’Otac’ softverskog inženjerstva: Agilne metode su najveća promena u industriji u poslednjih deset godina

’Otac’ softverskog inženjerstva: Agilne metode su najveća promena u industriji u poslednjih deset godina

Jedan od govornika na konferenciji ’Reinventing the World - The Power of Industry 4.0’ Naučno-tehnološkog parka Beograd bio je i Ivar Jacobson, švedski softverski inženjer i jedan od višedecenijskih autoriteta u ovoj oblasti. Šta on misli, šta čeka ovu industriju u budućnosti?

Ivara Jocobsona smatraju ocem softverskog inženjerstva, iako on lično smatra da se nijedna osoba ne može smatrati direktnim tvorcem ove grane. Međutim, on je već 1967. godine razvoj softvera smatrao inženjerskom disciplinom. „U to vreme sam radio u kompaniji Ericsson na razvoju nove generacije telekomunikacijskih prekidača koristeći sisteme zasnovane na kompjuterima, pri čemu je logika dizajnirana pomoću softvera„, objašnjava on:

Prethodne generacije ovih sistema bile su u potpunosti razvijene u hardveru, a rad na njihovom razvoju opisivan je kao inženjering. Dakle, rad sa softverom ne može biti ništa drugo. Ja, naravno, razumem da postoji mnoštvo različitih vrsta softvera koji iza sebe nemaju taj tradicionalni inženjerski element i kod kojih je taj kreativni deo izraženiji, pa ljudi na tu vrstu razvoja softvera gledaju više kao na veštinu.

Tokom godina se ujedno bavio i pisanjem knjiga i radova na ovu temu, a njegova najnovija inicijativa je razvoj Essence-a – standarda koji definiše najmanji koncept koji je zajednički za sve softverske projekte, a koji je sada standard Grupe za upravljanje objektima (OMG). Essence je, kako kaže, zajednička polazna tačka u softverskom inženjeringu.

Koje su to prekretnice u razvoju softvera u poslednjih deset godina najviše promenile ovu industriju?

Ivar: Većina nas koji radimo sa metodama i okvirima prihvatila je agilni razvoj softvera već u periodu između 2000. i 2005. godine. Najveću promenu koja je započela pet godina kasnije donelo je skaliranje agilnih metoda. Agilno razvijanje softvera je sazrelo, a prakse koju su ranije bile popularne, različiti proces sistemske arhitekture, sada su ponovo na sceni, naravno, u novom obliku. Sada postoji nekoliko razvojnih okvira metodologije softvera za skaliranje agilnosti i svaki od njih ima neku specifičnu vrednost.

Koji način razmišljanja bi kao biznis trebalo da usvojimo ne bi li uspešno poslovali u budućnosti u kojoj će dominirati tehnologija?

Ivar: To pitanje ima više dimenzija, a ja ću vam odgovoriti u odnosu na metodologiju. Postoje ozbiljni problemi sa različitim metodologijama za razvoj softvera koji se međusobno utrkuju. Najozbiljniji je taj da, s obzirom na to da morate da izaberete jednu od njih, vi ste potpuno u rukama kreatora tog metodološkog okvira i njeni/njegovi sledbenici.

Dobra vest je ta da postoji izlaz iz situacije koju imamo danas. Essence omogućava da kreirate prakse ekosistema iz kojih možete izabrati prakse koje želite i kreirati metode koje su vam potrebne. Te metode mogu uključivati prakse iz više okvira. Možete kreirati metode kao što su one koje se danas plasiraju na tržištu kao posebni softverski okviri i to se već sada dešava. Džef Saderlend, jedan od dvojice kreatora Scrum-a, već je usvojio Essence, a slično radi i SkotAmbler, kreator DAD-a (DisciplinedAgileDelivery).

Kakva su Vaša predviđanja, u kom pravcu će se dalje razvijati oblast razvoja softvera?

Ivar: Nije potrebno da budete stručnjak za ove stvari da biste znali da će veštačka inteligencija imati značajnu ulogu u ovoj oblasti. Osnovna tehnologija (računari, operativni sistemi, jezici) su unapređeni do nivoa koji dozvoljava efikasnu primenu AI-ja.

Takođe verujem da će Essence biti široko prihvaćen zbog vrednosti koju pruža korisničkim organizacijama u smislu boljeg softvera, brži je i jeftiniji. Timovi mogu raditi efikasnije ako biraju svoje metode, brže će učiti i usvajati nove prakse, a što je najvažnije Essence im pruža podršku dok rade na projektu. S obzirom na to da ovaj sistem koji tazvijamo donosi metodama strukturu i sistematiku i omogućava veću automatizaciju, razvoj softvera na taj način postaje više inženjering nego veština. Rezultat toga je bolji kvalitet softvera koji je brži i jeftiniji.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.