Može li web3 zauvek promeniti digitalni marketing?

Može li web3 zauvek promeniti digitalni marketing?

U svojoj novoj kolumni za Netokraciju, Ivana Tomić analizira načine na koje web3 može da unapredi digitalni marketing i pomogne mu da prevaziđe neke od najvećih izazova s kojima se suočava.

Iako web3 još uvek nije implementiran u meri u kojoj je to zamišljeno, primeri iz prakse dokazuju da “decentralizovani online ekosistem zasnovan na blockchain-u” i te kako ima potencijala. I ne samo to: njegova primena mogla bi zauvek da promeni sve što smo do sada znali ne samo o digitalnom marketingu, već i o građenju brenda.

Naime, sve veći broj brendova spreman je da eksperimentiše sa novim tehnologijama, naročito NFT-jevima, u kojima su videli priliku da dođu do novih kupaca, ali i da na jedan kompleksniji i značajniji način održe i ojačaju vezu sa postojećim, te stvore zajednicu koja je mnogo više od ljubitelja njihovih proizvoda ili usluga.

Ne samo da se NFT može kupiti, već se može i dobiti na poklon nakon određene kupovine, a brendovi koji su se upustili u ovu “avanturu” takođe obezbeđuju svojim kupcima, vlasnicima njihovih NFT-jeva, nagradu za vernost u vidu ekskluzivnih benefita ili iskustava koje ne dobija niko drugi.

Web3 prevazilazi trenutno najveća ograničenja digitalnog marketinga

Iako je reč o digitalnim tokenima, NFT može biti povezan i sa fizičkim proizvodima, odnosno, robom iz stvarnog sveta, te da kao takav potvrđuje njenu autentičnost ili služi za eventualnu zamenu ili prepravke.

Smatra se da ova i druge web3 tehnologije imaju zaista veliki potencijal za digitalni marketing u budućnosti, s obzirom na to da prevazilaze neke od najvećih ograničenja sa kojima se on trenutno suočava. Stroža politika privatnosti i zaštita podataka nisu jedini izazov – sve je teže i skuplje dopreti do nove publike, a u količini sadržaja na društvenim mrežama gotovo je nemoguće izdvojiti se na željeni način.

NFT možda deluje kao nešto ekskluzivno, ali ni ne mora tako da bude. Kako vreme bude prolazilo, a njegov uticaj na marketing bivao sve snažniji, promene u korist većeg broja kupaca sigurno će se dogoditi. Ali, da li će u tom slučaju ishod biti sličan trenutnom stanju na tržištu? Moguće, zato učiniti da nešto novo i nepoznato postane mainstream i jeste mač sa dve oštrice.

Trenutno, ova tema i dalje je u povoju. Korisničko iskustvo još uvek nije sjajno, a kupce NFT-jeva više interesuje kako mogu doći do zarade. Zato, pre nego što napišemo razradu ove priče, trebalo bi proceniti može li i na koji tačno način NFT doprineti približavanju brenda novim kupcima i daljem građenju odnosa sa njima.

Stručnjaci za digitalni marketing jesu optimistični i veruju da, u doba kada je pažnju potrebno zaraditi, a ne jeftino kupiti na društvenim mrežama, brendovi treba da zakorače u “novo” i iskoriste priliku za lakšu komunikaciju u ovakvom digitalnom svetu.

Postavlja se pitanje može li i na koji tačno način NFT doprineti približavanju brenda novim kupcima?

Postoje primeri dobre prakse koji mogu poslužiti kao inspiracija

Nemački brend adidas prvi je u modnom svetu prihvatio NFT i udružio se sa uticajnim web3 imenima kao što su Bored Ape Yacht Club, Gmoney i Punks Comic. U decembru 2021. objavio je kolekciju “Into the Metaverse” od 30.000 tokena čija je cena bila tadašnjih 800 dolara. Kako je brend tada naglasio, zarada nije bila primarni razlog za ovakav potez, već okupljanje nove zajednice.

Zanimljivo je da su vlasnici adidas NFT-ja dobili ekskluzivne fizičke proizvode (trenerke i kape), ali i mnogo veću privilegiju – mogućnost da postanu kreatori-saradnici te na taj način učestvuju u nastanku novih proizvoda. Vreme je pokazalo da je sve ovo bila odlična ideja i više nego uspešna inicijativa.

Italijanski brend PRADA još jedan je od primera uspešne primene NFT-ja. Za razliku od adidas-a, PRADA poklanja NFT-jeve korisnicima koji kupe fizičke komade iz njihovih limitiranih kolekcija koje budu na kratko dostupne online. Jačanju vernosti brendu doprinosi mogućnost prisustvovanja na revijama ili drugi, slični benefiti koji su zaista posebni.

