’Otac’ softverskog inženjerstva: Agilne metode su najveća promena u industriji u poslednjih deset godina

’Otac’ softverskog inženjerstva: Agilne metode su najveća promena u industriji u poslednjih deset godina

Jedan od govornika na konferenciji ’Reinventing the World - The Power of Industry 4.0’ Naučno-tehnološkog parka Beograd bio je i Ivar Jacobson, švedski softverski inženjer i jedan od višedecenijskih autoriteta u ovoj oblasti. Šta on misli, šta čeka ovu industriju u budućnosti?

Ivara Jocobsona smatraju ocem softverskog inženjerstva, iako on lično smatra da se nijedna osoba ne može smatrati direktnim tvorcem ove grane. Međutim, on je već 1967. godine razvoj softvera smatrao inženjerskom disciplinom. “U to vreme sam radio u kompaniji Ericsson na razvoju nove generacije telekomunikacijskih prekidača koristeći sisteme zasnovane na kompjuterima, pri čemu je logika dizajnirana pomoću softvera“, objašnjava on:

Prethodne generacije ovih sistema bile su u potpunosti razvijene u hardveru, a rad na njihovom razvoju opisivan je kao inženjering. Dakle, rad sa softverom ne može biti ništa drugo. Ja, naravno, razumem da postoji mnoštvo različitih vrsta softvera koji iza sebe nemaju taj tradicionalni inženjerski element i kod kojih je taj kreativni deo izraženiji, pa ljudi na tu vrstu razvoja softvera gledaju više kao na veštinu.

Tokom godina se ujedno bavio i pisanjem knjiga i radova na ovu temu, a njegova najnovija inicijativa je razvoj Essence-a – standarda koji definiše najmanji koncept koji je zajednički za sve softverske projekte, a koji je sada standard Grupe za upravljanje objektima (OMG). Essence je, kako kaže, zajednička polazna tačka u softverskom inženjeringu.

Koje su to prekretnice u razvoju softvera u poslednjih deset godina najviše promenile ovu industriju?

Ivar: Većina nas koji radimo sa metodama i okvirima prihvatila je agilni razvoj softvera već u periodu između 2000. i 2005. godine. Najveću promenu koja je započela pet godina kasnije donelo je skaliranje agilnih metoda. Agilno razvijanje softvera je sazrelo, a prakse koju su ranije bile popularne, različiti proces sistemske arhitekture, sada su ponovo na sceni, naravno, u novom obliku. Sada postoji nekoliko razvojnih okvira metodologije softvera za skaliranje agilnosti i svaki od njih ima neku specifičnu vrednost.

Koji način razmišljanja bi kao biznis trebalo da usvojimo ne bi li uspešno poslovali u budućnosti u kojoj će dominirati tehnologija?

Ivar: To pitanje ima više dimenzija, a ja ću vam odgovoriti u odnosu na metodologiju. Postoje ozbiljni problemi sa različitim metodologijama za razvoj softvera koji se međusobno utrkuju. Najozbiljniji je taj da, s obzirom na to da morate da izaberete jednu od njih, vi ste potpuno u rukama kreatora tog metodološkog okvira i njeni/njegovi sledbenici.

Dobra vest je ta da postoji izlaz iz situacije koju imamo danas. Essence omogućava da kreirate prakse ekosistema iz kojih možete izabrati prakse koje želite i kreirati metode koje su vam potrebne. Te metode mogu uključivati prakse iz više okvira. Možete kreirati metode kao što su one koje se danas plasiraju na tržištu kao posebni softverski okviri i to se već sada dešava. Džef Saderlend, jedan od dvojice kreatora Scrum-a, već je usvojio Essence, a slično radi i SkotAmbler, kreator DAD-a (DisciplinedAgileDelivery).

Kakva su Vaša predviđanja, u kom pravcu će se dalje razvijati oblast razvoja softvera?

Ivar: Nije potrebno da budete stručnjak za ove stvari da biste znali da će veštačka inteligencija imati značajnu ulogu u ovoj oblasti. Osnovna tehnologija (računari, operativni sistemi, jezici) su unapređeni do nivoa koji dozvoljava efikasnu primenu AI-ja.

Takođe verujem da će Essence biti široko prihvaćen zbog vrednosti koju pruža korisničkim organizacijama u smislu boljeg softvera, brži je i jeftiniji. Timovi mogu raditi efikasnije ako biraju svoje metode, brže će učiti i usvajati nove prakse, a što je najvažnije Essence im pruža podršku dok rade na projektu. S obzirom na to da ovaj sistem koji tazvijamo donosi metodama strukturu i sistematiku i omogućava veću automatizaciju, razvoj softvera na taj način postaje više inženjering nego veština. Rezultat toga je bolji kvalitet softvera koji je brži i jeftiniji.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Nenad Milanović (COING): Domaće IT kompanije moraju se boriti za prava LGBTQ+ populacije

Direktor kompanije COING za Netokraciju objašnjava zašto IT kompanije treba da se bore protiv diskriminacije LGBTQ+ populacije u Srbiji i diskriminišu diskriminatore.

Kultura 2.0

Usvojen Zakon o digitalnoj imovini! Šta dalje?

Nakon javno održane rasprave, Narodna skupština je usvojila Zakon o digitalnoj imovini, čime se Srbija svrstala u krug retkih država koje su zakonski regulisale oblast digitalne imovine. U nastavku otkrivamo šta nam to Zakon donosi u odnosu na Nacrt i šta možemo očekivati u budućnosti.

Gaming

Svetski poznati CS:GO timovi iz Beograda igraju na turniru vrednom milion dolara

Neki od najboljih svetskih timova u globalno popularnoj igri Counter Strike: Global Offensive upravo se nalaze u Beogradu gde igraju mečeve Blast Pro Series Finala - turnira od milion dolara.

Propustili ste

Kultura 2.0

Kako da nam internet iskustvo bude bolje (i mnogo bezbednije) u 2021. godini?

Ako razmišljate o tome da li (i kako) da promenite svoje internet navike po pitanju privatnosti i bezbednosti - ovo je tekst za vas.

Gaming

Svetski poznati CS:GO timovi iz Beograda igraju na turniru vrednom milion dolara

Neki od najboljih svetskih timova u globalno popularnoj igri Counter Strike: Global Offensive upravo se nalaze u Beogradu gde igraju mečeve Blast Pro Series Finala - turnira od milion dolara.

Startapi i poslovanje

Beogradski Konstrukt akviziran od strane HTEC-a uz najavljene nove akvizicije širom regiona

Kompanija HTEC akvizirala je Konstrukt u cilju pojačanja produktnog i brend dizajna za svoje klijente.

Internet marketing

Oglašavanje na Snapchatu nije bauk i treba ga iskoristiti pre konkurencije

Koji tip kompanija u Srbiji bi trebalo da razmisli o tome da se priključi Snapchatu i da se oglašava na toj društvenoj mreži?

Office Talks Podcast

Profesionalni razvoj programera (upoznajte Symphony)

Tridesetu epizodu Office Talks podcasta obeležio je razgovor sa predstavnicima kompanije Symphony. Sa njima smo pričali o istoriji kompanije, procesu regrutovanja, kulturi rada i izazovima sa kojima su se susretali za vreme pandemije.

Kultura 2.0

Žene imaju jednaku sposobnost ‘preživljavanja’ na online platformama, ali slabije ulaze u ovu oblast

Predstavljamo vam rezultate specijalnog izdanja Gigmetar istraživanja koje pokazuje kako su se gig radnice adaptirale na nove uslove rada koje je donela pandemija.