom Alibaba Cloud pruža tehnološku strukturu za implementaciju ove tehnologije širom gradova u Kini.

Međutim, dok je upotreba i razvoj ovakve tehnologije visoko kontraverzna (ne treba zaboraviti na činjenicu da se ovakve kamere postavljaju i širom Beograda na šta je upozorila SHARE fondacija) ono što se definitivno ne može dovesti u pitanje jeste način na koji Kinezi pristupaju školovanju svog kadra.

Hvala domaćinima Kim Balle i Peter Kovács na pozivu da posetim finale GSA nagrada.

Kao što sam već naveo, naš domaćin bio je tehnološki centar nacionalnog univerziteta Yeulu Mountain. U pitanju je posebna tehnološka zona u gradu Čangša, nešto poput univerzitetskog grada u gradu. Ovde živi više od 150.000 studenata koji rade i razvijaju visokotehnološka rešenja, dok se najveći deo njih bavi upravo AI i njenom primenom u realnim, svakodnevnim scenarijima. Zamislite koliko je to ljudi koji rade samo na jednom aspektu tehnologije!

Pitate se kakvi su to scenariji? Naši domaćini postarali su se da iskusimo iz prve ruke – organizovali su posetu kompaniji CiDi i vožnju u driverless autobusu koji koristi 5G bazne stanice i poseban sistem kamera koje komuniciraju sa vozilom. Zaboravite na Teslin autopilot, ovde govorimo o potpunoj autonomiji. Među interesantnijim saznanjima jeste i to da je suosnivač kompanije CiDi jedan od suosnivača kompanije DJI. Sve ovo moguće je zahvaljujući jednoj jednostavnoj činjenici – Kinezi su uspeli da povežu školstvo i privredu tako da uspevaju da odškoluju potreban kadar.

Po svemu sudeći, nemaju potrebe za Employer Branding strategijom.

Jedna od nekoliko maketa koje prikazuju veličinu i moć Yeulu Tech Zone distrikta u okviru kojeg posluju neke od najznačajnijih visokotehnoloških kompanija kojima sedište nije u Šenzenu.

I ne samo to. Kinezima koji su studirali u inostranstvu i radili za inostrane kompanije, sada nude neverovatne uslove da se vrate u svoju rodnu zemlju i da upravo tamo pokrenu nove disruptivne startape. Ovakav potez možda nije za sve, ali CEO kompanije CiDi koji je uradio upravo ovo, a koji je godinama radio za Texas Instruments, kaže da je Kina gotovo jedina zemlja u kojoj se najdistruptivnije tehnologije mogu razvijati jer je opšte prihvaćeno da je tehnologija ta zbog koje će njihova nacija postati najdominantnija sila na svetu. Verovatno je to razlog zašto su gradske vlasti investirale pozamašnu svotu novca da se kreira čitav distrikt u okviru kojeg će se budući kadar školovati, ali i raditi i živeti.

Globalni network zahteva globalan pristup – a to odavno više nije samo Amerika

Upoznavanje sa IT industrijom u provinciji Hunan bio je samo jedan razlog moje posete Kini. Drugi razlog, kao što sam već naveo, bio je prisustvo finalnom događaju u okviru Global Startup Awards takmičenja. Sama dodela nagrada okupila je pobednike regionalnih takmičenja iz 2017. i 2018. godine, stoga nije loše pomenuti ko su ovogodišnji pobednici:

Predstavnici više od 40 nacija učestvovali su na konferenciji i dodeli nagrada.

Iako sam tokom petodnevnog boravka u Čangša imao priliku da razgovaram sa nominovanim startapima, ali i sa pobednicima, o njihovim proizvodima, tržištu i preduzetničkom putu na kome su se našli, odgovor na pitanje sa početka teksta i dalje je nedostajao. Zaista mi nije bilo jasno zbog čega se više od 40 preduzetnika, investitora i drugih članova startap ekosistema okupilo u ovom gradu – na drugom kraju planete.

Odgovor na ovo pitanje, dobio sam čekajući avion za Peking. Moj novi poznanik iz Malezije koji je osnivač jednog delivery-tech startapa, objasnio je to ovako:

Nije to još jedan trofej i neki mit o tome da mi Azijati volimo nagrade i priznanja. Ja sam ovde došao kako bih proširio svoju poslovnu mrežu, a verujem da su to uradili i mnogi drugi preduzetnici koje smo upoznali sa ovom događaju. Nagrade dođu i prođu, ali poznanstva i činjenica da sam sada bogatiji za nekoliko novih poznanstava koje u svakom trenutku mogu da pitam za savet i pomoć – to je razlog zašto sam došao na finalani događaj i zašto sam se prvobitno i prijavio za ovo takmičenje.

Na kraju krajeva, zar to nije razlog zašto i mi posećujemo lokalne i regionalne konferencije? Da bismo upoznali ljude i doživeli nova iskustva – ne nužno da bismo čuli ili naučili nešto. Štaviše, taj deo je bonus u odnosu na ovo prvo. Budimo realni.

Tehnološka revolucija dešava se upravo, ali ne tamo gde bismo prvo pogledali

Svoju posetu Kini završio sam u velikom stilu – posetom memorijalnog centra Mao Cedungu jer je za mnoge Kineze to svojevrsno hodočašće. Nakon pet dana boravka u Čangša, upoznavanja nekih potpuno novih ljudi sa kojima se u životu ne bih povezao, mogu da kažem da sam iskusio tek minijaturni deo onoga što Kina i njihova kultura imaju da ponude, ali što čvrsto drže u okviru svojih granica – daleko od Zapada i globalizacije koja je nametnula sopstvene postulate.

Nemojte me pogrešno razumeti, Kina je danas apsolutno globalni igrač, samo je donedavno igrala po tuđim pravilima, a sada ih sama određuje.

Zaista me zanima kako će izgledati naša bliska budućnost, recimo za pet do deset godina. Ne sumnjam da će najmnogoljudnija zemlja imati još veći uticaj na nju, a što pre shvatimo kako ova nacija i njihova kultura funkcionišu, to ćemo imati veće šanse da budemo relevantni igrači na novom globalnom tržištu – onom koje će biti dominantno u narednoj tehnološkoj revoluciji.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.

E-commerce

eCommerce Asocijacija otvara vrata svoje Akademije za sve koji žele da pokrenu svoj web shop

eCommerce Asocijacija Srbije pokrenula je eCommerce Akademiju - edukativni projekat u okviru kog će profesionalci iz svih segmenata digitalnog ekosistema sa polaznicima deliti svoja iskustva iz sektora elektronske trgovine.

Intervju

McCann otkriva (skoro) sve što ste želeli da znate o tehnologiji – tokom i posle korone

'WeCann Point of View' je e-book kreiran od strane agencije McCann u okviru kog dele svoja razmišljanja o praćenju i privatnosti, kupovini, dokumentima i parama, ekonomiji deljenja i ekonomiji razdvojenosti, proširenoj realnosti, i drugim trendovima koji su se promenili u toku pandemije. U nastavku za Netokraciju izdvajaju najzanimljivije delove.

Startapi i poslovanje

Kako srpski IT-jevci treba da se brendiraju u inostranstvu – kao jeftina ili kvalitetna radna snaga?

Aktuelna pandemijska kriza (i njene ekonomske posledice), naveli su nas na sledeće pitanje: da li će domaće IT kompanije, agencije, frilenseri i regruteri morati da promene način na koji predstavljaju svoje proizvode, usluge i kadar na međunarodnom tržištu? Dakle, hoćemo li u prvi plat isticati da smo povoljni, da imamo kvalitetan kadar - ili oba?