’Otac’ softverskog inženjerstva: Agilne metode su najveća promena u industriji u poslednjih deset godina

’Otac’ softverskog inženjerstva: Agilne metode su najveća promena u industriji u poslednjih deset godina

Jedan od govornika na konferenciji ’Reinventing the World - The Power of Industry 4.0’ Naučno-tehnološkog parka Beograd bio je i Ivar Jacobson, švedski softverski inženjer i jedan od višedecenijskih autoriteta u ovoj oblasti. Šta on misli, šta čeka ovu industriju u budućnosti?

Ivara Jocobsona smatraju ocem softverskog inženjerstva, iako on lično smatra da se nijedna osoba ne može smatrati direktnim tvorcem ove grane. Međutim, on je već 1967. godine razvoj softvera smatrao inženjerskom disciplinom. „U to vreme sam radio u kompaniji Ericsson na razvoju nove generacije telekomunikacijskih prekidača koristeći sisteme zasnovane na kompjuterima, pri čemu je logika dizajnirana pomoću softvera„, objašnjava on:

Prethodne generacije ovih sistema bile su u potpunosti razvijene u hardveru, a rad na njihovom razvoju opisivan je kao inženjering. Dakle, rad sa softverom ne može biti ništa drugo. Ja, naravno, razumem da postoji mnoštvo različitih vrsta softvera koji iza sebe nemaju taj tradicionalni inženjerski element i kod kojih je taj kreativni deo izraženiji, pa ljudi na tu vrstu razvoja softvera gledaju više kao na veštinu.

Tokom godina se ujedno bavio i pisanjem knjiga i radova na ovu temu, a njegova najnovija inicijativa je razvoj Essence-a – standarda koji definiše najmanji koncept koji je zajednički za sve softverske projekte, a koji je sada standard Grupe za upravljanje objektima (OMG). Essence je, kako kaže, zajednička polazna tačka u softverskom inženjeringu.

Koje su to prekretnice u razvoju softvera u poslednjih deset godina najviše promenile ovu industriju?

Ivar: Većina nas koji radimo sa metodama i okvirima prihvatila je agilni razvoj softvera već u periodu između 2000. i 2005. godine. Najveću promenu koja je započela pet godina kasnije donelo je skaliranje agilnih metoda. Agilno razvijanje softvera je sazrelo, a prakse koju su ranije bile popularne, različiti proces sistemske arhitekture, sada su ponovo na sceni, naravno, u novom obliku. Sada postoji nekoliko razvojnih okvira metodologije softvera za skaliranje agilnosti i svaki od njih ima neku specifičnu vrednost.

Koji način razmišljanja bi kao biznis trebalo da usvojimo ne bi li uspešno poslovali u budućnosti u kojoj će dominirati tehnologija?

Ivar: To pitanje ima više dimenzija, a ja ću vam odgovoriti u odnosu na metodologiju. Postoje ozbiljni problemi sa različitim metodologijama za razvoj softvera koji se međusobno utrkuju. Najozbiljniji je taj da, s obzirom na to da morate da izaberete jednu od njih, vi ste potpuno u rukama kreatora tog metodološkog okvira i njeni/njegovi sledbenici.

Dobra vest je ta da postoji izlaz iz situacije koju imamo danas. Essence omogućava da kreirate prakse ekosistema iz kojih možete izabrati prakse koje želite i kreirati metode koje su vam potrebne. Te metode mogu uključivati prakse iz više okvira. Možete kreirati metode kao što su one koje se danas plasiraju na tržištu kao posebni softverski okviri i to se već sada dešava. Džef Saderlend, jedan od dvojice kreatora Scrum-a, već je usvojio Essence, a slično radi i SkotAmbler, kreator DAD-a (DisciplinedAgileDelivery).

Kakva su Vaša predviđanja, u kom pravcu će se dalje razvijati oblast razvoja softvera?

Ivar: Nije potrebno da budete stručnjak za ove stvari da biste znali da će veštačka inteligencija imati značajnu ulogu u ovoj oblasti. Osnovna tehnologija (računari, operativni sistemi, jezici) su unapređeni do nivoa koji dozvoljava efikasnu primenu AI-ja.

Takođe verujem da će Essence biti široko prihvaćen zbog vrednosti koju pruža korisničkim organizacijama u smislu boljeg softvera, brži je i jeftiniji. Timovi mogu raditi efikasnije ako biraju svoje metode, brže će učiti i usvajati nove prakse, a što je najvažnije Essence im pruža podršku dok rade na projektu. S obzirom na to da ovaj sistem koji tazvijamo donosi metodama strukturu i sistematiku i omogućava veću automatizaciju, razvoj softvera na taj način postaje više inženjering nego veština. Rezultat toga je bolji kvalitet softvera koji je brži i jeftiniji.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.