ITC Studio iz Niša je među pionirima razvoja VR igara u Srbiji

ITC Studio iz Niša je među pionirima razvoja VR igara u Srbiji – a do sada su izdali pet naslova na Steamu

O industriji razvoja igara često pišemo na Netokraciji, ali retko smo imali priliku da predstavimo timove koji se bave razvojem VR igara. ITC Studio iz Niša je upravo takav tim.

Zahvaljujući ekspanziji VR uređaja za kućnu upotrebu nastao je ITC Studio – preciznije, iz želje mladog tima da napravi bum na ovom tržištu. To se ispostavilo kao veoma pametan poslovni potez, a ovaj tim sa juga Srbije našao se među pionirima razvoja za ovu platformu u našoj zemlji.

Ipak, razvoj jedne nove tehnologije značio je i puno izazova: oprema je bila skupa, a pored VR uređaja potrebne su i jake PC mašine koje ih pokreću, što znači još ulaganja. “Osim toga, razvoj igara za novi medijum značio je i nedostatak dokumentacije, pa smo rešenja za mnoge delove igara morali da pronalazimo sami trial and error i drugim tehnikama”, otkrio nam je Pavle Miljković, član tima ovog studija koji je zadužen za marketing i odnose sa medijima.

S obzirom na to da su se susretali sa potpuno novom tehnologijom, sve je to podrazumevalo i nedostatak povratnih informacija od publike. “Upravo zato smo vezanih očiju pogađali kada su u pitanju žanrovi i tipovi igara koji najbolje prolaze u virtuelnoj realnosti”, kaže Pavle. Upornost, strpljenje i znanje su se na kraju isplatili, pa se ICT VR studio već sada može pohvaliti sa globalno objavljenim VR igrama. O njihovom uspehu razgovaramo u nastavku teksta.

Svih pet VR igara ovog studija su već na Steam platformi

Kako bi ispunili potrebu za razvojem i održavanjem igara i konkurentnosti na tržištu pomenuti studio danas čini sedmoro ljudi, sa potencijalnom mogućnošću širenja. Tim sačinjavaju tri programera – Matija, Žarko i Filip, tri artista – Mihajlo, Ivan i Mirjana, kao i Pavle, naš sagovornik. Uzimajući u obzir da je tim mali, neretko se dešava da se probiju inicijalne uloge u timu, pa se često svi oprobaju u nekoj drugoj grani, recimo u dizajniranju delova igara često učestvuju svi.

Obaveza za sada ima dosta, ali je ovaj tim dobro uigran. Ipak, uvek postoji mogućnost da se ICT studio vremenom proširi i na neke nove članove.

Govoreći nam o tome na čemu sve studio radi u ovom trenutku, Pavle otkriva sledeće:

Poslednja VR igra na kojoj smo radili je Sheriff Exam, pucačina smeštena u “western” ambijent. Igra se sastoji od više mini igara i testova kojima je potrebno ovladati kako biste preuzeli ulogu šerifa grada. Ona testira vaše reflekse i preciznost i nudi globalni scoreboard za one kompetitivnije među igračima. Potpuno izdanje igre izbačeno je na Steam platformu u avgustu ove godine.

Trenutno, deo vremena posvećujemo prilagođavanju igara VR Arcade platformama kojih je sve više. Mada trenutna situacija u svetu usporava rast ove grane VR Entertainment industrije, verujemo da je location-based gaming tu da ostane, i da će tek napredovati. Pored toga, potencijal virtuelne realnosti sve više prepoznaju i druge industrije pa sve češće nailazimo na ljude koji VR naočare na glavu stavljaju ne da odmore od posla, nego da svoj posao unaprede.

Naš sagovornik ističe i da je VR tehnologija još uvek nova, ali je situacija bolja nego što je bila kada je ovaj tim počinjao sa radom. Ipak, Pavle nam otkriva da je dokumentacije u VR gejmingu i dalje manje u odnosu na ostatak game dev industrije pa neretko bagove i probleme ovaj tim rešava interno.

