’Otac’ softverskog inženjerstva: Agilne metode su najveća promena u industriji u poslednjih deset godina

’Otac’ softverskog inženjerstva: Agilne metode su najveća promena u industriji u poslednjih deset godina

Jedan od govornika na konferenciji ’Reinventing the World - The Power of Industry 4.0’ Naučno-tehnološkog parka Beograd bio je i Ivar Jacobson, švedski softverski inženjer i jedan od višedecenijskih autoriteta u ovoj oblasti. Šta on misli, šta čeka ovu industriju u budućnosti?

Ivara Jocobsona smatraju ocem softverskog inženjerstva, iako on lično smatra da se nijedna osoba ne može smatrati direktnim tvorcem ove grane. Međutim, on je već 1967. godine razvoj softvera smatrao inženjerskom disciplinom. “U to vreme sam radio u kompaniji Ericsson na razvoju nove generacije telekomunikacijskih prekidača koristeći sisteme zasnovane na kompjuterima, pri čemu je logika dizajnirana pomoću softvera“, objašnjava on:

Prethodne generacije ovih sistema bile su u potpunosti razvijene u hardveru, a rad na njihovom razvoju opisivan je kao inženjering. Dakle, rad sa softverom ne može biti ništa drugo. Ja, naravno, razumem da postoji mnoštvo različitih vrsta softvera koji iza sebe nemaju taj tradicionalni inženjerski element i kod kojih je taj kreativni deo izraženiji, pa ljudi na tu vrstu razvoja softvera gledaju više kao na veštinu.

Tokom godina se ujedno bavio i pisanjem knjiga i radova na ovu temu, a njegova najnovija inicijativa je razvoj Essence-a – standarda koji definiše najmanji koncept koji je zajednički za sve softverske projekte, a koji je sada standard Grupe za upravljanje objektima (OMG). Essence je, kako kaže, zajednička polazna tačka u softverskom inženjeringu.

Koje su to prekretnice u razvoju softvera u poslednjih deset godina najviše promenile ovu industriju?

Ivar: Većina nas koji radimo sa metodama i okvirima prihvatila je agilni razvoj softvera već u periodu između 2000. i 2005. godine. Najveću promenu koja je započela pet godina kasnije donelo je skaliranje agilnih metoda. Agilno razvijanje softvera je sazrelo, a prakse koju su ranije bile popularne, različiti proces sistemske arhitekture, sada su ponovo na sceni, naravno, u novom obliku. Sada postoji nekoliko razvojnih okvira metodologije softvera za skaliranje agilnosti i svaki od njih ima neku specifičnu vrednost.

Koji način razmišljanja bi kao biznis trebalo da usvojimo ne bi li uspešno poslovali u budućnosti u kojoj će dominirati tehnologija?

Ivar: To pitanje ima više dimenzija, a ja ću vam odgovoriti u odnosu na metodologiju. Postoje ozbiljni problemi sa različitim metodologijama za razvoj softvera koji se međusobno utrkuju. Najozbiljniji je taj da, s obzirom na to da morate da izaberete jednu od njih, vi ste potpuno u rukama kreatora tog metodološkog okvira i njeni/njegovi sledbenici.

Dobra vest je ta da postoji izlaz iz situacije koju imamo danas. Essence omogućava da kreirate prakse ekosistema iz kojih možete izabrati prakse koje želite i kreirati metode koje su vam potrebne. Te metode mogu uključivati prakse iz više okvira. Možete kreirati metode kao što su one koje se danas plasiraju na tržištu kao posebni softverski okviri i to se već sada dešava. Džef Saderlend, jedan od dvojice kreatora Scrum-a, već je usvojio Essence, a slično radi i SkotAmbler, kreator DAD-a (DisciplinedAgileDelivery).

Kakva su Vaša predviđanja, u kom pravcu će se dalje razvijati oblast razvoja softvera?

Ivar: Nije potrebno da budete stručnjak za ove stvari da biste znali da će veštačka inteligencija imati značajnu ulogu u ovoj oblasti. Osnovna tehnologija (računari, operativni sistemi, jezici) su unapređeni do nivoa koji dozvoljava efikasnu primenu AI-ja.

Takođe verujem da će Essence biti široko prihvaćen zbog vrednosti koju pruža korisničkim organizacijama u smislu boljeg softvera, brži je i jeftiniji. Timovi mogu raditi efikasnije ako biraju svoje metode, brže će učiti i usvajati nove prakse, a što je najvažnije Essence im pruža podršku dok rade na projektu. S obzirom na to da ovaj sistem koji tazvijamo donosi metodama strukturu i sistematiku i omogućava veću automatizaciju, razvoj softvera na taj način postaje više inženjering nego veština. Rezultat toga je bolji kvalitet softvera koji je brži i jeftiniji.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Gaming

Upoznaj Trovo – mrežu koja od lokalnih strimera može da napravi regionalne gejming zvezde

Još jedan izvor zabave može da bude gledanje gejming 'streaming' servisa gde se možete diviti umeću nekih od najboljih gejmera na svetu. Posle Twitcha, svoju veliku ekspanziju ima i nova 'stream' platforma Trovo koja svoje fanove ima i u Srbiji gde, postepeno ali sigurno, raste i esport industrija.

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.