’Otac’ softverskog inženjerstva: Agilne metode su najveća promena u industriji u poslednjih deset godina

Jedan od govornika na konferenciji ’Reinventing the World - The Power of Industry 4.0’ Naučno-tehnološkog parka Beograd bio je i Ivar Jacobson, švedski softverski inženjer i jedan od višedecenijskih autoriteta u ovoj oblasti. Šta on misli, šta čeka ovu industriju u budućnosti?

Ivara Jocobsona smatraju ocem softverskog inženjerstva, iako on lično smatra da se nijedna osoba ne može smatrati direktnim tvorcem ove grane. Međutim, on je već 1967. godine razvoj softvera smatrao inženjerskom disciplinom. „U to vreme sam radio u kompaniji Ericsson na razvoju nove generacije telekomunikacijskih prekidača koristeći sisteme zasnovane na kompjuterima, pri čemu je logika dizajnirana pomoću softvera„, objašnjava on:

Prethodne generacije ovih sistema bile su u potpunosti razvijene u hardveru, a rad na njihovom razvoju opisivan je kao inženjering. Dakle, rad sa softverom ne može biti ništa drugo. Ja, naravno, razumem da postoji mnoštvo različitih vrsta softvera koji iza sebe nemaju taj tradicionalni inženjerski element i kod kojih je taj kreativni deo izraženiji, pa ljudi na tu vrstu razvoja softvera gledaju više kao na veštinu.

Tokom godina se ujedno bavio i pisanjem knjiga i radova na ovu temu, a njegova najnovija inicijativa je razvoj Essence-a – standarda koji definiše najmanji koncept koji je zajednički za sve softverske projekte, a koji je sada standard Grupe za upravljanje objektima (OMG). Essence je, kako kaže, zajednička polazna tačka u softverskom inženjeringu.

Koje su to prekretnice u razvoju softvera u poslednjih deset godina najviše promenile ovu industriju?

Ivar: Većina nas koji radimo sa metodama i okvirima prihvatila je agilni razvoj softvera već u periodu između 2000. i 2005. godine. Najveću promenu koja je započela pet godina kasnije donelo je skaliranje agilnih metoda. Agilno razvijanje softvera je sazrelo, a prakse koju su ranije bile popularne, različiti proces sistemske arhitekture, sada su ponovo na sceni, naravno, u novom obliku. Sada postoji nekoliko razvojnih okvira metodologije softvera za skaliranje agilnosti i svaki od njih ima neku specifičnu vrednost.

Koji način razmišljanja bi kao biznis trebalo da usvojimo ne bi li uspešno poslovali u budućnosti u kojoj će dominirati tehnologija?

Ivar: To pitanje ima više dimenzija, a ja ću vam odgovoriti u odnosu na metodologiju. Postoje ozbiljni problemi sa različitim metodologijama za razvoj softvera koji se međusobno utrkuju. Najozbiljniji je taj da, s obzirom na to da morate da izaberete jednu od njih, vi ste potpuno u rukama kreatora tog metodološkog okvira i njeni/njegovi sledbenici.

Dobra vest je ta da postoji izlaz iz situacije koju imamo danas. Essence omogućava da kreirate prakse ekosistema iz kojih možete izabrati prakse koje želite i kreirati metode koje su vam potrebne. Te metode mogu uključivati prakse iz više okvira. Možete kreirati metode kao što su one koje se danas plasiraju na tržištu kao posebni softverski okviri i to se već sada dešava. Džef Saderlend, jedan od dvojice kreatora Scrum-a, već je usvojio Essence, a slično radi i SkotAmbler, kreator DAD-a (DisciplinedAgileDelivery).

Kakva su Vaša predviđanja, u kom pravcu će se dalje razvijati oblast razvoja softvera?

Ivar: Nije potrebno da budete stručnjak za ove stvari da biste znali da će veštačka inteligencija imati značajnu ulogu u ovoj oblasti. Osnovna tehnologija (računari, operativni sistemi, jezici) su unapređeni do nivoa koji dozvoljava efikasnu primenu AI-ja.