Ovakav pristup negovanju odnosa sa kupcima nakon što se ostvari prvi kontakt, odnosno kupovina, dokazuje da brend zaista vodi računa o onima koji mu poklanjaju poverenje. A, ako je tačno da morate dati da biste dobili nešto zauzvrat, onda nema sumnje da je ovde reč o taktici koja brendovima u budućnosti može doneti mnogo toga.

Modni brendovi PRADA i adidas pokazali su da je uvrštavanje NFT-ja u svoje poslovanje dobra ideja i veoma uspešna inicijativa.

U trenutku kada se brendovi bore da pridobiju nove korisnike, ali im to teže polazi za rukom usled ograničene količine dostupnih podataka o njihovim interesovanjima i aktivnostima na internetu, uključivanje NFT-a dragoceno je za kreiranje daljih strategija. Korisnici svesno odlučuju da podele svoje podatke sa brendom, bez straha od zloupotrebe, jer žele da budu deo zajednice i iskoriste sve pogodnosti koje su im iz tog razloga na raspolaganju.

Treba ipak biti pažljiv kada je reč o tehničkim pitanjima – uprkos tome što je sve i dalje novo i nedovoljno razvijeno, korisnici neće praštati propuste koji narušavaju njihovo iskustvo i neće se libiti da burno reaguju ukoliko do toga dođe.

No, pod pretpostavkom da je jednostavnije rešiti tehnička pitanja, pred brendovima će se ukazati nešto kompleksniji zadatak: navesti kupce da beskompromisno žele da poseduju NFT.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Infobip Connect — unapredite svoj startap uz AI tehnologije!

Uz podršku kompanije Tenderly, Infobip u Beogradu organizuje meetup posvećen startapima koji žele da implementiraju veštačku inteligenciju u svoje poslovanje.

Karijere

Sanja Žugić preuzima vođenje studija Playstudios Europe

Zahvaljujući stručnim i sposobnim ljudima, 'game dev' industrija u Srbiji i dalje raste. Donosimo vam još jednu u nizu inspirativnih priča koja dokazuje ovu tvrdnju.

Tehnologija

Domaća aplikacija ‘Vozzi’ za pomoć na putu zvanično prestaje sa radom

Servis 'Vozzi' za pomoć vozačima na putu o kojem je Netokracija ranije pisala, zvanično prestaje sa radom usled komplikacija sa poslovanjem na domaćem tržištu. Saopštenje ove kompanije, prenosimo u celosti.

Propustili ste

Tehnologija

Galaksija kup: Srednjoškolci iz Srbije prave hardvere koji menjaju živote ljudi!

Pametne naočare za ljude oštećenog sluha, makro programabilna tastatura i daljinski sistem za kontrolu prikupljanja reciklažnog otpada. Upoznajte inovativne projekte učenika koji su osvojili prva tri mesta na ovogodišnjem Galaksija kupu — takmičenju srednjoškolaca elektrotehničkih škola iz cele Srbije.

Intervju

Domaća kompanija Vega IT nastavlja globalno širenje otvaranjem kancelarije u Londonu

Tokom prošle godine postali smo svedoci značajnih turbulencija u IT industriji. Dok se mnoge globalne kompanije fokusiraju na optimizaciju troškova, zamrzavanje plata i masovna otpuštanja, Vega IT, kao domaći igrač, nastavlja sa širenjem na globalno tržište.

Startapi i poslovanje

LavitFlow je ‘alat za sve’ koji koristi 180 programera, product menadžera i web dizajnera

U pitanju je proizvod kompanije Lav IT Solutions koji ubrzava radne procese zaposlenih u savremenom poslovnom svetu. A kako? Pitali smo Miroslava Ostojića, osnivača pomenute kompanije.

Office Talks Podcast

Prodaja IT usluga : Saveti direktora prodaje Hooloova

Gost 185. epizode Office Talks podkasta bio je Đorđe Vukotić, prodajni direktor u kompaniji Hooloovoo koji nam je objasnio kako izgraditi uspešan sales tim u domenu IT industrije.

Startapi i poslovanje

‘Fundraising’ za startape iz ljudske perspektive

Pre nego što započnemo ovaj razgovor, želeo bih da zamislite da smo na jednoj prijateljskoj kafi i sve što ćete čuti tj. pročitati je nešto što bih, lično, voleo da je meni neko ispričao (mnogo grešaka i pristupa) ranije.

Karijere

Social Impact Award program pomaže 10.000 mladih preduzetnika godišnje

Nevladina organizacija Razlivalište već devet godina uspešno sprovodi globalni Social Impact Award (SIA) program podrške društvenom preduzetništvu. Ukoliko imate između 15 i 30 godina i želite da uplovite u preduzetničke vode, sve o programu pročitajte u tekstu koji sledi!