Sa druge strane, testiranje i debagovanje tokom razvoja je sporije s obzirom na to da gotovo uvek podrazumeva povezivanje i upotrebu VR naočara i palica, a testiranje završenih verzija takođe ide malo teže ukoliko se uzme u obzir da je testerima neophodna VR oprema. Pavle za Netokraciju iskreno kaže da je danas prošao wow faktor u gejming zajednici, PC VR igre iza sebe stvaraju malu ali čvrstu zajednicu.

Međutim, naš sagovornik ističe da samostalni VR uređaji koji ne zahtevaju povezivanje na računar poput Oculus Quest uređaja prikupljaju sve više simpatizera, preskaču novčanu barijeru i sve ono komplikovano povezivanje kod računara, a znatno su optimiziraniji u odnosu na ozloglašeni VR na smartphone uređajima. Na pitanje Netokracije da li je neka od igara ovog studija do sada objavljena na nekoj od platformi, Pavle nam govori sledeće:

U ovom trenutku, svih pet VR igara nalazi se objavljeno na Steam platformi, objavili smo ih samostalno. Igračima se dopada mešavina sporta i arkadnih elemenata u igrama poput Tennis Arcade VR, Bassketball Madness i Tropical Air Hockey, mada nam je najigranija igra Magic Realm: Online, koja umesto sporta ima RPG i Shooter elemente. Među komentarima se, naravno, nalaze i oni negativni pa se trudimo da svaku vrstu feedback-a istražimo i popravimo delove koje je moguće popraviti.

Ideja je da se iskustva iz VR aplikacija prenesu i na druge projekte

U nastavku razgovora osvrnuli smo se i na to da je ovaj niški studio od nedavno postao član SGA. Pavle kaže da je Srpska Gaming Asocijacija odlična spona među svim gejming događajima u zemlji i šire. Kako on kaže, čitavom timu je veoma drago što su im pružili mogućnost promocije i umrežavanja. Pored toga, pomaže im i činjenica da je bilo kakva vrsta lokalnog dešavanja koja im može pomoći u daljem usavršavanju verovatno već prepoznata od strane SGA i podeljena sa njenim članovima.

Plan za naredni period jeste da ovaj tim nastavi sa usavršavanjem i radom na VR igrama, ali i da to iskustvo prenese i na neke druge oblasti u kojima je virtuelna realnost primenjiva.

Imali smo priliku da pričamo i o dosadašnjem poslovanju ovog studija, tačnije kako je ITC do sada finansiran, gde nam Pavle tom prilikom otkriva:

Od osnivanja do sada studio finansiramo samostalno i od prodaje objavljenih igara. Pored toga smo i autsorsovali par uspešnih projekata koji su nam osim dodatnih sredstava doneli i još iskustva u razvoju VR igara i aplikacija. Trenutno u planu nemamo aktivnu potragu za publisherima ili investitorima, mada smo uvek otvoreni za novu saradnju.

Što se tiče monetizacije i samog biznis modela, naš sagovornik kaže da tim veruje da je pay to play princip monetizacije igara onaj koji najviše zadržava kvalitet istih s obzirom na to da igrači znaju šta dobijaju od početka. Otuda sve igre ovog studija, ali i one buduće, rade po tom principu – korisnik kupi igru jednom i onda uživa u njoj u celosti.

Kako smo ovaj razgovor privodili kraju, Pavle nam je govorio i o budućim planovima ovog studija, rekavši pre svega da je izgled VR industrije znatno drugačiji od onog pre par godina, a te vrtoglave promene ne pokazuju znake usporavanja. “Mada PC VR postaje jako uska niša, samostalni VR uređaji pokazuju sve više potencijala i grabe sve veću publiku”, smatra Miljković i objašnjava:

Uz napredak tehnologije VR naočare su sve moćnije, a sve manje i lakše za nošenje. Ovo otvara priliku drugim zabavnim industrijama da uskoče u voz virtuelne realnosti. Sa druge strane inovacija se nalaze one moćne mašine koje ciljaju na kompanije i kako dosadašnji svedoci kažu, nude sliku jasniju od realnosti, što VR-u otvara vrata ka edukaciji, auto-moto i drugim industrijama.

“Ne planiramo da odstupamo od svojih korena, što znači da ćemo uvek raditi na nekoj novoj igri ali smo spremni da svoja iskustva u razvoju VR aplikacija primenimo i na druge zanimljive projekte”, zaključio je na kraju Pavle.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.