Takođe verujem da će Essence biti široko prihvaćen zbog vrednosti koju pruža korisničkim organizacijama u smislu boljeg softvera, brži je i jeftiniji. Timovi mogu raditi efikasnije ako biraju svoje metode, brže će učiti i usvajati nove prakse, a što je najvažnije Essence im pruža podršku dok rade na projektu. S obzirom na to da ovaj sistem koji tazvijamo donosi metodama strukturu i sistematiku i omogućava veću automatizaciju, razvoj softvera na taj način postaje više inženjering nego veština. Rezultat toga je bolji kvalitet softvera koji je brži i jeftiniji.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

SEO i pretraga

Kako izvršiti migraciju jednog od najvećih oglasnika u Srbiji – iz SEO ugla

Sajt nekretnine.rs mesečno poseti i do 590.000 korisnika. Njegove posetioce nedavno je dočekao novi izled sajta, a evo kako je tekao proces migracije.

Internet marketing

Influenseri nekad i sad – priča o ljubavi, prohibiciji i prostituciji

Sve je krenulo tako nevino. Ljudi počnu da se bave nečim iz ljubavi, u slobodno vreme, ugledajući se na druge. Ljubavi prema tom nečemu ili ljubavi prema pažnji koju dobijaju zbog toga. Nevino i iskreno. Dobro, možda ne baš potpuno iskreno, ali...

Digitalni mediji

Zašto je YouTube Rewind 2018. najomraženiji video – ikada?

Pre nešto manje od mesec dana YouTube je objavio godišnji pregled najpopularnijih klipova, mimova i jutjubera za 2018. godinu - ali taj video postao je za kratko vreme jedan od najomraženijih sa čak 14 miliona dislajkova.

Propustili ste

Gaming

Mihajlo Jovanović-Džaril: Nema daljeg razvoja regionalnog esporta dok se timovi ne izgrade u prepoznatljive brendove

Četvrta sezona popularne regionalne esport lige EBL u organizaciji Fortune esports startuje 28. januara. U razgovoru sa direktorom ove organizacije otkrivamo više detalja o predstojećoj sezoni i koje su to promene na esport sceni Balkana.

Startapi i poslovanje

Zašto srpske kompanije ne izlažu na CES-u?

Consumer Electronics Show (CES), najveći sajam potrošačke elektronike u Las Vegasu, završen je prošle nedelje - opet bez nastupa srpskih kompanija. U razgovoru sa preduzetnicima analiziramo razloge ovog trenda.

Intervju

Četiri pitanja o digitalnoj transformaciji malih i srednjih preduzeća

Mogu li se male i srednje kompanije nositi sa promenama koje sa sobom nosi digitalizacija poslovanja?

SEO i pretraga

Kako izvršiti migraciju jednog od najvećih oglasnika u Srbiji – iz SEO ugla

Sajt nekretnine.rs mesečno poseti i do 590.000 korisnika. Njegove posetioce nedavno je dočekao novi izled sajta, a evo kako je tekao proces migracije.

Gaming

Roditelji Gejmera: Mame i tate moraju da promene mišljenje o video igrama – u tome im pomažemo

Koliko god gejming danas bio popularan, mnogi roditelji i dalje imaju niz predrasuda o igranju video igara. Projekat 'Roditelji Gejmera' nastoji da promeni tu činjenicu - edukujući roditelje kako da razgovaraju sa decom o video igrama.

Karijere

Prekvalifikacije za nezaposlene se nastavljaju – javna nabavka za izvođače opozvana u narednih 6 meseci

Kabinet Vlade Srbije saopštio je da se program prekvalifikacija za IT nastvlja - trenutno je obustavljena samo javna nabavka koja se odnosi na ugovaranje škola koje bi realizovale deo programa prekvalifikacija, a koju organizuje Nacionalna služba za zapošljavanje.